Rola informačných systémov v podniku
50. Rola informačných systémov v podniku.
Úloha informačného systému v
podniku. Informačná podpora riadenia procesu. Stupne agregovaných informácií (príklad).
Úloha IS v podniku - jeho základnou úlohou je zabezpečiť dostatok relevantných,
správnych a presných informácií v potrebných termínoch a v požadovanej forme na prípravu rozhodnutí.
Je to
systém, ktorý pozostáva z ľudí, technických a programových prostriedkov na zabezpečenie zhromažďovania, prenosu, ukladania, výberu,
spracovania, distribúcie a prezentácie informácií pre potrebu rozhodovania tak, aby riadiaci pracovníci mohli vykonávať svoje riadiace funkcie
vo všetkých zložkách riadiaceho systému.
IS integrujú informácie z rôznych oddelení, a distribuujú ich tam, kde sú potrebné
pre rozhodovanie. Pomáhajú zvyšovať efektivitu rozhodovacích procesov. Cieľom IS je zabezpečiť kvalitu a dostatok včasných informácií pre
rozhodovací proces. Pomáhajú získať konkurenčnú výhodu, vytvárajú konkurenčnú pozíciu a stratégiu
3
základné role IS:
Automatizácia procesov - Informačný systém dokáže výrazne zvýšiť
produktivitu predaja alebo výroby a podporuje kvalitu služieb zákazníkom. Firmy, ktoré používajú Informačné systémy,
trávia oveľa menej času manuálnym zadávaním a sledovaním objednávok.
Systémy na podporu rozhodovania (DSS - Decision
Support Systems) – počítačové informačné systémy, ktoré poskytujú interaktívnu informačnú
podporu manažérom počas rozhodovacieho procesu (nástroje, dáta a techniky na pomoc manažerom pri robení ad-hoc rozhodnutí, rozhodujúce sú
požiadavky, nie vstupy, používajú analytické modely, špecializované databázy...)
Strategická rola IS
- Strategický IS mení ciele, operácie, produkty, služby alebo vzťahy s prostredím v organizácii, aby
pomohol získať organizácii konkurenčnú východu. IS je veľmi účinná zbraň a strategický zdroj voči konkurencii, pomáha zvýšiť
produktivitu a efektívnosť.
Informačná podpora riadenia procesu
Informačný systém dokáže výrazne zvýšiť produktivitu predaja alebo výroby a podporuje kvalitu služieb zákazníkom napr. zjednodušením
procesov prijímania objednávok a poskytovaním prehľadných informácií v priebehu celého realizačného procesu. Firmy, ktoré používajú IS,
trávia oveľa menej času manuálnym zadávaním a sledovaním objednávok a majú tak väčší priestor na proaktívne riadenie iných aspektov
svojho podnikania. Riadenie objednávok umožňuje napr. viackanálové prijímanie objednávok a konfigurovanie dynamických podnikových procesov na
princípoch workflow.
Stupne agregovaných informácií (príklad)
Agregované informácie =
štatistické informácie.
Podľa stupňa agregácie informácie:
•
prvotné (pôvodné) informácie – sú priamym odrazom objektívnej reality, väčšina
vzniká meraním, pozorovaním. Vyznačujú sa veľkým rozsahom a sú typické pre najnižšiu úroveň
organizácie.
• druhotné (odvodené) informácie – ich podiel a význam
vzrastá smerom k vyšším stupňom organizácie a majú veľký význam pre rozhodovanie.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta