23. Stratégia a strategické myslenie manažérov
23. Stratégia a strategické myslenie manažérov
Stratégia a taktika v manažmente. Stratégia
ako kritický faktor úspešnosti organizácie. Mechanické myslenie, intuícia a strategické myslenie. Stratégovia a vodcovia.
Strategickí manažéri a ich postavenie v manažmente organizácií.
Stratégia a taktika v manažmente
Stratégia – jasne vymedzená a definovaná predstava o zapojení aktivít (vnútorných jednotiek), ich rozmiestnení,
o koordinovanom postupe podporovanom vhodným rozvrhovaním disponibilných zdrojov tak, aby sa naplnil vymedzený strategický zámer a cieľ. Teda
sústreďuje sa na vymedzenie základných strategických pozícií, ktoré je nutné zaujať pre dosiahnutie úspechu pri napĺňaní súhrnných
strategických cieľov. Rieši strategické problémy, týkajúce sa určitého vymedzeného celku, celostne a z nadhľadu. Z hierarchického
pohľadu je vždy nadradená taktike. Je doménou vrcholových manažérov.
Taktika – je orientovaná skôr na
parciálne oblasti a úlohy smerujúce k podpore realizácie stratégie. Teda určuje postupy, ktorými je možné efektívne a účinne zaujať
strategické pozície v súlade s vymedzenou stratégiou. Rieši parciálne problémy lokálneho charakteru ako súčasť riešenia strategických
problémov ako celku. Je doménou stredného manažmentu.
Operatíva – zabezpečuje schopnosť a pripravenosť
zrealizovať základné a podporné činnosti, ktoré sú nutné k dosiahnutiu vymedzeného taktického pohybu.
Stratégia a taktika
sú v manažmente relatívnymi pojmami. V rámci diverzifikovanej spoločnosti sa nachádzajú tri základné hierarchické úrovne: korporácia,
SBU a jednotlivé funkčné oblasti manažmentu (marketing, R&D, výroba, atď.). Stratégia funkčnej oblasti tvorí taktiku SBU a to, čo je
považované za stratégiu v SBU, je len taktikou v rámci korporácie ako celku. Dôležité je, aby stratégia a taktika boli vzájomne
zosúladené a smerovali k napĺňaniu spoločných strategických cieľov.
Stratégia ako kritický faktor
úspešnosti organizácie
Kritické faktory úspešnosti organizácie (K.H.Chung): stratégia podniku, HR, operačné systémy
6
kľúčov k úspešnosti podniku: stratégia podniku, strategicky orientovaná organizácia, IS, HR, štýl vedenia a orientácia na zákazníka
PROCES MYSLENIA
- Vnímanie (získané info) -> Poznávanie
(duševné spracovanie) -> Uvažovanie (úsudok)
- Myslenie skôr ako cyklický proces:
Všetky fázy môžu prebiehať naraz a sústavne!!!
Strategické myslenie
- je to
myslenie na budúcnosť
- pomáha nám učiť sa z minulosti, využívať nadobudnuté poznatky a skúsenosti, chápať veci
v súvislostiach a pohybe a nenechať sa pritom zväzovať starými návykmi
- využíva v minulosti osvedčené postupy a techniky
a súčasne ich obohacuje o kvalitatívne nové prvky myslenia
- snaha o uplatnenie nového a netradičného pohľadu na problém
- tímy riešiteľov sa snažia analyzovať a riešiť daný problém tak, že najprv identifikujú základné prvky problému a vzťahy medzi
nimi na základe zvoleného netradičného pohľadu
- to im v konečnom dôsledku umožní nájsť i nové netradičné riešenia
s pohľadom do budúcnosti
Mechanické myslenie
- využívanie
štandardných, v minulosti osvedčených, akceptovaných prístupov
- tímy analytikov vytvárajú analýzy výsledkom ktorých je
identifikácia prvkov problému
- komplexné riešenie problémov, nie však nové riešenia
Intuícia
- žiadne analýzy, problém sa definuje na základe skúseností, vedomostí, pocitov
- riešenie len
čiastkových problémov, čo nevylučuje možnosť vzniku ďalších nadväzujúcich problémov
- rýchlosť a pružnosť reakcie, nečakané
parciálne riešenia prekvapujúce pre konkurenciu
- riziko podcenenia komplexného riešenia problémov pri vynechaní analýz, chýba
možnosť kontroly
Strategické myslenie ako myslenie o konaní
pochopenie podstaty problému → vlastné strategické myslenie → konanie → výsledky
Existujú tri základné možnosti
vzťahu medzi strategickým myslením a konaním:
- najprv myslím, potom konám - teda mieriť-páliť (veľa
náročných analýz)
- learning by doing - teda páliť-mieriť-páliť (postup založený na pokusoch a omyloch)
- systém
Rambo - teda pálim-pálim-pálim (nepremyslené konanie, malá pravdepodobnosť na úspech)
- ľudské vlastnosti v
závislosti od aktivizácie mozgu
- ľavá strana (logická) – sústredenosť, istota, intelektuálnosť,
deduktívnosť, racionálnosť, objektívnosť, analytickosť... (preskripčný prístup)
- pravá strana (intuitívna) –
rozptýlenosť, predpoklad, intuitívnosť, predstavivosť, impulzívnosť, tajomnosť, bezčasnosť, voľnosť, subjektivita,
súčasnosť... (emergentný prístup)
Stratégovia a vodcovia
Stratégia – gr.
„stratos“-armáda, „agein“-veliteľ
Antické Grécko – Perikles – dôležitosť vizionárskych schopností stratéga
a schopnosti vedieť o tom presvedčiť ostatných
Filip II. Macedónsky a Alexander Veľký – dôležitosť diplomatických
stratégií, individuálneho prístupu voči jednotlivým protivníkom
Veľkí stratégovia Európy: Napoleon, Lenin, Churchill, De
Gaulle, Masaryk, Matka Tereza, Ján Pavol II., atď.
Čínska vojenská stratégia je rozobratá v diele „Umenie vojny“ (13 kapitol)
majstra Sun Tzu
Podľa Sun Tzu sa treba na vojnu starostlivo pripravovať, detailne každý krok plánovať. Avšak vraví, že
najvyššou formou víťazstva je práve stratégia (poraziť protivníka bez boja, diplomaticky), druhou najvyššou formou víťazstva je poraziť
protivníka spojenectvom (požičaním si sily od spojencov), ďalšou formou víťazstva je poraziť nepriateľa na otvorenom poli (možnosť
útočiť i odísť z boja) a najhoršou formou je práve víťazstvo obliehaním múrov mesta (príliš nákladné).
Manažérske
osobnosti Európy: Henri Nestlé, Werner von Siemens, Tomáš Baťa, Antoine Riboud (Danone), atď.
Manažérske osobnosti Ameriky:
Henry Ford, Roy Crock (McDonald’s), Jack Welch (GE), Bill Gates, atď.
Manažérske osobnosti Ázie: Honda a Fujisawa, Morita (Sony),
Toyoda, Matsushita (Matsushita Electric), Chung Ju Yung (Hyundai), atď.
Strategickí manažéri a ich postavenie
v manažmente organizácií
Sila vplyvu manažéra na strategické rozhodovanie závisí od: osobnostných vlastností
manažéra (mozgové hemisféry), manažérskych schopností a postavenia v organizácii
Existujú 4 typy postojov manažérov:
- pasívny postoj (postoj pštrosa) – strkanie hlavy do piesku pred problémami
- reaktívny postoj (postoj hasiča) – operatívne
hasenie súčasných vznikajúcich problémov, neostáva čas na strategické myslenie
- preaktívny postoj (postoj poistenca) – príprava na
budúcnosť a zmeny, ale vidí najmä hrozby, hľadá cesty ako znížiť riziko z ich vplyvu
- proaktívny postoj (postoj konšpirátora) –
predvída i príležitosti a smeruje organizáciu k ich využívaniu
Strategické myslenie vyžaduje proaktívny postoj manažérov,
ktorí aktívne pristupujú k riešeniu problémov, tvorbe budúcnosti, prekonávaniu starých návykov a uskutočňovaniu zmien.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta