Implementácia systému marketingovej kontroly do podniku, marketingový audit
37. Implementácia systému marketingovej kontroly do podniku, marketingový audit.
Systém marketingovej kontroly v podniku. Vzťah marketingovej kontroly a marketingového auditu. Zložky marketingového auditu.Marketingová kontrola zabezpečuje spätnú väzbu pre ďalšie plánovanie a implementáciu, zahŕňa operatívne sledovanie výkonov, zisťovanie príčin vzniku vážnych nedostatkov a rozhodnutia o opravných opatreniach, ktoré odstránia tieto medzery. Korektúra sa môže týkať spôsobu vykonania aj zmeny cieľov. Hlavným nástrojom strategickej kontroly je marketingový audit.
Existujú tri typy marketingovej kontroly:
• kontrola ročného plánu – obsahuje priebežnú kontrolu výkonu v porovnaní s ročným plánom a v prípade potreby uplatnenie korektívnych opatrení.• kontrola ziskovosti – zahŕňa zistenie skutočnej ziskovosti podľa produktov, teritórií, trhov a distribučných kanálov.
• kontrola stratégie – zameriava sa na sledovanie, či základné stratégie firmy sú v súlade s jej príležitosťami
Marketingový audit – jeho cieľom je určenie problémových oblastí, príležitostí a navrhnutie opatrení, ktoré by viedli k zvýšeniu marketingovej výkonnosti organizácie. Mal by byť komplexný, systematický, nezávislý a pravidelný.
Zložky Marketingového auditu (podľa Kotlera):
1) Audit marketingového prostredia – analýza makroekonomických síl, ktoré môžu poskytnúť príležitosť alebo znamenať riziká.2) Audit marketingovej stratégie – posúdenie marketingových cieľov a stratégie vo vzťahu k zdrojom a možnostiam organizácie.
3) Audit marketingovej organizácie – je zameraná na hodnotenie primeranosti organ. štruktúry z hľadiska jej funkčnosti a vzájomných vzťahov.
4) Audit marketingových systémov – je zameraný na činnosť marketingového informačného systému, marketingového plánovacieho systému, marketingového kontrolného systému a systému vývoja nových produktov.
5) Audit marketingovej produktivity – skúma výkonnosť rôznych aspektov marketingového programu ako aj marketingových výdavkov.
6) Audit marketingových funkcií – detailné vyhodnotenie každého z elementov marketingového mixu.
Zones.sk – Najväčší študentský portál