Milan Rúfus (1928 – 2009)
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 346
Uložení: 105
Milan Rúfus (1928 – 2009)
Jeden z najvýznamnejších predstaviteľov modernej slovenskej poézie.
Narodil sa v Závažnej Porube na Liptove. Vyštudoval slovenčinu a dejepis na Filozofickej fakulte
Univerzity Komenského v Bratislave, kde po skončení pôsobil ako pedagóg až do svojho odchodu do dôchodku. Prednášal dejiny slovenskej a českej literatúry.
Literárne sa prejavoval už na vysokej škole. Písal básne vyznačujúce sa osobným prežívaním témy, v 50. rokoch sa zdali málo angažované, preto sa ako básnik predstavil až v r. 1956 básnickou zb. Až dozrieme. Zbierka vyšla až po politickom uvoľnení, znamenala medzník vo vývoji slovenskej poézie.
Zbierka vychádza z celej škály tém – vojna (vo Vietname, Korei), domov, otec, matka, básne
o poslaní poézie. Poéziu zbavil tézovitosti a kampaňovitosti. Mnohými básňami sa prihlásil
k plebejskému pôvodu a k etickému odkazu predkov. Chudoba je preňho najvyšším mravným princípom. Predstavil sa ako básnik s hlbokým sociálnym a humanistickým cítením, cíti zodpovednosť za osud sveta a má súcit s každým, kto trpí.
Básne, ktoré vznikli pred zbierkou Až dozrieme vyšli knižne v zbierkach Chlapec a Chlapec maľuje dúhu. Sú to úprimné, bolestivé výpovede mladého človeka o svete, ktorý ho obklopuje.
O 12 rokov neskôr vznikli nové básne kosť– zb. Zvony – charakteristická je pre ne skepsa beznádej, úzkosť. Sú to výpovede o tragických otázkach smrť, choroba, márnosť ľudského života, vyjadrujú pocit, že umenie a básnické slovo je stále bezmocnejšie. K základným motívom patrí motív zeme, detstva, ľudského údelu, je verný obrazu zeme živiteľky a obrazu slovenského roľníka. Pre Rúfusa je typické skracovať básne , vyjadriť maximum emócií minimom textu, preto znejú ako všeobecné výroky, sentencie (Zvony detstva, Príslovia, Pod zvonom, Čo je báseň). Sentencia je stručná, jadrná hlboká myšlienka vyjadrujúca životnú skúsenosť, pravdu, poučenie.
- často využíva gnómu – myšlienka, múdrosť majúca nadčasovú platnosť
Zb. Stôl chudobných – básne vyjadrujú pocit vyrovnanosti so životom, poznanie , že život prináša aj sklamania a bolesť. Trvalé hodnoty nachádza v práci, pôde, prírode, rodnom kraji. Vyzdvihuje pracovitosť, húževnatosť a životnú múdrosť jednoduchého človeka.
V knihách Kolíska, Kolíska spieva deťom a Hudba tvarov spojil umenie básnik a výtvarníka – básne dopĺňajú umelecké fotografie Martina Martinčeka a maľby Ľudovíta Fullu a Miloša Bazovského. Zb. Prísny chlieb – vracia sa k témam smrti, atómovej vojny, zmyslu života.Tvorba pre deti je inšpirovaná detstvom a ľudovou slovesnosťou. Vo svojich dielach sa často vracal k otázke, čo spája detstvo
a dospelosť, aké hodnoty sa strácajú s detstvom.Kniha rozprávok a Sobotné večery obsahovali básnicky prerozprávané slovenské ľudové rozprávky.
Epické časti prepojil lyrickými intermezzami inšpirovanými svojou chorou dcérou. V druhej zbierke spomína na vlastné detstvo prežité v rodičovskom dome. V knihe Studnička vedie lyrický dialóg
s dieťaťom, v ktorom konfrontuje svoju životnú skúsenosť so zázrakom detského vnímania sveta.
Modlitbičky, Nové modlitbičky, Pamätníček – pre deti
Významnú časť tvorby tvoria jeho eseje, patria k vrcholom toho žánru v slovenskej literatúre.(Čas a tvorba, Štyri epištoly k ľuďom, O literatúre.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Milan Rúfus | Referát | 381 slov | |
Milan Rúfus | Ostatné | 274 slov | |
Milan Rúfus (1928 - 2009) | Učebné poznámky | 108 slov | |
Milan Rúfus (1928 – 2009) | Maturita | 1 198 slov | |
Súčasná lyrická próza - Rúfus | Referát | 188 slov | |
Lyrická poézia 20. storočia (Rúfus, Válek) | Maturita | 551 slov | |
Slovenská poézia po roku 1945 – vývin , autori, analýza básní (Kostra, Rúfus, Válek, Hevier) | Ostatné | 1 359 slov | |
Ideály krásy, bratstva a pravdy v poézii (M. Rúfusa, V. Mihálika a M. Válka) | Ostatné | 1 182 slov |