Porovnanie 2 rôznych literárnych období

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 732 slov
Počet zobrazení: 1 076
Tlačení: 85
Uložení: 91

Na základe vl. výberu porovnajte 2 rôzne lit. obdobia (staroveká, stredoveká, humanistická a renesančná, baroková, klasicistická, romantická, realistická, avantgardná, postmoderná literatúra)

Vystihnite zobrazovacie metódy, žánre, témy a zaraďte ich do literárneho vývinu. Svoje stanovisko odôvodnite. Zaraďte ukážku chronologicky do príslušného literárneho obdobia

Starovek: začiatok literatúry súvisí so vznikom prvých vyspelých civilizácií v staroveku

Najstaršie literatúry: orientálne: sumerská (klinové písmo; Epos o Gilamešovi), staroegyptská (papyrus), akkadská -vznikali v oblasti Blízkeho východu, indická literatúra -eposy Mahábhárata a Rámajána

Antická: vystupujú v nej bohovia s ľudskými vlastnosťami, sú dobrí i zlí, hrdinom nie je obyčajný človek -alebo je to panovník alebo človek obdarený nadprirodzenou silou a odvahou

Gréckaliteratúra (9.st. p.n.l.-5.st. n.l.)

Poézia:Sapfó: Modlitba k Afrodite -ľúbostná lyrika /Anakreón: bohémsky život -víno a ženy

Homér: Ilias a Odysea -hrdinské eposy z dôb trójskej vojny

Dráma:Sofokles: Antigona, Kráľ Oidipus /Euripides, Aischylos: tragédie /Aristofanes: komédie /Ezop: bájky

Rímskaliteratúra (3.st. p.n.l.-5.st. n.l.)

Poézia:Vergílius: Bucolica (pastierske idyly) a Georgica (roľnícke spevy), epos Aeneas (hrdinské prostredie)

Ovídius: Metamorfózy (Premeny) -250 bájí /Horácius: Ódy, Satiry

Próza:Cicero: rečníctvo /Gaius Julius Caesar: historiografia -Zápisky o vojne v Gálii

Dráma:Plautus: 21 komédií (napr. Komédia o hrnci) -situované do Grécka

Stredoveká literatúra (5.-15.st. n.l.)

Feudalizmus: pri moci sú feudáli a cirkev → modli sa a pracuj, orientácia na nadpozemský život

Feudálna nábož. L.: hl. hrdina: svätec (askéta -človek, kt. si naschvál veci odopiera, trpí)

František z Asissi (zakladateľ františkánskej rehole), náboženské piesne, kázne, modlitby, hagiografie (životopisy svätých), mystériá (náboženské hry)

Feudálna svetská l.: hl. hrdina -rytier, oddaný panovníkovi; ospievanie panovníka, zidealizovaný

Francúzska l.: Pieseň o Rolandovi, /Nemecká l.: epos Pieseň o Nibelungoch, /Ruská l.: Slovo o pluku Igorovom

Mestská svetská l.: jednoduchšia l., anonymná, humorne ladené kratšie rozprávania zo života mešťanov a cirkvi

Staroslovienske obdobie: 863: Konštantín a Metod prinášajú písmo (založené na malých písmenách gréckej abecedy; hlaholika) a kresťanstvo na VM, ich žiaci neskôr hlaholiku zdokonalili na cyriliku (založená na veľkých písmenách gréckej abecedy), z cyriliky → azbuka (Rusko, Bulharsko)

-Proglas: 1.slovan. báseň, Moravsko-panónske legendy: Život sv. Konštantína (Kliment) a Život sv. Metoda (Gorazd)

Humanizmus a renesancia (14.-17. st.): príklon k pozemskému spôsobu života, zobrazenie ľudských, pozemských starostí a radostí; radostné prežívanie života na zemi

Literárne druhy a žánre: poézia-sonet, próza-román, dráma-tragédia

Taliansko:Dante Alighieri: Božská komédia, /Francesco Petrarca: Spevník -366 sonetov venovaných Laure

Giovanni Boccaccio: Dekameron -zbierka 100 noviel, kt. si rozpráva 10 ľudí počas 10 dní

Francúzsko:Francois Villon: Veľký testament, Malý testament

Španielsko: Miguel de Cervantes: Dômyselný rytier Don Quijotte de La Mancha -paródia na rytierske romány

Lope de Vega: dramatik

Anglicko:Wiliam Shakespeare: Veselé panie z Windsoru, Sen noci svätojánskej, Hamlet, Rómeo a Júlia, Richard3

Slovensko: zo žánrov sa rozvíjala hlavne historická pieseň, povesť a balada

Martin Rakovský: o spoločenských vrstvách v štáte a o príčinách prevratov v kráľovstvách a cisárstvach

Jakub Jacobeus: Slzy, vzdychy a prosby

hrdina: väčšinou šľachtic -príslušník vyššej alebo strednej spol. vrstvy, silné myšlienkové a citové protiklady, človek schopný bojovať za vznešené ideály, často končí tragicky

Barok (16.-18. st.): orientácia na nadpozemský život, ale píše sa aj svetská literatúra

Taliansko: Torquato Tasso: epos Oslobodený Jeruzalem

Anglicko: John Milton: duchovné eposy Stratený raj, Raj znovu nájdený

Česko: Ján Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce, Veľká didaktika (Didactica magna), Svet v obrazoch (Orbis pictus), Brána jazykov otvorená

SK: Hugolín Gavlovič: Valaská škola, mravú stodola: vyše 16000 veršov, didakticko-reflexívna (poučno-úvahová) poézia zo života valachov, poukazuje na nedostatky obyčajného ľudu (napr. nedostatočné vlastenectvo)

Duchovná lyrika: Juraj Tranovský, Benedikt Szöllósi: autori katolíckeho a evanjelického spevníka

Próza:Daniel Krman: cestovný denník Itinerarium, Ján Simonides: Väznenie, vyslobodenie a putovanie JS

Odborná a vedecká próza: Matej Bel

Klasicizmus (17.-18.st.): vznikol vo Francúzsku (Ľudovít XIV. -kráľ Slnko), vzor aj antika, kladie sa dôraz na rozum, racionálne myslenie (filozofia racionalizmu Reného Descarta), strohé pravidlá písania

Poézia: Nicola Boileau-Despréaux: Umenie básnické (L’art poetique)

Dráma: jednota času (24-30 h), miesta (na 1 mieste -hrad, zámok...) a deja (iba 1 hl. dejová línia, žiadne vedľajšie)

Próza: nebol dovolený druhový a žánrový synkretizmus (nemôžu sa prelínať druhy a žánre -neexistujú tragikomédie

Delenie žánrov: vysoké- óda, elégia (poézia), tragédia (dráma), nízke- satira, bájka, komédia

Francúzsko: Moliére: 31 komédií (napr. Lakomec, Zdravý nemocný) /Pierre Corneille: tragédie (napr. Cid)

Slovensko: Jozef Ignác Bajza: píše vl. jazykom, kt. sa však neujal, lebo ho nepodložil literatúrou, 1.SK román René mláďenca príhodi a skúsenosťi

Anton Bernolák: jazykovedné diela (kodifikoval spisovnú SK): Jazykovedno-kritická rozprava o SK písmenách, SK gramatika, Slovár Slowenski-Česko-Latinsko-Nemecko-Uherskí (vydal Palkovič po jeho smrti)

Juraj Fándly: ako prvý vniesol bernolákovčinu do SK literatúry, diela majú národnobuditeľský charakter, duchovný spis Dúverná zmlúva medzi mňíchom a diáblom, Piľní domajší a poľní hospodár: rady poľnohospodárom

Ján Hollý: eposy Svatopluk, Cirillo-Metodiada, Sláv, Selanky-pastiersky život, inšpiroval sa Vergíliom (prekladal ho), štúrovcom neskôr odobril štúrovčinu, ale sám zostal do konca života pri bernolákovčine

Ján Kollár: čechoslovakizmus, píše biblickou češtinou, spory so štúrovcami, básnická skladba Slávy dcera: slávna slovanská minulosť, aj tá „horšia“

Pavol Jozef Šafárik: záujem o naše dejiny z čias VM, lit. hrdinovia vynikajú zvýšeným vlasteneckým cítením

Preromantizmus a romantizmus (u nás 1830-1850, vo svete 1800-1850): odklon od racionalizmu, návrat k prírode, hľadanie ideálu v rodinnom, prírodnom, dedinskom živote, Priekopníci: encyklopedisti Voltaire, Rousseau, Diderot

Nemecko: Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller

SK: Ján Kollár, Ján Hollý, Karol Kuzmány, Ján Chalupka (Kocúrkovo alebo Len aby sme v hanbe nezostali)

Romantizmus: spisovatelia preciťujú rozpor medzi snom a skutočnosťou, hrdinovia sa odcudzujú spol., pociťujú osamelosť, skľúčenosť a smútok, často končia tragicky, sú schopní a ochotní obetovať sa za svoje ideály (titanizmus)

Francúzsko: Victor Hugo: Chrám Matky Božej v Paríži, / Rusko: Alexander Sergejevič Puškin: Eugen Onegin

Anglicko: lord George Gordon Byron: Childe Haroldova púť, /Nemecko: Heinrich Heine

Česko: Karel Hynek Mácha: Máj, Božena Němcová, Karel Jaromír Erben

SK: Ľ. Štúr, S. Chalupka: Mor ho!, J. Kráľ: Zakliata panna vo Váhu a divný Janko, A. Sládkovič: Detvan, Marína

Ján Botto: Smrť Jánošíkova, Juraj Miloslav Hurban: Olejkár, Ján Kalinčiak: Reštavrácia

-hrdinom SK romantizmu je často pútnik či zbojník (autoštylizácia básnika), idealizovaní, prežívajú silné vášne, z nižších vrstiev; končia tragicky

Realizmus (polovica 19.st.-zač.20.st.): súvisí s priemyselnou revolúciou a rozvojom prírodných vied i filozofického myslenia -pozitivizmus (August Conte): reálne je to, čo si môžeme zmyslami overiť a poznatkami dokázať

-postavy zo všetkých spol. vrstiev, všedný život na základe vl. skúseností, autori zostávajú v prítomnosti, vplyv prost.

Anglicko: sestry Brontëové: Jane -poézia, Charlotte -Jana Eyrová, Emily -Búrlivé výšiny

Charles Dickens: Oliver Twist, David Copperfield, Pamäti rodu Pickwickovcov

Francúzsko: Honoré de Balzac: Ľudská komédia: delí sa na štúdie mravov, filozofické a analytické štúdie, Otec Goriot: obraz chorobnej rodičovskej lásky a cynickej nevďačnosti detí voči rodičom, vykreslenie skutočného sveta, vzťahov spol. (vzťah otca a dcér je určený peniazmi)

Stendhal: Červený a čierny -hl. hrdina sa chce vyšvihnúť do vyššej spol. cez posteľ a cez intrigy

Rusko: Dostojevskij: Zločin a trest: psychol. román, študent zabíja úžerníčku, nemyslí si, že je to zlé, lebo peniaze chce využiť na štúdium, zabije jej sestru, nakoniec sa pod vplyvom milej prizná a spolu s ňou ide do vyhnanstva

Lev Nikolajevič Tolstoj: Vojna a mier: priebeh vojny s Napoleonom (1805-1820) a mierový život na dedine

Nikolaj Vasilievič Gogoľ: zobrazuje ruskú spoločnosť (Revízor)

Anton Pavlovič Čechov: drámy 3 sestry, Višňový sad, poviedka Chameleón

Česko: Jan Neruda: Povídky malostranské (napr. Přivedla žebráka na mizinu), /Alois Jirásek: hist. tem. (Psohlavci)

SK (1850-1880 -prechod od romantizmu k realizmu): prvá vlna SK realizmu (1880-1900):

Svetozár Hurban-Vajanský: román Suchá ratolesť, /POH: Ežo a Gábor Vlkolinský, Hájnikova žena, Krvavé sonety

Martin Kukučín: Dom v stráni, Keď báčik z Chochoľova umrie

Druhá vlna SK realizmu (1900-1918):B. Slančíková-Timrava: Ťapákovci, /J. Jesenský: Malomestské rozprávky

Jozef Gregor-Tajovský: komédia Ženský zákon, /Ľudmila Podjavorinská: poviedka Žena

Literárna moderna (1890-1918): výraznejšie prenikanie vedeckých a technických poznatkov do praktického života, zrýchlené striedanie umeleckých smerov a ich koexistencia

Symbolizmus: hl. postava je samotárska, v konflikte so spol., pocity sú zobrazené cez symboly, pocit bezmocnosti, pesimizmus, nedôvera, individualizmus, zdroj poznania -mystické predstavy, intuícia, zdôrazňujú sa spojitosti

zvukov, farieb a vôní, hudobná a zvukomalebná stránka verša, rozvíja sa hlavne poézia

SK: Ivan Krasko Verše, Vladimír Roy,

Francúzsko:Charles Baudelaire: Kvety zla, /Paul Verlaine

Jean Arthur Rimbaud: Pobyt v pekle -túžba po nepoznanom, plod fantázie

Impresionizmus: najmä hudba a maliarstvo, dôraz kladie na momentálny dojem a náladu

Futurizmus: oslavuje budúcnosť a technickú civilizáciu (Vladimír Majakovskij)

Kubofuturizmus: spája výtvarné prvky s civilizačnými výdobytkami (Guillaume Apollinaire (Fr))

Medzivojnová literatúra (1918-1945)

Expresionizmus: odráža pohnuté zážitky človeka z vojnových čias, umenie výrazu, tragického životného pocitu

Civilizmus: najmä v poézii ospevoval technické vymoženosti

Dadaizmus: návrat k detskému veku, zachytiť bezstarostnosť a hravosť ako protiklad k utrpeniu ľudstva v 1.sv.vojne

Surrealizmus (André Breton): vyvinul sa z dadaizmu, prelína sa sen a skutočnosť, poézia sa zrieka pravidelného rytmu, rýmu a všetkých prostriedkov zvukovej a sémantickej výstavby verša

SK: nadrealizmusRudolf Fabry: Uťaté ruky

Poetizmus: Česko: zdôraznenie aktívneho vzťahu k životu prostredn. citových a fantazijných schopností autora

-zdroj inšpirácie: obrazotvornosť (predstavivosť), fantázia, sen, poznávanie vzdialených krajín -Vitěslav Nezval, Jaroslav Seifert -ovplyvnil Laca Novomeského

Konštruktivizmus (dôležitejšia je forma než obsah): Rusko

Stratená generácia:Ernest Hemingway Komu zvonia do hrobu, Wiliam Faulkner Bľabot a bes,

Erich Maria Remarque Na Z nič nového -pesimistické pocity vojnou narušenej mladej generácie

Socialistický realizmus: Maxim Gorkij Matka, Michail Šolochov Tichý Don

SK: vplyvy EU avantgárd: Milo Urban Živý bič, Jozef Cíger-Hronský Jozef Mak, Gejza Vámoš Odlomená haluz, Ivan Horváth Človek na ulici

Socialistický realizmus: Peter Jilemnický Víťazný pád

Lyrizovaná próza: naturizmus: subjektívnosť umeleck. výpovede (rozprávač je zaujatý -je to buď hl. postava alebo

autor), postavy sú opradené tajomstvom

Ľudo Ondrejov, Margita Figuli, Dobroslav Chrobák, František Švantner, Milo Urban, Jozef Cíger-Hronský, Ján Horák, Ján Bodenek, Hana Zelinová, Peter Jilemnický

Vitalizmus (oslava života): JánSmrek Cválajúce dni

Moderná katolická poézia:Rudolf Dilong, Ján Silan -úsilie o čistú duchovnú lyriku

Dráma: Július Barč-Ivan Mastný hrniec

2.Uveďte po jednom príklade na konkrétne, abstraktné, pomnožné a hromadné podstatné mená. Vysvetlite koľko pádov je v súčasnej spisovnej slovenčine. Využite text

Delenie 1:

konkrétne  (hmotné p. m.) -vyjadruje určitú osobu, zviera, vec

abstraktné  (nehmotné p. m.) -vyjadruje abstraktné nehmotné veci a činnosti

Delenie 2:

životné podstatné meno: osobné (osoby), neosobné životné (zvieratá)

neživotné podstatné meno (ostatné)

Delenie 3: všeobecné podstatné meno,vlastné podstatné meno (napr. Peter, Slovensko)

Špeciálne skupiny podstatných mien sú:

hromadné podstatné meno (zverina, školstvo, lístie)

látkové podstatné meno (zlato, múka, hudba, skromnosť)

skupinové podstatné meno (párky, vlasy, zápalky)

pomnožné podstatné meno (hodinky, dvere, Tatry)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#porovnanie románu a eposu


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu