Romantická literatúra
Romantická literatúra
V. Hugo - Chrám Matky Božej v Paríži
J. W. Goethe –
Utrpenie mladého Werthera
A.S. Puškin – Kapitánova dcéra
ROMANTIZMUS (
koniec 18. až 19. storočie)
Historické okolnosti - ekonomická moc buržoázie postupne
rástla, pretože bola dravá a nebola zaťažená feudálnymi princípmi. Avšak charakter spoločnosti sa menil oveľa pomalšie, a preto si
buržoázia len veľmi pomaly vydobýjala svoje politické práva
-koncom 18. stor. vypukla Veľká francúzska revolúcia (1789-1784),
ktorej heslom bolo: BRATSTVO-ROVNOSŤ- SLOBODA
- odštartovala: napoleonské vojny a buržoázne revolúcie po celej Európe
(1848-1849)
- počas tohto obdobia sa rozpadajú feudálne spoločnosti a nastupujú nové - kapitalistické
- v tomto období sa
oproti ROZUMU, kt. prevládal v klasicizme, začína v romantizme zdôrazňovať
CIT
- vzniká niekoľko nových filozofických smerov, ktoré výrazne ovplyvnili spoločenské myslenie:
a) idealizmus - za prvotné považuje myšlienku, vedomie ducha a za druhotné hmotu
b) iracionalizmus -
popieral vedecké, rozumové poznanie a uprednostňoval vieru a inštinkt
c) sentimentalizmus - filozofický aj literárny
smer, ktorý sa pri poznávaní opiera aj o city a hlása súcit s biednymi a utláčanými
d) individualizmus-
zdôrazňuje silného jedinca, aby sa človek presadil v spoločnosti so svojimi schopnosťami
c) titanizmus – titan =
človek, ktorý vzdoruje osudu, nevzdáva sa a pomáha ľudstvu, takýto človek sa cíti osamotený a podlieha pesimizmu
Charakteristika romantickej literatúry:
- vo zvýšenej miere sa v nej uplatňuje –
fantázia - autor uplatňuje svoj osobný prístup ku skutočnosti, nenapodobňuje vzory, ale tvorí nové estetické hodnoty. Miesto
harmónie a súladu nastupuje zvláštnosť a bizarnosť - „harmónia kontrastov“ - zločin- nevina, krása- ohyzdnosť...
-inšpiráciu nachádzajú umelci v: ústnej ľudovej slovesnosti, v prírode, obdivujú mystiku a exotiku
- prejavil sa historizmus
- hľadanie inšpirácie v minulosti, oživovanie slávnych činov národa v minulosti
- výzvy na revoltu a snívanie
o novom svete
-vzniká nový hrdina, ktorý ustavične pociťuje ROZPOR MEDZI SNOM A SKUTOČNOSŤOU - je hlavný
konflikt v romantizme
-postavy pochádzajú zo všetkých spoločenských vrstiev, ale najmä z tých najnižších: tuláci, žobráci,
galejníci a pod.
-romantický hrdina – je výnimočná osobnosť, často spoločenský vydedenec. Je často idealizovaný,
túži po láske, ale vie, že ju nenájde: veľakrát nešťastne miluje vysnívaný ideál, nie skutočnú ženu. Láska mu je všetkým, oddáva sa
jej celkom a bez výhrad, naopak - romantická hrdinka je spútaná konvenciami, v mene ktorých odmieta vášnivú lásku. A tak romantický hrdina
sa často ocitá v neriešiteľnom konflikte s okolitým svetom – východisko nachádza v úniku do minulosti, sveta fantázie, vidieckeho
prostredia alebo prírody. Spoznáva, že svet sa nedá premeniť ani vôľou, ani vierou, protestom, vzburou, a tak upadá do pesimizmu a
sklamania
-využíva sa autoštylizácia - t.j. autor sa so svojou postavou stotožňuje, vkladá do nej
autobiografické črty
- niekedy do deja vstupuje aj príroda – odzrkadľuje pocity hlavného hrdinu
- dej sa často
odohráva na tajomných miestach: v hlbokom lese, na cintoríne...
- narúšajú sa hranice medzi literárnymi druhmi a žánrami:
epika sa lyrizuje, lyrická balada, básnická poviedka či poéma, moderný epos, román vo veršoch, dramatická báseň,
historický román, poviedka
-hlavným literárnym druhom je: lyrika
Romantici dali voľnosť veršu,
rýmu i próze a obohatili jazyk ľudovou rečou i archaizmami
VICTOR HUGO
(1802-1885) francúzska literatúra
-básnik, prozaik, dramatik. Romantizmus rozvinul do vrcholnej podoby.
Chrám Matky Božej v Paríži
- romantický historický román, ktorý sa odohráva v 15. storočí v Paríži
- jeho romantický charakter pramení z kontrastov: fyzicky odpudzujúci Quasimodo symbolizuje vnútornú krásu, pokoj
chrámu Notre Dame kontrastuje s chaosom parížskeho predmestia
- román má dramatický dej, jeho súčasťou sú
nečakané zvraty, rozuzlenia a silné citové zážitky
Dej: Kňaz Chrámu Matky Božej v Paríži Klaudius
Frollo sa zamiluje do prekrásnej cigánky Esmeraldy, ktorá si zarába na živobytie tancovaním, pred chrámom. Dá ju
uniesť Quasimodom – je to jeho chovanec, najdúch, zvonár v chráme
-Quasimodo je veľmi škaredý a navyše od zvonenia zvonov aj
hluchý. Napriek vonkajšiemu vzhľadu túži po láske a pochopení
-Esmeraldu pred únosom zachráni kapitán Phoebus ,
ktorý tiež miluje Esmeraldu
-každý z týchto 3 mužov ju miluje inak: Frollo posadnuto, Phoebus žiadostivo, Quasimodo úprimne
a čisto
- Frollo zabije Phoeba, ale z vraždy obvinia Esmeraldu. Za čin, ktorý nespáchala, ju odsúdia na smrť.
-Quasimodo ju
však zachráni a ukryje v chráme. Frollo nahovorí žobrákov, aby vyslobodili Esmeraldu z chrámu. Na slobode ju Frollo žobravo žiada
o lásku, ale ona znova odmieta. Preto sa jej pomstí. Dá ju strážiť zúrivej Gudule, ktorá žije v pustovni na námestí a žiali nad
stratou svojej dcéry, ktorú jej uniesli cigáni. Stále má odloženú jej črievičku. Esmeralda spoznáva v nešťastníci svoju matku pomocou
druhej črievičky, ktorú nosila na pamiatku stále na krku. Je ale neskoro, prichádzajú vojaci a odvlečú Esmeraldu na popravu. Zúfalý
Quasimodo sa tomu prizerá zo strechy chrámu a vidí aj Frollovu diabolskú radosť. Sotí ho dolu. Tak zomierajú dvaja ľudia, ktorých
miloval.
O 2 roky po týchto udalostiach nájdu v podzemných kobkách pokrivenú kostru muža, ktorý objíma kostru ženy. Tento muž nemal
žiadne známky smrteľného zranenia.
JOHANN WOLFGANG GOETHE (1749-1832) - predstaviteľ
nemeckej romantickej literatúry
Utrpenie mladého Werthera (román)
- námetom pre tento ľúbostný
román vo forme listov bola autorova nešťastná láska k Charlotte Buffovej , a námetom na tragický záver bola samovražda spisovateľovho
známeho
- dej sa odohráva v rokoch 1771-1772
Román zobrazuje milostný príbeh a sklamanie citlivého mladého Werthera,
ten uteká od svojich problémov do mestečka v horách Waldheimu, kde sa zamiluje do slečny Lotty, jeho
závislosť od nej sa stupňuje, ale ona je už zadaná istému Albertovi
- Werther vedie márny súboj s nemožnosťou
dosiahnuť svoje ciele v láske a v práci
- je nielen odmietnutý nápadník, ale i človek, ktorý svojím myslením, nadaním
a citlivosťou prevyšuje okolitú spoločnosť
- prichádza k rozporu osobných cieľov Werthera a okolitého sveta, a tak sa
zväčšuje Wertherov pesimizmus a osobné vzbury
Prvá časť románu končí Wertherovým útekom z mestečka. V druhej časti je
najprv opísané Wertherovo pôsobenie na veľvyslanectve, neúspech v práci a rozpory s nadriadenými. Stále túži po Lotte, a preto sa
vracia späť. Lotta sa medzitým vydala za Alberta a zostáva mu verná. Werther opäť nezvláda svoje city a po hádke s Lottou jednej noci pre
Vianocami končí svoj život samovraždou.
Štruktúra diela: - stretávame sa tu s kombináciou
románu v listoch s denníkovými formami - listy sú adresované Lotte i priateľovi Wilhelmovi
-vďaka ja
–rozprávaniu – vidíme do bohatého vnútorného sveta Werthera
- v závere, po Wertherovej samovražde, prechádza dielo do
on-rozprávania
Žánrovo patrí medzi sentimentálne romány - v nich je základom morálny cit -
ten, kto koná srdcom, je mravný
-jazyk je presným odrazom momentálneho duševného rozpoloženia hrdinu-
využíva: citoslovcia, zvolania, elipsy, prerývané výpovede
Wertherovo konanie sa stalo pre mnohých inšpiráciou- nešťastní mladíci
napodobňovali Wertherov odchod zo života( zastrelil sa)
Waldheim–sa stal takmer púťovým miestom zaľúbených. Vznikla módna vlna aj
v obliekaní podľa Werthera- modrý frak, žltá vesta, čižmy, klobúk
ALEXANDER SERGEJEVIČ PUŠKIN -
ruská literatúra
-je predstaviteľ ruského romantizmu, ale v jeho tvorbe sa objavujú aj prvky realizmu
Kapitánova dcéra- ruská historická novela sa odohráva v čase pugačovského povstania (1773-1775)
Obsah - do Belegorskej pevnosti na juhovýchode Ruska prichádza ako vojak mladý vidiecky šľachtic
Peter Anderjevič Griňov, zoznamuje sa s novým prostredím a ľuďmi
- veliteľom pevnosti je kapitán Mironov –j eho
dcéra je Mária Ivanovna (kapitánova dcéra - Máša), do ktorej sa Peter zamiluje
- zoznámi sa aj so Švabrinom
(ctiteľ Máši) a s Pugačovom, budúcim vodcom povstalcov
- milostný príbeh Petra a Máše vytvára rámec
pugačovského povstania, najväčšej sedliackej vojny v ruských dejinách
Belogorskú pevnosť povstalci obsadia, kapitán Mironov padne
a Petra vďaka vzájomným sympatiám s Pugačovom prepustia
-Peter sa dozvie, že Máši hrozí nebezpečenstvo zo strany Švabrina
(neúspešného ctiteľa a surovca) ktorý ju väzní v Belogorskej pevnosti. Peter využije známosť s Pugačovom a oslobodí ju
-po
Švabrinovom falošnom udaní Petra obvinia zo zrady a spolupráce s Pugačovom, odsúdia na doživotné vyhnanstvo na Sibíri
-Máši sa
podarí dostať k cárovnej Kataríne II . a poprosiť o pomoc - Petra oslobodia
Štruktúra diela:
-novela je
písaná formou Griňovových zápiskov- z jeho pohľadu sú tiež podávané historické udalosti
-dej sa rozvíja
v 2 líniách:
a) milostný príbeh
b) pugačovské povstanie
- Puškinovi sa podarilo dobre vykresliť
charaktery postáv: Griňov je mladý, neskúsený, ľahkomyseľný, ale v zložitých situáciách sa správa odvážne a čestne. Aj keď
si Pugačova váži, jeho násilné konanie odsudzuje. Pugačovské povstanie nazýva hnusnou vzburou, ktorá chce vyhubiť šľachtický rod. Chápe
ho však ako nevyhnutný dôsledok dlhodobého porušovania poriadku a neznesiteľných životných podmienok chudobného ľudu.
Postavy:
Pugačov - doposiaľ vykresľovaný ako zlosyn, vyvrheľ. Je predstavový jednak ako vodca povstalcov,
bystrý a dobrý organizátor, jednak z hľadiska vzťahu k Petrovi, keď odhalí jeho vnútorný svet
-Švabrin - síce
vzdelaný, ale bezcharakterný, zradca a udavač
-Miron - kapitán, dobrácky , statočný, má charakternú dcéru Mášu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta