Nemecký román, Remarque, Stratená generácia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 722
Uložení: 55
Erich Maria Remarque
- veľký odporca vojny a predstaviteľ expresionizmu (vo svojich dielach zobrazuje skutočnosť, zveličuje jej záporné javy, používa „živý“ slovník a kontrasty), čiastočne patril k stratenej generácii
- hrdinovia Remarqueových diel sú v opozícii proti násiliu, majú zmysel pre humanizmus, lásku, priateľstvo a úctu
romány: Traja kamaráti (hlavná myšlienka = oslava priateľstva), Nebo nepozná obľúbencov
Na západe nič nové
- rozprávačom je mladý vojak Paul Bäumer (citlivý chlapec píšuci básne), ide o autobiografickú postavu
- hlavný hrdina a jeho spolužiaci zo septimy sa prihlásia na front (presvedčí ich triedny profesor na gymnáziu, ktorý tvrdí, že vojna nič nie je)
- Paul zabije iba raz (má výčitky svedomia, zaumieni si, že napíše žene mŕtveho Francúza a finančne jej to vynahradí)
- postavy postupne vidia nezmyselné a zbytočné umieranie, ich postoj sa mení – pociťujú k vojne odpor
- Paul Bäumer zomiera ako posledný v októbri 1918, keď rozhlas iba sucho oznamuje: „Na západe nič nového.“
- autor poukazuje na absurditu vojny a umierania (Paul sa zamýšľa nad tým, aký zmysel má zabíjanie človeka človekom, aj keď stoja na opačných stranách frontu, obaja sú predsa obyčajní ľudia, ktorí ani nevedia, prečo prišli bojovať)
- Remarque využíva v diele rozprávací slohový postup (ja-rozprávanie) v kombinácii s opisným a úvahovým slohovým postupom, často vnútorný monológ hlavnej postavy, zvolacie vety, rečnícke otázky, ale aj vonkajší monológ (keď sa Paul prihovára nepriateľskému vojakovi)
- kontrasty (motýľ na prilbe mŕtveho vojaka, spev škovránkov a dunenie kanónov)
- autor občas používa krátke, úsečné vety, čím stupňuje myšlienku a zdôrazňuje jej význam (zároveň chce vyvolať u čitateľa určité napätie), krátke vety strieda s dlhými, plnými slovies, čím sa dej posúva dopredu
hlavná myšlienka = osudy a pocity mladej generácie, ktorá sa ešte nenaučila žiť a už sa musela naučiť zabíjať
„Všetci sme stratení – stratení pre život v mieri.“
Stratená generácia
- v medzivojnovej literatúre prevládala próza, objavujú sa nové tendencie, t.j. psychologizácia (ponor do psychiky hlavnej postavy, ktorá má výčitky svedomia) a lyrizácia (časté používanie metafor, kontrastov, atď.)
- z tohto literárneho obdobia pochádza stratená generácia = skupina amerických prozaikov (silne citovo založení), ktorí prežili koniec vojny v Európe a vyjadrovali pocity ľudí poznamenaných vojnou, často neschopných zmieriť sa s povojnovou skutočnosťou a zapojiť sa do povojnového života, autorkou pojmu lost generation bola Američanka žijúca v Paríži Gertrude Steinová, generáciu tvorili najmä Američania Hemingway a Faulkner
témy: vojna, hospodárska kríza, fašizmus, život emigrantov, individuálne problémy človeka (osamotenosť, depresie)
Všetci autori, ktorí opisujú 1. svetovú vojnu, zdôrazňujú jej zbytočnosť a nezmyselnosť!
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
1. a 2. svetová vojna vo svetovej literatúre, stratená generácia - Remarque, Rolland, Hašek, Mailer | Ostatné | 4 017 slov | |
Stratená generácia, 1. svetová vojna v próze (Hemingway, Remarque, Rolland, Hašek) | Referát | 2 727 slov | |
Téma 1. sv. vojny v svetovej literatúre, stratená generácia + rozprávanie | Maturita | 1 388 slov | |
Stratená generácia | Učebné poznámky | 1 154 slov | |
Stratená generácia, 1. Svetová vojna v próze (Hemingway, Remarque, Rolland, Hašek) | Ostatné | 1 099 slov | |
Stratená generácia | Referát | 890 slov | |
Stratená generácia | Referát | 730 slov | |
E. M. Remarque | Referát | 650 slov | |
Erich Maria Remarque (Kramer) (1898 - 1970) | Referát | 320 slov | |
Erich Maria Remarque (1898 – 1970) | Referát | 208 slov | |
Expresionizmus a Stratená generácia | Referát | 1 057 slov | |
Vysvetlite protivojnový charakter románov R. Rollanda a R. Remarque | Ostatné | 1 052 slov | |
Rozprávací slohový postup + expresionizmus, p. Remarque, p. Rolland | Maturita | 1 000 slov |