Porovnanie 2 rôznych literárnych období
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 076
Uložení: 91
Na základe vl. výberu porovnajte 2 rôzne lit. obdobia (staroveká, stredoveká, humanistická a renesančná, baroková, klasicistická, romantická, realistická, avantgardná, postmoderná literatúra)
Vystihnite zobrazovacie metódy, žánre, témy a zaraďte ich do literárneho vývinu. Svoje stanovisko odôvodnite. Zaraďte ukážku chronologicky do príslušného literárneho obdobia
Starovek: začiatok literatúry súvisí so vznikom prvých vyspelých civilizácií v staroveku
Najstaršie literatúry: orientálne: sumerská (klinové písmo; Epos o Gilamešovi), staroegyptská (papyrus), akkadská -vznikali v oblasti Blízkeho východu, indická literatúra -eposy Mahábhárata a Rámajána
Antická: vystupujú v nej bohovia s ľudskými vlastnosťami, sú dobrí i zlí, hrdinom nie je obyčajný človek -alebo je to panovník alebo človek obdarený nadprirodzenou silou a odvahou
Gréckaliteratúra (9.st. p.n.l.-5.st. n.l.)
Poézia:Sapfó: Modlitba k Afrodite -ľúbostná lyrika /Anakreón: bohémsky život -víno a ženy
Homér: Ilias a Odysea -hrdinské eposy z dôb trójskej vojny
Dráma:Sofokles: Antigona, Kráľ Oidipus /Euripides, Aischylos: tragédie /Aristofanes: komédie /Ezop: bájky
Rímskaliteratúra (3.st. p.n.l.-5.st. n.l.)
Poézia:Vergílius: Bucolica (pastierske idyly) a Georgica (roľnícke spevy), epos Aeneas (hrdinské prostredie)
Ovídius: Metamorfózy (Premeny) -250 bájí /Horácius: Ódy, Satiry
Próza:Cicero: rečníctvo /Gaius Julius Caesar: historiografia -Zápisky o vojne v Gálii
Dráma:Plautus: 21 komédií (napr. Komédia o hrnci) -situované do Grécka
Stredoveká literatúra (5.-15.st. n.l.)
Feudalizmus: pri moci sú feudáli a cirkev → modli sa a pracuj, orientácia na nadpozemský život
Feudálna nábož. L.: hl. hrdina: svätec (askéta -človek, kt. si naschvál veci odopiera, trpí)
František z Asissi (zakladateľ františkánskej rehole), náboženské piesne, kázne, modlitby, hagiografie (životopisy svätých), mystériá (náboženské hry)
Feudálna svetská l.: hl. hrdina -rytier, oddaný panovníkovi; ospievanie panovníka, zidealizovaný
Francúzska l.: Pieseň o Rolandovi, /Nemecká l.: epos Pieseň o Nibelungoch, /Ruská l.: Slovo o pluku Igorovom
Mestská svetská l.: jednoduchšia l., anonymná, humorne ladené kratšie rozprávania zo života mešťanov a cirkvi
Staroslovienske obdobie: 863: Konštantín a Metod prinášajú písmo (založené na malých písmenách gréckej abecedy; hlaholika) a kresťanstvo na VM, ich žiaci neskôr hlaholiku zdokonalili na cyriliku (založená na veľkých písmenách gréckej abecedy), z cyriliky → azbuka (Rusko, Bulharsko)
-Proglas: 1.slovan. báseň, Moravsko-panónske legendy: Život sv. Konštantína (Kliment) a Život sv. Metoda (Gorazd)
Humanizmus a renesancia (14.-17. st.): príklon k pozemskému spôsobu života, zobrazenie ľudských, pozemských starostí a radostí; radostné prežívanie života na zemi
Literárne druhy a žánre: poézia-sonet, próza-román, dráma-tragédia
Taliansko:Dante Alighieri: Božská komédia, /Francesco Petrarca: Spevník -366 sonetov venovaných Laure
Giovanni Boccaccio: Dekameron -zbierka 100 noviel, kt. si rozpráva 10 ľudí počas 10 dní
Francúzsko:Francois Villon: Veľký testament, Malý testament
Španielsko: Miguel de Cervantes: Dômyselný rytier Don Quijotte de La Mancha -paródia na rytierske romány
Lope de Vega: dramatik
Anglicko:Wiliam Shakespeare: Veselé panie z Windsoru, Sen noci svätojánskej, Hamlet, Rómeo a Júlia, Richard3
Slovensko: zo žánrov sa rozvíjala hlavne historická pieseň, povesť a balada
Martin Rakovský: o spoločenských vrstvách v štáte a o príčinách prevratov v kráľovstvách a cisárstvach
Jakub Jacobeus: Slzy, vzdychy a prosby
hrdina: väčšinou šľachtic -príslušník vyššej alebo strednej spol. vrstvy, silné myšlienkové a citové protiklady, človek schopný bojovať za vznešené ideály, často končí tragicky
Barok (16.-18. st.): orientácia na nadpozemský život, ale píše sa aj svetská literatúra
Taliansko: Torquato Tasso: epos Oslobodený Jeruzalem
Anglicko: John Milton: duchovné eposy Stratený raj, Raj znovu nájdený
Česko: Ján Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce, Veľká didaktika (Didactica magna), Svet v obrazoch (Orbis pictus), Brána jazykov otvorená
SK: Hugolín Gavlovič: Valaská škola, mravú stodola: vyše 16000 veršov, didakticko-reflexívna (poučno-úvahová) poézia zo života valachov, poukazuje na nedostatky obyčajného ľudu (napr. nedostatočné vlastenectvo)
Duchovná lyrika: Juraj Tranovský, Benedikt Szöllósi: autori katolíckeho a evanjelického spevníka
Próza:Daniel Krman: cestovný denník Itinerarium, Ján Simonides: Väznenie, vyslobodenie a putovanie JS
Odborná a vedecká próza: Matej Bel
Klasicizmus (17.-18.st.): vznikol vo Francúzsku (Ľudovít XIV. -kráľ Slnko), vzor aj antika, kladie sa dôraz na rozum, racionálne myslenie (filozofia racionalizmu Reného Descarta), strohé pravidlá písania
Poézia: Nicola Boileau-Despréaux: Umenie básnické (L’art poetique)
Dráma: jednota času (24-30 h), miesta (na 1 mieste -hrad, zámok...) a deja (iba 1 hl. dejová línia, žiadne vedľajšie)
Próza: nebol dovolený druhový a žánrový synkretizmus (nemôžu sa prelínať druhy a žánre -neexistujú tragikomédie
Delenie žánrov: vysoké- óda, elégia (poézia), tragédia (dráma), nízke- satira, bájka, komédia
Francúzsko: Moliére: 31 komédií (napr. Lakomec, Zdravý nemocný) /Pierre Corneille: tragédie (napr. Cid)
Slovensko: Jozef Ignác Bajza: píše vl. jazykom, kt. sa však neujal, lebo ho nepodložil literatúrou, 1.SK román René mláďenca príhodi a skúsenosťi
Anton Bernolák: jazykovedné diela (kodifikoval spisovnú SK): Jazykovedno-kritická rozprava o SK písmenách, SK gramatika, Slovár Slowenski-Česko-Latinsko-Nemecko-Uherskí (vydal Palkovič po jeho smrti)
Juraj Fándly: ako prvý vniesol bernolákovčinu do SK literatúry, diela majú národnobuditeľský charakter, duchovný spis Dúverná zmlúva medzi mňíchom a diáblom, Piľní domajší a poľní hospodár: rady poľnohospodárom
Ján Hollý: eposy Svatopluk, Cirillo-Metodiada, Sláv, Selanky-pastiersky život, inšpiroval sa Vergíliom (prekladal ho), štúrovcom neskôr odobril štúrovčinu, ale sám zostal do konca života pri bernolákovčine
Ján Kollár: čechoslovakizmus, píše biblickou češtinou, spory so štúrovcami, básnická skladba Slávy dcera: slávna slovanská minulosť, aj tá „horšia“
Pavol Jozef Šafárik: záujem o naše dejiny z čias VM, lit. hrdinovia vynikajú zvýšeným vlasteneckým cítením
Preromantizmus a romantizmus (u nás 1830-1850, vo svete 1800-1850): odklon od racionalizmu, návrat k prírode, hľadanie ideálu v rodinnom, prírodnom, dedinskom živote, Priekopníci: encyklopedisti Voltaire, Rousseau, Diderot
Nemecko: Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller
SK: Ján Kollár, Ján Hollý, Karol Kuzmány, Ján Chalupka (Kocúrkovo alebo Len aby sme v hanbe nezostali)
Romantizmus: spisovatelia preciťujú rozpor medzi snom a skutočnosťou, hrdinovia sa odcudzujú spol., pociťujú osamelosť, skľúčenosť a smútok, často končia tragicky, sú schopní a ochotní obetovať sa za svoje ideály (titanizmus)
Francúzsko: Victor Hugo: Chrám Matky Božej v Paríži, / Rusko: Alexander Sergejevič Puškin: Eugen Onegin
Anglicko: lord George Gordon Byron: Childe Haroldova púť, /Nemecko: Heinrich Heine
Česko: Karel Hynek Mácha: Máj, Božena Němcová, Karel Jaromír Erben
SK: Ľ. Štúr, S. Chalupka: Mor ho!, J. Kráľ: Zakliata panna vo Váhu a divný Janko, A. Sládkovič: Detvan, Marína
Ján Botto: Smrť Jánošíkova, Juraj Miloslav Hurban: Olejkár, Ján Kalinčiak: Reštavrácia
-hrdinom SK romantizmu je často pútnik či zbojník (autoštylizácia básnika), idealizovaní, prežívajú silné vášne, z nižších vrstiev; končia tragicky
Realizmus (polovica 19.st.-zač.20.st.): súvisí s priemyselnou revolúciou a rozvojom prírodných vied i filozofického myslenia -pozitivizmus (August Conte): reálne je to, čo si môžeme zmyslami overiť a poznatkami dokázať
-postavy zo všetkých spol. vrstiev, všedný život na základe vl. skúseností, autori zostávajú v prítomnosti, vplyv prost.
Anglicko: sestry Brontëové: Jane -poézia, Charlotte -Jana Eyrová, Emily -Búrlivé výšiny
Charles Dickens: Oliver Twist, David Copperfield, Pamäti rodu Pickwickovcov
Francúzsko: Honoré de Balzac: Ľudská komédia: delí sa na štúdie mravov, filozofické a analytické štúdie, Otec Goriot: obraz chorobnej rodičovskej lásky a cynickej nevďačnosti detí voči rodičom, vykreslenie skutočného sveta, vzťahov spol. (vzťah otca a dcér je určený peniazmi)
Stendhal: Červený a čierny -hl. hrdina sa chce vyšvihnúť do vyššej spol. cez posteľ a cez intrigy
Rusko: Dostojevskij: Zločin a trest: psychol. román, študent zabíja úžerníčku, nemyslí si, že je to zlé, lebo peniaze chce využiť na štúdium, zabije jej sestru, nakoniec sa pod vplyvom milej prizná a spolu s ňou ide do vyhnanstva
Lev Nikolajevič Tolstoj: Vojna a mier: priebeh vojny s Napoleonom (1805-1820) a mierový život na dedine
Nikolaj Vasilievič Gogoľ: zobrazuje ruskú spoločnosť (Revízor)
Anton Pavlovič Čechov: drámy 3 sestry, Višňový sad, poviedka Chameleón
Česko: Jan Neruda: Povídky malostranské (napr. Přivedla žebráka na mizinu), /Alois Jirásek: hist. tem. (Psohlavci)
SK (1850-1880 -prechod od romantizmu k realizmu): prvá vlna SK realizmu (1880-1900):
Svetozár Hurban-Vajanský: román Suchá ratolesť, /POH: Ežo a Gábor Vlkolinský, Hájnikova žena, Krvavé sonety
Martin Kukučín: Dom v stráni, Keď báčik z Chochoľova umrie
Druhá vlna SK realizmu (1900-1918):B. Slančíková-Timrava: Ťapákovci, /J. Jesenský: Malomestské rozprávky
Jozef Gregor-Tajovský: komédia Ženský zákon, /Ľudmila Podjavorinská: poviedka Žena
Literárna moderna (1890-1918): výraznejšie prenikanie vedeckých a technických poznatkov do praktického života, zrýchlené striedanie umeleckých smerov a ich koexistencia
Symbolizmus: hl. postava je samotárska, v konflikte so spol., pocity sú zobrazené cez symboly, pocit bezmocnosti, pesimizmus, nedôvera, individualizmus, zdroj poznania -mystické predstavy, intuícia, zdôrazňujú sa spojitosti
zvukov, farieb a vôní, hudobná a zvukomalebná stránka verša, rozvíja sa hlavne poézia
SK: Ivan Krasko Verše, Vladimír Roy,
Francúzsko:Charles Baudelaire: Kvety zla, /Paul Verlaine
Jean Arthur Rimbaud: Pobyt v pekle -túžba po nepoznanom, plod fantázie
Impresionizmus: najmä hudba a maliarstvo, dôraz kladie na momentálny dojem a náladu
Futurizmus: oslavuje budúcnosť a technickú civilizáciu (Vladimír Majakovskij)
Kubofuturizmus: spája výtvarné prvky s civilizačnými výdobytkami (Guillaume Apollinaire (Fr))
Medzivojnová literatúra (1918-1945)
Expresionizmus: odráža pohnuté zážitky človeka z vojnových čias, umenie výrazu, tragického životného pocitu
Civilizmus: najmä v poézii ospevoval technické vymoženosti
Dadaizmus: návrat k detskému veku, zachytiť bezstarostnosť a hravosť ako protiklad k utrpeniu ľudstva v 1.sv.vojne
Surrealizmus (André Breton): vyvinul sa z dadaizmu, prelína sa sen a skutočnosť, poézia sa zrieka pravidelného rytmu, rýmu a všetkých prostriedkov zvukovej a sémantickej výstavby verša
SK: nadrealizmusRudolf Fabry: Uťaté ruky
Poetizmus: Česko: zdôraznenie aktívneho vzťahu k životu prostredn. citových a fantazijných schopností autora
-zdroj inšpirácie: obrazotvornosť (predstavivosť), fantázia, sen, poznávanie vzdialených krajín -Vitěslav Nezval, Jaroslav Seifert -ovplyvnil Laca Novomeského
Konštruktivizmus (dôležitejšia je forma než obsah): Rusko
Stratená generácia:Ernest Hemingway Komu zvonia do hrobu, Wiliam Faulkner Bľabot a bes,
Erich Maria Remarque Na Z nič nového -pesimistické pocity vojnou narušenej mladej generácie
Socialistický realizmus: Maxim Gorkij Matka, Michail Šolochov Tichý Don
SK: vplyvy EU avantgárd: Milo Urban Živý bič, Jozef Cíger-Hronský Jozef Mak, Gejza Vámoš Odlomená haluz, Ivan Horváth Človek na ulici
Socialistický realizmus: Peter Jilemnický Víťazný pád
Lyrizovaná próza: naturizmus: subjektívnosť umeleck. výpovede (rozprávač je zaujatý -je to buď hl. postava alebo
autor), postavy sú opradené tajomstvom
Ľudo Ondrejov, Margita Figuli, Dobroslav Chrobák, František Švantner, Milo Urban, Jozef Cíger-Hronský, Ján Horák, Ján Bodenek, Hana Zelinová, Peter Jilemnický
Vitalizmus (oslava života): JánSmrek Cválajúce dni
Moderná katolická poézia:Rudolf Dilong, Ján Silan -úsilie o čistú duchovnú lyriku
Dráma: Július Barč-Ivan Mastný hrniec
2.Uveďte po jednom príklade na konkrétne, abstraktné, pomnožné a hromadné podstatné mená. Vysvetlite koľko pádov je v súčasnej spisovnej slovenčine. Využite text
Delenie 1:
konkrétne (hmotné p. m.) -vyjadruje určitú osobu, zviera, vec
abstraktné (nehmotné p. m.) -vyjadruje abstraktné nehmotné veci a činnosti
Delenie 2:
životné podstatné meno: osobné (osoby), neosobné životné (zvieratá)
neživotné podstatné meno (ostatné)
Delenie 3: všeobecné podstatné meno,vlastné podstatné meno (napr. Peter, Slovensko)
Špeciálne skupiny podstatných mien sú:
hromadné podstatné meno (zverina, školstvo, lístie)
látkové podstatné meno (zlato, múka, hudba, skromnosť)
skupinové podstatné meno (párky, vlasy, zápalky)
pomnožné podstatné meno (hodinky, dvere, Tatry)
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#porovnanie románu a eposu