Romantizmus v slovenskej literatúre (1840-1850)
Spoločensko-historické pomery
- slovenské národné hnutia bolo pod dvojitým tlakom: národnostným maďarským a
hospodárskym rakúskym
- štúrovci bojujú za osamostatnenie slovenského národa
- v júli 1843 sa Štúr,
Hurban a Hodža dohodli na pravidlách slovenského jazyka na Hurbanovej fare v Hlbokom (základ: stredoslovenské nárečie)
- už v
slovenčine vyšiel almanach Nitra, Janko Kráľ v nej napísal báseň Duma bratislavská, zásluhou Štúra
začali vychádzať Slovenskje národnje novini s prílohou Orol tatranský.
- štúrovci sformulovali
Žiadosti slovenského národa – národné požiadavky, demokratizácia, zrušenie poddanstva, oslobodenie Janka Kráľa, národná
autonómia -> uhorská vláda vydala na Štúra, Hurbana a Hodžu zatykač – zdrhali zo Slovenska
- vo Viedni vznikla Slovenská
národná rada, organizovala oslobodenie od maďarských vojsk (nepodarilo sa) – Štúr Hurban a Hodža vyhlásení za vlastizradcov
- po
porážke maďarského povstania centralizácia monarchie – Bachov absolutizmus
Znaky slovenského
romantizmu:
§ odklon od antiky, návrat k slovanským žánrom
§ ľudový hrdina (vidiecky pôvod)
§ námety z
minulosti (aj prítomnosti) na podporu národnej hrdosti
§ malá subjektivita (okrem Kráľa a Sládkoviča)
§ kontrasty
§ hlavne
lyrika, balada, pieseň
§ spojenie s prírodou
§ sylabický verš (okrem Sládkoviča)
Karol
Kuzmány (kus od veci – ešte preromantizmus)
- prvý predseda Matice slovenskej
- jediný zástupca preromantizmu v
SR
ﻍ Kto za pravdu horí – báseň napísaná v revolučnom roku 1848 pod názvom Sláva šľachetným, zhudobnená sa
sala hymnickou piesňou
ﻍ Ladislav – román, sentimentálny príbeh + prvky cestopisu, forma listov. Zeman Ladislav sa
zamiluje do Hanky, pred svadbou chce cestovať po Európe (píše denník). Po návrate sa vezmú, ale Hanka predčasne zomiera.
1.
poézia:
Ľudovít Štúr
- jazykovedná, publicistická, pedagogická, politická činnosť
-
vystupoval proti pomaďarčovaniu Slovákov
- za základ slovenského umenia určil folklór
- ináč osobitná otázka takže zatiaľ
stačí...
ﻍ Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí – jazykovedný spis, dôvody uzákonenia
spisovnej slovenčiny, odpoveď na útoky proti nej
ﻍ Náuka reči slovenskej – gramatika
ﻍ
Slovanstvo a svet budúcnosti – filozoficko politické dielo, sklamanie z revolúcie, kritika Rakúska, prestal veriť, že
národ sa sám oslobodí – je nevyhnutný rozpad monarchie, idealizoval Rusko a chcel s ním spojiť Slovanov.
Samo
Chalupka
- téma: boj za slobodu proti presile, viera v budúcnosť – bez porevolučnej depresie a pesimizmu, odhodlanosť
(smrť alebo víťazstvo)
- monumentalizmus – dej básní sa odohráva pri hrade, rieke, brala (spojenie s osudom postavy)
-
motív vatry ako symbol slobody
- tvorba sa dá rozdeliť na zbojnícku tematiku (Likavský väzeň, Kráľohoľská,
Kozák) a protitureckú tematiku (Boj pri Jelšave, Turčín Poničan) + boj za slobodu (Mor ho!)
ﻍ
Likavský väzeň – báseň, uväznený Jánošík uvažuje o svojom osude, nie je pesimista – verí v budúcnosť a možnosť
slobody pre národ
ﻍ Turčín Poničan – veršovaná povesť, ženu odvlečie poturčenec do otroctva – je to jej syn.
Keď dotyčný zistí, že zajal vlastnú matku, chce aby zostala pri ňom a vnúčati. Ona odmieta – patriotizmus je silnejší (ťapa)
ﻍ Mor ho! – epická hrdinská báseň, chcel vyburcovať národ do boja za svoje práva. Autor hrdinov povzbudzuje, varuje pred
nebezpečenstvom – ako keby bol účastníkom. Túžba po mieri, slobode a rovnoprávnosti (Slováci) versus zotročovanie, výbojnosť (rímske
vojsko). Kolektívny hrdina (skupinka Slovákov) majú všetky ideálne vlastnosti.
Janko Kráľ
-
Štúrove zosadenie z funkcie zástupcu prof.Palkoviča odišiel z BA – opísal to v básni Duma bratislavská
- nespokojnosť, buričstvo,
túžba po spravodlivosti
ﻍ Dráma sveta – reflexívno filozofická lyrika, rozpory spoločnosti, pesimistický pohľad
na minulosť a prítomnosť, históriu vidí ako vládu diabolských síl, ktorá vedie k vojnám a otroctvu, verí vo víťazstvo spravodlivosti a
slobody (obrodené kresťanstvo – zástupcovia Slovania)
ﻍ Zakliata panna vo Váhu a divný Janko – balada, hrdinu
chudáka nikto nechápe preto je najradšej sám (divný, smutný, neváži si svoj život). Najprv v prvej osobe, potom „divný Janko“.
Nespokojnosť chce prekonať veľkým činom – zachrániť zakliatu pannu (podľa povesti ju zachráni len ten, kto si obráti všetko naopak.
Johnny si zabudne vyvrátiť vrecká a tak sa utopí vo Váhu – blbá smrť...)
ﻍ Kríž a čiapka – balada, mravné
cítenie ľudu ovplyvnené poverami, zneuctenie hrobu
Andrej Sládkovič (Andrej Braxatoris)
-
sklamanie v láske (nemohol si zobrať Máriu Pišlovú)
- jeden zo zakladateľov Matice
- odlišnosť od štúrovcov: láska k žene,
zmysel života (+vlastenectvo)
- protiklady skutočnosť - ideál, cit – rozum
- láska k žene nebráni milovať vlasť (skôr
posilňuje)
ﻍ Marína – básnická skladba, Marína je anjel alebo bohyňa, prelína sa láska k nej s láskou k vlasti.
(„Vlasť drahú ľúbiť v peknej Maríne, Marínu drahú v peknej otčine, a obje v jednom objímať.“)
1.časť: ideál krásy –
stelesnenie: Marína, motýľ – symbol zvodcu, potom sa objaví had – skutočný zvodca. Lyrický hrdina jej vyznáva lásku.
2.časť: láska naráža na spoločenské prekážka (ako vždy...). Pokračovanie lásky k Maríne je láska k vlasti. Spomína na lásku,
ale vracia sa k problémom národa. ! Poslaním človeka je naplniť život krásou ! – životná filozofia
ﻍ Detvan –
lyricko epická skladba, odpoveď tým, ktorí kritizovali slovenský národ. 5 spevov: Martin, Družina, Slatinský jarmok, Vohľady, Lapačka.
Nevýrazný dej (súbor epizód, obrázkov z prírody a vidieka).
Ján Botto
- vychádzal z ľudových
foriem
- balady ako reakcia na sklamanie z revolúcie, subjektívne pocity
- alegorickosť, elegickosť, zakliate (z
ľud.rozprávok)
- viera v spravodlivosť
ﻍ Báj na Dunaji – Slovensko je zakliata krajina, ktorá čaká na
víťaza aby ju oslobodil. (biela húska pláva po rozbúrenom Dunaji, chlapík ju zachráni)
ﻍ Žltá ľalia – balada,
porušená manželská prísaha vernosti až za hrob – test.
ﻍ Margita a Besná – vydajachtivá vdova svoju peknú
dcéru zo žiarlivosti zhodí zo skaly. Výčitky svedomia – skočí do Váhu.
ﻍ Smrť Jánošíkova – lyrickoepická
básnická skladba, hrdinský spev, sklamanie, rezignácia po revolúcii. Neopisuje Jánošíkov život, ale jeho zajatie a popravu. Odkaz do
budúcnosti: nadíde čas spravodlivosti.
Dej: Jánošíka zajali, mučia ho vo väzení – nemá pocit viny – bol spravodlivý.
Zbičovaný spí, sníva sa mu o mladosti a slobode. Záver alegorický: Jánošík sa žení s kráľovnou víl – symbol slobody.
2.
próza:
Jozef Miloslav Hurban
- najaktívnejší agitátor, začal písať v spisovnej slovenčine,
- spoluzakladateľ Matice
ﻍ Olejkár – historická povesť, Matúš Čák má sympatie vlastencov – zidealizovaný
(„spravodlivý pán Tatier a Váhu“). Hl.postava Hrabovec známy ako Olejkár uverí že Čák je zlý a pripraví naňho jed. Jeho pomocník Vít
(miluje Olejkárovu dcéru Ľudmilu) upozorní Čáka, ale prosí ho o milosť pre Olejkára. Toho dovlečú na hrad a odhaľuje svoju minulosť: Vít
je jeho syn, ktorého vychovával pustovník a on mal zatiaľ Ľudmilu s ďalšou ženskou. (takže pravdepodobne incest....?!) Tá odchádza do
kláštora, Hrabovec napriek udeleniu milosti dobrovoľne zomiera.
ﻍ Od Silvestra do Troch kráľov – satirická novela,
kritizuje odrodilstvo, nevzdelanosť, meštiactvo, klebety, pýcha.
Ján Kalinčiak
ﻍ
Bratova ruka – najkrvavejšia próza, hl.hrdina sa ožení s kočkou z rodiny, na ktorej musí podľa prísahy vykonať pomstu.
Každý rok zabije jedného člena, nad posledným sa zľutuje, usekne mu len ruku ktorú si doma skryje - nájde ju jeho kočka, on skončí na
popravisku (...fuj.)
ﻍ Reštavrácia – parodický román, predvolebnú kampaň a voľby v 19.storočí, realistické
zobrazenie úpadku zemianstva, bez hl.postavy, zápas medzi Adamom Bešeňovským a Jánom Potockým, láska Anuľky a Števka Levického.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta