Barok
Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 11.05.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 670 slov
Počet zobrazení: 6 622
Počet zobrazení: 6 622
Tlačení: 477
Uložení: 543
Uložení: 543
BAROK
- trvanie: 16. – 18.st
- barokový človek žije stále v neistote, uvažuje nad svojím bytím, keďže je ovplyvnený vojnami
upína sa k nadpozemským istotám (Bohu)
- nad rozumom víťazí fantázia a viera
- autori často využívajú hyperbolizáciu, zveličujú negatívne javy, ovplyvňuje ich duchovnosť a
mysticizmus
- časté je vnútorné napätie, pátos (oduševnenie), kontrasty, odklon od prírody
- zameriavajú sa na vlastné vnútro
- z renesancie preberá túžbu po poznaní, zmyslovosť a zmyselnosť ale prejavuje sa v ňom
neviera v človeka, v jeho pozemský život
- kolískou Baroka je Španielsko a Taliansko
- heslo Baroka : VANITAS VANITATUM (márnosť nad márnosť ) všetkého pominuteľného
- rastie význam viery, večnosti
- nadväzuje na stredovekú literatúru, oživuje stredoveké žánre
- dominuje pompézny knižný štýl so zložitými trópmi a figúrami
- typické sú protiklady dobra a zla, túžby po večnom živote a strachu zo smrti, nádeje na
vykúpenie hrôzy z večného zatratenia
- v 14.storočí vzniká Commedia De-arte - druh profesionálneho ale ľudového divadla
- vzniká v Taliansku
- herci nemali predpísaný text, ale len stručný scenár
s dejovou kostrou
- herci kočovali po Európe (hl. FR)
- zaniklo v 18.st ale môžeme sa s ním stretnúť pri
pantomíme, balete...
v TASSO
Oslobodený Jeruzalem: - epos zobrazuje osudy prvej križiackej výpravy
- obsahuje 2 ústredné témy:
· svet zbraní spätý s teologickými predstavami
· svet ľudských citov (protiklad)
- využíva antitézu, hyperbolu a symbol
v John MILTON
Stratený raj – spracúva príbeh Adama a Evy v raji a ich vyznanie
Raj znovu nájdený
Ján Amos KOMENSKÝ
- stredobodom jeho záujmu je človek ako prameň všetkého zla, ale i dobra
- napísal:
Labyrint světa a ráj srdce: - filozofické dielo
- prechádza krajinou so Vševedom a Všedybudom a vidí
skutočný svet bez ružových okuliarí
- do protikladu stavia vonkajší svet a vnútro človeka,
dobro a zlo
v Marie de la FAYETOVÁ
- napísala román:
Kňažná de cleves: - salónny aristokratický román
- zobrazuje tu mladú kňažnú, ktorá je vydatá za staršieho muža,
zaľúbi sa však do iného
- so svojím citom sa prizná manželovi, ktorý sa utrápi na smrť
- po jeho smrti odchádza žiť do kláštora
- kritizuje aristokratickú spoločnosť
SLOVENSKÁ BAROKOVÁ LITERATÚRA
- trvanie: 1650 – 1780
- Slovensko je súčasťou Uhorska, pri moci sú Habsburgovci, vojnové konflikty, chudoba
obyčajných ľudí
- rozširuje sa evanjelická cirkev, ktorá sa značne podieľa na rozširovaní vzdelanosti
- rozširuje sa zbojníctvo - Jánošík
- znaky SBL: - prevažovala náboženská literatúra (zobrazuje záhrobný život, pominuteľnosť,
ničotu, márnosť svetských vecí
- zvýšil sa záujem o slovenské dejiny a úcta k slovenskému jazyku
- k obľúbeným žánrom pribudli: duchovná poézia, modlitby, kázne, školské hry
NÁBOŽENSKÁ POÉZIA
v Benedikt SZOLOSI
Cantus Catolici
Písne katholícke – spevník katolíckych piesní
SVETSKÁ POÉZIA
- písala sa v latinčine alebo slovakizovanej češtine
- tvorili sa hlavne spevníky a zborníky
- rozlišujeme - ľúbostnú poéziu
- jarmočnú poéziu
- didakticko-reflexívnu poéziu
DIDAKTICKO-REFLEXÍVNA POÉZIA
v Peter BENICKÝ
- napísal zbierku básní písaných slovakizovanou češtinou:
Slovenské verše: - zobrazuje v nich ľudské chyby aj prednosti
- dáva rady a moralizuje v súlade s náboženským presvedčením
- radí úradníkom a sudcom, aby rozhodovali spravodlivo a
neprijímali dary
- má kladný postoj k učeniu, vede a vzdelaniu
v Hugolín GAVLOVIČ
- mal pľúcnu chorobu, liečil sa na salaši- tam spoznal múdrosť valachov, čo pretavil
do svojej skladby:
Valašská škola mravúv stodola: - básnická skladba
- nachádzajú sa tu životné múdrosti a mravné ponaučenia
- objasňuje vzťah jednotlivca k Bohu, blížnym a spoločnosti
- okruh tém: rodina, priateľstvo, práca, mier, vlasť,
zloba, vojna, opilstvo, povery atď.
· Hle človek opilý, žádnemu nemilý
· Veľmi je hlúpi, kto vlasť svú tupí
· Vlasť moja, každému milá
- dáva rady, ktoré majú viesť k cnostnému spôsobu života
- súčasťou skladby je škola kresťanská- časť, v ktorej
opisuje správneho kresťana
DRÁMA
- rozvíjala sa hlavne na školských dvoroch, kde študenti hlavne na protestantských školách
hrávali divadelné predstavenia, námety čerpali z biblie
v Eliáš LADIVER
v Samuel HRUŠKOVIC
Život Samuela Hruškovica
v Móric August BEŇOVSKÝ
Pamäti a cesty grófa Mórica Beňovského (dobrodružné)
PRÓZA
- v barokovom období sa veľmi rozšírila prozaická tvorba
- vzniká memoárová a cestopisná próza, dobrodružná literatúra, vedecká a popularizačná
spisba
v Ján SIMONIDES
- memoárová tvorba
- autor cestopisov
Väzenie, vyslobodenie a putovanie Jána Simonidesa – cestovný denník
VEDECKÁ A ODBORNÁ LITERATÚRA
v Matej BEL
Historicko-zemepisná rozprava o novom Uhorsku
/memoáre = pamäti človeka/
- trvanie: 16. – 18.st
- barokový človek žije stále v neistote, uvažuje nad svojím bytím, keďže je ovplyvnený vojnami
upína sa k nadpozemským istotám (Bohu)
- nad rozumom víťazí fantázia a viera
- autori často využívajú hyperbolizáciu, zveličujú negatívne javy, ovplyvňuje ich duchovnosť a
mysticizmus
- časté je vnútorné napätie, pátos (oduševnenie), kontrasty, odklon od prírody
- zameriavajú sa na vlastné vnútro
- z renesancie preberá túžbu po poznaní, zmyslovosť a zmyselnosť ale prejavuje sa v ňom
neviera v človeka, v jeho pozemský život
- kolískou Baroka je Španielsko a Taliansko
- heslo Baroka : VANITAS VANITATUM (márnosť nad márnosť ) všetkého pominuteľného
- rastie význam viery, večnosti
- nadväzuje na stredovekú literatúru, oživuje stredoveké žánre
- dominuje pompézny knižný štýl so zložitými trópmi a figúrami
- typické sú protiklady dobra a zla, túžby po večnom živote a strachu zo smrti, nádeje na
vykúpenie hrôzy z večného zatratenia
- v 14.storočí vzniká Commedia De-arte - druh profesionálneho ale ľudového divadla
- vzniká v Taliansku
- herci nemali predpísaný text, ale len stručný scenár
s dejovou kostrou
- herci kočovali po Európe (hl. FR)
- zaniklo v 18.st ale môžeme sa s ním stretnúť pri
pantomíme, balete...
v TASSO
- obsahuje 2 ústredné témy:
· svet zbraní spätý s teologickými predstavami
· svet ľudských citov (protiklad)
- využíva antitézu, hyperbolu a symbol
v John MILTON
Stratený raj – spracúva príbeh Adama a Evy v raji a ich vyznanie
Raj znovu nájdený
Ján Amos KOMENSKÝ
- stredobodom jeho záujmu je človek ako prameň všetkého zla, ale i dobra
- napísal:
Labyrint světa a ráj srdce: - filozofické dielo
- prechádza krajinou so Vševedom a Všedybudom a vidí
skutočný svet bez ružových okuliarí
- do protikladu stavia vonkajší svet a vnútro človeka,
dobro a zlo
v Marie de la FAYETOVÁ
- napísala román:
Kňažná de cleves: - salónny aristokratický román
- zobrazuje tu mladú kňažnú, ktorá je vydatá za staršieho muža,
zaľúbi sa však do iného
- so svojím citom sa prizná manželovi, ktorý sa utrápi na smrť
- po jeho smrti odchádza žiť do kláštora
- kritizuje aristokratickú spoločnosť
SLOVENSKÁ BAROKOVÁ LITERATÚRA
- trvanie: 1650 – 1780
- Slovensko je súčasťou Uhorska, pri moci sú Habsburgovci, vojnové konflikty, chudoba
obyčajných ľudí
- rozširuje sa evanjelická cirkev, ktorá sa značne podieľa na rozširovaní vzdelanosti
- rozširuje sa zbojníctvo - Jánošík
- znaky SBL: - prevažovala náboženská literatúra (zobrazuje záhrobný život, pominuteľnosť,
ničotu, márnosť svetských vecí
- zvýšil sa záujem o slovenské dejiny a úcta k slovenskému jazyku
- k obľúbeným žánrom pribudli: duchovná poézia, modlitby, kázne, školské hry
NÁBOŽENSKÁ POÉZIA
v Benedikt SZOLOSI
Cantus Catolici
Písne katholícke – spevník katolíckych piesní
SVETSKÁ POÉZIA
- písala sa v latinčine alebo slovakizovanej češtine
- tvorili sa hlavne spevníky a zborníky
- rozlišujeme - ľúbostnú poéziu
- jarmočnú poéziu
- didakticko-reflexívnu poéziu
DIDAKTICKO-REFLEXÍVNA POÉZIA
v Peter BENICKÝ
- napísal zbierku básní písaných slovakizovanou češtinou:
Slovenské verše: - zobrazuje v nich ľudské chyby aj prednosti
- dáva rady a moralizuje v súlade s náboženským presvedčením
- radí úradníkom a sudcom, aby rozhodovali spravodlivo a
neprijímali dary
- má kladný postoj k učeniu, vede a vzdelaniu
v Hugolín GAVLOVIČ
- mal pľúcnu chorobu, liečil sa na salaši- tam spoznal múdrosť valachov, čo pretavil
do svojej skladby:
Valašská škola mravúv stodola: - básnická skladba
- nachádzajú sa tu životné múdrosti a mravné ponaučenia
- objasňuje vzťah jednotlivca k Bohu, blížnym a spoločnosti
- okruh tém: rodina, priateľstvo, práca, mier, vlasť,
zloba, vojna, opilstvo, povery atď.
· Hle človek opilý, žádnemu nemilý
· Veľmi je hlúpi, kto vlasť svú tupí
· Vlasť moja, každému milá
- dáva rady, ktoré majú viesť k cnostnému spôsobu života
- súčasťou skladby je škola kresťanská- časť, v ktorej
opisuje správneho kresťana
DRÁMA
- rozvíjala sa hlavne na školských dvoroch, kde študenti hlavne na protestantských školách
hrávali divadelné predstavenia, námety čerpali z biblie
v Eliáš LADIVER
v Samuel HRUŠKOVIC
Život Samuela Hruškovica
v Móric August BEŇOVSKÝ
Pamäti a cesty grófa Mórica Beňovského (dobrodružné)
PRÓZA
- v barokovom období sa veľmi rozšírila prozaická tvorba
- vzniká memoárová a cestopisná próza, dobrodružná literatúra, vedecká a popularizačná
spisba
v Ján SIMONIDES
- memoárová tvorba
- autor cestopisov
Väzenie, vyslobodenie a putovanie Jána Simonidesa – cestovný denník
VEDECKÁ A ODBORNÁ LITERATÚRA
v Matej BEL
Historicko-zemepisná rozprava o novom Uhorsku
/memoáre = pamäti človeka/
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Barok (16. – 18. storočie) | Ostatné | 422 slov | |
Svetový barok porovnanie | Maturita | 1 207 slov | |
Barok (maturitná téma) | Referát | 424 slov | |
Barok | Ostatné | 2 122 slov | |
Barok v európskej literatúre | Ostatné | 678 slov | |
Barok diela | Ostatné | 580 slov | |
Barok | Učebné poznámky | 873 slov | |
Barok (16. – 17. storočie) | Referát | 970 slov | |
Barok v svetovej a slovenskej literatúre (16.-18.storočie) | Maturita | 1 074 slov | |
Barok v Európe | Referát | 609 slov | |
Barok | Maturita | 857 slov | |
Barok ( 16 – 18. st.) | Ťahák | 640 slov | |
Barok v európskej literatúre | Referát | 307 slov | |
Barok v slovenskej literatúre | Referát | 460 slov | |
Barok a klasicizmus | Maturita | 1 420 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#osudy a cesty grofa morica augusta beňovského #Ján Simonides: Väznenie, vyslobodenie a putovanie obsah #Velmi je hlupý, kdo vlast svú tupí #john milton - stratený raj #hugolín gavlovič #barok #citatelsky dennik dobrodruzna literatura #hle človek opilý #jan simonides #JOHN MILTON - raj znovu najdeny #john milton stratený raj a raj znovu nájdený #ján amos komenský #Labyrint světa a ráj srdce - Jan Ámos Komenský #Osudy a cesty grófa morica augusta benovskeho obsah #baroko #odborna literatura #Peter Benický #retazovy kompozicny postup #jan simonides vazenie, vyslobodenie a putovanie #john milton stratený rajVygenerované za 0.039 s.