Epos, Časomerný veršový systém, Analýza Homérových a Hollého eposov
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 658
Uložení: 103
Epos
Eposy vznikal! vo viazanej forme, text bol naratívny,rozsahom väčší žáner s komplikovanou štruktúrou pozostávajúcou z viacerých časti. Uplatňuje sa v ňom istá básnická štruktúra, aj presne normovaný rytmus. Je obrazom istej celostnosti, v ktorej sa prelínajú prvky reality a fantastiky, jeho postavy vynikajú nadprirodzenými vlastnosťami.
ČASOMERNÝ VERŠOVÝ SYSTÉM
Je veršový systém založený na striedaní krátkych a dlhých slabík, obyčajne bez rýmov. Dominoval v období klasicizmu v tvorbe J.Hollého a J. Kolléra. Hoci má grécky pôvod, v slovenskej poézii sa udomácnil prostredníctvom latinčiny.
Slovenčina má isté predpoklady na časomieru, lebo v porovnaní s inými jazykmi rozlišuje dlhé a krátke slabiky. Základnou časovou jednotkou je v časomiere móra, ktorá zodpovedá jednej krátkej slabike. Dlhá slabika sa vyslovuje v trvaní dvoch mór.
HOMÉR (asi 9. storočie pred n.i.)- grécka literatúra
Básnik, ktorého meno je spájané s pravdepodobným autorstvom najstarších zachovaných európskych slovesných pamiatok.
Ilias (Illon - Trója) - epos; sú tu zobrazené ľudské vzťahy a city ako oddanosť, strach, radosť, hnev; človek, príroda a bohovia tvoria jednotu, človek je spätý s prírodou, bohovia sú obdarení mladosťou a nesmrteľnosťou, ale majú ľudské vlastnosti. Zabávajú sa a nenávidia. Zúčastňujú sa krvavých bojov po boku svojich chránencov. Človek je celkom
podriadený ich vôli a bezmocný voči ich rozhodnutiam OBSAH:
Opisuje posledných 51 dní vojnového stretnutia Grékov a Trójanov s početnými retrospektívami. Vojnu medzi Trójou a Spartou vyvolal syn trójskeho kráľa Priama Paris, ktorý uniesol krásnu Helenu, manželku spartského kráľa Menelaa.
Ústredným motívom je Achillov hnev, pretože veliteľ Agamemnón mu odňal oblUbenú zajatkyňu, Achilles prestal bojovať a prevahu nadobudli obrancovia Tróje pod vedením bojovníka Hektora. Achilles požičal svoju výzbroj priateľovi Patroklovi, ktorého nepriatelia považovali za samotného Achilla a dali sa na útek. Hektor ho ale spoznal a Patrokla zabil.
Achilles pomstil jeho smrť tým, že zabil veľa Trójanov i Hektora, ktorého obnaženú mstvolu vláčil priviazanú k vozu okolo Patroklovej mohyly deväť dní. Až po zásahu bohov vydal Hektorovu mstvolu kráľovi Priamovi. Dielo končí obrazom pohrebu Hektora.
Odysea -epos; rozpráva o. desaťročnom blúdení itackého kráľa Odysea a jeho návrate do rodnej zeme; tento epos je prvým dobrodružným dielom európskej literatúry a jeho motívy v nespočetných obmenách sprevádzajú dobrodružnú prózu dodnes; oslavuje šikovnosť Odysea a vernosť ieho ženy Penelopy, ktorá sa stala symbolom vernosti; slovom odysea sa označuje nekonečne dlhá púť
OBSAH:
Na ceste domov po skončení Trójskej vojny kráľa Odysea prenasleduje hnev mora - Poseidona. Odyseus na ceste domov prežije rôzne dobrodružstvá. Navštívi krajinu blažených Lotofágov, krajinu ľudožrútov, krajinu kráľa vetra,
unikne nástrahám jednookého obra Polyféna a unikne sirénam. Po 20 rokoch sa vráti do rodnej Itaky, kde ho čaká jeho verná manželka Penelopa.
JÁN HOLLÝ (1785-1849) - klasicizmus
Narodil sa v Borskom Mikuláši pri Šaštíne, gymnázium študoval v Skalici a v Bratislave, teológiu v Trnave. Najdlhšie pôsobil ako katolícky kňaz v Maduniciach pri Piešťanoch. Tu mal výborné podmienky pre básnickú tvorbu, Najčastejšie písaval v prírode v hájiku Mlíč pod storočným dubom.
V roku 1843 vypukol požiar a on utrpel ťažké popáleniny, kvôli ktorým sa mu veľmi zhorší! zrak. Nechal sa penzionovať a odišiel k svojmu spolužiakovi na Dobrú Vodu, Tam ho v júli 1843 navštívil Štúr, Hurban a Hodža, ktorí ho žiadali o odobrenie spisovného jazyka.
Svätopluk - hrdinský epos v 12 spevoch; čerpá z námetu Veľkej Moravy; pred každým spevom je stručný obsah ,Hollý dodržiava postup antických autorov); epos začína propozíciou, pokračuje invokáciou a inmediazres; napísané v časomiere, využitý hexameter; využitá bernolákovčina, veľa zložitých slov; zobrazil boj dvoch svetov: germánskeho a veľkomoravského, opísal konflikty medzi bohmi a ľuďmi, rozviedol obraz zrady, nenávistí a pomsty
- spev
- Svätopluk je väznený u Karolmana a smúti vo väznici za slobodou
- Svätopluk myslí na Slavomíra a jeho bojovníkov
- Boh sa nad ním zmiluje, posiela svojho posla Karolmanovi aby mu vo sne zjavil božiu vôľu a prikázal oslobodiť Svätopluka
- Karolman Svätopluka oslobodí pod podmienkou, že Svätopluk musí spolupracovať s Nemcami a aby bol zväzok pevnejší má sa oženiť s Karolmanovou dcérou
- Svätopluk súhlasí, ale Slováci na čele so Slavomírom sú nešťastný, že zradil národ
- spev
- Karolman organizuje na počesť Svätopluka rytierske hry a Nad všetkých bojovníkov sa vyníma Britvald
- spev
- z pekiel prichádza pohanský boh Černobog, ktorého modly Svätopluk zakázal uctievať
- premení sa na kňaza Biksu a navádza Slovákov aby opäť uctievali pohanského boha
- ľud to však odmieta, pretože Cyril a Metod dali Slovanom krst
- černobog sa na záver teší, že Svätoplukovi hrozí smrť, keď sa dozvie, že Karolman usporiadal hostinu na počesť Svätopluka, uteká za Slavomírom na hrad Devín
- spev
- Černobog prichádza na Devín a zoberie na seba podobu Rastislava a zvestuje, že Svätopluk zradil
- Slavomír posiela svojho zveda na výzvedy k Nemcom
- spev
- Slavomír zvoláva snem, na ktorom jeho zved potvrdí zradu Svätopluka
- Slavomír sa pýta, či si vyberú poddanstvo alebo slobodu
- Slovania si vyberú slobodu:
,,Zemrime v čil radšej než by sme jak otroci Nemcom slúžili.“
- spev
- odohráva sa na hostine u Karolmana
- Karolman vyzve Svätopluka aby rozprával o pôvode svojho národa
- Svätopluk tu rozpráva o pôvode Slovanov, ktorí prišli do Európy z Indie, ušli pred povodňou a v novej vlasti museli čeliť mnohým nájazdom bojovných národov
- v závere svojej reči Svätopluk zhrnie dejiny Slovákov v európskej vlastí
- spev
- Karolman daruje Svätoplukovi zbroj a pripája sa k nemeckým vojvodom
- spev
- Černobog posťahuje mračná a Morava zaplavuje vodou kraj
- Svätopluk rozkáže postaviť plte a nastáva ťažký boj
- Svätopluk s polovicou vojska v tichosti prichádza k Devínu
- spev
- Svätopluk sa chystá dobiť Devín a v poslednej chvíli sa rozhodne ísť za Slavomírom
- pýta sa ho, či Slováci bez boja prímu Karolmanové návrhy
- Slavomír mu sľúbi kráľovskú korunu a Svätopluk sa pridáva na stranu Slovákov 10, spev
- boj medzi Slovákmi a Nemcami, Svätopluk odoláva Nemcom
- spev
- Svätoplukovi pomôže príhovor Cyrila k Bohu a boha Černoboga s pomocníkmi vrhá do priepastí 12, spev
- súboj medzi Svätoplukom a Britvaldom - Svätopluk víťazí
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Čo je Epos? | Ostatné | 54 slov | |
Epos | Ostatné | 4 229 slov | |
Epos, Záväzná kompozícia eposu | Ostatné | 134 slov | |
Epická poézia – epos, Ján Hollý – Svatopluk, slovenský klasicizmus 1780 – 1830 | Ostatné | 535 slov | |
Epická poézia (epos) – jamb, časomiera | Ostatné | 1 143 slov | |
Epos | Maturita | 255 slov | |
Epos – druhy eposov | Referát | 279 slov | |
Eposy | Ostatné | 1 840 slov | |
Alegorický epos | Ostatné | 143 slov | |
Epos - znaky, Homér, Hollý, Hviezdoslav | Ostatné | 2 805 slov | |
Staroveká literatúra - typické motívy a žánre | Referát | 969 slov | |
Staroveká literatúra – epos, bájka, mýtus | Maturita | 756 slov | |
Epos, staroveké eposy (hrdina, kompozícia), epické žánre starovekej lit. (bájka, podobenstvo, mýtus) | Ostatné | 1 655 slov | |
Epos, staroveké eposy (hrdina, kompozícia), epické žánre starovekej literatúry (bájka, podobenstvo, mýtus) | Ostatné | 792 slov |