Architektúra - hlavní predstavitelia
ARCHITEKTÚRA
HLAVNÍ PREDSTAVITELIA:
· Špan. ANTONIO GAUDÍ
· Belg. VICTOR HORTA
– DOM TASSELOVÝCH – Brusel (str.54)
· Fr.
HECTOR GUIMARD
- VSTUPY DO PARÍŽSKÉHO METRA (str.69-71)
GUSTAV
EIFFEL
- EIFFELOVÁ VEŽA v Paríži (305 m pri príležitosti Svetovej výstavy v Paríži
1889)
· Angl. CHARLES MACKINTOSH
- exteriéry a interiéry v Glasgowe (str.66-67)
·
Rak. OTTO WAGNER
· USA LOUIS SULLIVAN
- obchodné domy v Chicagu
· Čechy ANTONÍN BELŠÁNEK, OSVALD POLÍVKA
- OBECNÝ DOM PRAHA
JOSEF
FANTA
- HL.STANICA PRAHA
· Slov. DUŠAN JURKOVIČ
-
ŠTEFÁNIKOVÁ MOHYLA NA BRADLE
- SPOLKOVÝ DOM -Skalica
- SIROTINEC –Modra
- stavby v Luhačoviciach
EDMUND LECHNER
- MODRÝ KOSTOLÍK
–Blava
ARCHITEKTÚRA – 2 línie
1 línia
-racionálna:
využívala nové konštrukčné materiály= sklo, železo,
- vychádzala z inžinierskych stavieb –
mosty, haly, stanice, tržnice, knižnice...
- jej cieľom bola účelnosť a relatívna jednoduchosť
Napr. EIFFELOVÁ VEŽA (str.32 –
49)
2 línia- prírodná :
Návraty do minulosti inšpirované ORIENTOM
a ĽUDOVÝM UMENÍM
- asymetria
- vlnivá línia a pohyb
- dekorativizmus
Hl. predstaviteľ tejto línie je :
ANTÓNIO GAUDÍ (1852-1926)
(str.58-61)
- žil v Barcelóne
· PALÁC
GUELL
- pre bohatého priemyselníka Dona Casteria Guella
- použil nápadité oblúky
- bohato členil interiér, využil
drahé materiály
· Mestské obytné domy:
CASA BATLÓ
-
dynamicky zvlnené priečelia pripomínajúce prírodné útvary inšpirované barokom
- stĺpy v podobe kostí
- okná v tvare
otvorených papulí
- balkóny ako umrlčie lebky
- kupola pripomínajúca cesnak
- fasáda pokrytá mozaikami
CASA MILÁ („La Pedrera“ - Kameňolom)
- strecha je pokrytá
bielou keramikou
- komíny a ventilačné vývody pripomínajú neprirodzené postavy
- charakteristické komíny sa krútia okolo
svojej osi a „pomáhajú dymu“ dostať sa von cez svoje dlhé krky
· PARK GUELL
- dal ho postaviť Eusebi
Guell ako mesto- záhradu, hoci sa táto myšlienka napokon nezrealizovala, vybudovali sa aspoň spoločné priestory a záhrada, ktorá slúži
verejnosti ako mestský park.
- inšpirácia v tvaroch pochádzajúcich z rastlinného a živočíšneho sveta ( fantastický mnohofarebný
drak- ochranca vôd )
- veľká zvlnená lavica
- tradičné fajansové obkladačky s figurálnym alebo štylizovaným dekorom rozbíjal
a skladal do mozaiky “TRENCADÍS“.
· KOSTOL SAGRADA FAMÍLIA (CHrám svätej rodiny)
- celoživotné
dielo, od roku 1883 až do svojej tragickej smrti 1926(keď prechádzal v meste Gerona cez ulicu zrazila ho električka –o3 dni zomiera)- je v nej
pochovaný
- stal sa samotárom a nakoniec na stavbe aj býal
- chrám bol založený na plánoch gotickej baziliky s 5 loďami
-
neopracované kamene a tehly, na piliere veľké neotesané bloky kameňa
- jej základné gotické usporiadanie zakrýva sochárska
výzdoba- prírodné motívy zo sveta zvierat a rastlín+ balvany, zelené stromy z keramiky, na ktorých sedia biele porcelánové holuby, oblaky
z kameňa alebo skla, ľadové cencúle, hviezdy a súhvezdia
- 3 hlavné fasády reprezentujúca ZRODENIE, SMRŤ, ZMRTVYCHVSTANIE KRISTA
s 18 vežami symbolizujúcimi
12 apoštolov+ 4 evanjelistov+ Pannu Máriu+ Ježiša. Najvyššia meria 170 m.
- počas šp.
občianskej vojny- poškodenie a zničenie Gaudiho plánov
- práce na stavbe pokračujú- predpokladané dokončenie v 2026 (100.výročie
smrti), je to dominanta Barcelony, najnavštevovanejšia turistická atrakcia Španielska
Zones.sk – Zóny pre každého študenta