6. Manažment organizácií, základné atribúty organizácií
6. Manažment organizácií, základné atribúty organizácií
Organizačný dizajn, typy a prístupy k tvorbe organizačného dizajnu. Výhody a nevýhodyjednotlivých organizačných štruktúr.
Organizačný dizajn: podstatou organizačného dizajnu je tvorba organizačnej štruktúry
- je to proces koordinácie, prípadne zmeny jednotlivých častí organizačnej štruktúry, tak aby ich usporiadanie bolo čo najefektívnejšie a plne podriadené plneniu cieľov organizácie
Organizačná štruktúra: formálna konfigurácia jednotlivcov a skupín, závislá od činností nimi vykonávaných, ich zodpovedností a právomocí
- rozmiestňuje ľudské, materiálne a finančné zdroje tak, aby bolo dosiahnuté efektívne plnenie cieľov organizácie
- špecifikuje vzťahy podriadený – nadriadený v organizácii a vyčleňuje tak právomoci jednotlivých pracovníkov
2 základné princípy pri tvorbe organizačných štruktúr
1) Diferenciácia – ako bude rozdelená práca v rámci organizácie – aspekt deľby práce
2) Integrácia – proces zaraďovania pracovných činností k pracovným miestam (pracovné skupiny, oddelenia)
+ Úroveň špecializácie – úroveň rozlíšenia jednotlivých pracovných činností – závisí od veľkosti organizácie
Kombináciou týchto dvoch princípov vzniká vertikálne a horizontálne členená organizačná štruktúra
a) vertikálna dimenzia
- informácia o umiestnení zamestnanca v organizácii najmä z hľadiska jeho postu vo vzťahu k ostatným
- hierarchia právomocí
- organizačné zoskupenia – spojenie pozícií podobného charakteru a úloh do skupiny prislúchajúcej jednej vedúcej pozícii
- určenie rozsahu kontroly (centralizácia, decentralizácia)
- určenie pravidiel hry a procedúr
b) horizontálna dimenzia
- niekoľko nástrojov napĺňania organizačnej štruktúry (komunikácie) – písomné správy, priamy kontakt, tvorba pozícií liason person, pozícia koordinátora
- najsilnejšou horizontálnou štruktúrou sú pracovné tímy
Prístupy k organizačnému dizajnu
Určujúcim faktorom tvorby organizačnej štruktúry je súvis nasledujúcich princípov:
- princíp oddelenia funkcií riadenia od realizácie
- princíp delegovania právomocí, zodpovednosti a úloh
- princíp jednotnosti riadenia, zodpovednosti a kompetencie
- princípy presného stanovenia spojovacích ciest administratívneho postupu a jeho optimálneho časovania
- Klasická teória
- Max Weber, Frederick Taylor a Henri Fayol považovali za najefektívnejší spôsob organizovania práce taký, ktorý je založený na vysokej špecializácii, jasne definovanom súbore pravidiel a formálnej hierarchickej štruktúre
- založená na deterministickom chápaní sveta
- pyramídový systém organizovania spoločností
- nezohľadňuje ľudský faktor a jeho potreby v organizácii
- rigidný voči externému prostrediu
- Neoklasický prístup
- Hawthornské štúdie poukázali na dôležitosť rádového robotníka
- nie len ekonomická efektivita je dominantou úspešnosti a fungovania organizácie, ale aj uspokojenie pracovnej sily
- snaha o nájdenie ideálnej organizačnej štruktúry
- Situačný prístup
- dnes
- podstatou je flexibilita a prispôsobenie sa meniacim podmienkam prostredia
- na základe tohto princípu rozlišujeme mechanistický a organický prístup
Mechanistický koncept organizačného dizajnu
- klasický prístup
- vysoká miera formalizácie a centralizácie
- 2 hlavné typy organizačných štruktúr:
1) Funkcionálna organizačná štruktúra
- základom je diferenciácia a špecializácia
- práca s ľuďmi podobného zamerania, vzdelania a skúseností
- zoskupenie všeobecných funkcií zhora až po najnižšiu úroveň organizácie
- rozdelenie pozícií na základe funkčnej charakteristiky
- opodstatnené najmä v stabilnom odvetví
- silnou stránkou je úspornosť v nárokoch na ekonomické zázemie a efektívne využitie špecializácie
2) Divizionálna organizačná štruktúra
- vysoká flexibilita a schopnosť prispôsobiť sa externému prostrediu
- vysoká schopnosť koordinácie medzi jednotlivými skupinami
- každá organizačná jednotka je autonómnou súčasťou jedného celku, vlastní svoj manažment a riadiacu autoritu – výsledky jednotiek sú kontrolované hlavným vedením podniku
- štruktúra je obvyklá vo veľkých podnikoch a prísne orientovaná na výsledky divízie
- nevýhodou sú vyššie finančné nároky, prípadná duplicita vykonávaných činností – neefektivita
- jednotlivé oddelenia v rámci divizionálnej štruktúry podliehajú pravidlám funkcionálneho členenia
- výhodou je zameranie na dosiahnuté výsledky
Organický koncept organizačného dizajnu
- nízka formalizácia, decentralizácia
- napĺňanie úloh nie je presne definované a je závislé na miere účasti jednotlivca na plnení organizačného cieľa
- horizontálna komunikácia a nízky podiel pevných pravidiel a noriem
- nízky stupeň špecializácie
- vysoká miera sebakontroly, dôraz na koordináciu medzi spolupracovníkmi
- výhodami sú flexibilita, operatívnosť a hospodárnosť
- 5 základných typov organizačných štruktúr:
Vlastník | |||||||
Odbyt | Služby | Servis |
1) Jednoduchá štruktúra
- nízka formalizácia, vysoká centralizácia
- pre malé podniky
2) Sieťová štruktúra
- pre malú centralizovanú organizáciu závislú od iných organizácií
- základné obchodné funkcie na spoločnom zmluvnom základe
Samostatná jednotka (veda a výskum) | Samostatná jednotka (reklama a podp.predaja) | |||
Výkonná skupina | ||||
Samostatná jednotka (výroba a balenie) | Samostatná jednotka (predaj a distribúcia) |
3) Komisná štruktúra
- na dobu neurčitú alebo len na špecifické obdobie
- úlohou je spojiť dohromady širšiu škálu expertov z rôznych funkcionálnych línií
4) Task Force štruktúra
- vytváraná za cieľom naplnenia špecifických úloh s presne stanovenými pravidlami
- zainteresovanie personálu z ostatných organizačných jednotiek
5) Maticová štruktúra
- implementuje produktovú a funkcionálnu štruktúru do komplexného celku
- koordinačné stretnutia zaberajú pomerne veľa času
- niektorí zamestnanci majú dvoch manažérov
- duálna interná organizácia
- najväčšie nároky na tréning a riadenie ľudských zdrojov
Henry Mintzberg
- organizácie sú vytvárané 4 základnými prvkami:
- operačné jadro (zamestnanci a činnosti priamo sa vzťahujúce na výrobok)
- strategický vrchol (zamestnanci zodpovední za chod celej organizácie)
- strednolíniový element (zam.kt.pôsobia ako transformatívny faktor medzi strategickým riadením a operačným jadrom)
- technická štruktúra (špecialisti zodpovední za štandardizáciu rôznych organizačných činností)
- 5 prístupov k dizajnu organizácie:
1) Jednoduchá štruktúra
- malé podniky s malou neformálnou štruktúrou
- všetku moc má vlastník, celková štruktúra je silne organického charakteru
- absolútna flexibilita, závislosť úspechu na jednej osobe
2) Strojová byrokracia
- pracovné činnosti sú vysoko špecializované
- rozhodnutia vykonávané v strategickom vrchole
- vysoko stabilné prostredie organizácie
- práca je nudná a dehumanizujúca
3) Profesionálna byrokracia
- organizácie pozostávajúce z vysoko špecializovaných pracovníkov s vysokým stupňom nezávislosti
- formálne prostredie, určitá miera kooperácie
- môže dôjsť k strate strategického videnia
4) Adhokracia
- obdoba organického prístupu
- moc rozhodovať je na nižších úrovniach, špecialisti spolupracujú v rámci tímov (spoločné projekty)
- podporuje inovácie, ale možnosť konfliktov
5) Divizionálna štruktúra
Faktory ovplyvňujúce rozhodnutia o organizačnej štruktúre
- veľkosť organizácie (veľké organizácie – mechanistický koncept)
- prostredie – stabilita (mechanistický) / nestabilita
- technologické zariadenia a tok materiálu (určujú štruktúru a hierarchiu pracovných miest)
- stratégia organizácie (štruktúra vychádza zo stratégie)
POROVNANIE
Mechanistická organizácia | Organická organizácia |
Aplikujú sa klasické princípy | Aplikujú sa súčasné princípy |
Vysoká horizontálna diferenciácia | Nízka horizontálna diferenciácia |
Rigidné hierarchické vzťahy | Spolupráca (vertikálna aj horizontálna) |
Pevne stanovené úlohy | Adaptabilné úlohy |
Vysoká formalizácia | Nízka formalizácia |
Formálne komunikačné kanály | Neformálna komunikácia |
Centralizovaná rozhodovacia autorita | Decentralizovaná rozhodovacia autorita |
Zones.sk – Najväčší študentský portál