Dominik Tatarka

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: ofelia (20)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 20.04.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 001 slov
Počet zobrazení: 888
Tlačení: 72
Uložení: 79

Dominik Tatarka

1913 – 1989

  • najoriginálnejší slovenský spisovateľ, prozaik, scenárista
  • študoval na KU v Prahe, v Paríži na Sorboni slovenčinu a francúzštinu
  • ako stredoškolský profesor pôsobil v Žiline na gymnáziu, robil ako redaktor, publicista, filmový scenárista
  • v roku 1968 – proti vstupu vojsk Varšavskej zmluvy, podpísal Chartu 2000 slov (dva dokumenty proti socializmu)
  • nesmel publikovať
  • dostáva sa do väzenia s kňazom – pod jeho vplyvom sa mení jeho myslenie, tvrdil, že v ČS sa má zmeniť politický režim, na čele má byť špička intelektuálov
  • od roku 1970 žil v Prahe
  • zomrel v máji, nedožil sa októbrovej revolúcie
  • do literatúry vstúpil súborom poviedok V ÚZKOSTI HĽADANIA
    • touto knihou narušil tradičné realistické postupy
    • po prvýkrát tu prezentoval slobodu prejavu a to tak, že človek sa má oslobodiť od meštiactva pomocou fantázia a predstáv

PANNA ZÁZRAČNICA – román

  • hlavná myšlienka: človek poznačený vojnou
  • odohráva sa v Bratislave na uliciach, v krčmách, ateliéroch, kde sa stretávajú výstrední maliari a básnici
  • medzi nich príde Anabela – žena, poznačená tragickým znamením smrti
  • je to experimentálna próza s prvkami úvah a psychológie

FARSKÁ REPUBLIKA – román o prvom Slovenskom štáte

  • názov je symbolický (Tiso = farár)
  • román o 1. slovenskom štáte
  • zachytáva pohľad intelektuálov na Slovenský štát, slovenská inteligencia nesúhlasila s jeho vznikom
  • odohráva sa v Žiline od 14.3.1939 do 6.1941
  • hlavná postava – stredoškolský profesor Tomáš Menkina – autobiografia
    • nesúhlasí s vojnou, nie je aktívny, názorovo sa zmení až vo väzení, kde sa zbližuje s ľavicovým podzemným hnutím

PRVÝ A DRUHÝ ÚDER

  • téma: vojna, SNP, roky budovania socializmu
  • hlavná postava: Štefan Reptiš – robotník, ktorý sa podieľa na obnove vojnou zničenejkrajiny
  • kritika dialo neprijala a obvinila ho, že úmyselne prekrútil historické fakty – tvrdil, že v SNP bojovali obyčajní ľudia, nie len komunisti

DRUŽNÉ LETÁ - schematicko-tendenčné romány

RADOSTNÍK - téma: zakladanie družstiev

ROZHOVORY BEZ KONCA – kniha noviel (2 novely)

  1. Kohútik v agónii – tragický príbeh matky, ktorá trpí výčitkami svedomia, že svojou láskou zapríčinila smrť syna
  2. Ešte s vami pobudnúť – konfrontácia názorov staručkej matky a jej syna - novinára
  • znamená obrat v jeho tvorbe: od spoločenskej problematiky prešiel k problémom jednotlivca
  • z obidvoch noviel cítiť neprekonateľný smútok, pesimizmus a osudovosť

PRÚTENÉ KRESLÁ – novela s lyrickým nádychom

  • retrospektívny príbeh z jeho vysokoškolského štúdia v Paríži
  • príbeh v príbehu
  • hlavná myšlienka: úvahy mladej slovenskej generácie v dusnej predvojnovej atmosfére a ich spomienky, názory a životné plány
  • hlavná postava: Bartolomej Slzička – autobiografia
    • zaoberá sa získavaním členov do Spoločnosti milovníkov dobrejknihy
    • je na dovolenke v Poľsku
  • v prútených kreslách sa rozpráva so spoločníčkou Jarmilou o svojej prvej láske – Francúzke Daniele, s ktorou sa zoznámil v Paríži pred začiatkom 2. svetovej vojny
  • v Paríži býval v penzióne, kde bývala aj Daniela
  • je tiež študentka, chce byť učiteľkou, bola vychovávaná v kláštore
  • s Danielou hovoria o Československu, pretože Franko ho nazval „krajinou nikoho“
  • preto jej Bartolomej vysvetľuje, kde je Československo a Daniela mu zase hovorí o Francúzsku a o Paríži
  • ich rozhovory prebiehajú v kaviarni, tiež v prútených kreslách
  • Bartolomej a Daniela sa do seba zaľúbia:

„Ona je povetrie, ktoré dýcham.“

  • Bartolomej má pocit, že ho niekto sleduje, prichádza na veľvyslanectvo a zisťuje, že je to kontrola našich ľudí v cudzine
  • Daniela ho pozýva do divadla, vyznávajú si lásku
  • Bartolomej končí svoje rozprávanie slovami o láske:

„Nazdávate sa, že to bola láska na prvý pohľad? Vonkoncom nie. Neverím, že by rozumní ľudia na prvý pohľad lásku ponúkali.“

DÉMON SÚHLASU – kniha napísaná v roku 1964, vyvolala najväčší rozruch

  • každý kritik má iný názor na zaradenie diela:
    1. autobiografická novela
    2. zveličená fikcia
    3. literárna esej
  • vyvolal polemické debaty
  • podáva tu názory na politickú situáciu v 50. rokoch, hlavne na kult Stalina
  • hlavné postavy: Bartolomej Boleráz – autobiografická postava

Valizlosť Mataj – jeho šéf

  • obaja sú vysokí kultúrni činitelia v najvyšších funkciach
  • delí sa na 3 časti:
  1. časť: - začína sa na zjazde slovenských spisovateľov, keď sa vracajú späť, vrtuľník havaruje, pri pitve im vymenia mozog
    • táto časť končí podrobným opisom pitvy, záznamom pitvy sú všetky materiály o socializme, pretože nič nehovorili
    • tým chcel naznačiť, že socializmus nič neprináša,
    • výmena mozgov = každý rozmýšľal rovnako, ale nikto to neukázal navonok
  2. časť: dozvedáme sa ju z retrospektívy
    • Boleráz s Matajom sú na zjazde spisovateľov, dobre si rozumejú, ale iba mimo rokovacej miestnosti
    • je tu ukázané dvojaké myslenie ľudí za socializmu
    • mimo rokovacej miestnosti hovoria o bítnikoch, o ich prínose a o tom, ako sa im páči ich tvorba
    • vstúpia do miestnosti a prednesú prejavy, v ktorých znosia bítnikov pod čiernu zem
    • tým priniesol novú postavu – ŠVEJK SOCIALIZMU – ľudia sa stali figúrkami v rokovacích miestnostiach
  • rozvíja sa tu teória o literárnom hrdinovi za socializmu – musel ním byť partizán, ktorý sa dostal do najvyšších funkcií
  • rozvíja teóriu, prečo spisovatelia pijú:

„Spisovatelia pijú, lebo pociťujú slabosť pred pravdou.“

  1. časť: - rozvíja príbeh o jeho priateľke, ktorej vždy priniesol fialky
    • okolo fialiek sa odvinie absurdná vec
    • priateľka vždy tvrdila, že fialky voňajú, odrazu sa vzbúrila a tvrdí, že smrdia
    • Boleráz jej prikývne, že naozaj smrdia, ale podľa ideológie socializmu voňajú
  • je to analýza človeka, ktorý hľadá pravdu a obrana človeka proti cudzej moci a nadvláde
  • v roku 1968 vychádza PROTI DÉMONOM – výber z jeho literárnej, kultúrnej a spoločenskej

publicistiky

  • v rokoch normalizácie nemohol vydávať, diela vychádzajú v Prahe, Toronte, Francúzsku
  • kniha z exilu:

PÍSAČKY – voľná trilógia:

  1. Písačky (vyšla v Prahe)
  2. Sám proti noci (vyšla v Mníchove)
  3. Listy do večnosti (vyšla v Toronte)
  • základmi trilógie sú: vzťah k ženám

august 1968

roky normalizácie

spomienky na domov a detstvo

  • hlavná postava: Bartolomej Slzička
  • je to jeho ľudská výpoveď o sebe samom
  1. Sám proti noci – vydaná v Mníchove
    • prvou knihou tejto časti je próza SEN O TROCH KLOBÚKOCH, tu si spomína na svojich literárnych priateľov
    • spomienky sú podfarbené osamelosťou, policajným prenasledovaní, zákazom publikovať a životom v biede
    • opisuje vzťah k mladej krásnej Oľge a k ďalším ženám, tieto ženy boli tajné agentky, ktorá na neho nasadila štátna polícia
    • obracia sa na slovenský národ:

„Slováci sa búriť nebudú, Slovákom stačí si vypiť, zaspievať si zbojnícku pieseň a tým sa im uľaví.“

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#rozhovory bez konca


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu