Mila Haugová - básne a diela
Autor: studak
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 13.04.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 484 slov
Počet zobrazení: 7 342
Počet zobrazení: 7 342
Tlačení: 567
Uložení: 632
Uložení: 632
Mila Haugová
Mila Haugová sa narodila v roku 1944 v Budapešti. Vyštudovala VŠ poľnohospodársku v Nitre. Pracovala ako učiteľka. Teraz je redaktorkou literárneho mesačníka Romboid. Do slovenskej poézie vstúpila pomerne neskoro svojim debutom Hrdzava hlina (1980), ktorý vydala pod pseudonymom Mila Srnková. Prvotina obsahuje básne s rôznym tematickým zameraním.
Poetika:
1) krehká intímna lyrika:
báseň Za očami –
„1 postav nôž medzi nás
aby to ne-
bolelo“
2) prírodná lyrika – prírodné motívy:
Prírodný opis sa stáva východiskom reflexie o ľudskom šťastí, láske a medziľudských vzťahoch, vstupuje do zákutí ľudskej duše i tela, pričom využíva výrazne frekventované symboly:
- jaskyňa, hlina, hniezdo, oheň, deň, noc, korisť, Lovkyňa, perie, krídla, zem, stromy…
„Pamäť z jaskýň.“
„Prútené hniezdo, kamenný
príbytok, teplé zimovisko...
Katedrálu ženy z peria krídel...
Stopu vo vlasoch Lovkyne?“
„nevidená v priezračných tieňoch,
skrytá poloskrytá za kmeňmi stromov“
3) neuveriteľná presnosť a kultivovanosť výrazu – výber umeleckých prostriedkov
· využívanie symbolov, kľúčových slov a archetypálnych (starobylých, pôvodných) emblémov:
- oči, ústa, kríž, maska, tvár, nôž, oheň, tma, rýľ, jama, hlina, katedrála…
„Smrť nás
udržuje bdelých
na tvári
mŕtvych bohov
zlatá maska
v nej živé tvoje oči“
· viacúrovňová obraznosť – zložitosť a silná expresivita metafor:
„4 pozri sa tvárou
cez oči noža vy-
počúvaj tmu (zákon tela)“
· výtvarné videnie – úzky vzťah k výtvarnému umeniu (inšpirácia osobnosťou Petra Ondreičku):
· nedodržiava interpunkciu
· nadväznosť na ondrušovsko-stachovsko-mihalkovičovskú i štrpkovskú líniu
· témy –
láska (jej krása i úskalia, bolesť, túžba), vzťah muža a ženy:
„Vykopte mi vedľa neho jamu,
moje miesto je tam“
Žena prekročí mŕtveho muža a ide za láskou.“
Princíp lásky je povyšovaný nad všetko, láska stojí nad smrťou, je silnejšia ako ona. Autorka nestvárňuje lásku úplne idylickú, bezproblémovú, práve naopak plnú dramaticky prežívaných citov.
Láska a smrť ide ruka v ruke. Celý svet je plný lásky, ale aj smrti. Postava zasiahnutá smrťou blízkeho človeka túto situáciu rieši láskou.
- existenciálne témy – ťažoba ľudského bytia, hľadanie jednoduchého ľudského porozumenia, smrť milovaného človeka
„Smrť nás
udržuje bdelých“
„Vykopte mi vedľa neho jamu,
moje miesto je tam;
67 rokov som ho
nemohla ani vystáť
a teraz bez neho
zošaliem.“
- ja a moje vnútro
· lyrický subjekt –
- autentická citová pamäť (text je senzuálne nasýtený - umožňuje čitateľovi precítiť presný autentický vnem)
„vlhký zvierací dotyk“
- polemicko-diskurzívny „ženský hlas“ – rozumne hodnotí a analyzuje
- autorka túžiaca po porozumení, partnerstve a láske
- snaha zbaviť sa civilizačných masiek (zažívať napriek fatálnej tragickosti osudu a života v ohrození len „čisté dni“ a „plody svetla“ – oslobodenie sa)
· upriamenie sa na -
- primárne medziľudské vzťahy a ich princípy (vzťah muža a ženy)
- vnútorný svet človeka = obnažujúce „výpravy“ do seba
- erotické a temné vrstvy ľudského nevedomia (nevedomie ako niečo neovládané racionálne)
„3 zhasni oheň, po noci deň,
kvetom vy-
dýchni jeho tela“
- „soc-realizmom“ tabuizované témy
· nadčasovosť
· priame citácie alebo inšpirácia z tvorby iných autorov -
- báseň Za očami – inšpirovaná veršami Jána Ondruša
odkaz na knihu Lawrenca Ferlinghettiho: Smutná nahá jazdkyňa
„na Magrittovom obraze; smutná nahá jazdkyňa v medzerách medzi perom a papierom.“
Mila Haugová sa narodila v roku 1944 v Budapešti. Vyštudovala VŠ poľnohospodársku v Nitre. Pracovala ako učiteľka. Teraz je redaktorkou literárneho mesačníka Romboid. Do slovenskej poézie vstúpila pomerne neskoro svojim debutom Hrdzava hlina (1980), ktorý vydala pod pseudonymom Mila Srnková. Prvotina obsahuje básne s rôznym tematickým zameraním.
Poetika:
1) krehká intímna lyrika:
báseň Za očami –
„1 postav nôž medzi nás
aby to ne-
bolelo“
2) prírodná lyrika – prírodné motívy:
Prírodný opis sa stáva východiskom reflexie o ľudskom šťastí, láske a medziľudských vzťahoch, vstupuje do zákutí ľudskej duše i tela, pričom využíva výrazne frekventované symboly:
- jaskyňa, hlina, hniezdo, oheň, deň, noc, korisť, Lovkyňa, perie, krídla, zem, stromy…
„Pamäť z jaskýň.“
„Prútené hniezdo, kamenný
príbytok, teplé zimovisko...
Katedrálu ženy z peria krídel...
Stopu vo vlasoch Lovkyne?“
„nevidená v priezračných tieňoch,
skrytá poloskrytá za kmeňmi stromov“
· využívanie symbolov, kľúčových slov a archetypálnych (starobylých, pôvodných) emblémov:
- oči, ústa, kríž, maska, tvár, nôž, oheň, tma, rýľ, jama, hlina, katedrála…
„Smrť nás
udržuje bdelých
na tvári
mŕtvych bohov
zlatá maska
v nej živé tvoje oči“
· viacúrovňová obraznosť – zložitosť a silná expresivita metafor:
„4 pozri sa tvárou
cez oči noža vy-
počúvaj tmu (zákon tela)“
· výtvarné videnie – úzky vzťah k výtvarnému umeniu (inšpirácia osobnosťou Petra Ondreičku):
· nedodržiava interpunkciu
· nadväznosť na ondrušovsko-stachovsko-mihalkovičovskú i štrpkovskú líniu
· témy –
láska (jej krása i úskalia, bolesť, túžba), vzťah muža a ženy:
„Vykopte mi vedľa neho jamu,
moje miesto je tam“
Žena prekročí mŕtveho muža a ide za láskou.“
Princíp lásky je povyšovaný nad všetko, láska stojí nad smrťou, je silnejšia ako ona. Autorka nestvárňuje lásku úplne idylickú, bezproblémovú, práve naopak plnú dramaticky prežívaných citov.
Láska a smrť ide ruka v ruke. Celý svet je plný lásky, ale aj smrti. Postava zasiahnutá smrťou blízkeho človeka túto situáciu rieši láskou.
- existenciálne témy – ťažoba ľudského bytia, hľadanie jednoduchého ľudského porozumenia, smrť milovaného človeka
„Smrť nás
udržuje bdelých“
„Vykopte mi vedľa neho jamu,
moje miesto je tam;
67 rokov som ho
nemohla ani vystáť
a teraz bez neho
zošaliem.“
- ja a moje vnútro
· lyrický subjekt –
- autentická citová pamäť (text je senzuálne nasýtený - umožňuje čitateľovi precítiť presný autentický vnem)
„vlhký zvierací dotyk“
- polemicko-diskurzívny „ženský hlas“ – rozumne hodnotí a analyzuje
- autorka túžiaca po porozumení, partnerstve a láske
- snaha zbaviť sa civilizačných masiek (zažívať napriek fatálnej tragickosti osudu a života v ohrození len „čisté dni“ a „plody svetla“ – oslobodenie sa)
· upriamenie sa na -
- primárne medziľudské vzťahy a ich princípy (vzťah muža a ženy)
- vnútorný svet človeka = obnažujúce „výpravy“ do seba
- erotické a temné vrstvy ľudského nevedomia (nevedomie ako niečo neovládané racionálne)
„3 zhasni oheň, po noci deň,
kvetom vy-
dýchni jeho tela“
- „soc-realizmom“ tabuizované témy
· nadčasovosť
· priame citácie alebo inšpirácia z tvorby iných autorov -
- báseň Za očami – inšpirovaná veršami Jána Ondruša
odkaz na knihu Lawrenca Ferlinghettiho: Smutná nahá jazdkyňa
„na Magrittovom obraze; smutná nahá jazdkyňa v medzerách medzi perom a papierom.“
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#báseň k oslobodeniu #basen o strome #básne pre mládež #jozef ciger-hronsky basne #basne #smutne basne pre mrtvych #basen o slovenskom jazyku #mila haugova stara mama #basen o stromoch #basen o literature #prirodna basen #Mila Haugová - Stará mama #Haugova Mila #Rozpravky z Pradavna #Mila Haugová #laska na kridlach slovenskej poezie #basne o literature #laska partnerstvo v Lit dielach #jozef grefor tajovsky basne #Mila Haugová báseňDiskusia: Mila Haugová - básne a diela
Pridať nový komentárVygenerované za 0.022 s.