Aplikácia marketingu vo vybraných odvetviach ekonomiky
Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 12.10.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 841 slov
Počet zobrazení: 4 105
Počet zobrazení: 4 105
Tlačení: 277
Uložení: 284
Uložení: 284
34. Aplikácia marketingu vo vybraných odvetviach ekonomiky
Možnosti využitia a špecifiká marketingu vyplývajúce z povahy vybraných odvetví: marketing v obchode, v poľnohospodársko-potravinárskom sektore, v bankovníctve a poisťovníctve, vo farmaceutickom priemysle, v cestovnom ruchu a hotelierstve, v doprave.MARKETING V OBCHODE
Obchod – nákup tovaru alebo činnosť...
- funkcie obchodu vo vzťahu k výrobe:
• Premena výrobného (úzkeho) sortimentu na obchodný (široký)
• Prekonanie rozdielov medzi miestom výroby a miestom predaja
• Prekonanie časového nesúladu – medzi časom výroby a časom nákupu tovaru
• Záruka kvality ponúkaného tovaru → voľba dodávateľov
• Iniciatívne ovplyvňovanie výroby podľa dopytu
• Logistická funkcia – zaisťovanie racionálnych zásobovacích ciest
• Zisťovanie rýchlejšej úhrady dodávateľom
- klasifikácia obchodu podľa rôznych kritérií :
a) veľkoobchod
b) maloobchod :
• V sieti predajní = store retail
• Mimo siete predajní = non store retail
• Potravinársky, nepotravinársky
• Špecializovaný, univerzálny
• Stánkový predaj, tržnice
• Koncentrácia
• Internacionalizácia
• Trhová dominancia
• Diverzifikácia
Potreba nákupu zásob
- minimalizácia nákladov = nákup vo veľkom, ale zvyšujú sa náklady na zásobovanie tovaru
- podnik nakupuje tovary a vytvára zásoby na účely :
• Udržania hladkého chodu prevádzky
• Nákup tovaru vo väčších množstvách sa často uskutočňuje v zmysle stratégie vyhnúť sa budúcim zmenách cien
• Nákup tovaru sleduje tiež zabezpečenie širokej škály produktov pre zákazníkov
Agropotravinársky marketing
Špecifiká agr. výroby: potraviny – podmienka života, spotreba – fyziologická nasýtenosť, variabilita výrobkov, biologický charakter reprodukčného procesu, prírodné a klimatické podmienky, realizácia i za nepriaznivých podmienok, vzdialenosť medzi výrobou a spotrebou, veľký počet výrobcov pri rozdielnych podmienkach, sezónnosť produktov – ceny, rýchla kaziteľnosť, sezónnosť – skladovanie, štátne subvencie, garantované ceny, vertikálne integračné systémy, odlišnosť marketingových stratégií od obchodných
Príležitosti: agroturistika, poľnohospodárske združenia, spracovanie slamy na nový vysokoekologický a priemyselne užitočný produkt, ktorý využíva vysokú absorbčnú vlastnosť slamy.
Marketingový mix v agropotravinárstve:
Produkt - svojou povahou sú sezónnym tovarom a to je príčinou vzniku špecializovaných marketingových aktivít.Jadrom poľnohospodárskeho produktu - uspokojiť základné fyziologické potreby človeka Základný produkt tvorí - kvalita, varianty vyhotovenia, dizajn, značka a balenie. Kvalita sa posudzuje podľa: – výživová hodnota, – energetická hodnota, – biologická hodnota. Okrem toho: podľa senzorických vlastností ako: je vzhľad, farba, konzistencia, chuť
Neoznačkované výrobky – vysokonormalizované výrobky (mlieko), nemožnosť dodržať štandardnú kvalitu výrobkov (ovocie, zelenina). Kritéria vzniku mena značky: – miesto pôvodu, meno výrobcu, meno zakladateľa alebo majiteľa, veľkosť výrobku, tvar produktu, farba a chuť, použitie suroviny, slávna osoba, spotrebiteľ, národnosť, exkluzivita, zdravá výživa a ochrana zdravia, špeciálne vlastnosti.
Distribučné kanály: Poľno. podnik – nákupná organizácia – spracovateľský podnik – obchodná organizácia – spotrebiteľ. (suroviny) ++ Poľno. podnik – spracovateľský podnik – obchodná organizácia – spotrebiteľ. (suroviny) ++ Poľno. podnik – obchodná organizácia – spotrebiteľ. (priama spotreba – ovocie, zelenina) ++ Poľno. podnik – spotrebiteľ
Bankový marketing
Špecifiká bankového marketingu
• zákazníci vystupujú ako dodávatelia potrebných zdrojov a zároveň ako klienti
• problémy spojené s ochranou inovácii bankových produktov
• banka nemôže úplne ovládať svoj zisk
• základným produktom banky sú vklady
• silná pozícia bánk v oblasti predaja, slabá pozícia v oblasti získavania zdrojov
• slabý stupeň vernosti klientov
• zložitosť prispôsobovania sa otváracích hodín bánk požiadavkám klientov je často daná charakterom bankových operácii
• trhy s vysokou mierou segmentácie z hľadiska potrieb a prostriedkov
• široký rozsah ponuky (od štandardnej po individualizovanú)
• interná konkurencia medzi produktmi banky
• existencia početných určovateľov používania bankových produktov
• veľký rozsah služieb, poskytovaných zdarma
• klasické spôsoby komunikácie s trhom
FORMY CENY
• úroky• provízie
• poplatky
Proces
• procesy v bankových službách predstavujú spôsoby produkovania a poskytnutia služieb klientom banky.• na jeho kvalite sa podieľa hlavne personál banky
• príklady: proces prevedenia platobnej transakcie, poradenstva, poskytnutie služby prostredníctvom telefónu...
• VONKAJŠÍ PREJAV
• informácie o prostredí banky, prostredie viditeľné klientovi, ovplyvňuje hodnotenie banky.
• Fyzické prostredie – tu dochádza k interakcií zákazníka a poskytovateľa služby – budova, zariadenie, technologické vybavenie, architektúra
• Hmotné podnety – oblečenie pracovníkov, príjemný vzhľad, výstižné informačné panely
• Vytváranie určitého imidžu – symboly, logá, farby
Produkt
• Spoľahlivosť
• Služby navyše
• Údržba/pomoc
Marketing v poisťovníctve
Poisťovníctvo – národohospodárske nevýrobné odvetvie, ktoré sa v trhovej ekonomike zameriava na tvorbu
špecializovaných peňažných fondov, ich spravovanie a používanie na princípe podmienenej návratnosti
- zaoberá sa poskytovaním poistnej ochrany a úhradou škôd vzniknutých na základe nepredvídaných alebo očakávaných udalostí
- úloha : pomáhať znášať ujmy na zdraví alebo majetku občanov, podnikateľov alebo korporácií v prípade vzniku nepredvídaných a nepriaznivých udalostí
- význam : umožňuje udržať ekonomickú stabilitu podnikateľských subjektov a životnú úroveň obyvateľstva v prípade mimoriadnych udalostí + pomerne veľký finančný obrat
Poistenie
- vzťah medzi dvoma zmluvnými stranami, pri ktorom zmluvná strana, ktorá poisťuje, je ochotná za to, že dostáva poistné, odškodniť druhú zmluvnú stranu (poisteného) v prípade akejkoľvek straty, škody
- vlastnosti poistenia oproti ostatným službám :
• Solidárnosť - poistenci spoločne prispievajú do poistných fondov a poistné náklady sa poskytujú len tým členom, ktorí mali poistnú udalosť
• Podmienená návratnosť - poistná náhrada bude poskytnutá, len ak nastane poistná udalosť
• Neekvivalentnosť - poistné náklady nie sú závislé od zaplateného poistného
Životné poistenie
- orientuje sa na riziko dožitia, úmrtia, poistenia kritických chorôb a ich kombinácie
- poisťovateľ v každom prípade vyplatí poistné plnenie
Neživotné poistenie -poistenie majetku
-poistenie zodpovednosti za škody -poistenie záujmov
poisťovne - inštitucionálne subjekty, ktoré majú povolenie na vykonávanie poisťovacej činnosti a činnosti s tým súvisiacej, udelené orgánom dozoru nad poisťovníctvom alebo priamo vyplývajúce zo zákona
- podnikať v poisťovníctve môžu na území SR len poisťovne a zaisťovne založené ako akciová spoločnosť so sídlom v SR a pobočky zahraničných poisťovní
- môžu byť :
• komerčné poisťovne,
• verejnoprávne poisťovne
• iné poisťovacie subjekty
- cenou poistenia je poistné = suma, ktorá sa musí zaplatiť, aby bola za ňu poskytnutá poistná ochrana
→ zložky ovplyvňujúce výšku netto poistného : priemerné predpokladané poistné plnenia, celková výška strát spôsobená daným rizikom, počet vzniknutých udalostí spôsobených daným rizikom, mimoriadny škodový
- pri zákonných poisteniach je situácia pre poisťovňu zjednodušená, lebo klient si ju vyhľadá sám
- pri zmluvných poisteniach má distribúcia významné miesto v rámci marketingového mixu
- distribúcia môže byť :
• priama – intenzívna interakcia medzi klientom a predajcom
• nepriama horizontálna - finančné syndikáty, ktoré zakladajú viaceré banky, poisťovne a finančné spoločnosti finančne podporujúce rozsiahle investičné projekty alebo iné spoločnosti
• multikanálová – svoja vlastná sieť, sieť bánk, brokerské a ostatné organizácie
- technologická dostupnosť, individuálny prístup, odbyt elektronickou cestou
- ovplyvňuje kvalitu služby, má vzbudiť u klientov dôveru
Farmácia
- marketing vo farmácii je špecifický z dôvodu štátnych zásahov týkajúcich sa všetkých zložiek marketingového mixu → náročnejšia tvorba ceny, voľba marketingovej komunikácie či distribúcie farmaceutických spoločností
Liečivo - každá látka, ktorá bola oficiálne zaregistrovaná a schválená Štátnym ústavom kontroly liečiv Liek - liečivo alebo zmes liečiv a pomocných látok, upravených technologickým procesom na liekovú formu
Rôzne formy: tableta, kapsula, mixtúra, elixír, emulzia, sirup, lokálne kožné prípravky, čapíky, injekčné roztoky
Originálne liečivo a liek - pôvodná chemická formulácia, ktorá úspešne prešla všetkými druhmi skúšok, klinických testov a bola príslušnými inštitúciami (v SR Štátny ústav kontroly liečiv) zaregistrovaná v krajine ako liečivo a vo forme prispôsobenej na aplikáciu ako liek
Generické liečivá a lieky - lieky, pri ktorých už uplynula patentová ochrana a môže ich vyrábať každý, kto spĺňa podmienky na farmaceutickú výrobu
- cena je spravidla podstatne nižšia než pri origináloch
- generický liek musí mať zhodný obsah a množstvo účinnej látky, zhodný profil bezpečnosti a účinnosti, môže sa líšiť kvalitatívnym alebo kvantitatívnym obsahom pomocných látok a môže mať odlišnú liekovú formu
Rozdelenie:
-preskripčné lieky – na predpis
- voľnopredajné lieky – v lekárni
- parafarmaceutiká – aj v obchode –čaje, vitamíny, ...
Originálne liečivo a liek - pôvodná chemická formulácia, ktorá úspešne prešla všetkými druhmi skúšok, Potom príde patent na tvorbu návratnosti
Cenotvorba je regulovaná
- pri schvaľovaní ceny svojho produktu musí výrobca predložiť ceny vo všetkých krajinách Európskej únie, kde je príslušný liek registrovaný, dostupný a distribuovaný – ide o tzv. referenčné krajiny
- cena lieku potom nesmie prekročiť priemer šiestich najnižších cien v týchto referenčných krajinách
Komunikácia iba na odbornú verejnosť v prípade preskripčných liekov
Marketing v cestovnom ruchu
uspokojujú potreby ľudí súvisiace s cestovaním mimo ich trvalého bydliska, bez rozdielu, či dôvodom tohto cestovania je oddych alebo nepravidelná povinnosť
- jeho podstata spočíva v dočasnej zmene pobytu účastníka CR v inom konkrétnom prostredí, často vo voľnom čase za účelom oddychu, rozvoja poznania alebo kontaktu s ľuďmi
Funkcie:
-rehabilitačná -duševno – hygienická
- funkcia rozvoja osobnosti
Rozdelenie podľa:
dĺžky – krátkodobý, dlhodobý organizácie – organizovaný, individuálny
domáci, zahraničný (aktívny, pasívny, tranzitný)
Formy:
Rekreačný Kultúrno-poznávací Kúpeľno liečebný Vedecko-informačný Športovo turistický Nákupný
faktory účasti na CR :
• Kultúrne - zbližovanie kultúr, zmeny v hierarchii hodnôt, túžba po vysokom životnom štandarde, rastúci význam využívania voľného času
• Spoločenské – najviac to ovplyvňuje rodina
• Ekonomické – dostatok financií, dostatok voľného času
• Osobné – životný štýl
• Psychologické – motivácia, vnímanie, predstava, postoj
Špecifické postavenie cestovnej kancelárie- podnik CR, ktorý kompletizuje produkt CR alebo sprostredkúva jeho predaj konečnému zákazníkovi
Hotelierstvo
Hotelierstvo a cestovný ruch sa paralelne rozvíjajú a navzájom sa ovplyvňujú nasledovne:
• závislosť cestovného ruchu od hotelierstva – bez hotelierstva nemôže existovať ani pobytový cestovný ruch,
• závislosť hotelierstva od cestovného ruchu – faktorom využívania kapacít hotelierstva a jeho rozvoja je cestovný ruch
Typy:
Hotel, garni hotel – na jednu noc, Horský hotel, Motel, Kongresový hotel, wellness hotel, boutique hotel, penzión
Trendy:
Zážitková gastronómia, dizajn, exkluzivita, viac mladých, zdravý životný štýl, kongresový turizmus, nové formáty hotelov, ...
Dôležité sú štandardy a ľudia
Marketing v doprave
Doprava – primárna činnosť v oblasti premiestňovania + súbor rôznych organizačných foriem - môže byť :
1. Prepravovaný objekt : nákladná, osobná
2. Použitá dopravná cesta : podzemná, vodná, vzdušná, cestná
3. Určenie : verejná, podniková
4. Obsluhované územie : prímestská, diaľková, vnútroštátna, medzinárodná
5. Pravidelnosť : pravidelná, nepravidelná
6. Veľkosť zásielky : celovozňová, kusová
7. Počet prepravovaných osôb : individuálna, hromadná
Dopravný proces - cieľavedomá, účelne organizovaná činnosť zameraná na premiestňovanie statkov a osôb, pričom sa využívajú rôzne dopravné cesty, dopravné prostriedky a dopravné zariadenia
- tvoria ho 2 súbežné procesy :
• výrobný proces dopravy - činnosť spojená s pohybom dopravných prostriedkov po dopravných cestách
• prepravný proces dopravy - činnosť spojená s premiestňovaním statkov, osôb, správ
Dopravca - subjekt (dopravný podnik, zasielateľ), ktorý vykonáva technickú stránku dopravy Prepravca - subjekt, pre ktorý sa vykonáva premiestňovanie statkov (odosielateľ zásielky, objednávateľ dopravy)
Osobitosti dopravy:
• predáva premiestnenie
• vytvára a spotrebúva sa súčasne a je neoddeliteľná od poskytovateľa
• je premenlivá, mnohotvárna
• musia byť poskytované podľa potreby každý deň, v každom počasí
Kvalita produktu dopravy:
Osobná doprava : Spoľahlivosť, presnosť, pravidelnosť, pohodlie, rýchlosť, nadväznosť spojov, čistota, bezpečnosť
Nákladná doprava : Rýchlosť, bezpečnosť nákladu, presnosť dodania, prístupnosť, pohotovosť
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Aplikácia marketingu vo vybraných organizáciách poskytujúcich služby | Referát | 1 693 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#priama a nepriama distribúcia produktu hotela v marketingu #senzoricky marketing #hotelierstvo ako súčasť cestovného ruchu #hotelierstvo-charakteristika #nemčina v hotelierstve #produkt hotela #Cena a cenová politika v hotelierstve #cena a cenotvorba v hotelierstve #marketing v doprave #marketingové aplikácie #Spotreba a spotrebiteľ #cenotvorba #hotelierstvo #Marketing obchodnej prevadzky #velkoobchod a maloobchod marketing #funkcie maloobchodu #kvalita služieb v hotelierstve #distribucia-marketing #funkcie obchodu #maloobchodMarketing – štátnicové otázky
Diskusia: Aplikácia marketingu vo vybraných odvetviach ekonomiky
Pridať nový komentárVygenerované za 0.037 s.