Proces tvorby produktovej stratégie
17. Proces tvorby produktovej stratégie
Produkt, “udržateľný produkt” a jeho základné atribúty. Východiská
tvorby udržateľnej produktovej stratégie. Východiská tvorby udržateľného produktového mixu. Štyri podmienky udržateľnosti produktu. Tvorba
udržateľného produktového mixu
Produkt, “udržateľný produkt” a jeho základné
atribúty
Rozhodovanie o produkte (produktovom mixe) zahŕňa optimálnu štruktúru výrobkov a služieb v produktovom
portfóliu organizácie, podporovanú niekoľkými čiastkovými stratégiami – týkajúcich sa vlastností, kvality, vyhotovenia, dizajnu, značky,
obalu, prípadne služieb podporujúcich výrobok.
Kritika
Postupujúca zložitosť produktov, neustále
technické inovácie, ktoré prinášajú len minimálnu pridanú hodnotu pre zákazníka, obal, ktorého hodnota pomaly prevyšuje hodnotu samotného
produktu, dizajn, ktorého estetické vlastnosti sú na úkor samotnej užitočnosti produktu a značka, ktorej napodobiteľnosť prudko narastá.
„Udržateľný produktový mix“
V novej koncepcii marketingového manažmentu musí produktová stratégia
zohľadňovať aj záujmy stakeholderov, a to nielen v súčasnosti, ale aj z hľadiska budúcnosti. Kľúčom k udržateľnej produktovej stratégii
je ponuka úžitkov a benefitov takým spôsobom, ktorý je na jednej strane schopný zabezpečiť konkurencieschopnosť organizácie na trhu, na
druhej strane je environmentálne a spoločensky zodpovedný.
Možnosti
• Nahradenie produktov službami
• Dematerializácia – zmenšenie množstva objemu používaného na obal, trvanlivejšie výrobky – na viac použití, zdieľané
vlastníctvo
Východiská tvorby udržateľnej produktovej stratégie. Východiská tvorby udržateľného
produktového mixu. Štyri podmienky udržateľnosti produktu
Spoločnosť, organizácia, resp. akýkoľvek trhový
subjekt je skutočne udržateľný, ak spĺňa tieto štyri podmienky:
1) nespôsobuje systematický nárast v nahromadení
environmentálne škodlivých látok z povrchu a pod povrchu Zeme,
2) nespôsobuje systematický nárast v nahromadení environmentálne
škodlivých syntetických látok,
3) nespôsobuje systematický nárast v degradácii ekosystémov,
4) nevytvára systematicky
bariéry pre uspokojovanie ľudských potrieb.
1+2 - Udržateľný produkt v rámci životného cyklu neprispieva k nárastu
škodlivín
3 šetrenie vody, pedosféry, ... – napr. McDonald servítky balené po viac kusov -> zníženie nákladov na prepravu
4
udržateľný produkt neoslabuje schopnosť ľudí uspokojovať svoje potreby
Tvorba produktovej stratégie v súlade s požiadavkami
udržateľnosti vyžaduje od organizácií znalosť jednotlivých štádií životného cyklu produktového portfólia. Východiskom udržateľnej
produktovej stratégie je tvorba dizajnu produktu, procesov súvisiacich so získavaním surovín
a materiálov, produkčných procesov
v súlade s podmienkami koncepcie udržateľnosti. Produktová stratégia budovaná v súlade s podmienkami udržateľnosti sa rozširuje aj na
procesy súvisiace s predajom produktov a likvidáciou v poslednom štádiu životného cyklu.
Ďalšia skupina príležitostí pre
budovanie udržateľnej produktovej stratégie súvisí s výrobnými procesmi, napríklad:
• využívanie obnoviteľných zdrojov energií,
• eliminovanie používania pesticídov, neorganických priemyselných hnojív a chemických rozpúšťadiel,
• redukcia, resp.
eliminácia používania jednorazových, nerecyklovaných materiálov
Ďalšie možnosti prístupu k udržateľnosti:
• späťvzatie použitých výrobkov (napr. práčky, možnosť využitia materiálov)
• opraviteľnosť výrobkov
• opakované použitie výrobkov – predaj ďalej/darovanie
Udržateľné benefity treba KOMUNIKOVAŤ
Zones.sk – Zóny pre každého študenta