Literárna komunikácia
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 996
Uložení: 127
Literárna komunikácia
- Je dialóg medzi autorom a prijímateľom/čitateľom/poslucháčom napísaného alebo hovoreného slova
Kontext literárneho diela
- Zmysel, význam literárneho textu závisí od mnohých súvislostí textu – kontextov:
- Spoločensko-historický kontext
- Dobový umelecký kontext
- Dobový umelecký kontext
- Autorský kontext Funkcie literárneho diela
- Estetická
- Výchovná
- Náučná
Literárna veda
-veda o literatúre
-tvorí ju:
- Literárna história
- Literárna teória
- Literárna kritika
Literatúra
-literatúra:
- V širšom zmysle – všetky slovesné diela rozličnej povahy j.: neumelecké texty (vedecké texty, politické, náboženské...), ale aj umelecké texty
- V užšom zmysle – diela umeleckej povahy , čiže texty písane s estetickým zámerom
a s umelecko-estetickou funkciou
-rozdelenie literatúry:
- Vecná – texty bez estetického účinku, uchovávanie a prenos informácií
- Umelecká- krásna literatúra (beletria)- tvoria ju texty s estetickým zameraním
Podsystémy literatúry
Druhy literatúry vyčleňujeme podľa týchto hľadísk:
- Funkcia a výber výrazových prostriedkov
- Obsah, funkcia a prijímateľ textu
- Autor textu
- Príslušnosť autora k národu a jazyku
Literárne dielo
-písomný alebo ústny výtvor realizovaný v príslušnom národnom jazyku
-štruktúra (vnútorné usporiadanie) má tieto zložky:
- Jazykovú
- Tematickú
- Kompozičnú
-autor – je činiteľom literárneho procesu, ktorý premieta individuálnu, životnú prax
a historickú spoločenskú skúsenosť do literárneho diela
-postava – je tiež produktom autora, je to osoba ktorá vystupuje v diele
-porovnanie postavy a lyrického subjektu:
- LYRIKA (poézia) – lyrický subjekt/lyrický hrdina
–vyjadruje city, pocity
- EPIKA, DRÁMA – postava: a) hlavná
- vedľajšia
-Typy postáv:
- Charakterový
- Idealizovaný
- Sociálny
Štruktúra literárneho diela
- TÉMATIKA LITERÁRNEHO DIELA
- Obsah - skutočnosť obsiahnutá v texte
- Téma – hlavná myšlienka/idea literárneho diela – spája jednotlivé časti diela do celku,
skladá sa z motívov
- Motív – najmenšia stavebná a významová zložka literárneho diela
-delí sa na:
- Dynamický
- Statický
- Úvahový
- Udalosť – prechod z jedného významového poľa do iného
- Chronotop – tvorí čas a priestor
- Čas:
- V lyrike – nadčasovosť (grónomickosť)
- V epike - minulý
- V dráme – prítomný
- Priestor – miesto, kde sa dej odohráva
- Čas:
- Konflikt – rozpor medzi jednotlivými postavami ; môže byť:
- POSTAVA/POSTAVA
- POSTAVA/SPOLOČNOSŤ
- POSTAVA/SAMA SO SEBOU
- Dej – základná kategória epického a dramatického textu, v lyrike je dej utlmený, hatený
- Fabula – prirodzený sled udalostí v umeleckom texte založený na časovej postupnosti
- Sujet – literárna realizácia epickej a dramatickej fabuly; narušenie časovej postupnosti
- ŠTYLISTIKA (jazyk) LITERÁRNEHO TEXTU
- Zaoberá sa úlohou a fungovaním jazykových prostriedkov pri výstavbe umeleckého diela
- Rozlišujeme trópy a figúry
- Trópy – jazykové prostriedky umeleckého štýlu, ktoré nepriamo označujú predmety alebo javy na základe podobnosti
-napr. epiteton, metafora, personifikácia, metonymia, prirovnanie, symbol, hyperbola, synestéza, irónia, perifráza
- Figúry - jazykové prostriedky umeleckého štýlu založené na opakovaní, hromadení alebo zvláštnom usporiadaní hlások, slov či syntaktických celkov
-napr. a) štylistické figúry (anafora, epifora, epizeuxa, paralelizmus)
- vetné a rečnícke figúry (elipsa, klimax, antiklimax, oxymoron, paradox, apostrofa)
- zvukové figúry (aliterácia, zvukomaľba)
- KOMPOZÍCIA LITERÁRNEHO TEXTU
- Usporiadanie jednotlivých tém jazykových prostriedkov do jednotného systému Vonkajšia kompozícia
- Lyrika – verš, strofa, spev
- Epika – odsek, kapitola, diel
- Dráma – výstup, dejstvo Vnútorná kompozícia rozprávania
- Epika - úvod/zápletka/vyvrcholenie/obrat/rozuzlenie
- Dráma – expozícia/kolízia/kríza/peripetia/katastrofa
Kompozičné postupy:
- Lyrika – Paralela
Kontrast Konfrontácia Gradácia
- Epika – Kronikársky (chronologický) – príbeh sa zobrazuje v priestorovom časovom
slede udalostí tak, ako prebiehali
-niekedy býva zmiešaný s retrospektívnym
- 2. Pásmovitý – autor rozvíja najmenej dve dejové línie, ktoré sa vyvíjajú
zdanlivo samostatne, neskôr môžu splývať, prelínať sa
-3. Retrospektívny – dej sa odohráva spätne, cez spomienky niektorej cez postáv – dej začne v aktuálnej dobe rozprávača, rozprávač následne spomína na udalosti, ktoré prežil a tie dotvárajú celkový príbeh
-4. Reťazový – reťazenie zdanlivo ucelených príbehov, z ktorých každý je možno čiastkovo vnímať ako samostatný, no každý obsahuje niečo nové
o postave, prostredí či výslednom deji
Horizontálne členenie textu
-odstupňovanie častí jednotlivého diela:
Typy rozprávača
- Všeobecný
- Subjektívny/priamy
- Neutrálny „oko kamery“
Literárne druhy
- Epika
- Lyrika
- dráma