Zóny pre každého študenta

Metódy marketingového výskumu

13. Metódy marketingového výskumu.

Základné zdroje informácií (primárne, sekundárne zdroje). Kvantitatívny vs. kvalitatívny marketingový výskum. Pozorovanie. Dopytovanie. Experiment.

Marketingový výskum

je funkcia, ktorá spája spotrebiteľov, zákazníkov a verejnosť s marketingovými manažérmi prostredníctvom informácií, ktoré sa používajú na identifikovanie a definovanie marketingových príležitostí a problémov, na navrhovanie, zdokonaľovanie a hodnotenie market. aktivít, na monitorovanie market. úsilia a na lepšie poznanie marketingu ako procesu.
 
1. SEKUNDÁRNY MV
-  MV sa vždy začína využívaním informácií zo sekundárneho MV
-  informácie, ktoré zozbieral niekto iný
-  je lacný
-  rýchly prístup k údajom – výskum od stola
-  umožňuje overiť výsledky, ktoré získame primárnym MV
-  informácie ním získané môžu byť zastarané, má k nim prístup i konkurencia
 
zdroje údajov: vždy začíname zberom, triedením a analýzou interných údajov, ak nepostačujú, prejdeme k externým
 
a)interné údaje z účtovnej evidencie, evidencia dodávateľov a odberateľov
 
b) externé štatistika, prehľady orgánov štátnej správy, materiály záujmových združení, tlač, firemné knihy a publikácie
 
2. PRIMÁRNY MV
-  pokiaľ nám údaje zo sekundárnych zdrojov nepostačujú, začneme pracovať s informáciami z primárneho MV
-  zber, triedenia a analýza primárnych údajov potrebných pre rozhodovanie M manažmentu
 
A) kvantitatívny MV
reprezentuje výskum na vzorke respondentov, ktorá reprezentuje základný súbor– koľko výrobkov kúpili za určité obdobie, opisuje stav vdanom čase, určitý jav (objem predaja, obľuba značky) kritériá: pohlavie, vek, vzdelanie, bydlisko, región
 
•  metóda – dopytovanie, písomne dotazníky

B) kvalitatívny MV
psychologické aspekty postupov, vedomé a nevedomé správanie (postoj či správanie sa pri nákupe)
 
•  hĺbkové rozhovory – ako vníma reklamu, čo a ako si zapamätať – koľko akého tovaru nakupuje respondent, prečo, z akých dôvodov
 
POZOROVANIE
-  cieľavedomé a plánovité zhromažďovanie údajov o zmyslovo vnímateľných skutočnostiach v okamihu ich vzniku
 
-  môže sa robiť prostredníctvom iných osôb či prístrojov
 
zameranie:
 
1.  oblasť nákupného správania (od vstupu do predajne až po odchod z nej, umiestnenie tovaru v predajni, pozorovanie atraktivity miesta, stupeň obľúbenosti produktu, vernosť značke, ...)
 
2.  pri používaní určitého výrobku – ochutnávky, málo sa využíva pri tovare dlhodobej spotreby
 
3.  informačné správanie – ako reaguje spotrebiteľ na etikety, reklamu, ako dlho sa o to zaujíma, pozorujú sa oči, viečka, líca, celková mimika
 
delenie podľa stupňa štrukturalizácie
 
a)  štrukturované – predmet pozorovania je presne daný
b)  neštrukturované – problém nie je konretizovaný, definovaný
 
delenia podľa stupňa zatajenia
 
a)  zjavné – pre zákazníka nepríjemné, prestane sa správať prirodzene
b)  skryté – zákazník o ňom nevie
 
delenie podľa podmienok pozorovania
 
a)  prirodzené
b)  umelé
 
delenie podľa použitých prostriedkov
 
a)  technickými prostriedkami
b)  človekom


VÝHODY POZOROVANIA:
•  údaje sa zhromažďujú v prirodzených podmienkach
•  sleduje sa súčasná situácia
•  nie je náročné na komunikačné schopnosti
•  určité skutočnosti sa dajú získať len pozorovaním
•  dá sa kombinovať s ústnym, osobným dopytovaním
 
NEVÝHODY POZOROVANIA:
•  pozorovanej osobe nemôžeme priradiť socio-demografické údaje
•  náročné na čas a náklady
•  manipulovanie s informačným správaním zákazníka
 
DOPYTOVANIE
– najčastejšia metóda, ktorá sa používa na získavanie údajov
– proces získavania údajov, pri ktorom respondent slovne alebo písomne reaguje na určité podnety
 
delenie podľa stupňa štandardizácie:
 
a)  štandardizované presne sa dodržiavajú otázky, ich počet, poradie a možností odpovedí
–  respondent musí chápať, prečo sú mu otázky kladené
–  snaha čo najrýchlejšie získať odpovede
–  údaje  sa  dajú  porovnávať  a výsledky  kvantifikovať
 
b)  neštandardizované hĺbkový alebo skupinový rozhovor ústnou formou
– cieľom je spoznať motivácie respondentov
– ten, kto výskum robí, snaží sa navodiť atmosféru dôvery
– je tu však možnosť manipulácie či skreslenia výsledkov
 
o hĺbkový rozhovor – predpokladá sa rámcová téma, rozhovor má voľnejší charakter, poradie otázok nie je dôležité
 
o skupinový rozhovor
1.  mäkký – prebieha voľne téma a otázky k téme
 
2.  tvrdý – v MV sa veľmi nevyužíva, energicky sa vyžadujú odpovede
c)  čiastočne štandardizované
 
o hĺbkový rozhovor – rozhovor prebieha podľa vopred určeného poradia otázok
 
delenie podľa spôsobu kladenia otázok
 
a) priame priamo skúma problém a možno rátať aj so skreslenými údajmi

b) nepriame pýtame sa napr. na spotrebiteľské správanie tretej osoby
 
– používajú sa rôzne testy, v ktorých sa pýtame na vzťahy, postoje k vlastnostiam, obrázky, úlohy, stimuly
– respondent nesmie zistiť zámer výskumníka
 
Experiment
vedecké zisťovanie, v kt. prieskumník usmerňuje al. manipuluje testovú skupinu a porovnáva výsledky s kontrolnou skupinou, kt. nebola usmerňovaná. Skúmajú sa veci, javy, situácie a ich vzťahy príčinností alebo priebeh pri vopred stanovených podmienkach.
 
- je najvhodnejší pre zber kauzálnych informácií. Je to vedecké zisťovanie. Cieľom je izolovať vplyv experimentálnej premennej od nezávislej premennej.
 
Členenie na labolatórny (umelé podmienky) a terénny (prirodzené podmienky).
 
Postup: Určenie nezávislej premennej -> Výbertestovacej jednotky -> Závislá premenná -> Spôsob kontroly.
 
-  podľa zisťovania: pozorovaním, dopytovaním
-  podľa prostredia: laboratórny, terénny
-  podľa testovacej situácie: otvorená (testujúci pozná účel, úlohu a svoju rolu), neprehľadná (úlohu a rolu, ale nie účel), kvázibiotická (len rolu), biotická (nič)
 
Výhody-najhodnotnejší
Nevýhody- náročný na náklady a čas
Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/11749-metody-marketingoveho-vyskumu/