Vývoj teórie a praxe strategického manažmentu
18. Vývoj teórie a praxe strategického manažmentu.
Vývojové etapy na ceste k
strategickému manažmentu. Preskripčné a emergentné prístupy k strategickému manažmentu. Strategický manažment ako
proces.
Vývojové etapy na ceste k strategickému manažmentu - počiatky vývoja teórie
strategického manažmentu siahajú do 60. rokov 20 storočia. V počiatočnom období nebol používaný pojem strategický
manažment, ale podnikové stratégie alebo strategické plánovanie.
U nás etapa dlhodobého plánovania pokračovala až do konca
80. rokov. Stratégia a strategické plány sa stali aktuálnymi až začiatkom 90. rokov. Keď vo svete už boli uplatňované moderné teórie
strategického manažmentu, u nás iba začali zoznamovať so základmi teórie stratégie.
Vývoj od krátkodobého
finančného plánovania k strategickému prebiehal v 4 etapách:
1. etapa – v
prvej polovici 20. storočia sa teória manažmentu sústreďovala najmä na krátkodobé časové horizonty a interné
prostredie firmy. Základom bolo ročné plánovanie, ťažiskom finančné plány. Plánovanie a predvídanie bolo považované za východiskovú
funkciu manažmentu.
2. etapa – dominovala v 50. rokoch v rozvinutých ekonomikách. Časový
horizont plánovania sa predĺžil na 5 až 10 ročné plány. Vojnou zničené odvetvia umožňovali rast podnikov a hlavným
problémom dlhodobých plánov bolo zabezpečiť efektívny dlhodobý rast podniku.
3. etapa – 60-te až 70-te
roky. Zmeny nastali rastom nasýtenosti trhov a zvyšovaním konkurencie. Príprava účinných konkurenčných stratégií kládla
dôraz na rozvoj schopností strategického myslenia. Výrazná orientácia na trh a zákazníka, využívajú sa nové metódy a techniky skúmania
externého prostredia.
4. etapa – súvisí so zmenou charakteru prostredia v polovici 70. rokov.
Vzhľadom na meniace sa situácie sa menilo budovanie trvalo udržateľných konkurenčných výhod, ktoré by zaručovali
úspešnosť podniku aj v zmenenom a pritom ťažko predvídateľnom prostredí. Externe orientované strategické plánovanie sa rozšírilo o
ďalšie prvky a to implementáciu a kontrolu.
Preskripčný prístup
- je charakteristický tým, že vychádza z predpokladu
predvídateľnosti prostredia. Pri preskripčnom prístupe firma vždy vie, kam sa chce dostať. Na prvý pohľad pripomína
klasický prístup v manažmente. Na začiatku sa snažíme zorientovať v prostredí, vytvoriť plán, ktorý ako základný nástroj manažmentu
umožňuje ďalší postup našej činnosti.
Najprv sa vytvára stratégia a potom sa rieši ako sa to dostane do života.
Emergentný prístup - postupne sa vynárajúce stratégie. Vychádza z predpokladu, že nie je
nutné vidieť hneď koniec na začiatku. Opiera sa o poslanie. Odlišuje sa v mnohom od preskripčného prístupu. Znamená to, že
firma postupuje smerom do budúcnosti bez toho, že by mala cieľ, kam sa chce dostať. Hlavný reprezentant tohto prístupu je Bill Gates. (nevie
povedať, kam by sa jeho firma mala dostať za 5 rokov. Tvrdí, že on dovidí maximálne do 3 rokov). Budúcnosť je otvorená. Každý má právo
prísť s nejakou myšlienkou. Tento prístup by v dnešnej dobe mal byť prístupný, lebo je pružnejší, využíva znalosti, vedomosti, ľudský
potenciál. Každá myšlienka je diskutovaná s tým, že ak je to dobrá myšlienka, tak sa dá využiť a neriešime, kde sa zrodila.
Základné fázy procesu strategického manažmentu:
• Skúmanie prostredia – externého a
interného, úlohou je neustále sledovanie prostredia a poskytovanie informácií o prebiehajúcich zmenách
•
Formulácia stratégie – pozostáva z určenia strategického smerovania
organizácie pomocou vízie, poslania a strategických cieľov a je zavŕšená tvorbou stratégie
•
Implementácia stratégie – úlohou je rozpracovať stratégiu do základných
rozvojových programov a projektov. Realizácia programov a projektov je potom zapracovaná do strategických plánov a
podporená vypracovaním štandardných postupov a procedúr.
• Strategická kontrola – je to forma spätnej
väzby prepojená na všetky predchádzajúce fázy procesu strategického manažmentu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta