Implementácia systému marketingovej kontroly do podniku, marketingový audit
37. Implementácia systému marketingovej kontroly do podniku, marketingový audit.
Systém
marketingovej kontroly v podniku. Vzťah marketingovej kontroly a marketingového auditu. Zložky
marketingového auditu.
Marketingová kontrola zabezpečuje spätnú väzbu pre ďalšie
plánovanie a implementáciu, zahŕňa operatívne sledovanie výkonov, zisťovanie príčin
vzniku vážnych nedostatkov a rozhodnutia o opravných opatreniach, ktoré odstránia tieto medzery. Korektúra sa môže týkať spôsobu vykonania
aj zmeny cieľov. Hlavným nástrojom strategickej kontroly je marketingový audit.
Existujú tri typy marketingovej
kontroly:
• kontrola ročného plánu – obsahuje priebežnú kontrolu výkonu v porovnaní s ročným
plánom a v prípade potreby uplatnenie korektívnych opatrení.
• kontrola ziskovosti – zahŕňa
zistenie skutočnej ziskovosti podľa produktov, teritórií, trhov a distribučných kanálov.
• kontrola stratégie
– zameriava sa na sledovanie, či základné stratégie firmy sú v súlade s jej príležitosťami
Marketingový audit – jeho cieľom je určenie problémových oblastí, príležitostí a
navrhnutie opatrení, ktoré by viedli k zvýšeniu marketingovej výkonnosti organizácie. Mal by byť komplexný,
systematický, nezávislý a pravidelný.
Zložky Marketingového auditu (podľa
Kotlera):
1) Audit marketingového prostredia – analýza
makroekonomických síl, ktoré môžu poskytnúť príležitosť alebo znamenať riziká.
2) Audit
marketingovej stratégie – posúdenie marketingových cieľov a stratégie
vo vzťahu k zdrojom a možnostiam organizácie.
3) Audit marketingovej organizácie
– je zameraná na hodnotenie primeranosti organ. štruktúry z hľadiska jej funkčnosti a vzájomných
vzťahov.
4) Audit marketingových systémov – je zameraný na činnosť
marketingového informačného systému, marketingového plánovacieho systému, marketingového kontrolného systému a
systému vývoja nových produktov.
5) Audit marketingovej produktivity – skúma
výkonnosť rôznych aspektov marketingového programu ako aj marketingových výdavkov.
6)
Audit marketingových funkcií – detailné vyhodnotenie každého z elementov marketingového
mixu.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta