Svetový romantizmus
- obdobie medzi dvoma revolúciami (VFR sloboda rovnosť bratstvo, neskôr v celej Európe), nádej na nové spoločenské usporiadanie – nádeje
sa nesplnili – vlna revolúcii v Európe; revolúcie potlačené; myšlienky nacionalizmu a liberalizmu, vznik nových štátov, kapitalizmus
1) PREROMANTIZMUS (sentimentalizmus)
- odmietal nespravodlivosť feudalizmu,
zdôrazňoval citové hodnoty
- hrdinovia často precitlivelí, poznačení tragédiou, túžia po slobode; únik z nepriaznivej reality do
ideálneho sveta minulosti alebo exotických krajín
- používali sa symbolické miesta (jazerá, cintoríny, zrúcaniny, mesačný svit) a
symbolické postavy (mních, pustovník, pútnik)
Jean Jacques Rousseau (F)
- rozum neprináša len pokrok,
ale aj negatíva, vyzdvihoval cit ktorý je prirodzený
- krásu života vidí v prírode, jednoduchom dedinskom prostredí a rodine
ﻍ
Rozprava o pôvode nerovnosti medzi ľuďmi
- pôvod nerovnosti a problémov vidí v súkromnom vlastníctve, aj keď je to
jedno zo základných práv; chce návrat k prírode
ﻍ Spoločenská zmluva
- za ideálnu vládu považuje
demokraciu; chce slobodu a rovnosť ľudí, ktorí sú nositeľmi moci v štáte
ﻍ Emil alebo O výchove
-
pedagogický román; nápravu chýb chce dosiahnuť prevýchovou ľudí; návrat k prírode, prirodzený a citovo bohatý života
Johann Wolfgang Goethe (N)
- vyjadril túžbu po svete, kde by sa človek mohol slobodne rozvíjať
- ovplyvnený
hnutím Sturm und Drang (búrka a vzdor) – hl. predstaviteľ Herder, boli zameraní proti aristokracizmu a osvietenstvu. Chceli slobodu človeka,
uprednostňovali cit a srdce, prírodu a život v nej.
ﻍ Utrpenie mladého Werthera
- román vo forme denníka,
motív je nešťastná láska k Charlotte Buffovej (autobiografické črty)
- Werther sa beznádejne zamiluje do Lotty, nevesty svojho
priateľa – konflikt medzi cťou a láskou rieši samovraždou (no to je hrdinstvo...)
- Werther má bohatý vnútorný svet, obdivuje
prírodu a Homéra, je citlivý, výbušný, vášnivý, humanisticky založený, jeho reč je emocionálne podfarbená, plná zvolacích a
nedokončených viet, citosloviec
ﻍ Faust
- dvojdielna veršovaná tragédia, námet zo stredovekej ľudovej
legendy
- dej 1.časť: doktor Faust sa oslobodil od náboženských dogiem a teraz chce poznať podstatu sveta. Vo svojej
túžbe po poznaní zapredá dušu diablovi Mefistofelovi, ktorý mu okrem iného vracia mladosť a umožňuje mu prežiť lásku s Margarétkou
(Grétkou? v jednej knihe tak v druhej inak). Tá ma podiel viny na smrti ich dcéry, v žalári čaká na popravu.
- dej
2.časť: Faust je na cisárskom dvore, pomôže cisárovi a zamiluje sa do Heleny. Má s ňou miminko ale ona aj mimčo zomrú. Vyžiada si
od cisára úrodné územie, kde budú žiť slobodní ľudia – ušľachtilý zámer ho zachráni pred zatratením. V závere zisťuje, že zmysel
života treba hľadať v tvorivej práci pre ľudstvo. „Zaslúži ten len slobodu si žitím, kto denne o ňu bojuje“
- kopec
filozofických, politických, vedeckých a etických názorov
- možnosť jednoty sveta vidí v harmonickom zdokonaľovaní spoločnosti a
ľudí
Friedrich Schiller (N)
- predstaviteľ obdobia Sturm und Drang;
ﻍ Zbojníci -
dráma, protest proti feudálnemu absolutizmu, tyranii, bezpráviu
ﻍ Úklady a láska - tragédia,
téma lásky medzi príslušníkmi rozličných spoločenských tried (šľachtický syn Ferdinant + chudobná mešťanka Lujza)
ﻍ
William Tell - dráma, boj švajčiarskeho ľudu proti Habsburgovcom (14.storočie)
2)
ROMANTIZMUS
- rušil hodnoty klasicizmu a osvietenstva - uprednostňoval tvorivú slobodu, cit, vášeň, fantáziu a vôľu,
záujem o jednotlivca a jeho psychiku
- znaky: individualizmus, subjektivizmus, modernizmus
- dôležitá je sila
prírody, minulosť, mystika, exotika,
- začala upadať viera v rozum, zdôrazňuje sa subjektívnosť, cit a obrazotvornosť, schopnosť
vcítiť sa, fantázia, spontánnosť
- v literatúre je hrdina v rozpore so spoločnosťou, nepochopený a nespokojný, výsledky jeho
individuálnej revolty vedú k tragédii a pesimizmu
- romantický hrdina – často vydedenec spoločnosti, väčšinou je
idealizovaný, túži po láske ale nenachádza ju, miluje zidealizovaný obraz ženy, konflikt so svetom – únik do fantázie alebo do prírody,
snaží sa zmeniť svet ale keď sa mu to nepodarí, je pesimistický
- romantická hrdinka – spútaná konvenciami, kvôli ktorým
odmieta vášnivú lásku
(a) ANGLICKÝ ROMANTIZMUS
George Gordon
Byron
- ťažké detstvo (otec alkoholik, mama hysterka + mal telesnú vadu a kríval); nenávisť k moralizovaniu
ﻍ
Childe Haroldova púť - romantický epos s autobiografickými prvkami: Harold je intelektuál, sklamaný melancholik presýtený
životom, nevie sa zmieriť so svojím osudom, smúti nad strateným životom; protestuje proti tyranii a bezpráviu
ﻍ Chillonský
väzeň - báseň, idea slobody ako záruka šťastnej budúcnosti : túžba Švajčiarov vyslobodiť sa spod nadvlády;
na hrade Chillon pri Ženevskom jazere väznia povstalca, vzbúrenci ho oslobodia ale on si nevie zvyknúť na slobodu a chýba mu basa
Percy Bysshe Shelley
- spájaný s „titanizmom“ – vzdor proti osudu a vyššej moci
ﻍ Odpútaný
Prometeus
- básnická dráma, oživil antickú báj o Prometeovy, ktorý sa vzoprel bohom a dal ľuďom oheň (v gréckom mýte sa
Prometeus podrobí Diovej vôli, tento trpí až kým tyrani nie sú porazení); viera vo víťazstvo dobra nad zlom a ľudí nad tyranmi
(b) FRANCÚZSKY ROMANTIZMUS
Victor Hugo
- zložitý vývoj politického
svetonázoru, nakoniec bol za demokraciu
- po neúspechoch v politike odišiel do dobrovoľného vyhnanstva na malý ostrov, kde žil skoro
20rokov
ﻍ Chrám Matky Božej v Paríži
- román, príbeh o škaredom ale dobrom Quasimodovi, krásnej Esmeralde a
pokryteckom kňazovi Frollovi
- zachytáva život spoločenských vrstiev v stredovekom Paríži (bieda ľudí vs. zákernosť aristokracie a
cirkvi) – dôležité sú kontrasty
- dej: Fyzicky škaredý ale duševne ušľachtilý zvonár chrámu Quasimodo tajne
miluje cigánku Esmeraldu. Tá sa priznala k zločinu, ktorý nespáchala a je odsúdená na smrť. Zachráni ju kňaz Frollo, ktorý ju miluje. Ona
ho nechce a tak ju vydáva smrti. Quasimodo zhodí Frolla z chrámovej veže a umiera objímajúc mŕtvu Esmeraldu. (podnetom na napísanie bolo slovo
„osud“ ktoré Hugo našiel napísané na stene vo veži)
ﻍ Bedári - románová skladba, zobrazuje osudy trestanca Jeana
Valjeana; zápas s nespravodlivosťou zákonov
ﻍ Cromwell - dráma, jej úvod sa stal manifestom francúzskeho romantizmu
(c) NEMECKÝ ROMANTIZMUS
Heinrich Heine
-
rozišiel sa s politickými a vlasteneckými názormi ostatných romantických nemčúrov; emigroval do Francúzska
ﻍ Kniha
piesní najznámejšia skladba Lorelei - zbierka básní, hlboko vyjadruje osobné aj všeľudské zážitky; odpor k
sociálnym krivdám
Jakub a Wilhelm Grimmovci - zberatelia nemeckých ľudových rozprávok, verili,
že v ľudovej poézii sa prejavuje aj božský duch, venovali pozornosť svetu jednoduchých ľudí; odmenou v ich rozprávkach nie je len bohatstvo,
ale aj šťastie v skromnosti
(d) RUSKÝ ROMANTIZMUS
Alexander Sergejevič
Puškin
- obdobie proticárskych vzbúr, láska k človeku a nenávisť k dobe, zomrel pri súboji
ﻍ Eugen
Onegin
- filozoficko-spoločensko-ľúbostný román: Onegin je „zbytočný človek“, šľachtic plný predsavzatí, ale
neschopný ich uskutočniť
- do domu statkára Larina privedie básnik Lenský šľachtica Onegina. Ten sa na vidieku nudí. Larinovci majú
2 dcéry, jedna (Oľga) je snúbenica Lenského a druhá (Tatiana) chce Onegina. Ten ju nechce a poúča ju o zdržanlivosti. Z nudy začne Oľgu
(nebalí lenského, ale jeho oľgu) a v súboji Lenského zabije. Potom sa bezcieľne motá po Rusku, stretáva vydatú Tatianu, ktorá jeho lásku
odmietne.
ﻍ Kapitánova dcéra
- historická próza, opisuje Pugačovove povstanie: opisuje ho ako dobrého
veliteľa a spravodlivého človeka, nepriateľa šľachty a ochrancu ľudu; povstanie je potlačené a Pugačova popravia; autor sympatizuje s
ľuďmi a ich bojom za slobodu
(e) POĽSKÝ ROMANTIZMUS
Adam
Mickiewicz
- člen hnutia za poľskú samostatnosť – šups do vyhnanstva do Ruska
ﻍ Konrad Wallenrod -
historický epos, hrdina Wallenrod sa zriekol osobného šťastia aby mohol pomôcť svojej vlasti Litve: ako člen podrobeného národa
môže bojovať len pretvárkou a zradou – stane sa veľmajstrom križiakov a ich vojská pošle na smrť, pričom sám zomiera
(f) MAĎARSKÝ ROMANTIZMUS
Sándor Petofi
- chcel slobodu a ľudskosť,
písal vlasteneckú, revolučnú aj ľúbostnú poéziu; vodca revolučnej mládeže v revolúcii 1848; ovp. Kráľa, Hviez.
ﻍ
Apoštol - epická skladba, tragický osud revolucionára (kus autobiografické), dielo končí atentátom na kráľa; nenávisť k
tyranii, vízia zmeny v sp.
(g) AMERICKÝ ROMANTIZMUS
Edgar Allan Poe
- majster krátkej poviedky, zakladateľ detektívnej novely; atmosféra hrôzy a tajomna, používanie symbolov, považovaný za predchodcu
hororov
- báseň aj próza vzniká rozumovou úvahou, nie náhodou inšpiráciou
ﻍ Havran - básnická skladba,
téma smrti Lenory, posol smrti v podobe havrana; smútok ako základ krásna
ﻍ Vraždy na ulici Morgue - det. poviedka,
matka a dcéra brutálne zomrú, susedia sa nevedia zhodnúť na výpovediach, vyšetruje to detektív na dôchodku Dupin
ﻍ Jama a
kyvadlo, Zánik domu Usherovcov, Tell-tale heart - hororové poviedky; motívy smrti, psychopatizmu, hrôzy a strachu
(h) ČESKÝ ROMANTIZMUS
Karel Jaromír Erben
ﻍ Kytice -
zbierka 13 básní, balady o morálke a spoločnosti; tragika je dôsledkom narušenia prirodzeného poriadku; predstavy o absolútnej
slobode sú ilúzie
Karel Hynek Mácha
- podobne ako Byron. rozpor medzi človekom a osudom, medzi ideálom
a skutočnosťou, vôľou a predurčenosťou
- prevažne lyrika, hľadá zmysel života, vyústenie do pesimizmu, nebol spokojný s dobou,
sníval o slobode
ﻍ Máj
- lyrickoepická báseň, naj dielo českého romantizmu (súčasníkmi nepochopené), dej
len ako východisko pre filozofické úvahy a opisy prírody
- dej: Vilém je typický romantický hrdina – vylúčený zo
spoločnosti, stane sa vodca zbojníkov. Jeho otec zvedie jeho kočku Jarmilu, Vilém ho nespozná a zabije ho. Ako otcovrah je odsúdený na smrť.
Jarmila skočí do jazera. Vilém pred popravou uvažuje o ľudskom živote a smrti.
- rozpory medzi životom a smrťou, nesmrteľnosťou a
vedomím zániku; kontrasty: smrť v mladosti, v máji uprostred rozkvitnutej prírody, počas rozvíjajúcej sa lásky
Božena
Nemcová
- v manželstve nebola happy, aj finančné problémy; vzor mala v babičke
ﻍ Babička - výsledok
hľadania človeka, v ktorom by sa spájalo všetko ušľachtilé; spomienky na babičku, jeden rok života na vidieku, povinnosti aj radosti,
všedné dni aj sviatky; dej nemá súvislú líniu, zachytáva jednotlivé obrazy; babička stelesňuje životnú silu, harmóniu, ideál ľudstva
ﻍ V zámku a v podzámčí - kontrast života pánov a poddaných - zvieratá majú väčšiu cenu ako chudobní; dúfa, že to
zmení morálne napravená buržoázia;
Zones.sk – Zóny pre každého študenta