Stratégia a taktika v manažmente. Stratégia ako
kritický faktor úspešnosti organizácie. Strategické myslenie. Stratégovia a vodcovia. Strategickí manažéri a ich postavenie v manažmente
organizácií.
Firma musí mať stratégiu a musí si vedieť zvoliť správnu
taktiku.
Stratégia je prejavom myslenia na budúcnosť, založená na schopnosti vedieť
už dnes od čohobude závisieť úspešnosť budúcnosti. Predvída aké pozície budú v budúcom
prostredí rozhodovať o úspešnosti. Je niečo, čo by nás malo doviesť k splneniu cieľov. Určuje, do akej pozície sa chceme dostať.
Stratégia je tiež jasne vymedzená a definovaná predstava o zapojení aktivít (vnútorných jednotiek), ich rozmiestnení, o
koordinovanom postupe podporovanom vhodným rozvrhovaním disponibilných zdrojov tak, aby sa naplnil vymedzený strategický zámer a cieľ. Rieši
strategické problémy, týkajúce sa určitého vymedzeného celku, celostne a z nadhľadu. Z hierarchického pohľadu je vždy nadradená taktike.
Je doménou vrcholových manažérov.
O stratégii sa začalo hovoriť už pradávno v súvislosti s vojnami a diplomaciou, až neskôr
ako o súčasti manažmentu.
Taktika je orientovaná skôr na parciálne oblasti a úlohy smerujúce k
podpore realizáciestratégie. Teda určuje postupy, ktorými je možné efektívne a účinne zaujať strategické
pozície v súlade s vymedzenou stratégiou. Je doménou stredného manažmentu. Predstavuje zvolenú cestu (procesy), ktorá nás má doviesť zo
súčasnej do strategickej pozície. Vytvára priestor pre rozohrávanie hier s protivníkom.
Stratégia ako kritický
faktor úspešnosti organizácie
a) stratégia – je dôležitejšia ako ďalšie dva faktory. Dnes
množstvo manažérovpochybuje, či je vlastne stratégia najdôležitejší faktor. Pre stratégiu je dôležité robiť množstvo
analýz. Stratégie časom zastarávajú. Ani v ročnom pláne si manažéri nevedia predstaviť ako daný ročný plán dopadne. Je dnes otázne, či
stratégia áno, alebo nie, v čase globálnej hospodárskej krízy.
b) operačné systémy –to
je druhý faktor, dávajú veľkú konkurenčnú výhodu.
c) ľudské zdroje – sastále zdokonaľujú, je to špecifický zdroj. Dokážu vytvoriťprojekty,ktoré zároveň aj dokážu
zrealizovať.
Strategické myslenie
smeruje do budúcnosti, ale informácie máme iba
o
minulosti
a prítomnosti, vychádza zo všeobecných čŕt ľudského myslenia. Myslenie
má
tri fázy:
vnímanie, poznávanie, uvažovanie. V prípade strategického myslenia je celý proces cyklický.
Stratégovia a
vodcovia
Perikles je vzorom klasickej podoby stratéga. Tvrdil, že „Stratég by mal
vidieť to čo iní nevidia“. zdôrazňoval, že stratégovia sa nemajú sústreďovať iba na tvorbu
vízií astratégií, aleúspešnosť stratégie je závislá aj na schopnosti stratégov
získať si podporu pre svoje myšlienky. Teda presvedčiť iných o účinnosti stratégie. Stratégia nevyžaduje iba myslenie, ale aj KONANIE.
Filip II.-Macedónsky a Alexander Veľký-Macedónsky –
stratégovia vojny a diplomacie –vedeli využívať svoje silné stránky a vyhľadávali slabé miesta protivníkov.
Veľkí stratégovia Európy dvoch tisícročí –Napoleon, Matka
Tereza, Masaryk, Havel,Churchill.
Čínska vojenská stratégia je rozobratá v
diele „Umenie vojny“ majstra Sun Tzu - na vojnu satreba starostlivo pripravovať, detailne
každý krok plánovať. Hovorí, že najvyššou formouvíťazstva je stratégia (poraziť protivníka bez boja), druhou najvyššou
formou víťazstva je poraziť protivníka spojenectvom (požičaním si sily od spojencov), ďalšou formou víťazstva je poraziť nepriateľa na
otvorenom poli (možnosť útočiť i odísť z boja) a najhoršou formou je práve víťazstvo obliehaním múrov mesta (príliš nákladné).
Manažérske osobnosti Európy – Henri Nestlé (firmu NESTLÉ založil v roku
1866s myšlienkou zdravej výživy), Tomáš Baťa (dominujúca črta stratégie „sociálny
rozmer“ –
Vízia: „stopánkami za 29 korún obuť pol republiky“ ho viedla k neustálemu
zdokonaľovaniu uplatňovaného systému riadenia.), Friedrich Bayer (spoločnosť Bayer založil v roku 1863 – obchod s
priemyselnými farbivami. Stratégia založená na mladých a nadaných ľuďoch)
Manažérske osobnosti Ameriky
– Henry Ford (priekopník nových metód v manažmente –zaviedol prúdovú
hromadnú výrobu osobných automobilov, 8 hodinový pracovný čas a časovú mzdu 5 USD / deň.), Bill Gates, Roy Crock
(McDonald’s).
Strategickí manažéri a ich postavenie v manažmente organizácie
Strategickí
manažéri - každý kto chce byť úspešným manažérom musí používať strategickémyslenie a uplatňovať ho stále
(= NON STOP) a nie ho len „zapnúť“ keď je nejaký problém. Je to o vzdávaní sa starých návykov. Je to
proaktívny postoj manažéra, teda postoj provokujúcizmeny. Sila
vplyvu manažéra závisí od osobných vlastností, manažérskych schopností a postavenia v organizácii.
Strategickí manažéri musia mať nadhľad, perspektívu, napĺňať svoje potreby cez potreby organizácie a chuť učiť sa, musia mať tiež
vizionársky pohľad, celostný pohľad na organizáciu, variantnosť riešení, odvahu robiť zmeny.