Nový román a neorealizmus
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 704
Uložení: 66
Nový román a neorealizmus
I. Nový román = antiromán
vznik: 50-te roky vo Francúzsku
- popiera základné vlastnosti klasického románu, t.j. ucelený dej a epického hrdinu (vo vtedajšej spoločnosti prevládal chaos, preto taká mala byť i literatúra)
- význam má dialóg, odmietanie vnútorného monológu
- namiesto deja sa uprednostňuje "antidej" resp. útžky deja, j. chýba príbeh (ak aj nejaký je, nie je zaujímavý)
- v závere diel nedochádza k rozuzleniu zápletky, ale k jej spochybneniu, zahmleniu
- diela sú racionálne, autori neuplatňujú fantáziu
- dôležitejšia forma/štýl diela a nie obsah
- postavy sú anonymné, odpsychologizované, často bez mena (resp. poznáme iba krstné meno,či iniciály)
- rozprávač "oko kamery": rozprávač chladne, objektívne a nezaujato zachytáva, čo vidí (v klasických románoch - vševediaci rozprávač)
- diela sú ťažko čitateľné, predovšetkým vďaka navzájom nesúvisiacim konštrukciám
- reakcia na útoky proti novému románu = Za nový román
Allain Robbe-Grillet
román GUMY
- kompozícia antickej drámy, j. 5 kapitol, prológ, epilóg
- dielo obsahuje detektívnu zápletku, vrahom je v skutočnosti detektív (tzv. oidipovský mýtus = detektív hľadá vraha a zisťuje, že sám je vrahom), jednotlivé záhady nie sú vyriešené, ale pribúdajú, vražda zostáva nevyriešená
- dej je postavený na náhode, paradoxe
román ŽIARLIVOSŤ
- muž cez roletu (la jalousie) sleduje okolie a snaží sa odhaliť neveru svojej ženy (iba pohľad muža)
- autor zatajil príčinu žiarlivosti, neposkytuje bližšiu charakteristiku/opis podozrievavého manžela a jeho ženy, ani koľko postáv v románe vystupuje (dozvedáme sa to len na základe vedľajších príznakov - počet príborov počas večere)
II. Neorealizmus
vznik: 40/50-te roky v Taliansku
- autori odmietajú fašizmus, kritizujú malomeštiakov a intelektuálov
- smer využíva prvky naturalizmu a existencionalizmu, vykreslenie drsnej reality bez prikrášlení
- postavy: jednoduchí ľudia z vidieka a periférie veľkomesta
- využíva sa hovorová reč, slang aj nárečia, prevláda "ja-rozprávanie" (zdôrazňuje sa ním autentickosť)
- v dielach predovšetkým sociálna tematika, kontrast sveta chudobných a bohatých
- neorealizmus sa prejavil i vo filmoch Rosseliniho, či Felliniho
Alberto Moravia
- autor židovského pôvodu, vl. menom Pincherle
- vo svojej tvorbe si všíma predovšetkým krach vzťahov, úpadok rodín, vplyv nudy na konanie človeka, ale i sexualitu
román RIMANKA
-obraz jednoduchých ľudí v Ríme počas fašistického režimu (zatýkanie, výsluchy, praktiky fašistickej polície, antifašistické hnutia)
-hlavnou postavou je Adriana = chudobné dievča, ktoré sa túži dobre vydať a žiť čestne
-Adriana si neskôr uvedomí, že nie je možné žiť čestne, ináč by bola chudobná ako jej matka, snaží sa presadiť ako tanečnica a modelka, náhla túžba po peniazoch ju donúti k tomu, že sa stane prostitútkou
-ženská postava je silná, nenechá sa zlomiť negatívnymi vplyvmi okolia, zachráni ju vedomie materstva (zostáva tehotná s vrahom)
-Adriana konštatuje: "Všetci ľudia bez výnimky sú hodní súcitu, už len preto, že žijú a trpia!"
-román je introspektívny a existencialistický (všetky postavy sú nešťastné, zúfalé, plné strachu) román VRCHÁRKA
- tematika násilia a utrpenia, ktoré prináša vojna
- hlavnou postavou je obchodníčka Cesira a jej dcéra Rosetta, Cesira z vojny profituje (predáva pašovaný tovar)
- počas bombardovania Ríma odchádzajú matka s dcérou do hôr
- Cesira sa snaží ochrániť Rosettu pred útrapami vojny, čo sa jej nepodarí (ženy sú znásilnené a z Rosetty sa stáva prostitútka)
- v závere diela sa fyzicky a duševne vyčerpané postavy vracajú do Ríma s rozhodnutím, že začnú nový život
- násilie na ženách = násilie na celom národe !!!
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Neorealizmus | Ostatné | 126 slov | |
Moderné smery svetovej prózy po r. 1945 (existencializmus, neorealizmus, antiromán) | Ostatné | 1 099 slov | |
Román | Maturita | 911 slov | |
Svetový realistický román | Ostatné | 1 327 slov | |
Sociálny román, Sociálny a charakterový typ postavy, Analýza diel Dom v strání a Otec Gorlot | Ostatné | 1 343 slov | |
Román ako literárny útvar | Ostatné | 1 419 slov | |
Slovenský román v priebehu storočí | Učebné poznámky | 1 422 slov | |
Román | Ostatné | 1 056 slov | |
Román – charakteristika, druhy (Joyce, Dostojevskij, Puškin, Dreiser) | Referát | 1 889 slov | |
Román a jeho žánrové varianty | Ostatné | 2 620 slov | |
Román – charakteristika, druhy experimentovanie v románe (Joyce, Dostojevskij, Puškin, Dreiser) | Ostatné | 834 slov | |
Román a jeho druhy | Referát | 1 213 slov | |
Román zo štylistického a kompozičného hľadiska | Referát | 2 919 slov | |
Vývin románu v slovenskej literatúre 19. a 20. storočia | Maturita | 33 slov | |
Román | Referát | 311 slov |