Slovenská poézia po r. 1945
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 835
Uložení: 63
Slovenská poézia po r. 1945
1945 - 1948 | davisti, nadrealisti odmlčanie katolíckej moderny, zánik avantgardných a moderných smerov | |||
1948 - 1956 | schematizmus, t.j. socialistický realizmus (napr. Plávka, Mihálik, Kostra, Horov) vznik nových tém: rodná zem, domov poézia = výchovné a politické poslanie básne o triednom boji, o združstevňovaní, pracujúcom ľude, o Stalinovi, atď. | |||
60-te roky | prelom vo vývoji slovenskej poézie vplyv svetových básnikov subjektivizmus Rúfus a Válek začínajú písať trnavská skupina, Osamelí bežci | |||
70-te a 80-te roky | poézia ovplyvnená existencionalizmom vzniká subjektívna poézia | |||
90-te roky | rozmach nových poppoézia | autorov, prúdov | a | smerov, napr. |
Andrej Plávka
témy: rodný kraj (Liptov), domov a Slovenské národné povstanie
- nadväzuje na Štúra a Hviezdoslava, t.j. príklon k starším generáciám, ale i k ľudovej piesni
- neskôr inšpirácia v nadrealizme a poetizme básnická zbierka Tri prúty Liptova
- tri prúty z názvu zbierky predstavujú prírodu, ľud a históriu Liptova !!!
- skladá sa z troch častí (spevov), pripomína legendu o troch prútoch, vyznieva ako lyrika v epike (alebo naopak)
– témy domova, otca, matky a prvej lásky
autobiografická básnická zbierka: Ohne na horách (tematika Slovenského národného povstania) lyricko-epická skladba Tri vody (obraz SNP, podobná Hájnikovej žene, boj dobra a zla)
Milan Rúfus
„básnik ľudskej bolesti“
– jeho tvorbu ovplyvnil symbolizmus, inšpiroval sa slovenskou ľudovou slovesnosťou
- tradičné témy (domov, detstvo, vojna) spracoval jednoducho, bez pátosu
- časté vidiecke (rustikálne) motívy: práca ľudu na poliach, spôsob života na vidieku
- do slovenskej poézie priniesol „zovretú drobnú báseň“, j. verš ako myšlienka všeobecnej platnosti, pripomína príslovie alebo porekadlo
- častokrát spomína smrť, vyznačuje sa citlivosťou, vnímavosťou (kontrast k Válkovi), poézia má nádych tragickosti
– láska = LÁSKA
- kresťanské motívy (často parafrázy z Biblie, : A kameň si …, Pokoj nám …, Neodpočívaj v pokoji ...) básnická zbierka Až dozrieme
– občianska, prírodná, reflexívna, intímna poézia !!!
- stavia proti sebe smútok a radosť, emócie a intelekt
– básne z rodného prostredia, motívy Tatier, ľudové zvyky a obyčaje
básnická zbierka Zvony podľa kritikov najlepšia Rúfusova zbierka !!!
- centrom básní je jednoduchý zamestnaný človek, ktorý zápasí s každodennými problémami
- motív zeme, orby či siatia (symbolizujú život), motív chleba a žatvy (ťažká práca ako základ existencie), motív zvonov, ktoré symbolizujú život alebo smrť, motív kameňa (nemennosť), atď.
- veľký priestor je venovaný motívu bolesti a hnevu, smutné zamyslenia a kritika súčasnosti (odcudzenie, ľahostajnosť, strata totožnosti človeka)
básnická zbierka Kniha rozprávok
- epika sa prelína s lyrikou, motívy z Dobšinského, k napísaniu ho inšpiroval vzťah k dcére básnická zbierka Prísny chlieb
- predstavovala niečo nové, tradičné symboly sa oslabujú ---) motívy hviezd, vojny, mikroprocesorov
Miroslav Válek
"Válka nemusíme mať radi, ale poznať ho treba."
- jeho poézia bola moderná, originálna a vysoko umelecká
- nadväzoval na avantgardné smery ---) surrealizmus, poetizmus, konštruktivizmus Znaky tvorby: na svet a človeka nazerá z viacerých (i neobvyklých) uhlov
základnými dvojmotívmi sú poézia a láska, človek a svet
zobrazuje vnútorný svet a pocity človeka, jeho problémy, sklamania, smútok využíva paródiu, iróniu, sebairóniu a sarkazmus
originálne metafory a personifikácie, asociácie
prevláda voľný verš, často princíp montáže
v poézii spája lyrický a epický text
často sa uplatňuje tzv. intertextualita (medzi jednotlivými básňami môžeme sledovať nadväzovanie)
MELANCHÓLIA
Válkové texty sú viacvýznamové, nedajú sa vyložiť jednoznačne
básne sú ľúbozvučné, preto častokrát i zhudobnené (Žbirka – Jesenná láska) básnická zbierka Dotyky
- vyvolala veľký ohlas, pretože Válek upustil od čierno-bieleho videnia sveta, ktoré dominovalo v schematizme
- ľúbostné verše o sklamaní sa v láske, vzťah medzi mužom a ženou je napätý (nepochopenie, odcudzenie, hroziaci rozchod, frustrácia)
- zbierka sa delí na 2 časti: krátke básne pod súhrným názvom Nite a triptych pozostávajúci z dlhších pásmových básní pod názvom Rovina
básnická zbierka Príťažlivosť
- prepája osud jednotlivca s modernými problémami civilizácie, ktorá naňho pôsobí desivo
- niektoré básne majú epické jadro, mikropríbeh, kombinuje verš s úsekmi napísanými prózou
- najznámejšou básňou je Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať: básnik sa vracia do obdobia 30-tych a prvej polovice 40-tych rokov, zachytáva príbeh študentskej lásky k dievčaťu s českým menom, ktoré sa po vzniku SR muselo odsťahovať do Prahy, aby sa vzápäti stalo obeťou holokaustu
- zbierku tvorí 5 básní (Oslnenie) a samostatná báseň Robinson: motív samovraždy, autor ju inscenuje ako pád
„podivného astronauta“, pracuje nielen s fantazijnosťou, ale aj s prvkami fantastiky, v závere vyjadruje vieru v ľudský vzostup, v opätovný zdvih po každom páde
básnická zbierka Nepokoj
- vyjadruje nepokoj nad osudom človeka (človek už nie je iba vraždeným, ale aj vraždiacim, bolesť a smrť nielen prijíma, ale aj spôsobuje – Zabíjanie králikov)
- autor kritizuje aj samého seba či svoju generáciu, napriek všetkému ešte verí v ľudské napredovanie
básnická zbierka Milovanie v husej koži
- kniha existencialistickej poézie (čiastočne je ňou aj Nepokoj)
- „Blíži sa doba ľadová, epocha sťahovania zvierat do ľudí.“ (degradácia človeka, návrat človeka k zvieraťu, nebojí sa vraždiť, opisuje svet ako pretechnizovaný, svet s „televíznym“ bohom)
TRNAVSKÁ SKUPINA (konkretisti, senzualisti, „verbálni virtuózi“)
↔ Ján Šimonovič, Ján Ondruš, Ľubomír Feldek, Jozef Mihalkovič, Ján Stacho
- skupina sa sformovala v roku 1958 (manifest v časopise Mladá tvorba)
- odmietali tradicionalizmus a konvenčnosť------------ ) presadzovali právo na experiment v poézii, kládli dôraz na metaforu,
prikláňali sa k európskej avantgarde
- styčné body s nadrealizmom
- dôraz sa kládol na jazyk básne, estetickosť slov (=reakcia na „vyprázdnenosť“ jazyka v poézii 50-tych rokov), vrátili do poézie
obrazotvornosť
ĽUBOMÍR FELDEK „poézia pre všetkých 5 zmyslov“
- inšpiráciu našiel v českom poetizme, najmä v poézii Vítězslava Nezvala
- jeho poézia sa nazýva poéziou „pre všetkých päť zmyslov“, dominuje v nej metaforický prístup
- hlavnou témou básní je partnerstvo muža a ženy
↔ Ivan Laučík, Ivan Štrpka, Peter Repka
OSAMELÍ BEŽCI
"Vojna je pre našu generáciu rovnako abstraktný pojem ako komunizmus."
- skupina sa sformovala v roku 1964 (manifest v časopise Mladá tvorba)
- odmietali celú dovtedajšiu básnickú tvorbu !!! (“Neexistuje pre nás tento literárnou históriou sa plahočiaci zástup zvaný slovenská poézia“) - výnimku predstavoval Válek a Trnavská skupina
- nová, originálna poetika → básnická polyfónia a viacvýznamovosť
- centrom ich záujmu bol jednotlivec a jeho každodenné radosti či neúspechy → mali pocit, že človek sa vytráca zo záujmu spoločnosti
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovenská poézia po roku 1945 | Maturita | 29 slov | |
Slovenská medzivojnová poézia | Maturita | 1 143 slov | |
Slovenská medzivojnová poézia (Lukáč, Smrek, Novomeský, Dilong) | Referát | 867 slov | |
Slovenská poézia medzi dvoma svetovými vojnami | Maturita | 5 538 slov | |
17. Slovenská medzivojnová poézia | Maturita | 1 075 slov | |
Slovenská poézia po roku 1945 | Ostatné | 898 slov | |
SLOVENSKÁ POÉZIA 1945 – 90. roky 20. storočia | Ostatné | 5 478 slov | |
Slovenská poézia | Ostatné | 367 slov | |
Slovenská poézia po roku 1945 + rozbor básne | Maturita | 3 041 slov | |
Slovenská poézia v medzivojnovom období | Ťahák | 1 260 slov | |
Čo je poézia? | Ostatné | 33 slov | |
Čo je Poézia? | Ostatné | 51 slov | |
Moderná poézia | Referát | 1 179 slov | |
Slovenská poézia na ceste k novej modernosti | Maturita | 1 492 slov | |
Slovenská poézia po roku 1945 | Učebné poznámky | 2 737 slov |