Stredoveká a staroslovienska literatúra

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: primak
Typ práce: Maturita
Dátum: 05.01.2023
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 310 slov
Počet zobrazení: 860
Tlačení: 66
Uložení: 66

Stredoveká a staroslovienska literatúra

Slovania obsadili časť strednej a juhovýchodnej Európy už v 6. a 7. storočí. Ich vlasť sa rozprestierala medzi stredným tokom DNEPRA a VISLY. Slovania žili v rodovom a neskôr v kmeňovom zriadení. Utvorili sa 3 základné skupiny Slovanov:

- východní: Rusi, Bielorusi, Ukrajinci, 

- západní: Česi, Slováci, Poliaci, Lužický Srbi,

- južní:  Bulhari, Slovinci, Macedónci.

Keď sa v druhej polovici 6. storočia v strednom Podunají usadili kočovní Avari vznikla na začiatku 7. storočia Samova ríša, ktorá bola zväzom západných Slovanov.

Začiatkom 9. storočia vznikajú kniežatstvá - NITRIANSKE - PRIBINA

- MORAVSKÉ - MOJMÍR I.

V roku 833 vyhnal Mojmír Pribinu a zmocnil sa jeho územia a tak vzniká 1. nezávislý slovanský štát - Veľká Morava. Pred vznikom VM boli Slovania pohania, prevládal tu polyteizmus - veria vo viacerých bohov. Vznikom VM sa začína šíriť kresťanstvo prostredníctvom franských kňazov. Po Mojmírovej smrti nastupuje na trón jeho synovec Rastislav, ktorý sa obrátil na byzantského cisára Michala III. so žiadosťou, aby poslal na Moravu " učiteľov. " Ten mu v roku863 poslal Konštantína a Metoda - solúnskych bratov.

Pred príchodom na naše územie zostavili Konštantín a Metod písmo na základe malej gréckej abecedy - MINUSKULA - HLAHOLIKU a 1. slovanský jazyk - STAROSLOVIENČINU.

Preložili časť Biblie a bohoslužobné knihy. Začali vyučovať aj kňazov. Proti ich učeniu sa postavili franskí kňazi tzv. trojjazyčníci ( hlásali, že sú len tri jazyky, v ktorých sa môže kázať - Hebrejčina, latinčina, gréčtina).

Z OBHAJOBY SLOVIENSKEHO JAZYKA V BOHOSLUŽBE sa práve dozvedáme o tom, ako Konštantín odchádza z Ríma obhajovať staroslovienčinu, ako jazyk ktorý je hodný získať LINGUA DIGNITAS. Argumentuje priamo slovami z Biblie

" Či neprichádza dážď na všetkých rovnako ? Alebo či slnko nesvieti tak isto na všetkých? A tak vy nehambíte sa, tri jazyky len uznávajúc a prikazujúc, aby všetky ostatné národy a plemená boli slepé a hluché ?"

Pápež uznal staroslovienčinu za bohoslužobný jazyk. Onedlho zomrel a Metod bol vymenovaný za arcibiskupa.

Na Veľkej Morave vládne Svätopluk - podporuje farských kňazov.

Po smrti Metoda pápež Štefan V. zakázal slovanskú bohoslužbu a kňazi odchádzali do Bulharska do Kyjevskej Rusi a do Čiech. ( v Bulharsku začiatkom 10. Storočia vytvorili nové písmo - MAJUSKULA - CYRILIKU - písmená veľkej gréckej abecedy ).

Cyrilika sa podobá azbuke (Rusi a Bulhari píšu azbukou, my latinkou). Po Svätoplukovej smrti sa začína VM rozpadať - odpadajú územia na SZ od Moravy a objavil sa nový nepriateľ - maďarské kmene. Zánik VM spôsobili vnútorné rozpory, útoky Bavorov a pustošivé nájazdy maďarských kmeňov.

Ø Literárna činnosť Konštantína a Metoda

Delí sa na : prekladovú - biblia, bohoslovecké knihy

pôvodnú - napísali sami

Konštantín

Proglas (predslov) - 1. Slovanské dielo vzniklo v 9. Storočí

  • je to veršovaný predhovor k prekladom evanjelia
  • oslavuje slovanský preklad Písma a vyzdvihuje domáci jazyk ako základ vzdelanosti. Zdôrazňuje, že na počiatku bolo slovo.

" Vypočuj slovo od boha ti zoslané,

slovo, čo hladné ľudské duše nakŕmi,

slovo, čo um aj srdcetvoje posilní,

slovo, čo boha poznávať ťa pripraví."

Metod - 1. Zákonník používaný na našom území = Zákon súdny ľuďom

  • Literárna činnosť ich žiakov

Moravsko - panónske legendyŽivot Konštantína ( Gorazd - pravdepodobne )

 Život Metoda ( Kliment )

  • predstavujú umeleckú prózu ale aj historický dokument
  • niesú to legendy, autori sa pridŕžajú faktov
  • ďalšou významnou Veľkomoravskou pamiatkou

Kliment – Konštantínov a Metodov žiak, musel odísť pred prenasledovaním do Macedónie.

Pochvala Cyrilovi filozofovi,

Nanebovstúpenie Sv. Cyrila a Metoda,

Život Konštantínov,

Pochvalné slovo na Cyrila a Metoda

  • ich hlavným poslaním bolo osláviť Konštantína a Metoda a obrániť slovanské písmo, obrady a kultúru.

Život Konštantína

  • opisuje jeho detstvo, štúdium, nadanie, múdrosť, súcit s trpiacimi od jeho narodenia až po smrť
  • sústreďuje na jeho výrazné povahové črty a dôležité biografické údaje
  • autor sa sústreďuje na predveľkomoravskú činnosť a obhajobu slovanského jazyka v Benátkachpred pápežským dvorom.
  • využíva citát z Evanielia sv. Matúša:

„ Či neprichádza dážď od boha na všetkých rovnako ?“

  • bránil staroslovienčinu:

„ A tak vy nehambíte sa, tri jazyky len uznávajúc a prikazujúc,

aby všetky ostatné národy a plemäná boli slepé a hluché ? My

však národov mnoho poznáme, knihy majúcich a Bohu slávu

vzdávajúcich každý svojím jazykom . . . “

  • legenda je napísaná prózou, rétorickým štýlom. Obsahuje rečnícke otázky, prirovnania, kontrasty, ale aj dramatické dialógy, biblické citáty a podobenstvá.
  • Konštantín po vyčerpávajúcej obhajobe sa vracia do gréckeho kláštora v Ríme kde príjma meno Cyril. Zomrel v roku 869 a tento krok učinil 50 dní pred smrťou.

Život Metoda

  • kratší, epickejší, menej legendový a jednoduchšie napísaný, obsahuje okrem biografických údajov aj charakteristicky spoločenskej situácie. Napísaná vecným štýlom. Podrobnejšie sa zaoberá jeho činnosťou vo VM.
  • Metod po Konštantínovej smrti odchádza na VM sám,medzitým sa stal vládcom Svätopluk, ktorý podporoval franských kňazov, na ktorých podnet uväznili a odviekli do Bavorska. Ján VIII. ho po vyše dvoch rokoch prepustil. Metod musel v Ríme znova obhajovať slovanskú bohoslužbu i svoje učenie. V roku 880 Ján VIII. uznal staroslovienčinu za 4 liturgický jazyk. V roku 885 Metod umiera a vzťahy medzi jeho žiakmi a Svätoplukom sa vyhrocujú. Metodovi žiaci odchádzajú z VM do Čiech, Bulharska, Kyjevskej Rusi… - gradácia, ktorej cieľom je zdôrazniť význam Metoda na VM.

Cyrilometodská tradícia:

  • cyrilometodskej tradícii sa venovalo pozornosť aj v 17. Storočí, keď sa začínal formovať slovenský národ. O tradíciu VM sa zaujímali historici ako napríklad Ján Baltazár Magin a aj jazykovedci Juraj Fándly a Anton Bernolák. V období národného obrodenia sa táto tradícia uplatňovala v umeleckej literatúre: J. Kollár, J. Hollý, Ľ. Štúr, J. M. Hurban

Metodovi následovníci:

Mních Chrabr:O písmenách

  • obraňuje hlahovské písmo, starosloviensky jazyk a Konštantínovo dielo

Neznámi autor: Život Naumov

  • píše o Metodovom žiakovi Naumovi, o vyhnaní Metodových žiakov z VM a dobití VMR maďarskými kmeňmi

Stredoveká literatúra

5-15 stor. Vzniká v dobe ranného krasťanstva a v dobe vzniku prvých feudálnych štátov v Európe. Vychádza z náboženskej ideologie a biblie. Podporuje záujem kráľa.

Nadpozemský život bol cieľom existencie človeka, zvýrazňovala sa pominuteľnosť všetkého svatého.

Myslenie stredovekého človeka bolo ovplyvnené transcendentálnosťou (viera v božský večný nadpozemský život).

Literatúra sa delila na: náboženskú

svetskú

Náboženská literatúra

Obľúbeným literárnym hrdinom bol svätec, ten mal vlastnosti kresťana (oddanosť bohu, múdrosť, askéza - odriekanie sa pôžitkov).

Literárne útvary a žánre: kázne

exemplá (príklady morálky)

mystéria (náboženské hry)

legendy (životopisy svätých) – Zlatá legenda od Jakuba de Voragine

Mala dydaktický charakter

Svetská literatúra

obľúbený bol bojovník šľachtic, ktorý mal vlast.. oddanosť kráľovi a vlasti, galantný, čestný

Literárne útvary a žánre: kronika, veršovaná epika, hrdinský epos, ľúbostná lyrika (šírili ju potúlni speváci – trubadúri,minezengri

Začiatky slovenskej literatúry

9 str. na našom území boli 2 kniežactvá:

Moravské - vládol mu Mojmír

Nitrianske - Pribina

V roku 830 vyhnal Mojmír Pribinu a spojil obe kniežactvá do kniežactva Veľkomoravského

VM - bol to prvý ranofeudálny štát. Oporou feudálnych štátov bola cirkev (klérus). Mojmír chcel mať vlastný klérus, preto ho Frankovia zosadili a dosadili jeho synovca Rastislava. Ten sľúbil poslušnosť Frankom, ale budoval si vlastný klérus. Požiadal pápeža, aby mu poslal cirkevných hodnostárov, ktorý by mu vychovali vlastný klérus. Pápež toto odmietol, tak požiadal byzantského cisára Michala III. Ten mu posiela 2 bratov, učencov, vierozvedcov Konštantína a Metoda. Pochádzali zo Solúna, mesto na hraniciach z Gréckou Tesalonike. V Solúne sa hovorilo podobným nárečím ako na VM.

Činnosť Konštantína a Metoda:

- založili školu, ktorá sa stala strediskom vzdelanosti

- zostavili prvé staroslovienske písmo (hlaholika - z malých písmen gréckej abecedy)

- vytvorili prvý literárny jazyk staroslovienčinu

- prekladali náboženské knihy - z gréčtiny, latinčiny, hebrejčiny, preložili Písmo Sväté (NZ)

Pôvodné pamiatky:

Proglas je úvodná báseň k prekladu písma svätého. Proglas oslavuje staroslovienčinu. 

Moravsko-panónske legendy - autor Kliment(žiak Konštantína a Metoda) skladá sa z dvoch častí 1) Život svätého Konštantína2) Legenda o živote svätého Metoda

Metod s Konštantínom si museli obhájiť staroslovienčinu pred pápežom v Ríme. Hadrian II v 867 roku schválil staroslovienčinu a Metoda vysvätil za arcibiskupa. Konštantín sa utiahol do kláštora a tam prijal meno Cyril.

Svätopluk, ktorý sa po Rastislavovi stal panovníkom vo VM násilne si pripojil české kniežactvo Premyslovcov , Poľské kniežactvo Vysliamské a tak rozšíril VM do ríše. Nemal rád Metoda, preto po Metodovej smrti museli všetci žiaci Konštantína a Metoda opustiť VM.

Staroslovienčina sa používa v súčasnosti na Východnom Slovensku, kde je pravoslávne náboženstvo.

Nadväznosť na Veľkú Moravu:

- 1 obdobie národného obrodenia Bernolák nadviazal na kodifikáciu spisovnej slovenčiny

- klasicizmus Holly

- štúrovci Matúš Čák - dielo Ľudovíta Štúra

- Hviezdoslav básne Rastislav, Pribina

- Jégé - historický román Svatopluk

- Ivan Stodola - historická hra Svatopluk

- Milan Ferko Veľkomoravské záhady

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu