Smery v slovenskej medzivojnovej próze
Autor: zuzzka (17)
Typ práce: Ostatné
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.07.2022
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 583 slov
Počet zobrazení: 981
Počet zobrazení: 981
Tlačení: 99
Uložení: 104
Uložení: 104
Smery v slovenskej medzivojnovej próze
Psychologický realizmus (niekedy aj sociálno-psychologický)
- autori vychádzajú z realizmu, ale do diel preniká aj expresionizmus
- v dielach vystupujú obyčajní ľudia, ale mravne čistí,
- autori prenikajú pod povrch javov, do vnútra postáv - usiluje sa o nahliadnutie do vnútra obyčajného človeka v súvislosti s jeho spoločenským postavením a postojom spoločnosti k vlastnej osobe.
- vnútorný svet postáv je často dôležitejší ako vonkajší dej.
- hlavným hrdinom je obvykle prostý dedinský človek, nevzdelaný, jednoduchý – neraz je to nespravodlivosť páchaná na hlavnej postave a mravná nadradenosť, výnimočnosť tejto postavy
- V dielach prevláda sociálna tematika, dedinské prostredie
- Jozef Cíger Hronský, Milo Urban
Naturizmus
- časť lyrizovanej prózy
- Šíri sa najmä medzi spisovateľmi združenými v časopisoch Mladé Slovensko a Svojeť.
- Má 3 etapy vývinu:
- Ornamentálna próza
- využíva expresívnosť, lyrickosť textu, ornamentálnosť (ozdobnosť) jazyka
- dôležitý bol samotný text, jeho štýl a tvar, jeho výrazové kvality, až potom prichádzala epická zložka (dej).
- objavujú sa pesimistické nálady, nešťastné postavy, ostrý rozpor medzi ich vnútorným svetom a spoločenskými pravidlami.
- autori experimentujú s jazykom, motívy spájajú často bez logickej a časovej následnosti (tzv. snový postup)
- Najvýznamnejší predstavitelia: Tido J. Gašpar, Ján Hrušovský, Ivan Horváth, Gejza Vámoš.
- Lyricky tvarovaná próza
- autori využívajú realistické videnie sveta, no vnímajú ho aj senzualisticky (zmyslovo).
- jedna skupina autorov sa viac sústreďuje na dedinskú problematiku, sociálne témy a druhá skupina na psychologické námety súvisiace so životom na dedine.
- hrdina sa líši od väčšiny spoločnosti.
- najvýznamnejší predstavitelia: Jozef Horák, Ján Bodenek a J. C. Hronský
- Próza naturizmu
- vzniká v 30. rokoch ako typicky slovenská vetva expresionizmu, postavená na jednoduchosti príbehu, sociálnom cítení a básnickom jazyku.
- záchranu pred svetom hľadajú autori v dedinskom, vrchárskom, horskom prostredí
- využíva baladický, pochmúrny dej, tajomnosť, záhadnosť
- hlavné postavy skúmajú aj svoje pocity, svoje vnútro
- rozprávkovosť (magická trojka, dobro a spravodlivosť víťazí, postavy dobré – zlé, zvieratá myslia a konajú ako ľudia)
- náladové opisy prírody, horské, vrchárske prostredie
- lyrizácia textu - pocity postáv, vnútorný monológ, básnické prostriedky v próze
- z textu nie je úplne zrejmá doba, v ktorej sa dej odohráva
- Najvýznamnejší predstavitelia: Dobroslav Chrobák, Margita Figuli, František Švantner, Ľudo Ondrejov
Expresionizmus
- pôvodne sa vzťahoval na výtvarné umenie.
- expresionizmus = „pocit úzkosti“
- väčšina expresionistických diel je neveselá a tento pocit sa snaží navodiť aj v čitateľovi
- cieľom bolo ukázať úpadok človeka 19. storočia. Všetko je uvádzané vo vzťahu k večnosti.
- jeho popularita začala stúpať v priebehu a predovšetkým po prvej svetovej vojne, kedy sa rozvíjal predovšetkým v Nemecku.
- stavia sa proti meštiackemu spôsobu života
- po nástupe Adolfa Hitlera k moci (1933) bolo toto umenie v Nemecku zakazované .
- Literatúra sa stavia proti meštiackemu spôsobu života.
- Erich Maria Remarque, Franz Kafka, Jozef Cíger Hronský
socialistický realizmus
- umelecký smer, ktorý bol jediným oficiálnym (teda štátom podporovaným) umením v bývalých socialistických krajinách.
- prevláda sociálna tematika, dedinské prostredie
- bieda ako príčina osobných tragédií, ostrá kritika správania sa bohatých a pod vplyvom bohatstva (ľavicové myšlienky)
- podľa jeho teoretika A. A. Ždanova musí umelecké dielo slúžiť ľudu a oficiálnej ideológii
- úlohou literatúry je aj vychovávať a získavať nadšených stúpencov
- diela oslavovali pracujúceho človeka, spôsob života v socializme, hrdinstvo a výdrž socialistických hrdinov, ich vernosť socialistickým ideálom
- Peter Jilemnický, Fraňo Kráľ
Autori – diela
Milo Urban | Živý bič (Stratené ruky, Adam Hlavaj) Jašek Kutliak spod bučinky |
Jozef Cíger Hronský | Kremnické povesti Smelý zajko Smelý zajko v Afrike Budkáčik a Dubkáčik Jozef Mak Andreas Búr Majster + zbierky poviedok, napr U nás, Domov... |
Dobroslav Chrobák | Drak sa vracia Kamarát Jašek |
Margita Figuli | 3 gaštanové kone Babylon |
Fraňo Kráľ | Jano Čenkovej deti |
Peter Jilemnický | Víťazný pád Pole neorané |
Ján Hrušovský | Jánošík |
Gejza Vámoš | Editino očko |
František Švantner | Malka |
Ivan Horváth | Vízum do Európy |
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Literárne smery po roku 1945 | Ostatné | 667 slov | |
Literárne smery – prehľad | Ostatné | 2 432 slov | |
Literáne smery v slovenskej literatúre | Ostatné | 3 956 slov | |
Moderné umelecké smery v svetovej povojnovej literatúre | Maturita | 1 061 slov | |
Literárne obdobia a smery | Ostatné | 3 753 slov | |
Nové umelecké smery a prúdy v slovenskej básnickej tvorbe medzi 2 svetovými vojami | Maturita | 296 slov |
Diskusia: Smery v slovenskej medzivojnovej próze
Pridať nový komentárVygenerované za 0.016 s.