Mila Haugová – básne a diela
Mila Haugová – básne a diela
Mila Haugová
Mila Haugová sa narodila v roku 1944 v Budapešti. Vyštudovala VŠ poľnohospodársku v Nitre. Pracovala ako učiteľka. Teraz je redaktorkou literárneho mesačníka Romboid. Do slovenskej poézie vstúpila pomerne neskoro svojim debutom Hrdzava hlina (1980), ktorý vydala pod pseudonymom Mila Srnková. Prvotina obsahuje básne s rôznym tematickým zameraním.
Poetika:
1) krehká intímna lyrika:
báseň Za
očami –
„1 postav nôž medzi nás
aby to ne-
bolelo“
2) prírodná lyrika – prírodné
motívy:
Prírodný opis sa stáva východiskom reflexie o ľudskom šťastí, láske a medziľudských vzťahoch, vstupuje do zákutí
ľudskej duše i tela, pričom využíva výrazne frekventované symboly:
– jaskyňa, hlina, hniezdo, oheň, deň, noc, korisť, Lovkyňa,
perie, krídla, zem, stromy…
„Pamäť z jaskýň.“
„Prútené hniezdo, kamenný
príbytok, teplé zimovisko...
Katedrálu
ženy z peria krídel...
Stopu vo vlasoch Lovkyne?“
„nevidená v priezračných tieňoch,
skrytá poloskrytá za kmeňmi
stromov“
3) neuveriteľná presnosť a kultivovanosť výrazu – výber umeleckých prostriedkov
· využívanie
symbolov, kľúčových slov a archetypálnych (starobylých, pôvodných) emblémov:
– oči, ústa, kríž, maska, tvár, nôž, oheň, tma,
rýľ, jama, hlina, katedrála…
„Smrť nás
udržuje bdelých
na tvári
mŕtvych bohov
zlatá maska
v nej živé tvoje
oči“
· viacúrovňová obraznosť – zložitosť a silná expresivita metafor:
„4 pozri sa tvárou
cez oči noža
vy-
počúvaj tmu (zákon tela)“
· výtvarné videnie – úzky vzťah k výtvarnému umeniu (inšpirácia osobnosťou Petra
Ondreičku):
· nedodržiava interpunkciu
· nadväznosť na ondrušovsko-stachovsko-mihalkovičovskú i štrpkovskú líniu
· témy –
láska (jej krása i úskalia, bolesť, túžba), vzťah muža a ženy:
„Vykopte mi vedľa neho jamu,
moje miesto je tam“
Žena
prekročí mŕtveho muža a ide za láskou.“
Princíp lásky je povyšovaný nad všetko, láska stojí nad smrťou, je silnejšia ako ona.
Autorka nestvárňuje lásku úplne idylickú, bezproblémovú, práve naopak plnú dramaticky prežívaných citov.
Láska a smrť ide ruka
v ruke. Celý svet je plný lásky, ale aj smrti. Postava zasiahnutá smrťou blízkeho človeka túto situáciu rieši láskou.
–
existenciálne témy – ťažoba ľudského bytia, hľadanie jednoduchého ľudského porozumenia, smrť milovaného človeka
„Smrť
nás
udržuje bdelých“
„Vykopte mi vedľa neho jamu,
moje miesto je tam;
67 rokov som ho
nemohla ani vystáť
a teraz bez
neho
zošaliem.“
– ja a moje vnútro
· lyrický subjekt –
– autentická citová pamäť (text je senzuálne nasýtený
– umožňuje čitateľovi precítiť presný autentický vnem)
„vlhký zvierací dotyk“
– polemicko-diskurzívny „ženský hlas“
– rozumne hodnotí a analyzuje
– autorka túžiaca po porozumení, partnerstve a láske
– snaha zbaviť sa civilizačných masiek
(zažívať napriek fatálnej tragickosti osudu a života v ohrození len „čisté dni“ a „plody svetla“ – oslobodenie sa)
·
upriamenie sa na -
– primárne medziľudské vzťahy a ich princípy (vzťah muža a ženy)
– vnútorný svet človeka =
obnažujúce „výpravy“ do seba
– erotické a temné vrstvy ľudského nevedomia (nevedomie ako niečo neovládané racionálne)
„3 zhasni oheň, po noci deň,
kvetom vy-
dýchni jeho tela“
– „soc-realizmom“ tabuizované témy
·
nadčasovosť
· priame citácie alebo inšpirácia z tvorby iných autorov -
– báseň Za očami – inšpirovaná veršami Jána
Ondruša
odkaz na knihu Lawrenca Ferlinghettiho: Smutná nahá jazdkyňa
„na Magrittovom obraze; smutná nahá jazdkyňa v medzerách medzi
perom a papierom.“