Svetová a slovenská literárna moderna
(80.ROKY 19.STOROČIA - 20.ROKY 20.STOROČIA)
Spol. sit.:
silnejúca kapitalistická spoločnosť, hrozí
blížiaca sa vojna, v popredí literatúry stoja tzv. “novodobí zbohatlíci”, ktorí opúšťajú morálne hodnoty a mravné
istoty dovtedajšej spoločnosti. Proti tomuto stavu sa búria umelci, kt. opúšťajú tradíciu v poézii a ide im o čisté umenie bez vplyvu vedy
a spoločnosti = dekadentní, úpadkoví, prekliati básnici, pretože odkrývali úpadok spoločnosti vo svojich dielach a proti
úpadku bojovali tým, čo meštianstvo najviac pobúrilo. Proti amorálnosti spoločnosti stavajú svoju vlastnú amoralnosť, kt. je ale len
zdanlivá v očiach spoločnosti. Heslom je pohoršiť (zahambiť) meštiakov a preto ich z prostredia meštiakov aj vydedili.
Niektoré ich básne sú revolučné, no ich poézia sa vyznačuje citlivosťou zachytených útrap.
Predstavitelia:
Charles Baudelaire,
Edgar Allan Poe,
Arthur Rimbaud,
Paul Verlaine
Prúdy:
Symbolizmus
Zo slova symbol - znak, označenie. Napr. Ivan Krasko - Otcova roľa (roľa - symbol domova). Symbolisti sa vyjadrovali pomocou
náznakov, symbolov, obrazových pomenovaní (prenášanie významov, abstraktné a skryté predstavy,...) Autori nadriaďuju jednotlivca nad
kolektív. Nejde o opis bežného vonkajšieho sveta ale o hľadanie toho zvláštneho v živote, skúmanie vnútorného života, zachytenie
estetického zážitku. Uvádzajú do literatúry nový tzv. voľný verš. Sú plní vzbury a odporu voči spoločnosti, nevidia v nej nič kladné o
čo by sa mohli oprieť = filozofický základ idealizmus
Parnasizmus
Parnasisti odmietajú spätosť umenia so
spoločenskou realitou, nechcú byť spoločenský angažovaný. Zmysel vidia v dokonalej kráse umenia. Forma básne je často dôležitejšia ako
obsah.
Impresionizmus
Prejavil sa najmä vo výtvarnom umení. Impresionisti sa snažili zachytiť bezprostredný
subjektívny dojem, momentálny zážitok, vyjadrovali okamžité nálady (radosť, smútok, melanchólia, nostalgia, ...). Hlavný predstaviteľom
bol P. Verlaine.
Senzualizmus
filozofický smer, ktorý uznáva pocity za zdroj poznania skutočnosti a všetko
poznanie odvodzuje zo zmyslového vnímania.
Charles Baudelaire
- jeho detstvo i mladosť boli
dramatické a poznamenali jeho osobnosť.
básnická zbierka KVETY ZLA – spôsobila rozruch v literarnom a v
spoločenskom svete a preto bol hnaný až pred súd. Delí sa na 6 častí. Autor tu prijíma realitu, teda aj seba, cez postoj pozorovateľa, kt. si
všíma každý detail. Prejavil sa tu básnikov poetický vývoj od romantizmu po symbolizmus. Využíva tu senzualizmus(zmyslové vnímanie),
harmóniu, hl. je obraz prírody, kľúčové slová sú symboly, chrám, farby, človek, vôňa, zvuk vnímané zmyslami. Je tu zachytené očarenie
zmyslov prírodou, ktorou autor prechádza. Nezaujíma ho vonkajší spoločenský život (filozofia, politika) len jeho citový zážitok.
Arthur Rimbaud
- v jeho tvorbe sa odráža nepokojná povaha. Poznáme tir obdobia jeho poézie:
1.obdobie – poznačené senzualizmom – očarený prírodou a znechutený malomestom ako symbolom skazenosti a amorálnosti
2.obdobie –
sociálne motívy
3.obdobie – ovplyvnené mladickými predstavami o žívote, vytvoril nový konkrétny jazyk v poézii
zbierky:
Iluminácie; Pobyt v pekle; Básne
Paul Verlaine
- bol medzi
zakladateľmi symbolizmu
kniha básni PREKLIATI BÁSNICI
zbierka SATURNSKÉ BÁSNE –
vplyv Baudelaira a vplyv parnasizmu. Básne sú plné motívov lásky, smútku, túžby. Obsahujú citové a zmyslové zážitky spoznávania
prírody.
Predvojnové umelecké avantgardy Umelecké smery koncom 19.storočia sa prispôsobujú novej spoločenskej a umeleckej
situácii. Začiatok 20. stor. vznikajú nové prúdy - avantgarda
Prúdy avantgardy:
Expresionizmus - vyjadruje vnútorný svet postáv a autorov
Futurizmus (budúcnosť)
-
zakladateľ Filippo Marinetti. Futuristi ospevujú pokroky civilizácie. Budúcnosť vidia v technickom rozvoji. Zdroj krásy hľadajú v technike.
Zrušili interpunkciu a oslobodili slová/vety od stálych väzieb.
Kubofuturizmus
- spojenie kubizmu
(geometrické tvary) a futurizmu
Konštruktivizmus
- predstaviteľ Majakovskij. Dôraz sa kladie na logickú a
racionálnu štruktúru diela
Imaginizmus - dôraz kladú na obrazotvornosť a predstavivosť vyjadrenú prirodzeným
spôsobom aj vedeckým jazykom
Dadaizmus - vzniká v Švajčiarsku, zakladateľ Tristan Tzara. Založený na
rozbíjaní viet a náhodnom spájaní dvoch slov. Snaha napodobniť detskú reč. Básne vznikajú ako protest proti nezmyselnému vojnovému
vraždeniu a chcú negovať rozum. Základom je anarchizmus.
Pragmatizmus - vznikol v USA, založený na
užitočnosti, je to filozofický prúd
Poetizmus
Vzniká v Prahe. Karel Teige napísal článik Poetismus –
vysvetlil nový avantgardný prúd v literatúre, zvýrazňuje tu aktívny vzťah k životu, kt. je zachytený prostredníctvom citových a
fantazijných schopností umelcov. Umelci ho chápali ako umenie žiť a užívať si, ako radosť zo zmyslového žívota. V próze je
charakteristický tým že je oslabená fabula.
Surrealizmus
- založený na prvkoch dadaizmu a zakladá sa
na prelínaní sna a skutočnosti. Autor sa snaží slovom alebo písmom zachytiť pohyb myšlienky. Dielo vzniká ako spontánny tvorivý čin, ako
odraz predstavovej živelnosti a podvedomia. Je proti literárnej tradícii. Hl predstaviteľ: André Bretón (napísal manifest surrealizmu)
Guillaume Apollinaire
- bol vedúcou osobnosťou avantgardy 20.storočia. Jeho tvorba je
prechodom medzi symbolizmom a surrealizmom.
básnická zbierka ALKOHOLY - zobrazil tu svoje dojmy, postrehy, nálady,
videnia.
Úvodná báseň má názov Pásmo – kubistický obraz (mozaika), kde má každý pocítiť svoje
miesto (návraty do detstva, smútok, humor, ročné obdobia). Niečo ako filmová montáž. Má prvky futurizmu – chýba interpunkcia, využíva
bohatý slovník, od hovorového jazyka cez odborné a technické výrazy po mologizmy.
- KALIGRAMY – krátke básne so
zaujímavou formou.
Vladimír Majakovskij
- začínal medzi kubofuturistami, neskôr založil nový smer
konštruktivizmus
- používa stupňovitý verš, jeho štýl je svojský, poézia satiristická, burcujúca, revolučná ale aj vulgárna.,
často využíva drsný slovník
- poémy: 150 miliónov; V.I.Lenin; Ľavý front
Janko
Jesenský
- začína intímnou poéziou postupne prechádza k občianskej a politickej, v kt. odráža základné problémy
spoločnosti a doby
- zbierka VERŠE – prevažne ľúbostné motívy, nový pohľad na ženu – vidí v nej
rovnocenného partnera mužovi, jemnú a citlivú bytosť. Lásku chápe ako prirodzený ľudský cit a zážitok. Opisuje aj veľkomesto –
prostredie plné vzruchu, kde sa žije navonok veselo ale kde tieto radosti majú aj svoju rubnú stranu prirovnáva ho k prostrediu domova a dojde k
záveru že musí osláviť domov = národný motív
- zbierka ZO ZAJATIA – tiež obsahuje tému lásky, kt. chápe
ako pevný ľúbostný cit. Je tu opisaný aj vzťah k vlasti a materčine. – romanticko-symbolicko-impresionistická
- zbierka
VERŠE II. – nadväzuje na zbierku Verše – básne realizmu
- próza: zbierka poviedok a noviel MALOMESTSKÉ
ROZPRÁVKY – odhaľuje tŕnisté stránky malomeštiactva pomocou humoru a satiry. Medzi jednu z najúspešnejších poviedok ktorá bola aj
sfilmovaná patrí Štvorylka. román DEMOKRATI – má 2 časti. Vrchol autorovej tvorby.Román sa odohráva v mestskom prostredí a
všíma si tu politické pomery v prvej ČSR. Zobrazuje tu širokú škálu spoločenských vrstiev. Formou humoru a satiry poukazuje na nedostatky
spoločnosti.Kritizuje malomeštiacku morálku. Román je nadčasový.
Ivan Krasko - námety čerpá z osobného života a reaguje na
sociálny a národný útlak na Slovensku. Zaznamenáva osobný smútok a bôľ, kt. splýva s bôľom a rozhorčením nad zlou sit. slovenského
národa
- zbierka NOX ET SOLITUDO – reakcia na svoj trpký údel i na údel slovenského národa a ľudu. Jeho
básne odrážajú jeho bezprostredné pocity – hlavne smútok. Lyrického hrdinu (sám seba) umiestnil do búrnej tmavej noci. Smútok má
objektívne (zamyslenie nad súčasným životom) a subjektívne (básne píše ďaleko od domova) príčiny. (báseň nedeľný
večer – spmína na matku, domov, plná melanchólie)
- zbierka VERŠE – prechod od osobných ku
celospoločenským problémom.
Trojica soc. básni: Otcova roľa, Baníci, Otrok – autor sa štylizuje do podoby otroka,
aby mohol lepšie poukázať na otrocký údel národa, kt. sa nechá zotročiť a nevzbúri sa. Symbol útlaku = zohnutý chrbát, sklopený zrak,
rany biča. Záver je revolučný, priprava na vystretý chrbát, na vzburu.
Peter Bezruč
- poézia
národneho a sociálneho odboja
zbierka SLEZSKÉ PÍSNĚ – zachytáva národné a sociálne problémy svojho národa a
tiež svoje osobné problémy. Píše zväčša sociálne balady, ktoré majú tvrdý a úderný slovník (báseň Maryčka Magdonova)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta