Barok
Barok
- zdôrazňoval duchovné a prírodné princípy, ktoré stoja za skutočnosťou a ovládajú ju.
-
kolíska – Španielsko, Taliansko
Barok – Renesančná jednostrannosť v presvedčení, že
človek ovládne umenie, prírodné vedy, spoločenské zákony, náboženstvo. V tom období osud Európy závisel od súperenia panovníckych
rodov, ohrozovala ho turecká expanzia, pohromy, 30 ročná vojna, náboženské boje.
Barok ako umelecká orientácia - začalo sa
rodiť – beznádejnosť, pesimizmus, kresťanstvo, nadpozemské hodnoty, usilovali sa vystihnúť atmosféru napätia, vzrušenia
Vanitas vanitatum – márnosť nad márnosť všetkého pominuteľného
Označuje sa : dekoratívnosť – ozdobou
=
pompéznosť – nádherou = zapôsobiť na zmysly človeka
poetickosťou – nadnesenosť =
Literárny
barok
- Skutočnosť sa menila na znaky, symboly, prostriedky, ktoré mali vyjadriť nevysloviteľné
- Štýly –
Knižný štýl – neobvyklé figúry, Antitéza a hyperbola = Barokové trópy
Nižný štýl
– ľudový – s jednoduchými zobrazovacími prostriedkami, bezprostrednejším pohľadom na svet
Európska baroková literatúra
Talianska
TORQATA TASSA
Oslobodený Jeruzalem – Epos o osudoch prvej križiackej výpravy a stretávajú sa v ňom 2 ústredné témy,
podfarbené ťažkou melanchóliou – svet zbraní, ľudských citov
Anglická
JOHN MILTON
Stratený raj – spracovaný biblický príbeh o stvorení sveta, pád anjelov, neposlušnosť človeka až po vyhnanie
Adama a Evy. Hlavná postava Satan, zosnuje plán pomsty. Scénou je celý svet s vykreslením nádhery neba, krásy raja a temnoty pekla.
Raj znovu nájdený – Pokračuje Milton v biblickom námete pokúšania Krista v púšti.
Česká
JÁN ÁMOS KOMENSKÝ- Kňaz, učiteľ v meste Fulnek na Morave. Prenasledovanie nekatolíkov
Komenského prinútilo opustiť Fulnek. Žena a dve deti mu zomreli na mor, usadil sa v Poľsku – Lešne. Cestoval po európskych mestách –
biskup jednoty bratstva, pedagóg, zakladal školy, písal učebnice. Po vypálení Lešna odišiel do Amsterdamu kde aj zomrel. Pochovaný je
Naardene.
Stredobodom preňho – človek, ľudské veci mali preňho veľké a obdivuhodné, venuje pozornosť ľudskej spoločnosti,
sociálnym, politickým a náboženským otázkam.
Labirint sveta a ráj srdce – Nábožensko-filozofické dielo.
Zobrazuje svet, ako mesto, ktorým prechádza pútnik (autor) s dvomi sprievodcami, pomenovanými ako Vezved Všudybul a Mámení. Prvý zosobňuje
úsilie človeka poznať, druhý, naopak, vlastnosti človeka pohodlného. Obaja dali autorovi okuliare nakrivo, aby videl iba trpkú pravdu
a páchané neprávnosti. Autor utečie do svojho vnútra a len tam, v ráji srdca nachádza Krista a pravý pokoj.
Komenský
získal svetové meno pedagogickými spismi, v ktorých sa usiloval o reformu školstva. Základným spisom je Didactica magma –
(veľká didaktika) – Zaoberá sa otázkami výchovy a vzdelávania, výchovného pôsobenia, podmienkami v ktorých sa
uskutočňuje výchova. V tom diele položil základy svojej ďalšej pedagogickej činnosti na vytvorenie pedagogickej sústavy. Vyniká
systematickosťou výkladu úsilím urobiť z pedagogiky vedný odbor a nájsť zákony výchovného pôsobenia. Cesty, ktorými sa podľa
Komenského uberať vzdelávanie, sú také moderné, že sa nimi natrvalo zapísal do dejín ľudskej kultúry.
Brána jazykov
otvorená
Svet v obrazoch
Informatórium školy materské
Slovenská Baroková literatúra (1650-1780)
- Slovensko vyčerpávali proti
habsburské povstania, politika Habsburgovcov, náboženské boje
- Vojnové pomery nahlodali dôveru a ľudské vzťahy
- Dôsledky
vojen – mor, epidémie, hlad
- Jedným z najpodstatnejších protikladov u nás bola reformácia a protireformácia, ktoré
nezasiahli iba náboženskú, ale aj politickú a kultúrnu oblasť.
- Evanjelici mali oporu v prešovskom kolégiu
a v bratislavskom lýceu.
- Strediskom vysokej katolíckej vzdelanosti bola Univerzita v Trnave – bola jediná nielen na
Slovensku ale aj v celom Uhorsku. Jej zakladateľ arcipiskup – Peter Pázmaň – veľká osobnosť a úspešný proti reformátor
- Zásluhu na rozvoji školstva mali – jezuiti, piaristi, františkári
- Príslušníci oboch náboženstiev šírili
vzdelanosť a zakladali tlačiarne (Levoča, Trnava)
- Spoločenské vrstvy sa delili na – vysoké, stredné, nízke –
ľudový
- Slovenskú barokovú literatúru charakterizoval zvýšený záujem a slovenské dejiny, úcta k slovenskému jazyku.
Slovenská baroková poézia
Náboženskú barokovú poéziu reprezentovala duchovná lyrika, sústreďovaná
v spevníkoch.
Prvý tlačený katolícky spevník : Písne Katholické – prevládajú v ňom piesne českého
pôvodu s teologickým zameraním, ľudové prvky (vianočné koledy, uspávanky)
Ranil si srdce mé, miláčku duše mé –
svetská ľúbostná poézia
DIONÝZ KUBÍK
Slovenské piesne
Zborník Jána Zányho
Mikulášsky zborník
Zborník Jána
Beroca
ŠTEFAN FERDINAND SELECKÝ
Obraz panej krásnej perem milovaný –
ľúbostný sentiment, česť ku krásavici, na ktorú sa ľudia chodia pozerať z iných krajín
Jarmočné piesne
– populárne naivné, polo ľudové poézie. Predávali sa na jarmokoch. Mali spravodajský charakter. Šírili správy
o historických udalostiach, živelných pohromách, príhodách a vraždách. Bolo v nich množstvo drastických scén.
PETER
BENICKÝ
Pochádzal zo starej zemianskej rodiny. Vo vojenskej službe dostal viacero vyznaní. Bol členom skupiny, ktorú Ferdinant II
poslal rokovať do Konštantínopolu. Udelili mu titul zlatej ostrohy. Mal dobrý vzťah k poddaným. V roku 1644 umrel v Trnave.
Slovenské verše – (zbierka) Spája v nej básnikovo humanistické vzdelanie s ľudovou múdrosťou. Typická ukážka
tvorby na prechode od renesanciu ku baroku. Dáva príslušné rady, moralizuje z poézie laika v súlade s náboženským presvedčením. Radí
úradníkom a sudcom, aby spravodlivo rozhodovali a neprijímali dary. Kladný postoj k učeniu, vede a vzdelaniu. Odporúča pracovitosť.
Neodporúča skoré a prenáhlené ženenie. Symbolizuje so sedliakmi a satirizuje šľachticov i pánov. Vychádza z praktickej životnej
skúsenosti a múdrosti. Sú napísané v silnej slovakizovanej češtine.
HUGOLÍN GAVLOVIČ
Ako dieťa osirel
a po stredoškolských štúdiách stúpil do františkárskej rehole. Keď ochorel na pľúca chodieval sa v lete liečiť žinčicou a zdravým
vzduchom na salaše do hôr. V zimnej činnosti sa potom venoval literárnej činnosti. V básňach venoval veľa tomu, čo by sme mohli poznačiť
za základnú výchovu človeka slušnosti.
Valašská škola mravúr stodola – Rozsiahla veršovaná skladba.
Valašská škola – je to životná múdrosť a skúsenosť písaná medzi pastiermi. Mravúr stodola – to sú mravné ponaučenia a praktické
rady o životných obrázkoch na základe náboženských, svetských a morálnych zásad, ktoré majú viesť čitateľa k zbožnému
a cnostnému životu. Témy básní, v ktorých sa pokúsil opísať základné medziľudské vzťahy sú rozmanité. Práca, mier, vzdelanie,
vojna, choroba. V ponaučeniach určuje aj o opilstve a jeho vplyve na rodinu.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta