Vývin tragédie, morfológia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 815
Uložení: 59
Vývin tragédie, morfológia
Charakterizujte drámu ako literárny druh. Načrtnite jej základné žánre.
Tragédia je najstarší dramatický žáner. Ktorého hlavným znakom je boj jednotlivca, prípadne skupiny s nepriateľskými silami. Znakom tragickosti je konflikt medzi výnimočnou osobnosťou a vládnucimi spoločenskými silami.
Klasická tragédia má záväznú kompozíciu:
1. expozícia – úvod, ktorý diváka oboznámi s prostredím a hlavnými predstaviteľmi
2. zauzlenie/kolízia/zápletka – konflikt
3. kríza/vyvrcholenie – zauzlenie konfliktu
4. peripetia/zvrat – retardujúci prvok
5. katastrofa – tragické riešenie konfliktu
Tragédia mala 5 dejstiev. Dodržiavala sa pritom jednota miesta, času a deja.
Základné žánre:
KLASICKÉ
a) tragédia
- b) mystérium – staroveké dielo s náboženskou tematikou. (Betlehem, Pašiové hry)
- c) komédia – opisuje jednotlivca s pokriveným charakterom, jej zámerom je vyvolať smiech.
– v súčasnosti by to bola opereta/muzikál.
→ satirická komédia – podžáner komédie, prelínajú sa v ňom komické a satirické prvky
SÚČASNÉ DRAMATICKÉ
a) dráma/činohra – základnú žáner dramatickej tvorby od čias realizmu, v ktorom sa prelínajú
vážne a komické prvky. Dráma tvorí z obsahového hľadiska prechod medzi tragédiou
a komédiou. Dráma nekončí tragicky.
- b) absurdná dráma – dráma s narušenými logickými súvislosťami
- c) monodráma – hra s jednou postavou
- d) melodráma – „lacné, telenovelové príbehy“
- e) bábková hra – maňuškové, marionetové alebo javajkové bábky
VESELOHERNÉ
- a) veselohra – novodobá komédia
b) fraška – zvyčajne jednoaktovka, špecifický typ situačnej komiky. Zveličuje, karikuje. - c) skeč – niekoľkominútový satirický výstup
- d) gag – založený na neočakávanom zvrate situácie
- Analýzou ukážok zhodnoťte vývin tragédie od staroveku po súčasnosť a poukážte na rozdiely vo forme tragédií.
STAROVEK:
Tragédia v antike dosiahla svoj vrchol za vlády úradníka Porikla, ktorý zúčastneným divákom vyplácal ušlú mzdu. Aischilos v dráme rozvinul dialóg, dovtedy bola dráma hraná jedným hercom, ktorý menil kostýmy. Verejnú mienku zastupuje zbor a typická je aj jednota miesta, času a deja. Tragéti: Sofokles, Eurypides, Aischilos.
SOFOKLES - Antigona
Dej sa odohráva v Thébach, v Kreonovom kráľovstve počas jedného dňa. Hlavnou postavou je výnimočne žena, heroizovaná dcéra kráľa Oidipa, Antigona. Na rozdiel od predošlých drám, koná hrdinka samostatne a za svoje skutky zodpovedá, no je vedená bohmi (má nadprirodzené schopnosti). Dostáva sa do konfliktu s kráľom Kreonom, ktorý jej zakáže pochovať brata označeného za vlastizradcu. Antigona presadzuje názor, že každý zomrelý má právo byť pochovaný. Kreon Antigonu uväzní v skale, kde tragicky zomiera vlastnou rukou s heslom. „Prišla som na svet milovať, nie nenávidieť.“ Verejnú mienku v diele predstavuje zbor. Kreón ostáva sám a nešťastný, zavraždila sa aj jeho manželka a syn (Antigonin snúbenec).
Kompozícia: a) vonkajšia: verše => obrazy => výstupy =>dejstvá (5) + epilóg
a prológ.
- b) vnútorná: sujetová krivka založená na konflikte Kreona a Antigony.
Idea: Morálne víťazstvo Antigony
STREDOVEK
Objavujú sa mystériá, no dráma ako taká sa v tomto období nerozvíjala. Predstavovali ju Pašiové hry alebo Betlehem.
HUMANIZMUS A RENESANCIA
Tragédia sa v tomto období nelíši od stredovekej.
WILLIAM SHAKESPEARE – Hamlet
Dej sa odohráva na zámku Elsinor v Dánsku, v 12. storočí. Hra opisuje život hlavnej postavy - princa Hamleta, syna dánskeho kráľa, ktorý údajne zomrel na uštipnutie hadom v záhrade. Duch otca Hamletovi prezradí, že jeho vrahom je kráľ Claudius a tak sa Hamlet rozhodne pomstiť otcovu smrť. Dômyselne naplánuje pomstu (nadprirodzené schopnosti, no úcta k rozumu = vplyv H&R), koná uvážene, nie je impulzívny. Nadovšetko si ctí pozemský život a preto chce konať spravodlivosť už tu. Život si užíva, no stále myslí na pomstu. Hrá sa na blázna, obetuje lásku k Ofélii. Claudius naplánuje súboj medzi bratom Ofélie (Laertom) a Hamletom, pričom Laertes bojuje otráveným mečom. Zasiahne Hamleta, no ten ešte stihne otráveným mečom zasiahnuť aj Claudia. Na počesť Hamleta si otráveným vínom pripíja aj kráľovná, jeho matka. Víno bolo pripravené pre Hamleta ako Claudiov záložný plán. Hra sa končí tragicky – zomiera hlavný hrdina, jeho matka a rukou Hamleta aj kráľ. Tragédia sa zamýšľa nad základnými filozofickými otázkami bytia a spravodlivosti. Charakterizuje ju výrok: „Byť, a či nebyť – kto mi odpovie, čo šľachtí ducha viac: či trpne niesť strely a šípy zlostnej Šťasteny, či pozdvihnúť zbraň proti moru bied a násilne ho premôcť?“
KLASICIZMUS
Prísna diferenciácia nepripúšťala synkretizmus. Žánre sa delili na:
- a) vysoké: veršované tragédia; pre vysoké vrstvy; zobrazovali minulosť ;vznešené témy - CID
- b) nízke: neveršované - komédia; stredné, nižšie vrstvy; prítomnosť; komickosť - LAKOMEC
ROMANTIZMUS
Dramatická tvorba v tomto období na Slovensku absentuje, rozvíja sa napríklad nemecká.
FRIEDRICH SCHILLE – William Tell
Žáner: Veršovaná dráma
Námet a téma: opisuje boj švajčiarskeho obyvateľstva proti Habsburgovcom v 14. storočí.
Postavy: William Tell - vodca ľudu
- neuctí si vystavený klobúk symbolizujúci nadvládu Nemcov
Gessler - miestodržiteľ
- donúti Williama zostreliť jablko zo synovej hlavy, potom ho uväzní
Vnútorná kompozícia: Williamovi sa z väzenia podarí ujsť, zabiť Gesslera a vyvolať
národné povstanie.
Idea: Úlohou hry v čase jej napísania bolo vyburcovať Nemcov proti Napoleonovej nadvláde
REALIZMUS
Dráma mala v tomto období zväčša prozaickú formu – písali sa rozsiahle romány, ktoré boli neskôr zinscenované. (inscenácia – premena literárneho diela na divadelnú, televíznu alebo rozhlasovú hru)
MEDZIVOJNOVÉ OBDOBIE
Dramatické umenie sa rozvíjalo aj na Slovensku, autori riešili morálne problémy, z ktorých vznikali sociálne problémy. Tragédie mali prozaickú formu, napríklad Bačova žena od Ivana Stodolu alebo Matka od Júlia Ivana Barča.
LITERATÚRA PO ROKU 1945
Prozaická, rieši osudy a myslenie.
IVAN BUKOVČAN – Kým kohút nezaspieva
Námet: novembrová noc 1944 (počas SNP), pivnica v mestečku okupovanom Nemcami
Téma: osudy 10 rukojemníkov, ktorých zatkli, pretože (sa po 19. hodine pohybovali vonku)
Nemci našli zabitého nemeckého vojaka (trest – za 1 zabitého Nemca 10 zabitých Slovákov)
Postavy: miestny Nemec Fischl – pokrytec, ktorý sprostredkúva správy + 10 rukojemníkov
Kladné:
- Terežčák (starý horár) – je mu ľúto Tuláka; nábožensky založený, cituje Bibliu
- Ondrej a Franka (študenti) – rozvážni, mladí, Ondrej sa chce obetovať kvôli Franke
- Tulák – morálny, nechce byť zradcom
- Marika (prostitútka) – morálna, aj napriek svojmu povolaniu
- Tomko (učiteľ) – hrdý, spravodlivý, morálny
Záporné:
- Uhrík (holič) – egoista, konfliktný, labilný, zabije Tuláka, obviňuje ho
- Pôrodná babica – narieka, panikári a klame, nechce povedať, čo robila vonku po 19. hodine (išla spraviť potrat)
- Šustek (zverolekár) – realista, egoista
- Pani Lekárniková – nemorálna
Kompozícia: podľa sujetovej krivky
Vnútorná: podľa sujetovej krivky
- expozícia – smrť Nemca
- konflikt – zajatie rukojemníkov + ultimátum – do rána sa musia rozhodnúť
- vyvrcholenie – noc v pivnici, každý obviňuje niekoho iného a ochraňuje sám seba
- peripetia – Uhrík zabije Tuláka aj napriek tomu, že sa ho mnohí zastávajú
- katastrofa – Uhríka svedomie doženie k obete → ráno sám vyjde von z pivnice a ostatní počujú už len výstrely
Autor postavy vženie do hraničnej situácie – Nemci nakoniec rozhodnú, že popravia iba jedného Slováka a rukojemníci majú spomedzi seba jedného vybrať. Žiaden však zabitého Nemca ani nestretol, nikto teda nechce zomrieť a každý vyťahuje argumenty. Ukazujú sa charaktery, pretože podľa autora iba hraničná situácia dokáže ukázať pravú tvár človeka. Nakoniec Uhrík nezvládne situáciu a zabije Tuláka. Potom to začne ľutovať a pokúsi sa nájsť na tele Tuláka židovské znaky, aby túto nezmyselnú vraždu ospravedlnil pred Nemcami, ale najmä pred sebou samým. Svedomie ho doženie k obete.
Pôvod názvu môže byť biblický (zrada Ježiša Petrom – kohút 3x zakikiríkal) alebo môže symbolizovať noc v pivnici, do rána sa museli rozhodnúť
Idea: V tomto diele sa odrazil problém doby – navonok nemorálni ľudia (študenti, prostitútka a tulák) sú podstatne lepšie a morálnejšie charaktery ako uznávaní boháči (zverolekár, holič). Autor chcel ukázať, že moc a peniaze krčia charakter. Skutočnú tvár odhalí len hraničná situácia.
GRAMATICKÁ ČASŤ
Morfológia je jazykovedná disciplína, ktorá sa zaoberá slovami a tvaroslovím. Na slovné sa pozerá z hľadiska plnovýznamovosti, gramatických kategórií, ohybnosti a vetnočlenskej platnosti. Gramatické kategórie pre podstatné a prídavné mená: rod, číslo, pád vzor, u mužských podstatných mien aj životnosť a neživotnosť.
Gramatické kategórie pre slovesá: osoba, číslo, čas, spôsob, vid.
Spolu so syntaxou tvoria gramatiku. Ďalšie jazykovedné disciplíny:
ŠTYLISTIKA
SYNTAX
MORFOLÓGIA
LEXIKOLÓGIA
FONETIKA A FONOLÓGIA
Len Eteokla vraj dá vložiť do hrobu tak, ako káže mrav, a tým mu zabezpečí úctu tieňov v podsvetí.
Len – vymedzovanie zámeno
Eteokles – podstatné meno
Vraj – častica
Dá – sloveso
Vložiť – sloveso
Do – predložka
Hrob – podstatné meno
Tak – ukazovacie zámeno
Ako – ukazovacie zámeno
Káže – sloveso
Mrav – podstatné meno
A tým – spojka
Mu – zámeno
Zabezpečí – sloveso
Úctu – podstatné meno
Tieňov – podstatné meno
V – predložka
Podsvetí – podstatné meno