Netradičné postupy v medzivojnovej literatúre a v literatúre po roku 1945, administratívny štýl

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 05.01.2023
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 717 slov
Počet zobrazení: 584
Tlačení: 51
Uložení: 54

Netradičné postupy v medzivojnovej literatúre a v literatúre po roku 1945, administratívny štýl

Vyberte si dvoch z uvedených predstaviteľov slovenskej a svetovej literatúry a vysvetlite, v čom boli moderní. Argumentujte. V ukážte č.1 nájdite príklady na priamu reč a nevlastnú priamu reč. Vysvetlite spôsob vyjadrenia vnútorného monológu v umeleckej próze.

Netradičná próza sa vyznačuje využívaním prúdu vedomia. Ten využíva voľnú asociáciu predstáv, čo je radenie myšlienok bez logickej súvislosti a voľné združovanie predstáv do obrazu; často nevieme pomenovať interpreta danej myšlienky. Autor preskakuje z témy na tému a využíva vnútorný monológ, absurdnosť, neskutočné prvky a paradoxy, alegóriu. Postavy často ani neboli určené a neviem, prečo konali ako konali.

Slovenskí autori vytvorili sociálno-psychologický realizmus, ktorý vychádzal z expresionizmu a pomocou neho zachytili obraz dediny a vonkajšej reality cez vnútro postavy.

JOZEF CÍGER – HRONSKÝ (1896 – 1962), učiteľ, zúčastnil sa 1. svetovej vojny na talianskom fronte, neskôr pracoval v Matici Slovenskej najprv tajomník neskôr správca

V Taliansku založil exilový časopis pre Slovákov v zahraničí Cyril a Metod, v Argentíne so Stanom Mečiarom zakladá Zahraničnú Maticu Slovenskú. Jeho práce v exile nemohli byť vydané až do roku 1991. V roku 1993 rozhodla Matica slovenská, že prenesú jeho pozostatky z Argentíny na Národný cintorín v Martine.

JOZEF MAK

Námet: dedina Hudákovo na Horehroní, prelom 19. a 20. storočia

Téma: autor zachytáva 30 rokov Jozefa Maka (1. svetovú vojnu v náznakoch, hospodársku krízu, maďarizáciu Slovákov a vysťahovalectvo) 

Postavy: jednoduchý dedinský človek, ktorého život ovplyvnili sociálne podmienky

(alkoholizmus, nedostatok prac. príležitostí)

Jozef Mak - symbolické meno → obyčajný človek, čo sa odzrkadľuje aj v jeho mene – malosť, drobnosť, početnosť v makovici → “človek milión” – nie je to výnimočný človek, ale najobyčajnejší z dediny
- bol nemanželské dieťa a preto bol jeho osud predurčený ako zlý
- pri narodení prichádza k nemu hosť v bielom oblečení a podaruje mu ukrižované
ruky, ústa mu prikryje rukou (ruky → symbol ťažkého osudu a nemé ústa
symbolizujú introverta)
- jeho krstná mať Meľošová bola povrchná a neschopná, aj preto bol jeho osud
tak spečatený
- jeho starší brat Jano ho vždy nenávidel → o Jozefa sa vždy staral Jano, lebo matka
ťažko robila, stále ho nosil na chrbte. Keď Jožo dorástol, Jano mu často vykrikoval,
že “žerie z jeho”
- Joža Maka nikto nemal rád, nikto mu nič nedal
- matka sa rozhodne, že Jožovi zoženie prácu na salaši, aby bratov rozdelila → Jožo sa
tu po prvýkrát cítil slobodný a voľný → bol pastierom v Kubandu, no odišiel (prvá
tichá vzbura vo či osudu od zdanlivého fatalistu)
- keď v dedine vypukol požiar, Makovcom vyhorel dom. Prichýlila ich krstná mama

Meľošová, ktorá mala krásnu dcéru Marušu a do nej sa Jozef zaľúbil.
- Jožo sa rozhodne ísť k drevorubačom, tu sa zoznamuje s Gregorom Bialošom, ktorý
je v skutočnosti jeho otec → Bialoš mu to potvrdí, ale povie mu, aby od neho nič
- nečakal, a skôr než sa vyrieši tento vzťah, Bialoša privalí strom
- Jožo sa rozhodne postaviť dom na bratovom pozemku a dostavia ho (druhá vzbura)
- mal dobrú dušu a nechal svoju matku bývať v dome aj napriek tomu, že práve
ona môže za jeho osud
- skôr, ako sa nasťahoval do nového domu, odišiel na 3,5 roka na vojnu

- bol analfabet, no vedel šikovne obchodovať s tabakom a tiež bol tak trošku
retardovaný, pretože reagoval oneskorene (funkcia: dramatizácia textu)

- na vojne si zarobil slušné peniaze, no nikdy nedostal list, a preto vycítil, že matka
zomrela a Maruša sa vydala
- keď sa vracia domov, od cigáňa sa dozvie, že Maruša sa vydala za brata Jana a
bývajú v Jožovom dome

- keď zbadá Marušu ako vyzerá, zľakne sa – po chorobe má škaredú a rapavú tvár,
začala piť

- Jožo sa zoznamuje s Julou (je mrzáčka, kríva), ožení sa s ňou

- Jožo vedie v krčme politickú reč, za to ho zavrú

- po návrate ho čaká Jula aj so synom

- Maruša mu začne nadbiehať, Jožo to využije a začne podvádzať Julu

- Maruša stráca kontrolu nad svojim citom a Jožovi sa stáva na obtiaž, strašne sa mu
sprotiví

- Maruša ho prenasleduje a končí tak, ako žila: opitá padne do kotla a zomiera

- Jožo odchádza robiť na železnicu, po návrate ho čaká Jula, pri pôrode druhého
dieťaťa zomiera a až tu si Jožo Mak uvedomí, ako veľmi Julu miloval

Román končí slovami: „Trp Jozef Mak – človek milión, nuž vydržíš všetko, keďže nie je

pravda, že najtvrdší je kameň, najmocnejšia je oceľ, ale pravda na svete je tá, že najviac vydrží obyčajný človek.”

Kompozícia: vonkajšia – 75 očíslovaných kapitol
vnútorná: hlavnou dejovou líniou je život Jozefa Maka, všetky digresie sú na neho vždy naviazané. V románe sa vyskytuje pásmo rozprávača, v ktorom autor vstupuje do deja a vedie s postavami dialóg → každá postava rozpráva vnútorným monológom. Tiež veľmi zdĺhavo opisoval prírodu a prirovnával ju, často opakoval slová. Jazykové prostriedky:
kontrast – medzi postavami aj v samotnom Makovi – matku nenávidel, no dovolil jej žiť v dome, takže ju zároveň aj miloval. Brata tiež nenávidel, no tiež mu dovolil ostať v dome. Marušu najprv miloval pre jej krásu a potom nenávidel pre alkoholizmus a Julu zo začiatku nenávidel pre jej zosušenú ruku, no nakoniec ju miloval, pretože bola vnútorne krásna a porodila mu deti.

Rozprávač: vševediaci, nespoľahlivý

Idea: Obyčajný človek zabojuje aj s nepriaznivým osudom trpezlivo, po každom páde sa postaví a ide ďalej.

FRANZ KAFKA bol Žid, právnik. Niesol v sebe pocit izolovanosti, s ničím sa nestotožňoval. Sukničkár. Odpadlík. Rodinou tvrdo zotročovaný. Žil v Prahe a písal po nemecky.

PREMENA

Žáner: Poviedka s fantastickými prvkami (jedna z mála, ktoré publikoval)

Námet: pražský byt rodiny Samsových, autorova súčasnosť, čas neurčený

Téma: Premena Gregora Samsu (Georg Zamza) na hmyz, postupný úpadok

Postavy:
Gregor

  • Obchodný cestujúci, pracovitý. Jediný zárobkovo činný člen domácnosti. Zaujal otcovo miesto živiteľa rodiny, spláca dlhy rodičov, sestre chce zaplatiť konzervatórium. Rodina si zvykla, že ich živil
  • Po premene stráca kontakt s rodinou, jeho priestor sa zúži na jednu izbu, schováva sa.
  • Žije v dvoch kontrastných svetoch: v práci bol vážený, no v poslednej dobe jeho výsledky neboli uspokojivé a strácal svoje výhodné postavenie
  • Vzťahy v jeho rodine neboli rovnocenné – keď stratil práceschopnosť, bol nepotrebný, v domácnosti bol nula
  • Jeho vnútro silne krváca a považujú ho za ohavného, no jeho fyzická zmena nezmenila jeho myslenie → harmónia kontrastov

Gréta

  • Sestra, huslistka.
  • Jediná, ktorá sa o Gregora stará, nosí mu jedno, upratuje
  • Na konci navrhne, aby sa Gregora zbavili.

Matka

  • Bojí sa otca. Astmatička. Nezamestnaná krajčírka. Gregor matku miloval, no ona ho nevedomky psychicky týrala

Otec

  • Zbankrotovaný obchodník, tučný a starý, ale zdravý.
  • Vidí synovo utrpenie (ako chrobáka), no nepomôže mu, dokonca mu ešte viac ubližuje
  • Pracovať začne až po Gregorovej premene, dovtedy žil z Gregora.

Kompozícia:

  1. Hlavný hrdina – Gregor Samsa – sa jedného rána zobudí a zistí, že sa premenil na hmyz. Namiesto rúk s lakťami má len veľa malých nožičiek, nemôže vstať.
  2. Otec, matka a sestra sa o neho boja, chcú vedieť, čo sa mu stalo a prečo nešiel do práce. O štvrť na osem prichádza do ich bytu prokurista – Gregorov nadriadený, aby zistil, čo sa deje. Rodičia sa ho zľaknú a hnusí sa im, otec vezme palicu a chce ho zahnať späť do jeho izby. Gregor sa ponáhľa, lebo otec by mu palicou ublížil, snaží sa dostať cez napoly otvorené dvere a poraní sa pri tom. Celá rodina sa ho štíti a obmedzuje styk s ním na najmenšiu mieru.
  3. Gregor sa o seba nestará, prepadá animálnemu spôsobu života v súlade so svojou hmyzou podobou, ale svoju ľudskú podstatu nestráca, je stále schopný citových prežitkov.Neskoro v noci k nemu prichádza sestra, vidí, že nič nejedol a donesie mu na výber zhnitú zeleninu, maslo, starý chlieb, plesnivý syr a vodu. Gréta si všimne, že rád lozí po stenách a strope, chce z izby odstrániť nábytok, aby mal viac priestoru. Keď sa Gregor objaví, matka sa ho zľakne a odpadne. Gregor jej chce ísť na pomoc, ide za ňou do obývačky, ale sestra ho predbehne a zamkne jeho izbu. Prichádza otec a mysliac si, že na matku zaútočil, začne Gregora naháňať a neskôr doňho hádže jablká. Jedno sa zabodne Gregorovi do panciera a poraní ho.
  4. Za všetko zlé, čo sa v rodine stalo, môže Gregor. Rodičia a sestra si musia nájsť zamestnanie, aby sa uživili. Otec pracuje ako sluha, matka šije pre závod a sestra sa stala predavačkou. Jednu izbu v byte prenajali trom pánom. Z Gregorovej izby sa stáva sklad, je tam neporiadok a plno prachu. Raz večer nájomníci večerajú v obývačke, sestra hrá v kuchyni na husliach. Páni ju zavolajú, aby hrala pre nich v obývačke. Hudbu počuje aj Gregor a prilezie až do obývačky, aby lepšie počul, pretože i jemu sa páči ako jeho sestra hrá. Páni ho zbadajú, začnú kričať a sťažovať sa, v akých podmienkach bývajú, že nezaplatia za žiadny deň a nakoniec odídu do svojej izby. Sestra vybuchne a navrhne, nech sa ho zbavia, veď to už predsa nie je Gregor a že tým, že toho chrobáka ešte majú v byte, urážajú jeho pamiatku.
  5. Na svitaní Gregor zomiera. Ráno ho nájde posluhovačka a upovedomí rodinu “Poďte sa pozrieť, ono to zdochlo, leží to tam načisto zdochnuté...” Otec vyhodí nájomníkov a rodina sa rozhodne, že pôjde na výlet. – Gregorovu smrť prijíma s úľavou. Po ceste sa rozprávajú o tom, že sa presťahujú a otec s matkou sa rozhodnú, že ich dcére treba nájsť nejakého ženícha.

Idea: Kafka sugestívnym spôsobom opisuje ľudské odcudzovanie sa v rodinnom kolektíve.

Štylistika: vety sú pokojné, ako by sa nič nedialo. Autor nevykresľuje dramatické situácie.

Modalita: dlhé oznamovacie vety, nevzrušené ( a pritom ide o záchranu človeka).

Prúd vedomia sa ukazuje v chaose, v nepochopiteľných situáciách.

Dielo môže byť považované za autobiografiu. Kafka sa stal parazitom v očiach rodiny).

Základný pocit Kafkových postáv – sám v spoločenstve.


AUTORSKÁ DIELŇA

  • Surrealizmus
    1. deformovaná realita
    2. neprehľadnosť
    3. kompozičné princípy
  • rámcovanie deja
  • kontrast
  • hyperbola
  • Existencializmus
    1. opis maličkostí do detailov
    2. hlavný hrdina nie je charakterizovaný → všeobecný človek
    3. hraničná situácia

Priama reč:

  1. uvedená – pomyslel si
  2. neuvedená – pomyslel som si

GRAMATICKÁ ČASŤ

Administratívny štýl je objektívny štýl verejného styku. Používa knižné slová, termíny, skratky, značky, skrátené slová, termíny a tiež predtlačené formuláre, tabuľky, ...

Znaky:
1. vecnosť

  1. presnosť
    3. výstižnosť informácie
    4. prehľadnosť
    5. čitateľnosť

Žánre administratívneho štýlu:

  • Dokumentárne:majú platnosť veľmi dlhý čas.
    zápisnica, zmluva, splnomocnenie, ....
  • Oznamovacie
    vyhláška, oznámenie, správa o činnosti, úradný prípis, pozvánka, prihláška, ... 
  • Heslové: využívajú často formuláre šablóny; ich platnosť je zväčša časovo limitovaná, niektoré nebývajú dlho aktuálne
    štruktúrovaný životopis, faktúra, tlačivá ( poštové, dopravné, bankové),

Životopis ( biografia; curriculum vitae) oboznamuje so základnými údajmi o jeho autorovi, s jeho znalosťami, skúsenosťami, zručnosťami
Využitie: v administratívnom štýle (úradný) a v umeleckom štýle ( beletrizovaný)
Druhy: 

  1. úradný/kontextový (písaný v ucelených vetách; kompozične členený do odsekov)
  2. štruktúrovaný ( profesijný, kariérny; písaný v bodoch a stĺpcoch)
    - prevládajú fakty, neobsahuje hodnotenie
    - obyčajne sa dokladá ako príloha k žiadosti
    - v súčasnosti sa uprednostňuje štruktúrovaný
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované témy zo slovenského jazyka a literatúry + gramatika

Diskusia: Netradičné postupy v medzivojnovej literatúre a v literatúre po roku 1945, administratívny štýl

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.026 s.
Zavrieť reklamu