Moderné umelecké smery v svetovej povojnovej literatúre
EXISTENCIALIZMUS
- problém ľudskej osobnosti, jej existencie, slobody a vzťahu k svetu, slobodná voľba
- sloboda
jednotlivca (nie každému vyhovuje, lebo zo sebou nesie zodpovednosť)
- pocit odcudzenia a absurdnosti života (tesne pred smrťou už
človeka nič neviaže), skepsa, pochybnosť
Jean Paul SARTRE
Hnus – hl. hradina Roquentin
(rokten) žije jednotvárny život v hotelovej izbe, nemá rodinu ani príbuzných – osamelý, znechutený – i sebou: všetko to ústi do
„hnusu“ – neguje rozum, vedu, ľudí, pohŕda svetom; odchádza z mesta, cíti sa oslobodený: zmysel ľudskej existencie + poslanie
jednotlivca
Múr – PABLO IBBIETA, JUAN, TOM, BELGICKÝ DOKTOR; krátka psychologická poviedka: čakanie na smrť – posledné hodiny
života odsúdencov počas španielskej vojny: Tom aktivista, Juan vo väzení len kvôli bratovi; Pablovi ponúknu, aby zradil vodcu republikánov
Ramona Grisa – zo žartu im povie, že sa skrýva na cintoríne – no nakoniec ho tam skutočne nájdu (z predošlého úkrytu odišiel, lebo sa
pohádal s Pablovým bratrancom); z človeka odhodlaného obetovať sa za život iného sa absurdnou hrou náhody stáva zradca;
- človek v
hraničnej situácii – nič nehrá, nič nepredstiera: „celý život máme pred sebou“ = lož – nikdy nevieme, kedy umrieme; všetky životy
rovnako cenné; „Všetko je nezmyslené!“
(detail: doktor ich utešuje, no nemá šancu pochopiť, čo sa deje v ich vnútri)
Albert CAMUS (Alžírsko)
Cudzinec – MEURSAULT(rozprávač) + MARIA: prijmú pozvanie suseda Raymonda a
všetci odídu na chatu k moru – príchod „susedových“ arabských nepriateľov – Meursault v panike jedného zabije – zatknutie, výsluchy,
proces, odsúdenie na smrť – odmietne útechu od kňaza, lebo „každý je odsúdený na smrť“ – stráca nádej žiť, no cíti sa slobodný
– verí v osud, ktorý zbavuje človeka vôle, zodpovednosti za vlastné činy – pasivita, pretože sa v spoločnosti cíti ako cudzinec,
neschopný prispôsobiť sa
Mor – 2.svetová vojna: v alžírskom mestečku (Oran) vypukne mor: je tiež abstraktným symbolom vojny,
okupácie, absurdnosti sveta: „každý v sebe nosí mor“ – proti nákaze bojuje lekár RIEUX (rijó) – mesto izolované, choroba nerobí
rozdiely – neskôr epidémia končí, no lekár sa nedokáže tešiť: „Za chorobu sú vinní všetci, lebo vnútorný mor t.j. klamstvo, pýchy,
nenávisť rozožiera ľudské duše.“
NOVÝ ROMÁN
- klasický Balzacov román je prežitkom – nie je
dôležité ČO ale AKO sa stalo – čitateľ si sám vytvorí záver
- realita sa nevysvetľuje, len komentuje; hrdina + čas + miesto
nepodstatné; objektivita rozprávača;
- podstatný sujet, dialóg, „ oko kamery“
Alain Robbe –
GRILLET (grije)
„ Nový román nie je teória, ale výskum.“
„ Svet nie je absurdný, ani zmysluplný, ale
proste je.“
- citovo nezainteresovaný rozprávač, objektivita, jediný použitý zmysel : zrak
Gumy – prológ: profesora
DUPONTA sa pokúšajú zabiť, kvôli obavám z ďalšieho útoku sa ukryje na tajné miesto, vyhlásia ho za mŕtveho; rôzne dohady a interpretácie
profesorovej smrti; detektív WALLAS pri prenasledovaní domnelého vraha zastrelí Duponta; epilóg: nikto sa nepozastaví nas nevysvetlenou smrťou
– obyčajný všedný deň
- autor sa nezaoberá D. snahami o politické zmeny – nehľadá riešenia – pravda mimo ľudského vedomia
ABSURDNÁ DRÁMA *osobitná otázka, takže len tak stručne
- chýba dej, zápletka, komunikácia, rozuzlenie
-
hrdina osamelý, neschopný komunikovať – iba monológ
Samuel BECKETT – Čakanie na Godota : ľudské nešťastie byť, pasivita ľudí,
hrôza z nepoznaného
Eugene IONESCO – Stoličky: človek nemá čo povedať iným, celý život je len absurdita
Edward ALBEE –
Pieskovisko: úplná absurdita bytia
* Václav HAVEL – popredný predstaviteľ Charty 77
Záhradní slavnost
– zosmiešnenie prispôsobivosti človeka v snahe získať postup v kariére
Vernisáž (novodobé malomeštiactvo)
Largo desolato
(disident prenasledovný VB, stráca identitu)
Audience - robotník Vaněk si má sám písať na seba udania na ŠtB – má totiž vyššie
vzdelanie ako majster; preňho sú dôležitejšie morálne princípy, odmietne
TALIANSKY NEOREALIZMUS
- „
zobrazovanie novej skutočnosti“
- pravdivý pohľad na životné podmienky talianskeho ľudu – živý hovorový jazyk – rozprávač v 1.
osobe – sugescia – analýza pocitov
PRATOLINI, PASOLINI, MORAVIA
Alberto MORAVIA
Rimanka –
psychológia rímskeho dievčaťa (Adriana), ktorá je okolnosťami života donútená stať sa prostitútkou, hoci chcela byť milujúcou ženou a
matkou; zaľúbi sa do bohatého študenta, ktorý zo strachu udá antifašistickú skupinu, pre výčitky sa zabije – ona tehotná, chce aby dieťa
žilo šťastne; záver – hodnoty: česť, poctivosť
Vrchárka – CESIRA v prvých rokoch vojny žije spokojne ... hrôzy, utrpenie
... odchádza s dcérou do hôr; stanú sa obeťami násilia vojakov ... návrat do Ríma: ženy psychicky i fyzicky zničené, no nestrácajú
nádej
BEAT GENERATION = BÍTNICI
- San Francisco – deti absolútnej slobody
- pohŕdanie spoločnosťou,
požiadavka slobody - plnohodnotný duševný svet, brali marišku
- na strane prenasledovaných, diskriminovaných – protest proti vojne,
falošnému patriotizmu
- zachytenie stavu vedomia
Allen GINBERG – Vytie = manifest; bez interpunkcie –
nezaujíma ho forma, ale obsah
Lawrence FERLINGHETTI – Lunapark mysle, Obrazy zašlého sveta = vzbura proti konvenčnosti,
pahod –
notám
Gregory CORSO – ignorácia spoločnosti ako jediný spôsob ako sa oslobodiť (Šťastné narodeniny
smrti)
(prozaik) Jack KEROUAC – román Na ceste – príbeh bítnikov, myšlienky budhizmu
ROZHNEVANÍ
MLADÍ MUŽI – Anglicko
- nihilizmus, kritika, ktorou bezmocne bili do všetkého, z čoho mali strach
John
OSBORNE – divadelná hra Obzri sa v hneve: Jimmy Porter – agresívny, odpudzujúci, bezmocný voči spoločnosti, vybíja
si hnev na okolí – nie je to však jeho pravá tvár – nešťastný, lebo si napriek vysokoškolskému diplomu nevie nájsť prácu; hnev
prenáša na ženu, tá zatají tehotenstvo a odíde, neskôr sa po potrate k nemu vracia; krutá výpoveď o neschopnosti mladej generácie hľadať
životnú perspektívu; živelná vzbura proti zaužívaným konvenciám a životnému štýlu
John BRAINE =
najpopulárnejší predstaviteľ; román Miesto hore – príbeh mladého bezohľadného muža, ktorý zrádza svoje ideály v honbe za
kariérou – rozpory medzi cťou, ľudskosťou, láskou a bohatstvom, kariérou;
MAGICKÝ REALIZMUS
- nevie sa,
čo je realita a čo skutočnosť (prelínanie reality so snom)
Gabriel García MARQUEZ
- kolumbijský prozaik,
dramatik, publicista, nobelovec
Sto rokov samoty – sága šiestich generácií jedného rodu žijúceho vo fiktívnom prostredí;
URSULA + JOSÉ ARCADIO BUENDÍA, deti AURELIÁNO, AMARANTA, JOSÉ; starý José alchymista, 50 rokov strávil pod gaštanom – založil dedinku
Macondo – kvôli alchýmii zanedbával rodinu – hlavný boss Ursula: silná žena, o všetkom rozhodovala, dožila sa 115 rokov, nechcela, aby sa
príbuzní dozvedeli, že slepne – Aureliáno sa žení, manželka umiera pri pôrode, on odchádza na vojnu, mal 17 synov so 17 ženami, každý
Aureliáno, po podísaní kapitulácie sa pokúsil zastreliť, nechcel už žiť, prišiel o všetkých synov; zvyšok života prežil v dielni –
tepal zlaté rybičky (!); tajomstvo život: na pergamene: história Maconda, príchod Američanov, rozklad a zničenie mesta – skaza (zjavenie);
- mýtus o stvorení a zániku sveta
- ...blbosť
Zones.sk – Zóny pre každého študenta