Slovenská dráma po roku 1945

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: celestina (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 01.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 307 slov
Počet zobrazení: 528
Tlačení: 46
Uložení: 45

Slovenská dráma po roku 1945

a/ schematické drámy: propagácia KSČ, minimum kvalitných hier (v 50-tych rokoch)

b/ moderné drámy: ovplyvnené svetovou literatúrou, najmä existencionalizmom

  • najprv nadväzovanie na realizmus a medzivojnovú drámu, skutočný rozvoj v 60-tych rokoch spolu s uvoľnením politickej klímy (neskôr útlm - obdobie normalizácie), v 80-tych rokoch satira a avantgardné divadlá

Štefan Králik

  • keďže bol povolaním lekár, prevládajú v jeho tvorbe drámy z lekárskeho prostredia

- jeho pohľad na život je skeptický, ale neprestáva veriť, že zvíťazí pravda

tragédia s ekologickým podtextom Margaret zo zámku ---> talianska herečka Margaret, dcéra chudobného rybára, sa z lásky vydá za Bobbyho, ktorý je synom amerického miliardára Johna Crowna, ten znečistí celé more naftovým odpadom, čím zabráni chudobným talianskym rybárom loviť ryby, Margaret sa postaví na stranu rybárov (spolu s manželom sa zúčastní na ekologickej demonštrácii) a John za trest unesie Bobbyho a vnuka na svoju jachtu (Margaretini priatelia ju vyhodia do vzduchu), v závere hry Johnov osobný strážca zastrelí Margaret ---> Margaretin boj bol márny, nemohla zvíťaziť nad silou peňaží a moci

dráma Hra bez lásky ---> konflikt medzi lekárom a kňazom, či pochovať alebo nepochovať samovraha, pitvou sa nakoniec zistí, že išlo o prirodzenú smrť (myšlienka: každý má právo na slušné zaobchádzanie po smrti)

dráma s črtami existencionalizmu Posledná prekážka ---> príbeh odohrávajúci sa počas 3 hodín, ženatý doktor Lorenc je zamilovaný do svojej asistentky Heleny, ktorá v nemocnici stretáva svoju bývalú lásku Michala, Michal je veľmi chorý a zachrániť ho môže len chirurg Lorenc, Lorenc stojí pred dilemou – má dať prednosť svojej láske alebo lekárskej povinnosti (víťazí uňho lekársky princíp), nakoniec však stráca nielen Helenu, ale odchádza od neho i manželka Klára

Peter Karvaš

- v drámach predovšetkým mravné problémy ako je zneužívanie moci, ohrozenie ľudskej slobody a demokracie

dráma Meteor ---> na vzdialenom ostrove pracuje skupina nemeckých vedcov, ktorí skúmajú dráhu meteoritu a zistia, že má padnúť na ich základňu, zároveň sa dozvedajú, že Nemci obsadili Poľsko a začala sa 2. svetová vojna ---> dilema, či zostať a skúmať dráhu meteoru alebo odísť domov a bojovať (rozhodnú sa zostať)

tragédia Antigona a tí druhí ---> o ľuďoch v koncentračnom tábore, ktorí dokážu aj v najkrutejších podmienkach demonštrovať jednotu a postavia sa proti fašistom, na paralelu so Sofoklovou tragédiou Antigona poukazujú podobne znejúce mená, využitie chóru a najmä základný motív hry – porušenie príkazu (zákaz pochovať umučeného väzňa)

dráma Polnočná omša ---> ľudia v mestečku pomáhajú partizánom a Nemci za trest nariadia masové popravy, partizán Ďurko ujde z nemeckého zajatia a hľadá pomoc u rodičov, ktorí ho ukryjú na povale, keď to zistí Ďurkov brat Marián, chystá sa brata udať, zúfalá matka oboch chlapcov hľadá pomoc u farára, ten ju ale odmietne, prebieha štedrovečerná večera, na ktorú príde aj nemecký major Becker, ktorý má záujem o dcéru Kubišovcov Angelu, do domu vtrhnú Nemci, aby vykonali prehliadku, ale Becker im to zakáže, blíži sa polnoc a všetci sa chystajú na omšu, Becker pritlačí na farára a ten prezradí Ďurkov úkryt, prichádza s vojakmi po Ďurka, ktorý sa pokúsi utiecť, rodičia, aby zachránili rodinu pred zastrelením, syna zaprú a Ďurka Nemci zabijú

---> autorovou snahou bolo nájsť odpoveď na otázku, prečo sa jedni postavia na stranu zla a prečo iní sú ochotní proti nemu bojovať

hra Absolútny zákaz !!!

  • zákaz pozerať sa počas totality z okien = reakcia na absurdné procesy, priznania nevinných k zločinom
  • celá hra sa odohráva v mestskom byte
  • hra s absurdným námetom, ktorá poprela ideové zásady socializmu (Karvaš bol kvôli nej umlčaný, dlhé roky nemohol publikovať)
  • Rodičia sa starajú o dcéru Annu, ktorá oslepla pri havárii autobusu. V domácnosti s nimi býva švagor Adam, bývalý advokát. Anna má dobrého priateľa maliara Andreja, ktorý ju občas chodí navštíviť. V dome, kde žijú, sa objaví vyhláška, že obyvatelia nesmú pozerať z Adam sa nezmyselnému nariadeniu rýchlo prispôsobí a každému usilovne zdôvodňuje jeho zmysel. Nie všetci sa však takto ľahko podrobujú: Anna a Andrej príkaz odmietnu. Preto kontrolóri a vykonávatelia represií odvedú Annu, hoci je slepá, aj Andreja, ktorý potrebuje svetlo a dobrý výhľad pre svoju profesiu. Po určitom čase však prichádza nové nariadenie: obyvatelia môžu znova odkryť okná a pozerať sa von. Adam zmení názor a začne upozorňovať na chyby minulosti a aktívne presadzovať nové zmeny. Lenže keď obyvatelia domu opäť otvoria okná, zistia, že medzitým im pred nimi vyrástol múr. Anna s Andrejom sa síce po dlhšom čase stretajú, ale už nevedia byť šťastí ako kedysi. Zdá sa, že všetci zúčastnení medzitým akoby „oslepli“, stratili životnú silu.

Ivan Bukovčan

„Človek nikdy nemá veľa možností … No vždy má aspoň jednu. Ostať človekom.“

  • rád hyperbolizoval záporné ľudské vlastnosti, hrdinstvo = prirodzená ľudská povinnosť dramatický triptych

Pštrosí večierok ---> dráma bola do roku 1989 zakázaná, odohráva sa na maturitnom stretnutí po 25 rokoch, všetci spomínajú na svojho profesora, ktorý bol čestný a každému pomáhal, nezachovali sa k nemu dobre, keď ho odsúdili a oni mu nepomohli, t.j. nešli svedčiť v jeho prospech, lebo sa báli o seba a svoje postavenie (učiteľ spácha samovraždu), jeden spolužiak obviňuje ostatných z tzv. pštrosej politiky, lebo sa starajú len o seba ---> otázka hry: Je strach ospravedlnením?

Kým kohút nezaspieva !!!

  • odohráva sa v novembri 1944, tesne po skončení SNP
  • hlavnou témou je zrada, ale aj medziľudské vzťahy

- prvky existencionalizmu (strach o svoj život)

  • názov podľa časti evanjelia, v ktorej Peter trikrát zaprel Ježiša skôr, ako kohút trikrát zakikiríkal
  • V pivnici sa stretne 10 ľudí. Spočiatku si myslia, že sa tam zišli náhodne, ale neskôr sa dozvedia, že zomrel nemecký vojak a oni sú rukojemníci. Budú tam dovtedy, dokým sa jeden z nich neprizná, že ho zabil. Postavy sú zo všetkých spoločenských vrstiev (holič, obchodník s drevom, učiteľ, zverolekár). V pivnici sa nachádza i Tulák, muž, ktorý utiekol z transportu do koncentračného tábora. Rukojemníci sa boja, že ich všetkých zabijú. Nemecký major zistí, že vojak bol pred smrťou opitý a zmení rozhodnutie tak, že sa oni majú rozhodnúť, kto z nich zomrie. V danej situácii sa prejavia skutočné charaktery ľudí: niektorí si zachovajú svoju dôstojnosť, z iných sa stanú zbabelci, prašivci, udavači a zradcovia. Holič Uhrík zabije mladého Žida, ktorý utiekol počas transportu. Holič neunesie v sebe ťarchu viny a ráno vybehne von z pivnice. Zastrelia ho akoby pri pokuse o útek, v skutočnosti je to samovražda podobná tej, ktorú spáchal Judáš, keď zradil Ježiša.

Zažeň vlka ---> téma: rodinné vzťahy, Ján nelegálne emigruje do cudziny a jeho rodina má preto veľké problémy (jeho brat Tóno je prepustený z práce), Ján sa neskôr vracia a Tóno mu vyčíta, že odišiel, následkom toho spácha Ján samovraždu

Osvald Záhradník

hra Sólo pre bicie ---> konfrontácia sveta penzistov so svetom mladých

Ján Solovič

  • hlavný predstaviteľ socialistickej drámy, v jeho hrách vystupujú zidealizované postavy komunistov

Stanislav Štepka

  • spolu s Milanom Markovičom založil Radošinské naivné divadlo (1963)
  • jeho divadelné hry sa vyznačujú originálnym humorom a dedinským dialektom (svojský jazyk obohatený o slang, nárečové prvky, príslovia, porekadlá)
  • výrazne využívanie humoru a satiry (terčom kritiky sú ľudské slabosti, národná mentalita, moderný spôsob života)

Jááánošííík ---> kritika falošných mýtov a ideálov, ošúchaných hesiel a fráz, teda nie je zameraná na satiru samotnej jánošíkovskej tradície, hra nemá dej v pravom slova zmysle, je to montáž rôznych scénok a pesničiek

Nemé tváre alebo Zver sa píše s veľkým Z Alžbeta Hrozná alebo Krw Story

Milan Lasica & Július Satinský

  • ako prví začali robiť kabaretné divadlo s intelektuálnym charakterom, základom bola improvizácia, využívali paradoxy, iróniu, sebairóniu, gag (situačná komika s neočakávaným zvratom)
  • Lasica a J. Satinský vystupovali ako protiklady, Satinský predstavoval jednoduchšieho človeka, poddanejšieho, ľudskejšieho a Lasica sofistikovaného, prísneho, ironického vzdelanca

dramatický dialóg Soiréé !!!

  • autori nazvali hru „stretnutie s obecenstvom“
  • analýza človeka, jeho vnútra a pocitov
  • zosmiešňovanie politických javov socialistického systému
  • text hry bol veľmi nadčasový a má istú platnosť aj dnes

Nečakanie na Godota ---> paródia na Beckettovu hru

Náš priateľ René ---> paródia na prvý slovenský román od Bajzu televízny kabaret Nikto nie je za dverami

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.033 s.
Zavrieť reklamu