Literárna moderna
Autor: studak
Typ práce: Maturita
Typ práce: Maturita
Dátum: 15.02.2008
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 465 slov
Počet zobrazení: 64 102
Počet zobrazení: 64 102
Tlačení: 1 956
Uložení: 1 831
Uložení: 1 831
Pod pojmom moderna rozumieme nové, moderné, netradičné smery v umení na rozhraní 19. storočia. Najvýznamnejšie z nich boli symbolizmus, dekadencia a impresionizmus. Ich vznik podnietila kríza kapitalizmu, čo vyvolalo v umelcoch totálne sklamanie z vtedajšej doby a túžbu umelcov vniesť do umenia niečo nové. Všetky smery zjednocuje dôraz na vnútro, čiže na autorský subjekt. Literatúra je posunutá do nových polôh, ktorými sú subjektívnosť, fantázia, zmyslovosť, imaginácia. Niektorými zložkami súvisia tieto smery s romantizmom (napr. fantázia).
Symbolizmus vznikol vo Francúzsku. Neopisuje vonkajšiu skutočnosť ani vnútorný svet básnikov priamo, ale používa rozličné obrazy, symboly. Symbol nemá nikdy iba jeden význam. Slovo označujúce konkrétny predmet nadobúda aj abstraktný zmysel. Môže znamenať smútok, samotu, slobodu... U básnikov prevládali nálady smútku, depresie, sklamania, odpor voči vonkajšiemu svetu. Symbolizmus vytvoril voľný verš. Básnici –symbolisti kládli veľký dôraz na hudobnosť, eufonisckosť verša. K zakladateľom symbolizmu patrili Charles Baudelaire zbierkou básní Kvety zla a Jean Arthur Rimbaud zbierkou Iluminácie.
Impresionizmus sa uplatnil najmä vo výtvarnom umení, ale vplýval i na tvorbu básnikov. Impresionisti zobrazovali prchavé, menlivé nálady, farebnosť sveta. Do slov. literatúry prenikli nové umelecké prúdy začiatkom 20. stor. V tvorbe mladej generácie už neprevláda národná tematika, ale subjektívne motívy, vlastné túžby a smútky. Toto obdobie sa v slov. lit. nazýva Slovenská literárna moderna (1905 –1918). Z moderných umeleckých smerov sa v slov. lit. uplatnili najmä symbolizmus a impresionizmus.
Vedúcou osobnosťou slovenskej literárnej moderny bol básnik Ivan Krasko. Okrem neho tu patrili Vladimír Roy, Ivan Gall a literárny kritik František Votruba. Básnici Slov. lit. moderny sa inšpirovali poéziou francúzskych symbolistov i tvorbou slov. romantických básnikov.
Ivan Krasko (1876 – 1958)
- sa stal zakladateľom modernej slov. lyriky. Ivan Krasko, vl. menom Ing. Ján Botto sa narodil v Lukovištiach v Gemeri. Študoval v Prahe na chemickej fakulte. Po ukončení štúdia zostal istý čas v Čechách, pracoval ako chemický inžinier napr. v Kloboukách. Dlhší čas žil potom v Piešťanoch.
Jeho tvorba nie je rozsiahla – vydal dve básnické zbierky – Nox et solitudo (Noc a samota) a Verše.
Svoje prvé básne napísal ešte ako gymnazista pod pseudonymom Janko Cigáň. Básnickú zbierku Nox et solitudo vydal už pod novým básnickým menom Ivan Krasko, kt. mu vybral S. H. Vajanský. Pre básne tejto zbierky sú charakteristické pocity smútku, samoty, opustenosti, beznádeje. Básnik uteká do samoty, je zúfalý, sklamaný. V jeho symbolicky ladených básňach sa stretávame s tkými obrazmi prírody, kt. vyjadrujú stav jeho duše – čierna noc, šedá hmla, topole bez lístia... Ku Kraskovým najčastejším témam patria ľúbostný cit, spomienky na domov a na matku (Vesper dominice – Nedeľný večer), príroda (Topole, Zmráka sa) a úvahy nad vlastným ľudským osudom. Svoj život prirovnáva k čiernej noci.
V zbierke Verše je už menej smútku a pesimizmu, básnik sa vyrovnáva s bolesťami a sklamaniami. Do tejto zbierky zaradil i niekoľko básní so sociálnym motívom, sú to básne Otrok, Otcova roľa a Baníci. Aj tieto básne sú symbolicky ladení, otrok symbolizuje utrpenie národa otcova roľa je symbolom domova, baníci predstavujú celý národ.
Básne Ivana Krasku sú veľmi ľubozvučné, farbisté. Hudobnosť verša dosahuje najmä opakovaním rovnako znejúcich samohlások a spoluhlások.
Symbolizmus vznikol vo Francúzsku. Neopisuje vonkajšiu skutočnosť ani vnútorný svet básnikov priamo, ale používa rozličné obrazy, symboly. Symbol nemá nikdy iba jeden význam. Slovo označujúce konkrétny predmet nadobúda aj abstraktný zmysel. Môže znamenať smútok, samotu, slobodu... U básnikov prevládali nálady smútku, depresie, sklamania, odpor voči vonkajšiemu svetu. Symbolizmus vytvoril voľný verš. Básnici –symbolisti kládli veľký dôraz na hudobnosť, eufonisckosť verša. K zakladateľom symbolizmu patrili Charles Baudelaire zbierkou básní Kvety zla a Jean Arthur Rimbaud zbierkou Iluminácie.
Vedúcou osobnosťou slovenskej literárnej moderny bol básnik Ivan Krasko. Okrem neho tu patrili Vladimír Roy, Ivan Gall a literárny kritik František Votruba. Básnici Slov. lit. moderny sa inšpirovali poéziou francúzskych symbolistov i tvorbou slov. romantických básnikov.
Ivan Krasko (1876 – 1958)
- sa stal zakladateľom modernej slov. lyriky. Ivan Krasko, vl. menom Ing. Ján Botto sa narodil v Lukovištiach v Gemeri. Študoval v Prahe na chemickej fakulte. Po ukončení štúdia zostal istý čas v Čechách, pracoval ako chemický inžinier napr. v Kloboukách. Dlhší čas žil potom v Piešťanoch.
Jeho tvorba nie je rozsiahla – vydal dve básnické zbierky – Nox et solitudo (Noc a samota) a Verše.
Svoje prvé básne napísal ešte ako gymnazista pod pseudonymom Janko Cigáň. Básnickú zbierku Nox et solitudo vydal už pod novým básnickým menom Ivan Krasko, kt. mu vybral S. H. Vajanský. Pre básne tejto zbierky sú charakteristické pocity smútku, samoty, opustenosti, beznádeje. Básnik uteká do samoty, je zúfalý, sklamaný. V jeho symbolicky ladených básňach sa stretávame s tkými obrazmi prírody, kt. vyjadrujú stav jeho duše – čierna noc, šedá hmla, topole bez lístia... Ku Kraskovým najčastejším témam patria ľúbostný cit, spomienky na domov a na matku (Vesper dominice – Nedeľný večer), príroda (Topole, Zmráka sa) a úvahy nad vlastným ľudským osudom. Svoj život prirovnáva k čiernej noci.
V zbierke Verše je už menej smútku a pesimizmu, básnik sa vyrovnáva s bolesťami a sklamaniami. Do tejto zbierky zaradil i niekoľko básní so sociálnym motívom, sú to básne Otrok, Otcova roľa a Baníci. Aj tieto básne sú symbolicky ladení, otrok symbolizuje utrpenie národa otcova roľa je symbolom domova, baníci predstavujú celý národ.
Básne Ivana Krasku sú veľmi ľubozvučné, farbisté. Hudobnosť verša dosahuje najmä opakovaním rovnako znejúcich samohlások a spoluhlások.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Literárna moderna (1880 – 1920) | Ostatné | 1 342 slov | |
Slovenská literárna moderna | Maturita | 509 slov | |
Slovenská a česká literárna moderna | Referát | 998 slov | |
Literárna moderna | Učebné poznámky | 2 000 slov | |
Literárna moderna | Referát | 542 slov | |
Slovenská literárna moderna | Maturita | 1 485 slov | |
Svetová literárna moderna prehľad | Maturita | 2 468 slov | |
Svetová literárna moderna | Referát | 1 081 slov | |
Svetová literárna moderna | Maturita | 4 191 slov | |
14. Literárna moderna | Maturita | 638 slov | |
Svetová a literárna moderna predstavitelia | Referát | 502 slov | |
Slovenská literárna moderna | Ostatné | 2 221 slov | |
Svetová a Slovenská literárna moderna | Ostatné | 1 220 slov | |
Literárna moderna | Ostatné | 671 slov | |
Literárna moderna (osemdesiate roky 19. storočia - dvadsiate roky 20. storočia) | Maturita | 1 668 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#literárna moderna #impresionizmus #moderna #kto napisal povest o troch prutoch #baníci ivan krasko #ivan krasko prehlad tvorby #impresionizmus vyklad #literárny výklad #lirerarna moderna #impresionizmus v literatúre #literárna moderna symbolizmus #moderna maturita #výklad #Impresionismus v literature #výklad básne #symbolizmus a impresionizmus #ivan gall #František Votruba #moderna literatúra #DekadenciaDiskusia: Literárna moderna
Pridať nový komentárVygenerované za 0.047 s.