Vývin slovenskej dramatickej tvorby do r. 1918
Vývin slovenskej dramatickej tvorby do r. 1918
Prvopočiatky slovenskej drámy siahajú až do
obdobia renesancie (16. - 17. storočie). V porovnaní s antickou drámou, ktorá prekvitala už niekoľko storočí pred
naším letopočtom, nie sú teda jej tradície také bohaté. V tomto období sa na cirkevných školách predvádzali školské hry. Jedným z
najvýznamnejších predstaviteľov renesančnej drámy bol Pavol Kyrmezer. Najznámejšie jeho diela sú
Komedie česká o bohatci a Lazarovi a Komedie nová o vdově. V názve síce majú označenie
"komédia", ale toto slovo označovalo všeobecne "hru" a v tomto prípade ide o sociálne hry, pre ktoré čerpal autor námet z
Biblie. Ďalším obdobím, v ktorom nastáva väčší rozvoj drámy, je obdobie národného obrodenia (koniec 18. a
začiatok 19. storočia). Dramatická tvorba odrážala rozklad feudalizmu, rozvoj kapitalistických vzťahov a rozvoj meštianstva. O šírenie
divadla na Slovensku sa zaslúžil Gašpar Fejérpataky Belopotocký. Založil prvý slovenský ochotnícky súbor
(1830, Liptovský Mikuláš). Ako prvú hru uviedli Kocúrkovo od Jána Chalupku.
Ján Chalupka
- najvýznamnejší dramatik obdobia národného obrodenia (klasicizmu), starší brat Sama Chalupku; ako
farár najdlhšie pôsobil v Brezne
- do literatúry uviedol pojem "Kocúrkovo", ktorým sa označujú ľudia s malomeštiackymi
vlastnosťami a názormi
Jeho najznámejšie dielo Kocúrkovo alebo Len aby sme v hanbe
nezostali je veselohra, v ktorej predstavuje typ malého mesta s tromi hlavnými zložkami spoločnosti:
1. predstaviteľ
feudalizmu - zeman a cirkevný inšpektor Pán z Chudobíc - tvári sa, že je pán, no nemá nič a je hlúpy; pomocou mladého učiteľa
chce pomaďarčiť Kocúrkovo
2. predstaviteľ malomestskej buržoázie – čižmársky majster Tesnošil a jeho rodina;
Tesnošil sa poriadne nevenoval svojmu remeslu, ale robil zo seba pána
3. predstaviteľ mladej pokrokovej generácie - učiteľ
Sloboda – je odporcom maďarizácie, uvedomelý Slovák. Pomocou týchto postáv autor podáva obraz zániku feudalizmu a zrodu uvedomelej
inteligencie. Pán z Chudobíc a Tesnošil sú obmedzení a namyslení, robia sa vzdelaní používaním maďarských a latinských slov, pričom ani
jeden jazyk poriadne neovládajú. Ich protikladom je Sloboda. Po víťazstve vo voľbách odmieta Aničku Tesnošilovú, ktorú mu chceli nanútiť,
a berie si dcéru predchádzajúceho učiteľa, uvedomelú Slovenku. Dielo je výsmechom hlúposti, intrigánstva a malomestského spôsobu
života.
Ďalšie diela: Všetko naopak, Trinásta hodina, Štyri svadby na jednom pohrebe, Trasorítka.
Ján Palárik
- vydával cirkevný časopis Cyril a Metod, v ktorom kritizoval vysokých cirkevných
hodnostárov
- bol najvýznamnejším dramatikom v prechodnom období od romantizmu k realizmu
Využíval hovorový jazyk, aforizmy,
príslovia a porekadlá, čím sa jeho veselohry stali blízke širokému okruhu divákov. Jeho zásluhou nastáva rozkvet dramatickej tvorby a
ochotníckeho divadla. Jeho hry sú plné humoru a optimizmu. Sú založené na zámene osôb, čo vyvolávalo situačnú komiku.
Napísal tri veselohry: Inkognito, Drotár, Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch.
Inkognito - nadviazal na kocúrkovskú tematiku Jána Chalupku. Námet čerpal z rodinného života ponemčeného
malomeštiactva.
Drotár - oslava predstaviteľa slovenského ľudu v odnárodnenom svete meštianstva; je to príbeh
bratov Bubenčíkovcov, z ktorých jeden bol obyčajným drotárom, ale uvedomelým Slovákom a druhý vyštudoval a pomaďarčil si meno.
Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch - idea: spoločenské a národné zmierenie šľachty a ľudu. Grófka Eržika
Hrabovská si vymení úlohu so spoločníčkou Milušou a barón Ľudovít Kostrovický (Lajoš) so zememeračom Rohonom so zámerom, aby lepšie
spoznali svojich nastávajúcich. V množstve humorných a komických situácií autor odhaľuje charaktery. Uvedomelú inteligenciu reprezentuje
učiteľ Orieška, jeho dcéra Miluša a Rohon; šľachtu barón Kostrovický a grófka Hrabovská, ľud sluha Števko-Pišta husár a komorná
Capková. Autor poukazuje na rovnoprávnosť Slovákov a Maďarov, ich vzájomný rešpekt a nie nenávisť.
Jonáš
Záborský
- básnik, prozaik a dramatik prechodného obdobia od romantizmu k realizmu
Historické drámy: z
uhorských dejín čerpal námet pre hry: Bátoryčka - o Alžbete Báthoryovej; a Bitka pri
Rozhanovciach
Drámy zo súčasnosti: písal veselohry a komédie, z ktorých najznámejšia je
Najdúch - autor v nej vtipne rozpráva dej o nemanželskom dieťati mladého zemana Kobozyho a zvedenej sedliackej
dievčiny. Ona je biedou donútená doniesť dieťa na panský dvor, aby ho tam vychovali. Zeman ju dá zavrieť, aby ju donútil mlčať. Ľud sa o
tom dozvie a chce sa pánom pomstiť. V poslednej chvíli zabráni tragédii farár. Dieťa nakoniec zostáva zemanovi.
Jozef Gregor - Tajovský
- najvýznamnejší predstaviteľ kritickorealistickej drámy
Jeho
najznámejšie drámy sú: Ženský zákon, Statky - zmätky, Nový život, V službe, Matka.
Statky -
zmätky - najlepšia Tajovského dráma. Reaguje v nej na aktuálny problém slovenskej dediny: túžbu po majetkoch (statkoch), ktorá
deformuje medziľudské vzťahy. Hlavní hrdinovia sú bezdetní manželia, bohatí gazdovia Palčíkovci. Presvedčia rodičov Ďurka Ľavka a Zuzky
Kamenskej, aby sa mladí zobrali a prišli bývať k nim. Palčíkovci nechcú platiť sluhov, preto mladí majú u nich pracovať a po ich smrti
získať majetok. Manželstvo sa však rozpadá, pretože Ďuro stále chodí do krčmy a za svojou bývalou láskou Betou, ktorá už nechala dvoch
mužov. Zuzka preto odchádza k rodičom, aj keď čaká dieťa. Ďuro si potom privádza Betu. Tá ho nahovára, aby prinútil Palčíkovcov k
prepísaniu majetku. Palčík Ďura vyženie a Beta ho opúšťa. Ďuro chce začať odznova so Zuzkou, no tá ho odmieta. Zuzka je nový typ ženy v
slovenskej literatúre - nedá sa ponižovať, má svoju hrdosť a aj za cenu toho, že bude musieť vychovávať svoje dieťa sama, nevráti sa k
Ďurovi, ktorý ju už sklamal.
Ženský zákon - nastoľuje aktuálne problémy medziľudských vzťahov. V
popredí sú dve rodiny: rodina Maleckých a ich syn Miško a Anička Javorová s matkou. Konflikt vyvoláva klebetnica a dohadzovačka Dora
Kalinová. Obidve matky chcú presadiť svoj "zákon", aby mladí manželia zostali po sobáši u nich. Maleckého matka nakoniec ustúpi.
Autor kritizuje klebety, ktoré môžu spôsobiť veľa zla. Kritizuje aj túžbu dedinského človeka spoločensky postúpiť.
Pavol Országh - Hviezdoslav
- veršovaná dráma Herodes a Herodias je tragédia s
biblickým námetom
Autor tu kritizuje vládu Herodesa a jeho nezákonnej ženy Herodiady (tyrania, krutosť, nemorálnosť). Ich vyhnanstvo je
symbolickým vyjadrením autorovej nádeje, že každé zlo by malo byť raz potrestané.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta