Klasicizmus a Slovenské národné obrodenie
Klasicizmus
Klasicizmus – z lat. classicus (vynikajúci, vzorový,
príkladný)
- tento smer vznikol a vyvrcholil na francúzskom kráľovskom dvore (za vlády Kráľa Slnka – Ľudovít XIV.)
-
Klasicisti videli zmysel umenia v napodobňovaní prírody, ale najmä v tom, čo je v nej podstatné a nemenné
- Vzorom sa pre nich
stalo práve antické umenie
- Rozlišovali sa vysoké (óda, elégia, epos, tragédia) a nízke(bájka,
satira, komédia) žánre
- Hrdinovia - vo vysokých žánroch boli hrdinami príslušníci vysokých
vrstiev
- pre nízky žáner bol príznačný, komický živel a námety zo života nižších vrstiev
- Klasicisti sa orientovali
na racionalistickú literatúra
- Najvýznamnejšie umelecké literárne diela klasicizmu vznikli vo francúzsku a to v dramatickej
tvorbe
- Klasicistická dráma dodržiavala 3 jednoty 1. Času
2. Miesta
3. Deja
PIERE CORNEILLE
Dráma
Cid –
Námet čerpal zo španielskeho rytierskeho prostredia. Cid je príkladom kresťanského rytiera oddaného svojej viere, verný
kráľovi, starostlivý vo vzťahu k vlastnej rodine. Dej sa odohráva v 11. Storočí v Serile. Rodrigo (Cid) je synom starého dona Diega, miluje
Chimenu. Chimenin otec urazí dona Diega a česť káže pomstiť túto urážku. Zvíťazí Rodrigo, ale Chimena sa za neho nevydá. Kráľ pošle
Rodriga bojovať protimaurom v nádeji, že čas všetko vylieči.
JEAN BAPSTICE POUGELIN (Moliere)
- Celý
život zasvätil divadlu (autor, režisér, herec, riaditeľ)
- Na javisku aj zomrel
- Napísal 33 komédií
Misantrop – je o človeku, ktorý nenávidí ľudí a stráni sa ich
Lakomec – Autor
chcel dokázať, že peniaze deformujú prirodzené ľudské vzťahy. Ukázal starého lakomca Harpagona zo všetkých strán. Obmedzuje svoje deti
Elisu a Kleanta, intriguje, okráda služobníctvo, strata peňazí pre neho znamená šialenstvo, koniec zmyslu života. Charakter tejto postavy
prepracoval do najmenších odtienkov.
OSVIETENSTVO
- Je pokrokové hnutie 18 storočia
- Zakladá sa
na osvietenom rozume, na pravde poznanej empíriou – skúsenosťou.
- Presadzuje slobodu myslenia a presvedčenia
- Hlása, že
ľudia sú od prírody rovní, vládnuť sa má osvietene a nie despoticky
- Myšlienky osvietenstva podporovalo meštianstvo
i aristokrata
Predstaviteľa
JEAN- JACGUES ROUSSEAU
Román: Emile – je
o výchove detí v prírode
DENIS DIDEROT
Encyklopédia
DANIEL DEFOE
Robinson Crusoe
JONATHAN
SWIFT
Gulliverove cesty
JOZEF DOBROVSKÝ
Dejiny českého jazyka a literatúry
JOZEF JUNGMANN
Slovník česko- nemecký
SLOVENSKÉ NÁRODNÉ OBRODENIE (1780 -
1850)
Prvé obdobie: 1780 – 1820
- Kodifikácia Bernolákovej slovenčiny
1787
- V Trnave vzniklo : Slovenské učene tovarišstvo - cieľom bolo šíriť, pestovať, zošľachtovať
spisovný jazyk, organizovať vydavateľskú činnosť, distribuovať knihy a šíriť kultúru.
- Na čele stál Anton Bernolák
a organizačne viedol Juraj Fándly
Druhé obdobie: 1820 – 1835
- Vyznačuje sa založením
Slovenského čitateľského spolku v Pešti
Tretie obdobie: 1835 – 1843
- Vyriešila sa jazyková otázka
a nastal návrat k biblickej češtine
Štvrté obdobie: 1843 – 1848
- Bolo významné kodifikáciou slovenčiny
Evanjelici sa sústredili v Učenej spoločnosti Malohonskej a Učenej spoločnosti Banského okolia. Na
evanjelickom lýceu v Ba bola založená Katedra Reči a literatúry česko – slovenskej.
Noviny a časopisy:
Prešpurské noviny
Staré noviny literarního umiení
ANTON BERNOLÁK 1762- 1813
- Študoval teológiu v Trnave, vo Viedni a v Ba
- Pôsobil ako kaplán v Ceklísi
(dnešne Bernolákovo) a ako tajomník arcibiskupa v Trnave.
- Uzákonil spisovnú slovenčinu v r 1787 na základe
západoslovenského jazyka.
Jazykovedné diela
Jazykovedno – kritická razpráva o Slovenských
písmenách
Slovenská gramatika
Etymológia slovanských slov
Slovár slovensky – česko – latinsko – nemecko – uherský
- Bernolákovčinu používali slovenský
katolíci a evanjelici používali biblickú češtinu.
JURAJ FÁNDLY 1750 – 1811
- Je príkladným typom
národného buditeľa a vlastenectva, ktorý celý život venoval ľudu
- Fándlyho spisy predstavujú populárnu encyklopédiu
poľnohospodárskych vedomostí 18 storočia
Diela:
Piľní domajši a poľní hospodár Zelinkár
O úhoroch a včelách
Slovenskí včelár
Ovčár
Dúverná zmluva medzi mníchom a diablom – Schvaľoval zrušenie reholi, ktoré sa nezaoberali školskou alebo
sociálnou činnosťou. Príčiny vidí predovšetkým v tom, že mnísi upustili od prvotných rehoľníckych zásad najmä chudoby a telesnej
práce. Obviňuje mníchov z udržania ľudu v zaostalosti. Spis vyvolal veľké pobúrenie vysokých cirkevných hospodárov. Cirkev výtlačky
zhabala a Fándlymu zakázala akúkoľvek literárnu činnosť. Fándlyho odsúdili na dva týždne o chlebe a vode. Dielo je napísané vo forme
dialógu : zhovárajú sa v ňom uštipačný diabol Titinilus s mníchom Atanáziom. Paradoxne je, že autor (osvietenský farár) hovorí ústami
diabla.
JOZEF – IGNÁC BAJZA 1755 – 1836
- Narodil sa v Predmiery, teológiu študoval vo Viedni
- Zomrel v Ba a pochovaný je v kryple domu svätého Martina
René mláďenca príhody a skusenosťi –
V dvojzväzkovom románe opisuje cesty a zážitky Reného, syna bohatého benátskeho kupca a jeho učiteľa Van Stiphouta. V prvom
zväzku zažívajú dobrodružné príbehy v Turecku, Egypte a Taliansku. V druhom zväzku cez Viedeň prichádzajú na Slovensko a putujúci po
slovenských dedinách. Odkrývajú chyby všetkých spoločenských vrstiev od poddaných až po zemepánov. Je to prvý román v slovenskej
literatúre.
Slovenské dvojnásobné epigrammata
JÁN HOLLÝ
1785 – 1849
- Narodil sa v Bórskom Mikuláši pri Šatíne.
- Vyštudoval teológiu v Trnave a stal sa katolíckym
kňazom.
- Ako kňaz najdlhšie pôsobil v Maduniciach pri Piešťanoch, kde písal pod storočným dubom.
- Po požiari oslepol
a odišiel na faru k priateľovi Lachovičovi na Dolnú vodu, kde aj zomrel
- Prekladal antických klasikov Hómera, Ovídia, Vergília.
- Nazýva svoje eposy bohatierskymi eposmi.
Diela:
Svätopluk – je víťazná báseň
v 12 spevoch. Veľkomoravský panovník Rastislav úspešne čelí náporu Východopánskej ríše, ktoré si chce podmaniť Slovenské kmene na
Morave a Slovensku. Rastislavov synovec Svätopluk vydá Rastislava nemcom, oslepia ho a zatvoria do kláštora. Svätopluk víťazí na
devínskom bojisku, získava kráľovskú korunu. Slovania vystupujú ako charakterný, pracovitý, mierumilovný a pohostinný národ.
Cyrilo – Metodiata – Pozaostáva zo 6 spevov, opisuje príchod svätcov Cyrila a Metoda na VM, ich život
a pôsobenie.
Sláv – Hrdina Sláv víťazí v boji Tatrancov s čudmi, ktorým velí kráľ Bondor.
Selanky – Sú menšie epické skladby, v jednom súbore je ich 21. Hlavnými postavami sú pastieri žijúci vo voľnej
prírode, ktorej sa venujú práci, spevu zábave a hrám.
V Hollého tvorbe sa vyskytujú elégie (žalospevy), ktorých témou je
smutný príbeh o ubiedenosti slovenského národného života.
Ódy (chválospevy) na svätských a cirkevných
hodnostárov Juraja Pálkoviča a Antona Bernoláka.
JÁN KOLLÁR 1793 – 1852
- Narodil sa
v Mošovciach
- Vyštudoval gymnázium v Kremnici, BB, Ba
- Na vyššie filozofické a bohoslovecké štúdia odišiel do nemeckej
Jeny.
- Ako evanjelický kňaz účinkoval 30 rokov v Budapešti.
- Zomrel vo Viedni.
Diela :
Básne Jána Kollára – Náplňou tejto prvej básnickej zbierky sú znelky (sonety), v ktorých ospevuje Mínu, alebo
vyslovuje v nich vlastenecké myšlienky. Cenzúra viaceré básne nedovolila publikovať.
Slávy dcéra –
V konečnej podobe vyšla v roku 1832 a obsahovala Predspev a 5 spevov:
I.
Sála IV. Lethé
II. Labe, René, Vltava V.
Acheron
III. Dunaj
V prvom speve básnik spomína na krásne časy
lásky v Jene a lúči sa s Mínou. V druhom a treťom speve putuje po slovanských krajoch opisuje svoje dojmy z pobaltských a našich
krajín. V štvrtom speve prechádza s Mínou, medzitým údajne matnou po slovanskom nebi, aby oslávil všetkých vynikajúcich slovanských
dejateľov. V piatom speve sa dostáva do pekla a zatracuje všetkých nežičlincov Slovanov a odrodilcov. Z hľadiska myšlienkového vyznenia
Predspev predstavuje mimoriadne spôsobilú elégiu nad slovanskou minulosťou, v ktorej víťazilo násilie nad spravodlivosťou.
Zbieraním a vydávaním ľudových piesní, ktoré v rokoch 1834 – 35 vyšli pod názvom Národnie zpievanky čili písne svetdké
Slováku v Uhrách.
Takto nepriamo kliesnil cestu do literatúry slovenčine, ptori ktorej sa neskôr tak postavil.
JÁN CHALUPKA 1791 – 1871
- Bol dramatikom, pôsobil ako farár v Brezne.
Kocúrkovo – Len aby sme
v hanbe nezostali – Podtitul autor vykresľuje prostredie slovenského malomestu, v ktorej prostredníctvom postáv odhaľuje
smiešne stránky života vtedajšej spoločnosti. Humorne sú vykreslené postavy a ich charaktery. V Kocúrkove je rada oprávnená na voľbu
nového učiteľa. Čižmársky majster Tesnošil Jánoš podporuje susedovho syna Martina, ktorý sa má oženiť s jeho dcérou Aničkou. Svoj hlas
si presadil cirkevný inšpektor – pán Schudobíc, ktorý podporil voľbu Turčána Slobodu, ktorého sa snažila získať pre svoju dcéru pani
Tesnosílová. P Chudobíc ho nútil, aby učil deti po maďarsky. Sloboda sa nechcel zaväzovať ženbou s Aničkou, lebo ľúbi dcéru bývalého
učiteľa- Nesúhlasil učiť deti po maďarsky, lebo je uvedomený slovák!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bendegus
Pikareský román
Všetko na opak
Trasorítka
13. komnata
PAVEL JOZEF ŠAFÁRIK
Básnická zbierka:
Tatranská múza s lýrou slovanskou
Jazykové diela:
Dejiny slovanskej reči
a literatúry
Slovanské starožitnosti
Slovanský národopis
Zones.sk – Zóny pre každého študenta