Nový román a neorealizmus

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: celestina (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 01.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 524 slov
Počet zobrazení: 704
Tlačení: 56
Uložení: 66

Nový román a neorealizmus

I. Nový román = antiromán

vznik: 50-te roky vo Francúzsku

  • popiera základné vlastnosti klasického románu, t.j. ucelený dej a epického hrdinu (vo vtedajšej spoločnosti prevládal chaos, preto taká mala byť i literatúra)
  • význam má dialóg, odmietanie vnútorného monológu
  • namiesto deja sa uprednostňuje "antidej" resp. útžky deja, j. chýba príbeh (ak aj nejaký je, nie je zaujímavý)
  • v závere diel nedochádza k rozuzleniu zápletky, ale k jej spochybneniu, zahmleniu
  • diela sú racionálne, autori neuplatňujú fantáziu

- dôležitejšia forma/štýl diela a nie obsah

- postavy sú anonymné, odpsychologizované, často bez mena (resp. poznáme iba krstné meno,či iniciály)

- rozprávač "oko kamery": rozprávač chladne, objektívne a nezaujato zachytáva, čo vidí (v klasických románoch - vševediaci rozprávač)

- diela sú ťažko čitateľné, predovšetkým vďaka navzájom nesúvisiacim konštrukciám

  • reakcia na útoky proti novému románu = Za nový román

Allain Robbe-Grillet

román GUMY

  • kompozícia antickej drámy, j. 5 kapitol, prológ, epilóg
  • dielo obsahuje detektívnu zápletku, vrahom je v skutočnosti detektív (tzv. oidipovský mýtus = detektív hľadá vraha a zisťuje, že sám je vrahom), jednotlivé záhady nie sú vyriešené, ale pribúdajú, vražda zostáva nevyriešená

- dej je postavený na náhode, paradoxe

román ŽIARLIVOSŤ

  • muž cez roletu (la jalousie) sleduje okolie a snaží sa odhaliť neveru svojej ženy (iba pohľad muža)
  • autor zatajil príčinu žiarlivosti, neposkytuje bližšiu charakteristiku/opis podozrievavého manžela a jeho ženy, ani koľko postáv v románe vystupuje (dozvedáme sa to len na základe vedľajších príznakov - počet príborov počas večere)

II. Neorealizmus

vznik: 40/50-te roky v Taliansku

  • autori odmietajú fašizmus, kritizujú malomeštiakov a intelektuálov
  • smer využíva prvky naturalizmu a existencionalizmu, vykreslenie drsnej reality bez prikrášlení
  • postavy: jednoduchí ľudia z vidieka a periférie veľkomesta
  • využíva sa hovorová reč, slang aj nárečia, prevláda "ja-rozprávanie" (zdôrazňuje sa ním autentickosť)
  • v dielach predovšetkým sociálna tematika, kontrast sveta chudobných a bohatých
  • neorealizmus sa prejavil i vo filmoch Rosseliniho, či Felliniho

Alberto Moravia

  • autor židovského pôvodu, vl. menom Pincherle
  • vo svojej tvorbe si všíma predovšetkým krach vzťahov, úpadok rodín, vplyv nudy na konanie človeka, ale i sexualitu

román RIMANKA

-obraz jednoduchých ľudí v Ríme počas fašistického režimu (zatýkanie, výsluchy, praktiky fašistickej polície, antifašistické hnutia)

-hlavnou postavou je Adriana = chudobné dievča, ktoré sa túži dobre vydať a žiť čestne

-Adriana si neskôr uvedomí, že nie je možné žiť čestne, ináč by bola chudobná ako jej matka, snaží sa presadiť ako tanečnica a modelka, náhla túžba po peniazoch ju donúti k tomu, že sa stane prostitútkou

-ženská postava je silná, nenechá sa zlomiť negatívnymi vplyvmi okolia, zachráni ju vedomie materstva (zostáva tehotná s vrahom)

-Adriana konštatuje: "Všetci ľudia bez výnimky sú hodní súcitu, už len preto, že žijú a trpia!"

-román je introspektívny a existencialistický (všetky postavy sú nešťastné, zúfalé, plné strachu) román VRCHÁRKA

- tematika násilia a utrpenia, ktoré prináša vojna

  • hlavnou postavou je obchodníčka Cesira a jej dcéra Rosetta, Cesira z vojny profituje (predáva pašovaný tovar)
  • počas bombardovania Ríma odchádzajú matka s dcérou do hôr
  • Cesira sa snaží ochrániť Rosettu pred útrapami vojny, čo sa jej nepodarí (ženy sú znásilnené a z Rosetty sa stáva prostitútka)
  • v závere diela sa fyzicky a duševne vyčerpané postavy vracajú do Ríma s rozhodnutím, že začnú nový život
  • násilie na ženách = násilie na celom národe !!!
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.029 s.
Zavrieť reklamu