Rudolf Sloboda
Autor: ofelia (20)
Typ práce: Ostatné
Typ práce: Ostatné
Dátum: 20.04.2022
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 685 slov
Počet zobrazení: 887
Počet zobrazení: 887
Tlačení: 77
Uložení: 66
Uložení: 66
Rudolf Sloboda
1938 – 1995
- obesil sa (namýšľal si, že má rakovinu)
- mal troch súrodencov (2 sestry), jeho matka sa vydala 3krát, matka ich opustila, vyrastal s otcom
- otec nemal vzdelanie, skončil 5 tried ľudovej školy
- matka – alkoholička, sestra ťažká alkoholička, druhá sestra utiekla do Kanady
- štúdium: ZŠ – Devínska Nová Ves, Gymnázium Vazovova, FF UK – slovenčina, literatúra
- po 2 rokoch štúdia sa rozhodol, že mu nič škola nedá
- odišiel do Ostravy do bane (2 roky), po 2 rokoch dostal TBC
- z Ostravy sa vracia so Devínskej Novej Vsi, zobral si Evu, ktorá bola psychicky chorá
- narodila sa mu dcéra Eva, rozhodol sa, že nebude bývať so svokrovcami a rozhodol sa ísť bývať do Devínskej do drevenej chatrče
- začal piť (bol liečený dvakrát)
- mal záľubu v psoch – choval dogy
- prozaik európskeho charakteru
- pracoval: filmový scenárista, umelecký redaktor, neskôr umelec na voľnej nohe
- vplyv: Daniel Dufoe, J.J. Rousoau, Kafka, Marcel Prust, Dostojevsky, Homér, James Joyce
- základ: nájsť dobro v človeku
- témy: príroda Devínskej Novej Vsi (Malé Karpaty...), rodinné prostredie, bežný každodenný život (autentické príbehy), intelektuálne témy (smrť, dobro, morálka, mravnosť, sloboda)
- v novelách sú prvky: mysticizmu, paródie, grotesky
- ROMÁNY: Narcis, Britva, Šedé ruže, Romaneto, Don Juan, Hudba, Vernosť, Druhý človek, Rozum, Stratený raj, Krv, Jeseň
- POVIEDKY: Uhorský rok, Hlboký mier, Dni radosti, Panský flám
- ROMÁNOVÉ POVIEDKY: Uršula, Rubato, Útek z rodnej obce, Herečky
- BÁSNICKÉ ZBIERKY: Večerná otázka
- DRAMATIK: Armagedon na grbe, Macocha
- NEDOKONČENÉ: Pokus o autoportrét, Kniha pamätí Rozum – román
- ľudia boli ním veľmi nadšený
- kniha: „Hĺbavý ponor do našej reality“
- charakteristika: je veľmi svojský, osobitý, vybočuje zo slovenského priemeru, pripadá nenormálny, pretože hlavný hrdina a svet, v ktorom žije je nenormálny
- hlavný hrdina a rozprávač v jednej osobe je filmový scenárista, ktorého práve prepustili z nemocnice a vracia sa do Devínskej Novej Vsi (autobiografia)
- pociťuje odpor k všetkému: k práci, kolegom, susedom, Devínskej, k manželke, k dcére, ...
- spomína si tu na svojho otca, ktorý pred rokom zomrel na rakovinu
- rozprávač a hlavný hrdina sa nevie vyrovnať s otcovou smrťou
- začne pociťovať smútok za nemocnicou, lebo nemusí nič robiť, nemusí myslieť
- začína mu vadiť bežný pracovný stereotyp, nechce sa mu písať, nemá nápad na filmový scenár, ktorý by mu dramaturgia prijala
- sem zasahujú úvahy a myšlienky na jeho otca, rozmýšľa o tom, že keď sa stal dospelým, začal byť rodičom nevďačný a v súvislosti s otcom myslí na jeho smrť a v myšlienkach hovorí, že pravdepodobne zomrie na rakovinu ako jeho otec
- s manželkou sa veľmi háda, 15 ročná dcére je práve v puberte, poháda sa zo svokrovcami a rozhodne sa ísť bývať do záhradnej chatrče
- rieši tu niekoľko svojich vzťahov k ženám:
- k mladému dievčaťu, s ktorým sa zoznámil v kúpeľoch
- vzťah k Uršuli – vrahyňa, ktorá zabila svojho muža, vrátila sa z väzenia a žije s jeho priateľom Jánom Hodžom
- ku jazykovej redaktorke Božidare, zaľúbi sa do nej
- do týchto spomienok na ženy vsúva spomienky na otca, tieto pasáže sú ovplyvnené Marcelom Prustom
- spomienky na otca: nemanželský syn, ťažké detstvo, vyučil sa za murára
- spomína si na rok 1918 keď Maďari strieľali na Devínsku Novú Ves guľometmi
- spomína ako sa otec prestal učiť po maďarsky
- spomienky končia a vracia sa k tomu že má tvorivú krízu
- rozhodne sa, že končí kríza a rozhodne sa napísať filmový scenár:
- Don Juan zo Žabokrek
- rozpráva tu príbeh 50 ročného rušňovodiča
- rušňovodiča zobrazuje ako lascívneho človeka (dvojzmyselný) – zobrazil ho ako požiadavku, ktorú mu dala doba
- do postavy Dana Juana vložil vlastné milostné vzťahy s 3 ženami (hore) a najmä sa sústredil na mladú ženu v kúpeľoch
- vzájomné dotyky považuje za pokus oznásilnenie
- mladá žena asi zavolá do kúpeľov brata, začína Dona Juana prenasledovať
- tu končia kapitoly o filmovom scenári
- záver románu: rozmýšľanie o smrti, pretože filmový scenárista nenachádza človeka, ktorý by mohol povedať pravdu o sebe a svete
- sú tu úvahy o samovražde, charakterizuje ju:
„ako pokus o zlikvidovanie neznesiteľnej prázdnoty“
- záver:
„Môj stav nie je skepsa ani hnev ani zúfalstvo, je to priam smrť, som zabitý človek“
- román sa dá čítať v rôznych rovinách (historický, akčný) – typické znaky postmoderny
- je plný autentičnosti, nadsázky a zveličovania (hyperbolizácia)
Diskusia: Rudolf Sloboda
Pridať nový komentárVygenerované za 0.012 s.