Slovenská literatúra po roku 1945 – poézia
Slovenská literatúra po roku 1945 – poézia
Spoločenské podmienky
1945 – 1948
Po skončení 2 svetovej vojny vznikla ČSR. Tieto roky boli dosť dramatické a túto situáciu využili
komunisti, ktorí za podpory Stalina vo februári 1948 nastolili komunizmus
Tvorí ešte staršia generácia autorov – Nadrealisti,
Katolícka Moderna
Vychádzala priečinková literatúra starších autorov – Jesenský, Smrek, Lukáč . . .
S novými
zbierkami sa hlásili i nové generácia – Mihálik, Horov, Kostra
Píšu sa básne o Stalinovi, fašizme, SNP, kolektivizácií,
spriemyselňovaní, jednoducho čierno biele videnie sveta.
Jedinou uznávanou metódou bol socialistický realizmus.
1948 – 1956
Bolo to obdobie tvrdej komunistickej diktatúry, obdobie kultu Stalina. Hranice štátu boli
zatvorené, krajina sa ocitla v izolácií zo Západom.
Jedinou uznávanou metódou bol socialistický realizmus – schematizmus
Umenie slúžilo cieľom Komunistickej strany
Básnici toho obdobia – Plávka, Lajčiak
1956 –
1969
V roku 1956 končí obdobie kultu osobnosti, boli odhalené zločiny Stalina. V ČSR nastalo uvoľnenie, umelci mali oveľa
väčšiu slobodu, ako pred tým. V roku 1968 obsadili ČSR vojská Varšavskej zmluvy. Do poézie vstupuje nová generácia básnikov s novými
provokatívnymi zbierkami – Milan Rúfus – Až dozrieme, Miroslav Válek – Dotyky.
Významnú úlohu zohral i časopis Mladá
tvorba, v ktorom publikovali mladí začínajúci autori. V roku 1958 sa na stránkach časopisu prihlásili konkretisti -
trnavská skupina.
V 60 rokoch v tomto časopise začali uverejňovať svoje básne aj osamelý bežci. V 2 polovici 60 rokoch sa
v Slovenskej literatúre prejavili ďalší autori, ktorí sa nesformovali do žiadnej skupiny – Ján Burásy, Štefan Moravčík, Lýdia
Vadkerdy – Gavorníková, Kamil Peteraj
1969 – 1989
Je to obdobie normalizácie. V krajine
opäť zavládla atmosféra strachu zväzu spisovateľov, mali zákaz publikovať. Ich diela odstránili z knižníc, mnohé boli zošrotované.
Išlo o spisovateľov, ktorí kritizovali komunizmus. Koncom 80 rokov sa začína uvoľňovať komunistický režim, mnohí spisovatelia samizdatu
vystúpili z ilegality a tento proces vyvrcholil pádom komunistického režimu v roku 1989 počas tzv. Nežnej revolúcie.
JÁN KOSTRA
- Debutoval básnickou zbierkou – Hniezda, sú tu spomienky autora na detstvo,
tematika rodného kraja, lásky k žene -. . . . .
Moja rodná – Motív ochrany domova, reakcia na 2 svetovú
vojnu a násilné rozdelenie ČSSR
Na 2 svetovú vojnu reaguje aj v zbierkach – Ozubený čas, Puknutá váza, Presila
smútku.
Ave Eva – zbierka, v ktorej vzdáva hold ženám a ich kráse
Jeho zbierky po roku
1948 sú poznačené schematizmom, píše o oslave ZSSR, Stalina, oslavuje úspechy socializmu.
Zbierky:
Na
Stalina
Za ten Máj
Javorový list
V 60 a 70 rokoch píše aj
ľúbostnú a reflexívnu lyriku – Šípky a slnečnice, Len raz
PAVOL HOROV
Zradné vody spodné – Zbieka, kde sa inšpiroval poetizmom a nadrealizmom
Nioba – matka naša –
K tejto zbierke symbolom pre život sa stáva matka – ochrankyňa dobra, ľudskosti v duchu antickej filozofie. Horov matku
mýtologizuje – je nezničiteľná, prekoná i najväčšie utrpenie a zápasy s neľútostným svetom.
VOJTEH
MIHÁLIK
Trpky – zbierka zachytáva problémy partnerských vzťahov (ľahostajnosť, bezohľadnosť,
sebectvo) a trpké životné osudy žien – obete mužského egoizmu
Anjeli
Vzbúrený
jób
MILAN RÚFUS
- Pochádza z Liptova
- Vyštudoval
slovenský jazyk a dejepis na FF v Bratislave, kde pôsobil ako vysokoškolský profesor.
Až dozrieme – Zbierka,
obsahuje básne s rozličnou tematikou o otcovi a matke, o domovine z čias vojny, reakcie na aktuálne problémy vo svete o živote človeka
a o osude ľudstva
Chlapec maľuje dúhu – V zbierke sú básne o pominuteľnosti človeka, o zrode, smrti,
o vzbure jednotlivca, proti nepriaznivému osudu.
Zvony
Modlitbičky
Medovníkový domček
MIROSLAV VÁLEK
- Pracoval
ako redaktor v časopise Mladá tvorba a v Romboine
- Bol predsedom zväzu slovenských spisovateľov
- Pôsobil vo vysokých
funkciách komunistickej strany
- Od roku 1969 bol ministrom kultúry
- Nadviazal na avantgarné smery ako poetizmus, surrealizmus
- Jeho básne sa označujú originálnymi metaforami a slovnými hrami.
Dotyky – Zbierka vyvolala veľký
ohlas literárnej kritiky, lebo odmietol čiernobiele videnie reality. Do centra svojho záujmu postavil človeka s jeho intímnymi citmi
a problémami
Príťažlivosť – autor tu porovnáva prítomnosť a minulosť, uvažuje o ľudkej civilizácií
a o ohrození ľudstva.
Domov sú ruky, na ktoré smieš plakať
Nepokoj
Milovanie v husej koži
Slovo
Trnavská
skupina – Konkretisti
- Zakladateľom bol Ľubomír Feldek
- Odmietali schematizovanú poéziu a hlásili sa
k avandtgardným európskym básnickým smerom
- Vyzdvihovali právo básnika na experiment a slobodné vyjadrovanie
- Píšu
prostú poéziu
- Tvorba má mnohé črty s tvorbou poetizmu
- Píšu ľubozvučné verše
- Využívali maximálne množstvo
metafor
- Báseň nadobúda konktretnu podobu až v čitateľovom vedomí
- Kládli dôraz na jazyk, jazykové novátorstvo
ĽUBOMÍR FELDEK
Hra pre tvoje modré oči – debut, k čitateľom sa nedostal,
celý náklad bol zošrotovaný
Jediný slaný domov – zbierka, skutočný debut. Po rokoch schematizmu prináša
táto zbierka verše moderné, spontánne, pravdivé a úprimné
Kriedový kruh – zbierka, základnou témou je
tematika lásky, všíma si najmä manželskú lásku, harmonický manželský vzťah
JÁN STACHO
Svadobná cesta – zbierka, debut, zobrazuje skutočnosť až metafory, cez symboly, slová v zbierke majú úplne iný
význam ako v bežnej reči
Dvojramenné čisté telo
Apokryfy
JÁN ŠIMONOVIČ
Pyramída
Obrazotvorná
lúka
JOZEF MIHALKOVIČ
Ľútosť
Zimovisko
JÁN ONDRUŠ
Šialený mesiac
– pokladá sa za najtypickejšiu zbierku konkrétizmu
Osamelí bežci
- Sformovali sa v roku
1963
- V roku 1964 uverejnili v časopise Mladá Tvorba manifest : Tajnosti trojnových Slávikov – Bol
napísaný obrazným štýlom a pôsobil provokatívne. Odmietal oficiálne hodnoty. Odmietali zasahovanie ideológie do literatúry. Poéziu
chápali ako nehatené sebavyjadrovanie.
IVAN LAUČÍK
Pohyblivý
v pohyblivom
Sme príbuzný na začiatku – tieto zbierky sa vyznačujú experimentátorstvom,
zložitým a ťažko dešifrovateľným jazykom. Obe zbierky kritika odmietla.
PETER REPKA
Sliepka v Katedrále – Využil metódu montáže a techniku filmového strihu. Zbierka končí slovami - ,, Osamelí
všetkých krajín, spojte sa! Amen ,,
IVAN ŠTRBKA
Krátke detstvo Kopijníkov
– Je to zbierka, debut spája fantazijný svet detstva. Historické etapy ľudstva a modernú ľudskú civilizáciu.
Tristan Tára – tematika detstva
KONIEC OSAMELÍCH BEŽCOV
ŠTEFAN MORAVČÍK
-
Moderný, netradičný, všíma si mladého človeka očareného láskou a jej erotickými prejavmi
- Neskôr vo svojej tvorbe čerpá
motívy z prostredia z ktorého pochádzal (Záhorie)
- Cieľavedome sa zameriava na otázky a problémy našej histórie a na hľadanie
koreňov nášho národného spoločenstva
Moravianska Venuša, Maľované Jarmá, Erosnička, Slávnosti baránku, Čerešňový
hlad
DANIEL HEVIER
Motýli kolotoč –
v nej spracoval ľúbostné, prírodné a rodinné motívy
Elektronkový klaun – tu zobrazuje svet
reálnych úzkostí, radostí, svet rodiny a deti.
Nonstop
Barbarská generácia
- Ich tvorba sa spája zo založením časopisu Dotyky
ADRIÁN
TURAN
IVAN KOLENIČ
TATIANA LEHEŇOVÁ
JOZEF URBAN
- Všetci
spomenutí začali písať a viacerí aj publikovať ešte pred rokom 1989. Ich poézia sa nachádza mimo sociálneho života. Nezaoberajú sa
otázkami spoločenského spolunažívania. Ich veľkou témou je vlastný životný pocit.
Najvýraznejšími osobnosťami textárskej
tvorby uplynulých desaťročiach boli –
KAMIL PETERAJ
BORIS FILAN
- Zaslúžili sa
o výrazné zlepšenie kvality slovenských textových piesní a vznik modernej poppoézie
Zones.sk – Zóny pre každého študenta