Distribučné systémy a logistika
35. Distribučné systémy a logistika.
Podstata a
funkcie distribučných kanálov. Úrovne distribučných kanálov.
Úloha sprostredkovateľov v distribučnom kanáli. Fyzická distribúcia. Logistika v
distribučnom systéme podniku.
Podstata a funkcie
distribučných kanálov
Distribučný (odbytový) kanál je súhrn všetkých
podnikov a jednotlivých osôb, ktoré sa stanú vlastníkmi pri prevode vlastníctva produktov a služieb v prípadoch, keď sa
produkt dostáva od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi alebo na priemyselné spracovanie.
Funkcie odbytového
kanála:
• Výskum trhu – získavanie informácií, ktoré sú potrebné na plánovanie a podporu výmeny
tovaru.
• Promotion odbytu – spracovanie a rozširovanie presvedčivých informácií o produktoch.
• Získavanie kontaktov – hľadanie a nadväzovanie vzťahov s potenciálnymi odberateľmi.
•
Transformácia – prispôsobenie sa potrebám zákazníkov – tvorba skupín tovarov, triedenie tovarov, kompletizácia tovarov a
balenie.
• Vyjednávanie a sprostredkovanie
• Fyzická distribúcia – doprava a skladovanie
tovaru.
• Financovanie – nákladov odbytových aktivít, leasing, obchodné úvery.
• Preberanie rizika – riziko spojené s odbytovými činnosťami.
Úrovne
distribučných kanálov – distribučné cesty možno charakterizovať podľa počtu
stupňov v kanáli, resp. úrovní. Každý sprostredkovateľ, ktorý prispeje k tomu, aby sa produkt a jeho vlastníctvo dostalo ku
konečnému kupujúcemu, predstavuje jednu úroveň odbytu.
• Distribučná cesta 0. úrovne – medzi výrobcom a
spotrebiteľom nie je medzičlánok
• Distribučná cesta 1. úrovne – keď do
distribúcie vstúpi aj maloobchodník
• Distribučná cesta 2. úrovne – ak sa na distrib.
podieľajú aj malovýrobca a veľkovýrobca
• Distribučná cesta 3. úrovne – ak je
prítomný aj ďalší článok
Dodávka strojov náročných na obsluhu – nevstupuje žiadny kanál. Tam kde je
to menej náročné, je určitý medzičlánok. Tovar na priemyselné využitie – menej kanálov.
Distribučné
kanály:
• Priamy marketing: výrobca – spotrebiteľ (bez
sprostredkovateľa)
• Pri spotrebnom tovare je to cesta: Výrobca →
Veľkoobchodník → Jobber → Maloobchodník → Spotrebiteľ
• Pri odbyte výrobných
faktorov je to alternatívne: Výrobca → Obchodný zástupca výrobcu (Odbytové
oddelenie výrobcu ) → Distribútor výrobných faktorov → Produkčný spotrebiteľ
• inštitúcie v odbytovom
kanále sú prepojené tokmi: fyzický tok tovaru, prevod vlastníctva, tok platieb, tok informácií, tok
komunikačných nástrojov
Úloha sprostredkovateľov – vyššia efektívnosť pri sprístupňovaní
produktov na trh. Sprostredkovateľ môže ponúknuť udržovanie zásob na mieste, zmapovanie miestneho trhu alebo dokonca môže
ovládnuť nejakú časť trhu pre produkty daného výrobcu, môže tiež poskytovať personál, podiel na finančnom zabezpečení, propagáciu a
tiež dodatočný servis.
Fyzická distribúcia – zahŕňa plánovanie, implementáciu a operatívne
riadenie fyzického toku materiálu a finálnych produktov z miesta ich vzniku až do miesta ich spotreby tak, aby zodpovedali
požiadavkám zákazníkov. K najdôležitejším nákladom fyzickej distribúcie patria:
• náklady na dopravu,
• náklady na udržiavanie zásob,
• náklady na skladovanie,
• náklady na služby zákazníkom v
objednávkovom procese.
Ciele fyzickej distribúcie – dodať správny tovar na správne
miesto v správnom čase za čo najmenšie náklady a je zabezpečiť fungovanie a riadenie
zásobovacieho reťazca.
Logistika plní niekoľko dôležitých funkcií:
• dispozičné funkcie
– analýza, plánovanie a voľba prepravných prostriedkov
• prepravné funkcie –
vnútropodniková doprava, domáca, diaľková a zahraničná doprava
• obchodné funkcie –
organizácia a realizácia tovaru, zabezpečenie priestoru, organizácia podniku
• skladovacia funkcia
– uskladňovanie a preskladňovanie
• zhromažďovacia a rozdeľovacia funkcia – teritoriálne
úlohy predbežných a prebiehajúcich prepráv
• funkcie balenia – výber prepravných balení, obslužných
pomocných prostriedkov, tvorba jednotiek prepravy
• funkcia informačná – riadenie a kontrola fyzického pohybu
tovaru
• funkcia triediaca – podpora predaja, služby zákazníkom, platenie, poistenie a pod.
V súčasnosti podniky venujú distribučnej logistike veľký záujem. Hlavné dôvody tohto záujmu vychádzajú zo
skutočností, že:
• nákupné rozhodnutia spotrebiteľov sú ovplyvňované nielen samotnou úžitkovou vlastnosťou
produktov, ale aj tzv. vedľajšími výkonmi, ktoré sú ovplyvnené distribučnými výkonmi
• nové podnikové formy obchodu
sú nezriedka spojené s logistickými inováciami
• nové technológie menia dopravné cesty, skladovanie, balenie ako aj
informačné systémy distribučnej logistiky
• veľmi silní zákazníci presúvajú svoje logistické problémy na dodávateľov
• rastúce ceny energie vedú k rastúcim dopravným nákladom
Zones.sk – Zóny pre každého študenta