Slovenská medzivojnová literatúra
Slovenská medzivojnová literatúra
- 28. októbra 1918 vznikla ČSR, v tomto období nastáva veľký kultúrny
rozvoj
- Vznikajú divadlá SND v Bratislave, Košiciach a Martine
- Vznikajú noviny a časopisy – Dav, Elán, Tvorba, Mladé
Slovensko
- Tento rozvoj sa čiastočne mení 14. marca 1939 keď vzniká samostatný štát pod vplyvom Hitlera
- Literatúra je
inšpirovaná modernou svetovou poéziou a prózou
Slovenská medzivojnová poézia
- ovplyvňovali ju
svetové avandgárdne smery najmä surrealizmus, francúzska poézia
- do poézie sa miešajú nové motívy a témy
- poéziu tohto
obdobia môžeme zaradiť do
Staršej generácie – Martin Kukučín, Krčméry, Štepan, Janko Jesenský
Mladšia
generácia – DAV – idisti, Nadrealizmus, Katolícka moderna, Ján smrek, Valentín Beniak, Emil Boleslav Lukáč, Laco Novomeský, Máša
Haľamová
EMIL BOLESLAV LUKÁČ
- študoval na Sortone a v Lipsku
- bol kaplánom ale vzdal
sa pôsobenia v cirkvi, neskôr pôsobil ako učiteľ
- redigoval viaceré časopisy ako Mladé Slovensko, Tvorba
- bol
predstaviteľom Neosymbolizmu
Zbierky
Spoveď – Prevažujú prvky nepoverčivosti, odhaľuje
zážitky z detstva a dospievania. Má sklon vyjadrovať sa v protikladoch. Prejavuje sa jeho sklon k dolorizmu – žiaľ, bolesť
Dunaj a Sejna – tu sa stretávame s motívom domova (miestom narodenia), dáva jej prednosť pred Parížom lebo mravnú
silu a istotu ma v dedinskom spôsobe života.
O láske neláskavej – Názov je oxymorom a napovedá
o básnikovom chápaní lásky. V prvých básňach ironizuje sľub vernosti, nechce sa pútať k jednej osobe, sloboda je dôležitejšia.
VALENTÍN BENIAK
- Narodil sa v Chynoranoch. Štúdium práva zo sociálnych dôvodov nedokončil, pracoval
ako notár, bol úradníkom ministerstva vnútra. Po roku 1948 do polovice 60 rokov bol ako básnik umlčaný.
Tiahneme
ďalej oblaky – básnická zbierka vymedzuje v nej jednu z hlavných tematických línií svojej poézie – vzťah k domovu.
Objavuje sa tu aj motív reťaze, ktoré Beniak chápe ako symbol následnosti a zviazanosti jednotlivých generácií i ako symbol plynuciého
času.
Poštový holub – zbierka básní zameraná na spoločenské udalosti v pozadí ktorých cíti ohrozenie,
vypuknutie vojny, slovník je drsnejší, expresívnejší.
Žofia
Popolec
JÁN SMREK
- vlastným menom Ján Čietek, vyrastal v sirotinci v Modre, pretože
mu zomreli obaja rodičia. Počas vojny narukoval do armády, dostal sa do Istanbulu a Palestíny, tu ochorel na maláriu. V Prahe založil EDÍCIU
MLADÝCH SLOVENSKÝCH AUTOROV, a časopis ELÁN. V jeho poézií sa prejavuje literárny smer Vitalizmus (Vital - život). Je to smer, ktorý
vyjadruje optimizmus a radostný pocit zo života. Jeho celoživotnou inšpiráciou bola žena, opisoval krásu žien, lásku k nim. Do literatúry
vstúpil so zbierkou:
Odsúdený k večitej žízni – je plná temných a smutných motívov, vyrovnáva
sa tu zo svojom detstvom. Táto zbierka končí básňou – Dnes milujem svoj deň a touto básňou začína aj jeho
príklon k vitalizmu.
Cválajúce dni
Božské uzly
Iba
oči
Hostina
Studňa
Zrno
LACO NOVOMESKÝ
- pôsobil ako učiteľ a novinár. V r. 1925 vstúpil do KČS,
Aktívne sa zapojil do SNP, po vojne pôsobil v oblasti kultúry. V r. 1951 bol zatknutý a odsúdený na 10 rokov, kvôli buržoáznemu
nacionalizmu. Do literatúry a verejného života sa vrátil v r. 1963, keď bol aj rehabilitovaný. Debutoval zbierkou NEDEĽA, v ktorej prináša
poéziu do mesta.
Zbierky:
Romboid
Otvorené
okná
Svätý za dedinou – Je to odozva na nástup fašizmu a reakcia na španielsko občiansku
vojnu.
Pašovanou ceruzkou - napísal ju vo väzení v Ilave.
Vila Tereza – Je
pomenovaná podľa veľvyslanectva ZSSR v Prahe.
Do mesta 30 minút – Venoval ju pamiatke Vladimíra Klementisa,
ktorý bol spolu s ním obvinený z buržoázneho nacionalizmu a v 50. rokoch popravený.
Katolícka Moderna
- V 30. Rokoch minulého storočie okrem nadrealistov vstúpil do literatúry kat. moderna. Nebola to generácia ani literárna skupina
v pravom slova zmysle, pretože autori sa hromadne nikdy nestretli. Sami sa nepovažovali za členov nejakej skupiny, nevydávali spoločné
manifesty a ani nemali spoločný program. Väčšinou to boli katolíci a mnohý z nich boli kňazi. Boli ovplyvnený poetizmom, symbolizmom,
často využívajú motívy z Biblie, mytológie ale ovplyvnil ich aj existencionalizmus.
Znaky : Využívajú protikladný motív
svetla a tmy. Svetlo je symbolom života bez hriechu, čistoty a nádeje. Tmu predstavuje hriech a diabol. Motív ženy nie je to však konkrétna
žena, ale žena, ktorý je obrazom biblickej spoločnosti – Panna Mária. Motív cesty – cesta je vždy chápaná ako hľadanie Boha
a smerovanie k nemu. Motív vlasti, rodnej krajiny a domova. Väčšina týchto autorov po roku 1945 emigrovalo do zahraničia.
Predstavitelia:
RUDOLF DILONG
PAVOL GAŠPAROVIČ HLBINA
JANKO SILAN
KAROL STRMEŇ
MIKULÁŠ ŠPRINS
SVATOSLAV VEJDL
RUDOLF
DILONG
- Po absolvovaní katolíckej teológie bol v Nitre vysvätený za kňaza. V r. 1945 emigroval , žil v Ríme, Argentíne
a v U. S. A. Napísal viac ako 100 zbierok.
Budúci ľudia
Slávne na Holiach
Dýchajte lazy
= sú zbierky básní, z ktorých sála mladosť, optimizmus, prostredníctvom tradičného videnia
stvárnil tému dediny a sedliackeho života.
Mesto s ružou
Mladý svadobník
Nadrealizmus
- Je to literárna skupina, ktorá sa začala formovať pod vplyvom
francúzskeho serrealizmu, zhrnula v sa v 30. rokoch 20. Storočia. Predstavitelia sa snažili o poéziu nového videnia, neuznávali žiadnych
svojich predchodcov v poézií okrem prekliatych básnikov ČS poetizmu a Janka Kráľa. Dominuje u nich motív smrti, samoty, katastrofy
a Apokalypsy. Ako literárna skupina sa stretávali a vydávali spoločné zborníky: Áno a nie , Sen o skutočnosť , Vo dne
a v noci , Pozdrav
Znaky : Snaha o novátorstvo. Odmietanie tradičných hodnôt. Protest proti fašizmu. V ich
poézií dominuje generatívna metafora (je to slovná zásoba vznikajúca spojením dvoch podstatných mien, jedno je v Nominatíve a druhé
v Genitíve – kašeľ komínov, smaragdové tváre. ) Písali formou psychologického automatizmu.
Predstavitelia:
RUDOLF FÁBRY
ŠTEFAN ŽÁRY
VLADIMÍR REISEL
PAVEL BUNČAK
JÁN RAK
RUDOLF FÁBRY
- Považujeme ho za vedúceho skupiny
nadrealistov. Do literatúry vstúpil so zbierkou Uťaté ruky – Táto zbierka je považovaná za manifestantov, tu
experimentuje, odmietol klasickú poéziu a literárne tradície. Úvodná časť prológ – je prečiarknutý, tým chcel vyjadriť snahu
o tvorenie nového typu poézie, riadi sa heslom : ,, za cenu umenia, vzdávali sa umenia ,,
Vodné hodiny, hodiny
piesočné
Je to niekto iný
PAVEL
BUNČÁK
- Orientoval sa na prízvukovanie univerzitných ľudských hodnôt. Častým motívom - spor srdca
a rozumu
Neusínaj zažni slnko, S tebou a sám, Zomierať zakázané, Útek a návrat
Bernolákov a Štúrov pravopis
Anton Bernolák
Skutočným uzákoniteľom
(autorom 1. kodifikácie) sa stal až Anton Bernolák
-Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách
-
Slovenská gramatika
- Slovár Slowenskí, Česko - Latinsko - Nemecko - Uherskí
Bernolákov pravopis má tieto znaky:
- odmietol etymologický pravopis a zaviedol fonetický pravopis
- píše sa iba
i / každé podstatné meno sa píše s veľkým písmenom / ď, ť, ň, ľ sa pred e, i označujú mäkčeňom: Kňižki, rozľičních ... / g sa
číta ako j : gazik, dvojité w ako v - označuje sa ľ: veľmi piľnem ... / neexistujú dvojhlásky : posilagú, Rečám
- z
hľadiska vetnej stavby - dlhé súvetia
- Bernolákov spisovný jazyk šíril svojimi populárno - vedeckými spismi
Ľudovít Štúr
Pravopis:
- píše sa iba „i“ / rozdiel medzi zvukmi „d, t, n“ a „ď, ť, ň“
sa všade graficky vyznačuje / dvojhláska „ô“ sa rozpisuje ako „uo“ / dvojhlásky „ia, ie“ sa píšu „ja, je“ / v tvare genitívu
mn. čísla, inštrumentálu j. čísla a osobných zámen sa zvuk „v“ píše ako „u“ („králou, sluhou, kostolou, hroznou, víchricou,
svojou formou“) V iných prípadoch sa píše všade „v“ - aj tam, kde sa vyslovuje ako „u“ („prauda, dáuno, rouní“)
Hláskoslovie: / nemá „ľ“ (iba „l“) / namiesto „ä“ má „a“ alebo „e“ / namiesto „iu“ má len „ú“ (božú, znameňú) /
namiesto „é“ má „je“ (dobrjeho, dobrje; výnimka céra) / rytmický zákon sa uplatňuje dôsledne (oňi slúža, hlása, vába, spálac,
kvjeťim) / particípiá minulé majú podobu „mau, volau, robiu“
Tvaroslovie: Prídavné mená odvodená od vlastných mien sa píšu
veľkými písmenami (Francúski, Tatránski, Europejskí)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta