Klasicizmus v slovenskej literatúre (Kollár, Hollý)
Spoločensko-historické pomery (19.storočie)- upevnenie feudalizmu v Rakúskej monarchii (metternichovský absolutizmus) - Maďari dosiahli uznanie svojho jazyka aj národnosti
- Slovenská inteligencia sa spoliehala na Rusko, vznikala idea slovanskej vzájomnosti (spolupráca všetkých slovanských národov), opierala sa o nemeckého filozofa Johanna Herdera – u nás to presadzovali Ján Kollár a Pavel Jozef Šafárik
Pavel Jozef Šafári
- rodák z Gemera
- pracoval ako riaditeľ Univerzitnej knižnice v Prahe
- Tatranská múza s lyrou slovanskou
- prvý vychádzal z ústnej ľudovej slovesnosti
- prvý použil jánošíkovskú tematiku
- prvý uviedol sonet ako básnickú formu
- Dejiny slovanskej reči a literatúry všetkých nárečí
- učebnica a encyklopédia o slovanských jazykoch a literatúrach
- Slovákov uznáva ako samostatný národ (chcel podnietiť lásku k národu)
- Slovanské starožitnosti
- dejiny Slovanov až do prijatia kresťanstva
- chcel dokázať, že Slovania majú indoeurópsky pôvod a sú spolutvorcami európskej kultúry
Ján Kollár
- tiež otázky slovanskej vzájomnosti
- negatívny postoj k Nemcom, pozitívny k Slovanom (nesúhlasil s nemeckým nacionalizmom a povýšenosťou) FRAJER:)
- zamiloval sa do Wilhelminy Schmidtovej, ktorej rodičia nechceli dovoliť svadbu s ním, lebo Uhorsko považovali za barbarské
- chcel aby Slováci používali češtinu so slovenskými prvkami – neprijateľné pre Čechov aj pre Slovákov (písal po česky)
- Básně Jána Kollára
- zbierka sonetov s vlasteneckým a ľúbostným motívom
- prevažuje ľúbostná lyrika, láska je v jeho podaní nenaplnená a tragická
- Slávy dcera
- básnická skladba, obsahuje Předzpěv + 5 spevov: 1.Sála, 2.Labe-Rén-Vltava, 3. Dunaj, 4. Léthé, 5. Acheron (acheron je slovanské peklo, obrazy nepriateľov Slovanov)
- Předzpěv je elégia (žalospev) napísaná časomierou, smúti nad slovanskou minulosťou, v ktorej víťazilo násilie nad spravodlivosťou, idea humanity, neprejavuje nenávisť k inému národu (podľa mňa hej, šak veď nemčúrov tam ako zvozil) , idea národného zápasu za slobodu, útočí na tých, čo odopierajú národom slobodu
- Dej: Bohyňa Sláva sa medzi bohmi sťažuje na tažký osud Slovanov - bohovia dovolia, aby bola stvorená dcéra Slávy ako symbol slovanskej budúcnosti a aby pomohla Slovanov zaradiť medzi popredné európske národy.
- Kollár svoje srdce delí na polku medzi Mínu a vlasť, postupne sa Mína mení na nadpozemskú bytosť
- protiklady. minulosť-prítomnosť, rozdrobenosť národov – idea svornosti, láska – smútok z rozchodu
- O literární vzájemnosti medzi kmeny a nárečími slávskými
- názory na slovanskú vzájomnosť
- nechce politické zbližovanie, iba kultúrnu spoluprácu
- uznával 4 nárečia: ruština, poľština, českoslovenčina, srbochorváčtina
- Národnie zpievanky
- súbor zozbieraných ľudových piesní
Ján Hollý
- katolícky kňaz, najčastejšie písal pod storočným dubom
- pri požiari zranený, odišiel do dôchodku na Dobrú Vodu, kde ho v júli 1843 Štúr, Hurban a Hodža žiadali o schválenie spisovnej slovenčiny
- prekladal latinskú a grécku poéziu: Rozličné básne hrdinské, elegiacké a lyrické z Vergilia, Teokrita, Homéra, Ovidia, Tyrtea a Horáca (dobrý názov, čo?:)
- Svatopluk
- epos, obsahuje 12 spevov
- zobrazuje boj germánskeho a veľkomoravského sveta
- ideály národnej slobody, rovnosti, spravodlivosti, lásky k vlasti, bla bla bla
- dej: Svätoplukova cesta k víťazstvu nad Nemcami, zrážka slovenských a nemeckých vojsk + ďalšie konflikty medzi bohmi a ľuďmi, zrada, nenávisť a pomsta, chcel poukázať na veľkú minulosť Slovákov a ich charakter
- Cyrilo-Metodiáda
- epos o slovanských apoštoloch
- Sláv
- tiež epos (obľúbené čítanie našich spolunemčinárok)
- Sláv je panovníkom Tatrancov, bojujú s Čudmi (??), pomáhajú im bohovia Živena, Perún, Svantovít a porazia nepriateľov
- Selanky
- 21 básní písaných časomierou, prírodná lyrika, vplyv slovanskej mytológie a kresťanstva
- ospevoval slovenskú prírodu v jari a v lete, pracovitého dedinského človeka
- protiklad mesta a dediny
- v niektorých básňach zobrazil osobnosti slovenského národného života (Palkovič)
- Plač matky Slávy + Plač matky Slávy nad odrodilými synmi
- žalospevy, protiklad k eposom v ktorých oslavoval slovanskú minulosť
- témy: smútok za slávnou minulosťou, zrada, odrodilstvo
Klasicistická dráma:
- šírenie divadla podporoval Gašpar Fejérpataky-Belopotocký, ktorý založil ochotnícky divadelný krúžok
- hrali hlavne hry Jána Chalupku
Ján Chalupka
- starší brat Sama Chalupku
- kritika malomeštiactva, spiatočníctva a odnárodňovania
- Kocúrkovo (Len aby sme v hanbe nezostali)
- fraška napísaná slovakizovanou češtinou
- zobrazil 3 vrstvy malomestského obyvateľstva:
§ Zemania – chudobný pán z Chudobíc, medzery vo vzdelaní, je Slovák ale obdivuje Maďarov – ich reč používa, aj keď ju neovláda
§ Remeselníci – čižmár Tesnošil, duchovne nenapredujú, nerozvíjajú kvalitu svojej práce
§ Inteligencia – učiteľ Sloboda, vzdelaný, optimistický, vtipný, ovláda cudzie jazyky, odmieta odnárodňovanie, recituje verše zo Slávy dcéry, je hrdý na svoj pôvod
- kritizuje malomešťanov, ktorí si o svojom spoločenskom postavení myslia viac, než skutočne znamenajú
- postavy sa samé zosmiešňujú tým, že chcú ukázať svoje vedomosti ktoré sú často nepresné a nedostatočné
- Bendeguz
- satirický román
- zosmiešňuje maďarský šovinizmus, povýšenosť a odnárodňovanie
- Trasorítka, Všetko naopak
- chce nadväzovať na Kocúrkovo, ale slabota...
Zones.sk – Najväčší študentský portál