Svetová literatúra po 1945 prehľad
Svetová literatúra po r.1945
témy v dielach:
I. vojna
- hlavne 2.svetová vojna na Východe a v Japonsku, vojna zobrazená s prvkami absurdity
II.
individuálne problémy
- individualita literatúry, prvky existencionalistické, prvky morbídnosti
- vojna narušila
medziľudské vzťahy = téma
Rozdelenie svetovej literatúry po roku 1945
1. ZÁPAD
a) Národné literatúry (každá mala svoje špecifiká)
b) Podľa literárnych druhov a smerov
- v tomto období dochádza k nástupu
nových literárnych prúdov a smerov:
1. existencionalizmus
2. nový román
(vznik vo Francúzsku)
3. neorealizmus (v Taliansku)
4. Beat Generation (USA,60.roky)
5. postmoderna (USA, Rusko,
všetky krajiny)
2. VÝCHOD
- krajiny socialistického tábora:
- socialistický
realizmus - zobrazoval všedný život v krajine socialistického bloku bez
prvkov absurdity
Témy: budovanie socializmu,
medziľudské vzťahy – nenarušené, ľudia boli nadchnutý pre život v novej spoločnosti
Francúzska
literatúra
Existencionalizmus
- vzniká v 30.rokoch
- vzniká z pocitu
ohrozenia človeka (nástup fašizmu)
- korene existencionalizmu nachádzame v indickej, čínskej filozofii
= myšlienkový a umelecký
prúd, ktorý skúma otázky existencie, bytia človeka z hľadiska
jeho individuality a spoločenských vzťahov
- základom je otázka
slobody
- človek si sám seba neuvedomuje
- uvedomuje sa až keď sa dostane do hraničnej situácie - sprevádza ju strach, úzkosť a
depresia
- keď človek túto situáciu vyrieši, nastane pocit uvolnenia, pocit slobody
- základ. motto: „Človek žije preto, aby
zomrel.“
znaky existencionalizmu: prvky absurdity, hrdina - silný individualista = introvert (osamelý,
trpí úzkosťami a depresiou, veľkí samotári), dej prebieha vo väčšine diel v uzavretom priestore - v tme, v prítmí
predstavitelia:
Jean Paul Sarte
Albert Camus
Jean Paul
Sartre
1905 Paríž -1980 Paríž
- zaradenie: existencionalista (ateistický existencionalista)
- vyštudoval filozofiu v
Paríži a v Nemecku
- počas 2.svetovej vojny zakladá hnutie odporu a vstupuje do komunistickej strany Francúzska
- veľký
obdivovateľ socializmu
- po vojne sa stal veľký obdivovateľ Fidela Castra
- 60.roky - veľké sklamanie, vystupuje z komunistickej
strany a svoju osobnú slobodu
nachádza v anarchistickom hnutí, v Červených brigádach v Taliansku a Nemecku
- 1964 - dostal Nobelovu
Cenu za literatúru, neprijíma ju
- jeho dielo je značne rozsiahle
Hnus - román, filozofická próza
-
klasické dielo existencionalizmu, rozpracoval tu základné kategórie existencionalizmu
- román v denníkovej forme
- hlavná postava -
Antoine Roquetin
- román nemá dramatickú zápletku, je len zobrazením drobných udalostí, ktoré prežíva a do
denníka si
zaznamenáva hlavná postava
- Antoine žije z renty, nemá rodinu ani priateľov. Celé dni trávi v hoteli alebo v knižnici, kde
zbiera
materiál na knihu o istom markízovi. Čoraz väčšmi vníma samotu, pociťuje nezmyselnosť
života a analyzuje tam svoje duševné stavy.
Záchvaty úzkostí pociťuje ako chorobu. Nenávidí a
pohŕda ľuďmi a hlavne samým sebou
- záver: rozhodne sa odísť z mesta, knihu
nedopísať a odrazu sa cíti slobodný a oslobodený od
všetkého, čím sa sám sebe hnusil
Múr - kniha
poviedok, 1939
- obsahuje 5 poviedok: Múr, Izba, Herostratos, Intimita, Žéfovo detstvo
- názov poviedok je symbolický (múr =
izolácia- samota ľudí)
- poviedky na seba nenadväzujú, každá poviedka je samostatná
- motto: „svet treba zmeniť pomocou
aktivity každého človeka“
Múr : psychologická existencionalistická poviedka
- príbeh sa odohráva
v Španielsku počas občianskej vojne, má krátke časové rozpätie
- zobrazuje človeka v hraničnej situácii - príchod väzňov (autor
nevysvetlí, prečo sa
skupina partizánov ocitla vo väzení) - autor tu nevyužil retrospektívu
- dôležitá je len prítomnosť vo
väzení, výsluch, súd, príchod veliteľa, vynesenie
rozsudku (všetkých popravia) začatie popráv - prvé výstrely
- hlavná
postava: Pablo sa dostáva znovu pred vyšetrovateľov (chcú zistiť, kde sa
nachádza Pablov priateľ, ale Pablo to nevie), chce si vystreliť
z policajtov
- povie, že jeho najlepší priateľ je na cintoríne a neskôr sa dozvie, že jeho najlepšieho
priateľa pri zatýkaní na
cintoríne zastrelia
Cesta slobody - tetralógia
dramatická tvorba:
Muchy, S vylúčením verejnosti, Počestná pobehlica, Diabol a pán Boh
Albert Camus
1913 -1960
- je protipólom Sartra
- francúzsky existencionalizmus
- jeho svet je prežiarený
slnkom, presiaknutý morskými plážami, je svetlý a otvorený a je to
svet veľkých priestranstiev
- narodil sa vo francúzskej rodine
v Alžírsku
- privyrábal si ako predavač, meteorológ
- od roku 1938 žil vo Francúzsku
- zúčastnil sa odboja a zahynul pri
autohavárii
- písal prózu, filozofické eseje a dramatickú tvorbu a o absurdite sa vyjadril:
„Absurdita má zmysel len vtedy,
pokiaľ sa s ňou nezmierime.“
románová tvorba:
Cudzinec - román
- kompozícia
pripomína novelu, nie je tu veľa epizód
- skladá sa z dvoch častí:
1. časť:
- oznámenie o smrti matky dostáva hlavný
hrdina - bol na pohrebe
- deň po pohrebe strávi s milenkou
- nasleduje každodenný život
- sobota na pláži → nedeľa na
pláži → objavujú sa Arabi
- končí zabitím Araba
2. časť:
- zatknutie a vypočúvanie, pridelenie advokáta →sudca
→návšteva milenky →súd →
trest smrti zoťatím hlavy
- hlavná postava: Meursault (Mörso), je to mladý muž -
úradník
- všetko je mu ľahostajné (povýšenie, práca v Paríži, smrť matky, milenka Mária, priateľ
Raymond aj sused
Salamón)
- jeho priateľ Raymond sa pobije s Arabom - poraní mu rameno na pláži
- Meursault na pláži spozná Araba, ktorý poranil
Raymonda
„otupený slnkom zbadá u Araba nôž a bez príčiny štyrikrát vystrelí na araba.“
- končí vo väzení
-
smrti sa nebojí, lebo:
„Je mu jedno, či teraz alebo o 20 rokov“
- záver: je tu znak existencionalizmu, v smrti vidí
úplne oslobodenie, v hraničnej situácii nastáva oslobodenie (smrť)
- jazyk: krátke jednoduché vety, ktoré niekedy prerušuje
Mor - román
- urobený ako fiktívna kronika
- dej sa odohráva v Alžírsku . v mestečku
Oran
- rozprávač rozpráva formou kroniky, v tej sú citáty jedného z hlavných hrdinov Jeona Taroa
- až v závere sa dozvedáme, že
kronikárom celého príbehu bol lekár Bernard Reinex (Riö),
ktorý však písal toto dielo o sebe ako o inej osobe
- v meste Oran
panuje pohoda, z ničoho nič sa rozmnožia potkany
- potkany = fašizmus, tyrania, anarchia, vojnová hrôza, úpadok morálky, ľudstva,
= varujúci symbol, symbolizujú niečo zlé
- nikto nevie odkiaľ prišli
- šíria infekciu - mor
- mesto sa musí uzatvoriť -
veľká panika
- nezaberá sérum z Francúzska
- nasleduje výroba vlastného séra, ktoré zaberie
- potkany odídu, v meste sa
všetci radujú, len lekár sa neteší
- necíti žiadnu úľavu, cíti obrovskú prázdnotu v duši, lebo si myslí, že za mor sú
zodpovední
všetci, pretože každý klame, je pyšný a nenávidí druhých
- dôležité sú filozofické a psychologické úvahy
ľudí, ktorí toto nešťastie prežili
„Pochopil som, že všetko ľudské nešťastie pochádza z toho,ž.e ľudia nevedia hovoriť
medzi sebou
jasnou rečou.“
„Keď nemôžem nič zmeniť na absurdnosti tohto sveta, môžem sa pokúsiť zmeniť
aspoň niečo
v sebe.“
dráma
Caligula - divadelná hra
-
vychádza z rímskych dejín
- Caligula (rímsky cisár) predstavuje neobmedzenú moc, ľudské zlo
- na trón sa dostal pomocou intríg,
zavraždí brata, stáva sa neobmedziteľným vládcom
- zomiera mu žena, nevie sa zmieriť s jej smrťou, po jej smrti považuje zlo za
dominantné,
využíva moc až do krajností
Nový román = Antiromán
- vzniká v 50.
rokoch
- vznikol ako protipól Balzacovho románu
- znamená nové zásady písania prózy
- filozofický základ našli v
pozitivizme a novopozitivizme
Znaky:
1. tvrdia, že nie je možné v jednom diele zobraziť celú tematiku,
tvrdia, že román sa musí zamerať
len na jednu tému
2. odmietli dejovosť románu, tradičnú kompozíciu,
tradičného hrdinu
3. román má byť chaotický a kde-tu sa má vyskytnúť určitý dej
4. priviedli literárneho
hrdinu, ktorý vystupuje ako blúdiaci tieň - nemá tvár, nemá pamäť
- postava nemá meno, má len gramatickú kategóriu
- medzi postavami neexistuje dialóg
- základom: vnútorný monológ
5. romány si vyžadujú vyspelého
čitateľa
Predstavitelia:
Nikola Serratová
Alain Robbe-Grillet (grijó)
Michal Butor
Claude Simon
ALAIN ROBBE-GRILLET
1922
.
- zakladateľ nového románu , vylepšil ho
- priniesol román školy pohľadu (priniesol pohľad, optiku, predmet a vec)
-
predmety uňho predstavujú nie veci, ktoré ohrozujú človeka, ale ide o predmety, ktoré
oddeľujú človeka od sveta ľudí
Gumy - román
- vylúčil komentár rozprávača
- vytvoril rozprávača nezúčastneného,
ktorého jediným orgánov je zrak
- pripomína detektívny román, ale zápletka ostáva nevyriešená
- hneď v úvode sa stretávame s
obeťou, vrahom a okolnosťami zločinu
- ÚVOD: profesora Duponta chce niekto zavraždiť, pokus je neúspešný, profesor sa
rozhodne,
že sa skryje a nechá sa vyhlásiť za mŕtveho
- JADRO: kolujú rôzne interpretácie o jeho smrti a o prenasledovaní vraha
- vraždu
vyšetruje detektív, ktorý čisto náhodou pri pátraní zabije profesora
- ZÁVER: je opis všedného dňa, v ktorom sa už nikto
nepozastaví nad profesorovou smrťou
Žiarlivosť - román
- má dva významy : vášeň, nenávisť
roleta, žalúzia
- je klasické dielo antirománu, odohráva sa v trópoch, chýba tu časová orientácia
- celý román sa redukuje
len na opis vecí a javov bez časovej náväznosti
- príbeh: banálny . manželský trojuholník
- rozprávač románu rozpráva príbeh
životných situácii troch belošských majiteľov banánových
plantáži
- dvaja z nich: žena A a jej sused Franz sa pravidelne
stretávajú a pravidelne odchádzajú do
prístavu na nákupy a na obchodné jednania
- tretia postava: manžel A (nikdy priamo
nevystupuje, vôbec nie je pomenovaný, nijako sa
neprejavuje), ale jeho očami je príbeh akoby pozorovaný
- manžel A nevstupuje do
deja, na základe jeho pozorovaní (napr. o pohnutí vecí) si myslí, že
mu je manželka neverná
- nikde sa nedočítame o ľúbostným
vzťahu medzi A a Franzom, ale vytušíme to z úsmevov,
mimík, slovných narážok, neskorého nočného návratu
- JADRO: románu
tvoria najrôznejšie interpretácie ich údajného vzťahu (priatelia, obchodní
partneri, milenci)
- ZÁVER: román pohľadu, ktorý je
založený na detailnom opise vecí, napr. na troch stranách
ako sa nalieva aperitív,...
Ďalšie diela: Očitý svedok; Dom
schôdzky; Hirošima, moja láska; Muž, ktorý klame
Anglická
literatúra
- má veľké tradície, autori, ktorí nastupovali do literatúry po 1945 si
uvedomovali situáciu
Anglicka po 2. svetovej vojne
- prejavoval sa smútok, beznádej
- rozhodli sa ísť do všetkého, z čoho
mali strach, nebáli sa žiadnych tém v literatúre
Literárne smery a prúdy:
1. skupina mladých autorov,
ktorých kritika označila: „rozhnevaní mladí muži“
- traja Johnovia: John Osborne, John Wain, John Braine
TÉMY: 1.) neschopnosť mladej generácie hľadať životné perspektívy
2.) vzbura proti spoločenským konvenciám a
životnému štýlu
3.) ostrá sociálna kritika
John Osborne
- píše drámy, popularitu získal
1.drámou:
OBZRI SA V HNEVE
- hl. postava: Jimmy Porter
- intelektuál z robotníckej rodiny
- ožení sa a
žije s manželkou, s priateľom v priateľovom byte
- hoci má V., nemôže si nájsť prácu, svoj hnev prenáša na manželku a ona mu
zatají, že je
tehotná, rozhodne sa odísť k rodičom
- Jimmy si privádza priateľku, ich vzťah je taký istý ako s manželkou
- manželke sa narodí mŕtve dieťa a rozhodne sa vrátiť k manželovi, aby našli k sebe cestu
- koniec je otvorený
- je to výpoveď
o neschopnosti mladej generácie nájsť si životnú perspektívu.
John Wain
- písal prózu
PONÁHĽAJ SA DOLU - román
- nesie znaky rozhnevaných mužov
- hl. postava: CHARLES
- hoci má
univerzitné vzdelanie, nevie a nechce si nájsť prácu
- robí robotníka, vyhadzovača v bare, umývača okien
- opúšťa svoju lásku
a na konci sa stretnú, aby začali nový život, lebo CH si našiel prácu
v reklame, hoci pohŕda touto prácou a ničomu neverí.
ZIMA V HORÁCH - sociálno-kritický román
- nepatrí do obdobia rozhnevaných mužov
- príbeh jazykovedca, ktorý
prichádza do malého mestečka, aby dokončil svoje štúdium
- ľudia ho nedokážu prijať medzi seba, a. keď sa postaví na stranu malých
podnikateľov,
pomôže im v štrajku, ľudia si ho obľúbia
John Braine
- najpopulárnejší, písal
prózu
MIESTO HORE - najvýznamnejší román
- priniesol typ bezohľadného karieristu, ktorý chce po vojne získať
spoločenské postavenie
- zoznamuje sa z majiteľom továrne, kde pracuje ako účtovník
- zoznamuje sa s vydatou Alicou, donúti ju,
aby sa rozviedla
- medzitým privedie dcéru majiteľa továrne Susane do druhého stavu
- ožení sa s ňou, ale Alica spácha
samovraždu
- voľným pokračovaním je: ŽIVOT HORE
- hl. postav: JOE - žije v bohatstve, pohodlí
- manželstvo
je plné pokrytectva a vzájomnej nevery
- odchádza k milenke, ale po čase sa vráti späť k žene a k svojej pohodlnej existencii
-
vykreslil charakter mladého muža, jeho vnútorné rozpory medzi cťou, ľudskosťou,
láskou, a kariérou
Politický román
George Orwell
(1903 - 1950)
- pochádza z vyššej spoločenskej
vrstvy, s ktorou sa rozišiel, lebo sympatizoval s proletariátom
- pôvodne sa volal ERIC BLAIR
- bojoval v Španielsku na strane
antifašistov, stretával sa s komunistami, obdivoval všetko
ruské a sovietske, ale keď sa stretol s neférovými praktikami zo strany
sovietskych poradcov,
prestal obdivovať Sovietov a stal sa najväčším kritikom totality
- zakladateľ politickej satiry
- po
Španielskej vojne žil ako tulák v Paríži
- písal reportáže, eseje, romány
Zvieracia farma – román -
politická satira - anglický antiutopistický román
- dej sa odohráva na bližšie neurčenom fiktívnom mieste a dobe
- je to panská
forma asi 30 . 40 rokov 20. storočia
- alegória na VOSR, podáva obraz totalitnej spoločnosti, zvieratá na farme povstanú proti
tyranii farmára, zvrhnú ho a vyhlásia vlastnú vládu, stavajú sa všetci rozumnými. Prasatá sa
začnú považovať za
najinteligentnejšie, ujmú sa moci a začnú tyranizovať iné zvieratá.
Nastáva zmena spoločnosti, väčšina rovných je ovládaná
hŕstkou ešte rovnejších, prasatá sa
oslovujú súdruhovia a vytvárajú novú tyraniu, ktorá je horšia ako tyrania farmára.
-
všetky zvieratá si sú rovné, ale niektoré ešte rovnejšie
- román je pesimistický, využíva prvky hovorovej aj spisovnej
reči
1984 - román
- antiutopický, alegorický, 3 dielny román
- odstrašujúca vízia
budúceho sveta, odohráva sa v Londýne, svet je rozdelený na 3 veľmoci:
OCEÁNIA (aj Británia), SEVERNÁ A JU.NÁ AMERIKA, EUOÁZIA (
Európa + sovietska časť Ázie) - veľmoci medzi sebou bojujú u. 25 rokov
Talianska literatúra
- smery, ktoré vznikajú vo svete majú vplyv aj na taliansku literatúru
- diela existencionalizmu, nového
románu, absurdnej literatúry aj postmoderny
- vzniká tu NEOREALIZMUS
. moderný literárny smer, ktorý najprv vzniká
vo filme, neskôr aj v literatúre
. čisto taliansky literárny smer, vzniká po 2. svetovej vojne
. najprv bol neoficiálnym literárnym
prúdom
. predstaviteľmi boli ľavicovo orientovaní scenáristi, režiséri, neskôr
spisovatelia, ktorí vyjadrovali protest proti
fašizmu
. filmy z neorealizmu vznikali mimo ateliérov priamo na uliciach
. námety: mestská periféria, nezamestnanosť, bezdomovci,
prostitúcia
. vo filmoch nehrali riadni herci, ale ľudia z ulice - rozprávali slangom
. film mal dej, na hranici dokumentárneho
filmu
. literatúra prebrala témy:bieda talianskeho ľudu, periférie Ríma, sociálna nerovnosť medzi ľuďmi
. zakladateľom
bol CESARE ZAVATTINI
- predstavitelia:
Carlo Lewi
Vasco Pratolini
Alberto Moravia
Pier Paulo Pasolini
Alberto Moravia
1907 1990
- najpopulárnejší taliansky spisovateľ - písal prózu a
drámu
- narodil sa v Ríme, v rodine architekta, v detstve ochorel na kostnú TBC, sám sa vzdelával
- literárnej tvorbe sa venuje od
30. rokov, bol žid a počas vojny sa musel skrývať
- za svojho života získal úspech
- jeho dielo bolo ovplyvnené existencionalizmom
- 30. roky, od 40., 50. neorealizmom a stal sa
jeho vedúcou osobnosťou
- DIELA:
romány: Rimanka, Vrchárka, Nešťastná
milenka, Nuda, Ľahostajní
poviedky a novely: Rímske poviedky, Nové rímske poviedky
divadelné hry:
Život je hra
RIMANKA
- povojnové obdobie, neorealistický román
-
stojí na kontrastoch: bieda talianskeho ľudu - bohatstvo rímskej smotánky
- hl. postava je Adriana - dcéra chudobnej krajčírky, ktorá
opustí manžela
- matka ju ponúkne ako modelku maliarovi
- stretne sa s panským šoférom Ginom, zasnúbia sa (nevie, že Gino je
ženatý a má dcéru)
- predstava matky bola, nech sa stane slávnou tanečníčkou a speváčkou, ale na to nemá vlohy
- matka nechce,
aby žila jej životom
- Adriana sa túži sa vydať a mať dieťa
- strávi s Ginom noc a vtedy sa matka presvedčí, že si ju už Gino
nevezme - dosiahol, čo chcel
- priateľka Gizela ju pozve na výlet, aby robila spoločníčku policajnému úradníkovi Asteritovi
(do
Adriany sa skutočne zaľúbi), je šéfom tajnej služby
- Adriana mu podľahne a za strávenú noc získava prvé peniaze (3 000 lír),Adriana
sa najprv hanbí
- Astarita ju pozve na policajné riaditeľstvo a tam jej povie, že Gino je ženatý a má dcéru
- od toho momentu sa
Adriana zmení a stáva sa platenou prostitútkou
- rozhodne sa stretnúť s Ginom a ukradne Ginovej panej zlatú pudrenku - je aj prostitútkou
aj
zlodejkou
- začne sa stretávať s mužmi a zaľúbi sa do zákazníka Giacoma – Mina - mladý študent
- do Mina sa skutočne
zaľúbi
- Mino pracuje v tajnom spolku, ktorý bojuje proti vláde a medzitým sa Adriana zoznamuje s
vrahom Sonzongom
- Mino jej
oznámi, že po smrti babičky bude veľmi bohatý
- Adriana zistí, že je tehotná - je presvedčená, že otcom dieťaťa je vrah - nikomu to
neprezradí
- Mina zatkne polícia, Mino prezradí všetkých členov tajného spolku
- Adriana prichádza za Asteritom, aby prepustil
Mina
- Mino neznesie výčitky svedomia, ale medzitým mu Adriana povie, že čaká s ním dieťa a
Mino spácha samovraždu
-
predtým však napíše list, v ktorom sa priznáva k otcovstvu Adrianinho dieťaťa
- Adriana vie, že čaká dieťa vraha a je prostitútka,
ale rozhodne sa, že u Minovej rodiny začne
nový život
VRCHÁRKA
- román z 2. svetovej vojny
-
hlavná postava obchodníčka Čézira a jej dcéra Rozeta
- hlavná myšlienka: útrapy ľudí počas 2. svetovej vojny
- Čézira najprv
z vojny profituje, predáva pacovaný tovar
- keď spojenecké vojská začnú bombardovať Rím, rozhodne sa odísť s dcérou na vidiek
- verí, že dcéru uchráni pred útrapami vojny
- keď vojna skončí odchádzajú do Ríma
- pred dažďom sa ukryjú v kostole, tu ich
znásilnia marockí vojaci-matka neochránila svoju dcéru
- Rozeta sa začne spúšťať s inými chlapmi
- fyzicky a duševne zlomené
sa vracajú do Ríma s tým, že začnú nový život.
Nemecká literatúra
- tvoria ju E.M.Remarque, T.Mann -> medzivojnoví autori
- vývoj je špecifický
-
Nemecko bolo rozdelené na Východné a Západné
- témy vo Východnom Nemecku: budovanie socializmu, kolektivizácia
- r.1947 -
hospodársky zázrak a Západné Nemecko sa dostáva na predvojnovú úroveň, vzniká
tu SKUPINA 47 = voľné združenie nezávislých autorov,
vytvára nové vývinové trendy
v nemeckej literatúre
- neobjavuje sa vojnová tematika
- dali dohromady intelektuálov Nemecka
Günter Grass
(1927)
- nemecký prozaik, publicista, výtvarník, vyučil sa za kamenára
- vojak v
2.svetovej vojne, patrí do Skupiny 47
- napísal pamäti, ktoré podáva v 3 knihách - obdobie od 1. polovice 20. storočia
Plechový bubienok
- získal mu svetovú slávu, vývojový román
- hlavným hrdinom a rozprávačom (autobiografia) je
30-ročný chovanec na psychiatrii
OSKAR MATZERATH
- príbeh končí v povojnovom porazenom Nemecku
- Oskar - zázračné dieťa
- vo svojich 3 rokoch sa rozhodol, že ukončí svoj telesný rast, spadol zo schodov do
pivnice, zranil sa a zostal trpaslíkom
- k 3.
narodeninám dostal červeno-biely plechový bubienok, ktorý ho všade sprevádza,
keď sa mu rozbije alebo ho stratí, zaobstará si nový a s
jeho pomocou dokáže vykonať
pozoruhodné činy - oživiť minulosť, brániť sa, zaútočiť, ...
- chlapca ovplyvnili Goethe a
Rasputin
- svojím vysokým hlasom dokáže trieštiť sklá na oknách, výkladoch, okuliaroch, ...
- piskľavým hlasom protestuje proti
všetkému a všetkým
- prežije svojich rodičov - má pomer so svojou macochou
- uniká nacistickej injekcii pre menejcenných, uteká
pred ruskými vojskami
- po vojne - kamenár, stojí ako model pre výtvarníkov
- založí jazzovú kapelu, kde je bubeníkom
- je
podozrivý z vraždy a šialenstva, dostáva sa na psychiatriu, kde rozpráva svoje
osudy, uvažuje, či sa nemá stať prorokom a následníkom
Ježiša
- je to bizarný román
- využíva striedanie a prelínanie výpovedí, 1. a 3. osoby
- využitá irónia, ukázal
chaotický svet naruby
Švajčiarska literatúra
Friedrich
Dürrenmatt
(1921 . 1991)
- Švajčiarsky dramatik, prozaik, esejista, výtvarník
- študoval filozofiu, literatúru
a teológiu, písal po nemecky
- vplyv: existencionalizmus, epická dráma
Dramatická tvorba
NÁVŠTEVA STAREJ
DÁMY
- hlavná téma: moc peňazí - peniaze likvidujú ľudí aj morálku
dej: do malého mestečka prichádza stará dáma -
milionárka, ktorú kedysi tehotnú, opustenú
milencom, obyvatelia mestečka vyštvali z mesta
- chce sa pomstiť bývalému milencovi
- ponúkne radným pánom miliardu a žiada jeho smrť
- najskôr to odmietnu, prajú si však jeho smrť
- keď milenec zistí, že
voči nemu rastie nenávisť, chce odísť z mestečka, ale obyvatelia mu
to nedovolia
- záver: zavraždia ho, polícia hľadá vinníka,
narafičia že zomrel prirodzenou smrťou
- milionárka si odváža jeho mŕtvolu
- záver tvorí epilóg, ktorý je parafrázou
Sofoklovej Antigony:
„Kde chór spieva o šťastí a blahobyte.“
FYZICI
- hra v 2
dejstvách s detektívnou zápletkou, začala sa hrať od roku 1961
- téma: morálna zodpovednosť vedcov za zneužitie moderných výdobytkov
vedy
- obsah: v súkromnom sanatóriu Dr. Mathildy sa liečia traja šialenci:
fyzici – Newton, Einstein, Möbius
- každý z
nich zabije 1 ošetrovateľku - dôvodom je prístup ošetrovateliek, ktoré ich považujú
za šialených a oni si myslia, že budú
prezradení
- prví dvaja sú fyzici, agenti tajnej služby, ktorí chcú pod zámienkou choroby získať pre svoju
krajinu geniálneho
Möbia
- Möbius žije v ústave už 15 rokov a jeho výskum by umožnil ovládnuť svet a ohroziť ľudstvo
- všetci sa napokon dohodnú
a zvolia si doživotný pobyt v blázinci
- ich obeť je zbytočná, lebo majiteľka Mathilda sa pomätie a odhalí tajomstvo svojich
klientov
- získa kópie Möbiových záznamov a založí trust, ktorého úlohou je ovládnuť celú planétu
Ruská a sovietska literatúra
- patrí do východného bloku a je veľmi špecifická
- mala úplne
iný vývoj ako v západných krajinách
- do polovice 80-tych rokov existovala oficiálne iba jedna mnohonárodná sovietska literatúra
- písalo sa jedinou metódou = literárna metóda socialistického realizmu
- metódu po 1 krát využil Maxim Gorkij v diele Matka
- oficiálna literatúra spracúvala tematiku vojny na základe čierno-bieleho videnia
- hlavný predstaviteľ - komunista
- písali o
robotníckej triede, o komunistickej strane
- objavili sa témy o kolektivizácii, veľa diel o mládeži
- 1984 prichádza k zmene
vývoja literatúry z dôvodu: Gorbačov - perestrojka
- pod vplyvom perestrojky sa mení literatúra na literatúru jednotlivých národov
Boris Pasternak
(1890 -1960)
- ruský prozaik, básnik, dramatik, prekladateľ, nositeľ Nobelovej ceny
- narodil sa v Moskve, otec významný maliar, matka vynikajúca klaviristka, študoval filozofiu
na moskovskej univerzite, dostal sa do
Švajčiarska a Talianska.
Roku 1921 - emigrujú rodičia a jeho sestry. Neemigruje a ostáva v Rusku. Dokonale ovládal
AJ, NJ a FJ.
Preložil diela klasikov svetovej literatúry.
- 1958 - získal Nobelovu cenu za román Doktor Živago. Vláda mu neumožnila
vycestovať
a prebrať si NC. Kniha nesmela byť v Rusku vydávaná až do r.1989
- bol lepší básnik ako prozaik, lyrika sa prejavila v
jeho próze
- bol ovplyvnený symbolizmom a futurizmom
- nedokážeme ho zaradiť do žiadneho literárneho prúdu - osobitý, svojský,
individuálny vývoj
LYRIKA:
- písal ľúbostnú, prírodnú a spoločenskú lyriku
- básnické zbierky: Nad bariérami,
Život - moja sestra, Témy a variácie, Druhé zrodenie
EPIKA:
- román: Doktor Živago
- autobiografia:
Môj Život
DOKTOR ŽIVAGO
- spoločenský román
- dej od 1903 až 5-10 rokov
po 2. svetovej vojne
- témy: Obdobie pred revolúciou, 1. svetová vojna, Veľká októbrová socialistická revolúcia, Občianska vojna,
Hospodárska kríza, Obdobie NEPU - elektrifikácia Ruska, 2. svetová vojna
- postavy zo všetkých spoločenských vrstiev, ale vynikajú
postavy s V. vzdelaním
- ich osudy sú poprepletané, hovoria názory na marxizmus, revolúciu, socializmus
- postavy sú výnimočné -
prežívajú hlbokú lásku, obrovské priateľstvo
- postavy sa vyznačujú pacifizmom. Bojujú medzi životom a smrťou.
- dlhé
nádherné opisy ruskej prírody - ako báseň v texte
- skladá sa zo 17 častí, neobvyklá je 9. časť - vo forme zápiskov, 17. časť .
básne doktora Živaga
- témy: láska, život, príroda (komplikovaný román)
- veľa príbehov, ktoré komplikujú ešte časové a
priestorové odbočenia
- všetko spája 1 myšlienka - revolúcia je správna, ale jej konkrétna realizácia je strašná
- hl. postava
Juri Živago - jeho otec známy boháč, dobrák, rodinu opustil, prehýril milióny,
spáchal samovraždu (vyskočil z vlaku)
- Juri sa
dostáva k svojim príbuzným - aj matka mu zomrela. U príbuzných navštevuje
gymnázium, kde sa stretáva s osudovou ženou Larisou.
Vyštuduje medicínu a ožení sa
s dcérou svojho pestúna Toňou a hneď, keď sa mu narodí dieťa, narukuje na vojnu. Počas
vojny sa
stretne s Larisou. Počas vojny sa do seba zamilujú, ale po vojne sa rozchádzajú.
Ich kroky sa ale znovu stretávajú v občianskej vojne,
kde Larisa hľadá svojho muža. Juri
nevie na ktorú stranu sa má pridať - raz k bielogvardejcom a raz k červenogvardejcom.
- Záver:
Juri je sklamaný zo všetkého, čo sa v Rusku stalo. Pochybuje, či bola revolúcia správna. Zomiera na
srdcový infarkt v električke a Lara
sa s ním stretáva až na jeho pohrebe
Alexander Solženicyn
(1918 - ešte žije v Rusku)
- po skončení
štúdií sa stal učiteľom
- zúčastnil sa 2. svetovej vojny. Po vojne ho krivo obvinili, 8 rokov bol v gulagoch - vojnové
tábory,
ktoré mali ideologicky zmeniť človeka. Po r. 1956 bol rehabilitovaný.
- r.1973 musel odísť zo ZSSR - odišiel do USA
- žil so
svojou ženou - stal sa šéfom ruského disentu
- 1995 - návrat do Ruska – zapojil sa do politického života
- nenapísal veľa
diel
- 1. dielo:
JEDEN DEŇ IVANA DENISOVIČA
- novela - nie je členená na kapitoly,
- z
pracovného tábora z gulagu, zachytáva 1 deň väzňa 854 v soviet. gulagu . väzeň Žuchov .
bývalý vojak červenej armády. Bol
väznený za vlastizradu - dostal sa do nemeckého zajatia
a prežil to => podozrievali ho zo špionáže
- gulag je určený len pre
politických väzňov a dĺžka trestu záležala od politických pomerov
a nie od zákonov. Najprv 10 rokov, potom až 25 rokov
- okrem
bývalých vojnových zajatcov - ,,špiónov“ sú tam aj maliari, filmári, intelektuáli,
námorníci, kapitán aj skutoční špióni,
skutoční zločinci, ktorí dostali za úlohu, aby strážili
týchto politických väzňov
- medzi väzňami je aj 14 ročný chlapec,
aj starci
- novela je rámcovaná zobudením o 5. ráno a končí uložením k spánku
- príbeh sa odohráva počas 24 hodín
-
ráno nastupuje do práce (vonku je 18 C). Pracuje ako murár - cíti sa veľmi chorý, ide za
lekárom, lekár ho chorým neuzná
-
raňajky sú veľmi slabé
- musia prejsť rôznymi kontrolami, rozdelia sa na pracoviská, na ktorých musia veľa pracovať
- za
celodennú prácu dostanú slabú porciu ovsenej kaše
- večer znovu nekonečné prehliadky, nasleduje slabá večera - podľa vykonanej
práce
- po večeri príprava na spánok, obhliadka barakov, potom spánok. Počas noci ich niekoľkokrát
zobudia a kontrolujú
-
ukázal tu na stalinovský kult
- ide tu o zlomenie človeka, aby sa podrobil ideológii socializmu
- je tu ukázaná surovosť
dozorcov
- je to napísané v 3.osobe sg. bez akýchkoľvek opisov a vysvetľovaní. Je tu dokumentárnym
spôsobom zachytený každý
krok Žuchava
- priame charakteristiky, rozprávanie je prerušované spomienkami na svojich blízkych,
obrovskou túžbou po domove a
túžbami po veľkých ideáloch
RAKOVINA
- vyšla r.1989, písal ju v rokoch 1963-67
- spoločenský
román, mnohovýznamový, retrospektívny román
- v Rusku pod názvom: ,,Onkologické oddelenie“
- odohráva sa cez jar - marec 1955
- Taškent - pravdepodobne sa tu odohráva dej
- hovorí o živote pacientov, lekárov ďalšieho zdravotného personálu
- po
Stalinovej smrti
- ľudia na klinike sú rozdelení na zóny - v 1. sa stretol rehabilitovaný väzeň, ktorý má
zanedbaný nádor, do
vyššej zóny sa dostal podvodom
- na izbu sa dostáva vysoký Rusanov, ktorý pracoval ako kádrovník - 30 rokov udával ľudí
- na 1.
izbe sa stretli 2 odlišné svety: 1. svet - my - patria do straníckeho aparátu
2. svet - oni - nič neznamenajú
- prichádza medzi
nimi k polemike, lebo bývalý väzeň tvrdí, že skupina ,,my“ sú ľudia, ktorí sú
na príčine všetkého zla v spoločnosti a skupina
,,oni“ trpia kvôli ideológii socializmu
- autor sa stavia na stranu bývalého väzňa
- názov symbolický - rakovina predstavuje
nevyliečiteľnú chorobu - ideológiu
- veľa lekárskych výrazov, úvahy o živote, ľudskej zodpovednosti, dlhé opisy ruskej prírody
SÚOSTROVIE GULAG
- autorov 8 ročný pobyt v pracovnom tábore. Dokumentárne historické dielo
- má veľkú
historickú hodnotu
- pohľad na dielo nie je ucelený, lebo nevieme všetky diela, ktoré napísal v emigrácii
Zones.sk – Zóny pre každého študenta