Budovanie udržateľných distribučných systémov
22. Budovanie udržateľných distribučných systémov
Tvorba distribučného systému v organizácií. Budovanie
efektívnych distribučných kanálov. Voľba racionálneho usporiadania a riadenia distribučného kanála. Udržateľná distribúcia.
Distribučným systémom sa firma zaväzuje k spolupráci s veľkým množstvom
distribučných partnerov, viaže sa na konkrétny cieľový trh, pre ktorý všetci spolu pracujú, dodržujú určitú
obchodnú politiku a určité platné pravidlá hry, čo slúži ako základ dlhodobých obchodných vzťahov.
- *uzavretý
sys. - 1 vlastník
- *zmluvný sys. - nezávislé firmy, kt. pôsobia na rôznych stupňoch výroby a
distribúcie a na zákl. zmluvy spolupracujú
Distribučný kanál je celok vzájomne prepojených, ale
podnikateľsky samostatných organizácií, ktoré sa podieľajú na určitom procese, ktorý má zabezpečiť aby boli
produkty alebo služby k dispozícii zákazníkom na použite alebo spotrebu.
Prečo distribučné kanály:
• mnoho producentov má nedostatok finančných zdrojov n aby predávali svoje výrobky konečným užívateľom
• nemožný
priamy predaj konečnému spotrebiteľovi z dôvodu obrovského množstva spotrebiteľov a charakteru produktu
• aj pre producentov
schopných si zriadiť a zaplatiť vlastné firemné distribučné kanály je výhodnejšie investovať do podnikateľských činností
Distribučné kanály sú tvorené prostriedkami a operáciami, prostredníctvom ktorých sú výrobky, služby a hodnota odovzdávané od
producenta k zákazníkovi, resp. od predávajúcich ku kupujúcim. Môže pozostávať z:
• Producent
• Veľkoobchodník
• Sprostredkovateľ
• Maloobchodník
Každý z uvedených subjektov spoluvytvára hodnotu pre zákazníka v
hodnototvornom reťazci – od výroby až po konečného zákazníka – niekto pridá hodnotu produktu, niekto poskytuje dodatočné služby
Členovia distribučného kanálu plnia rôzne úlohy:
• Výskum trhu
• Promotion
• Kontakty
• Transformácia
• Vyjednávanie
• Fyzická distribúcia
úrovne distribučnej cesty:
- 0-tá: ak výrobca priamo dodáva tovar spotrebiteľovi, priamy marketing
-
jednoúrovňová: výrobca - maloobchodník
– spotrebiteľ
- dvojúrovňová: výrobca
- veľkoobchodník - maloobchodník
– spotrebiteľ
- trojúrovňová:
výrobca - ......... - veľkoobchodník -
maloobchodník – spotrebiteľ
Budovanie efektívnych distribučných kanálov
Dôležitosť pri vytváraní partnerstiev nielen so zákazníkmi, ale aj s
členmi distribučného cyklu za účelom dosahovania cieľov v oblasti inovačnej politiky, produktovej stratégie, výroby a ďalších oblastí.
Hodnototvorné cykly v rámci distribučných cyklov fungujú ideálne vtedy, ak vzťahy v rámci členov distribučného cyklu sú otvorené a
kolaboratívne.
Tvorba dostatočnej kapacity distribučného cyklu
Dohoda medzi dodávateľom a odberateľom
na dlhodobých kontraktoch a vzájomne vyhovujúcich cenách prináša výhody obom stranám na jednej strane sa podporuje udržateľnosť ale aj
stabilita ponuky. (organická bavlna a dohoda Wal martu s dodávateľmi bavlny)
Skracovanie distribučného kanála
Zníženie počtu sprostredkovateľov – z dôvodu ich nadbytočnosti v hodnototvornom procese, kde niekedy vytvárajú dodatočné náklady
Kritika súčasnosti
Spoločenská kritika zviditeľňuje predovšetkým rastúci počet účastníkov
distribučného kanála navyšujúci konečnú cenu produktu pre zákazníka, neplnenie si funkcií jednotlivých sprostredkovateľov v rámci
distribučného kanála, či uplatňovanie moci a postavenia niektorých z nich.
Možnosť tvorby udržateľného
distribučného kanálu
-„Od kolísky po kolísku“ –výrobca využíva obnoviteľné zdroje energie, šetrenie
vody, recyklovateľné materiály – zapojenie zákazníkov – stanú sa dodávateľmi surovín pre ďalšiu výrobu
-Zameranie sa na reverzný tok – zapojenie zákazníkov do opätovného spracovania použitých výrobkov –
recyklácie. Dôležitá je motivácia zákazníka aby bol aktívny.
Udržateľný prístup prináša zákazníkom, ale aj ostatným
členom distribučného kanála finančné úžitky vďaka šetrnému hospodáreniu so zdrojmi, zjednocovaniu a znovu navráteniu do distribučného
cyklu.
Udržateľnosť v distribučnom cykle má niekoľko výhod:
- zabraňuje vniknutiu škodlivého
odpadu do prostredia,
- umožňuje konvertovať odpad a náklady spojené s jeho likvidáciou na zdroje príjmov,
- do odvetvia, v
ktorom organizácia pôsobí, zadováži takých dodávateľov surovín, ktorí nepoškodia prírodné zdroje a prírodný kapitál,
- z
hľadiska budovania ľudského kapitálu sa umožní vznik nových pracovných miest.
Veľmi často je odpad vyprodukovaný v určitom
odvetví vhodný na použitie v inom odvetví, čím je udržateľnosť zdokonaľovaná prostredníctvom krížovej spolupráce medzi odvetviami.
Dôležitou funkciou transparentného distribučného cyklu je zabezpečiť reťazec pôvodu produktu a jeho komponentov. Takýto reťazec
sa vzťahuje na schopnosť zdokumentovať a preukázať presun (vlastníctva) materiálov a komponentov v rámci distribučného cyklu
***konské mäso***
Zones.sk – Zóny pre každého študenta