25. Strategické smerovanie organizácie
Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 08.11.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 696 slov
Počet zobrazení: 4 001
Počet zobrazení: 4 001
Tlačení: 304
Uložení: 322
Uložení: 322
25. Strategické smerovanie organizácie
Funkcia vízie a poslania pri tvorbe stratégie. Strategické ciele organizácie. Konfliktné a synergické ciele organizácie z pohľadu zainteresovaných skupín (stakeholders).VÍZIA
- predstava o postavení podniku v budúcom prostredí, vytvorená na základe myšlienok predbiehajúcich dobu- vízia nie je prognóza ani cieľ
- ukazuje smer, ktorým by sa mala organizácia uberať
- je odvodená od intuície
- má byť predovšetkým motivačná
- tvorcovia vízie sa u svojich súčasníkov spravidla stretávajú s nepochopením
- podľa vízie sa formujú strategické ciele
- víziou sa organizácia odlíši od väčšiny
Vytváranie vízie manažmentu
virtuálny prístup k tvorbe vízie- pokúsime sa myšlienkami preniesť do časového horizontu vzdialeného 10-15 rokov
- napr. check out ext / int situation (what problems to solve in plan for the next year in 2820 – aké zmeny vzhľadom na víziu?)
analytický prístup k tvorbe vízie
- vymedzenie oblastí, v ktorých môžeme očakávať zmeny z pohľadu vzdialeného časového horizontu
1. problém
2. otázky (analysis)
3. stručné odpovede (jedna dve vety a ideme ďalej)
- vonkajšia vízia – orientácia na konkurenciu
- vnútorná vízia
- pozitívna
- negatívna – nedovoliť konkurentom niečo
- často – dostať sa tam, kde je konkurencia
- vízia – cieľ – stratégia
- individuálne vs. spoločné vízie
- vízia na papieri – spoločná vízia
- vízie vznikajú vnútri
- spoločná vízia vzniká interakciou a vyžaduje si čas (Baťa – prejavy)
- na víziu nemôžete nikoho nahovoriť, ľudia sa môžu nechať pre víziu získať
POSLANIE (MISIA)
- poslanie je dôvod existencie organizácie a musí ho mať každá firma- pri vymedzovaní poslania zohráva dôležitú úlohu podniková filozofia
- pomenúva rozsah pôsobnosti organizácie, čo chce organizácia ponúknuť
- podniková filozofia spravidla odpovedá na otázky
- kto sme a čo sme?
- v čom podnikáme (predmet)
- história nášho vzniku / vývoja
- doterajšie najdôležitejšie úspechy
- aká je súčasná stratégia
- aké sú naše súčasné výsledky
- aké je naše heslo, slogan, logo, hymna, etc.
- aká je naša zákaznícka orientácia?
- odvetvová a výrobková orientácia
- trhová orientácia a cieľový segment trhu
- technologická špecializácia, resp. stupeň vertikálnej integrácie
- aká je naša interná politika?
- inovačná politika a riadenie kvality
- investičná a funkčná politika
- personálna politika
- uplatňovaný systém motivácie a sociálny program
- presadzovaný štýl vedenia, IS
- aká je naša politika voči okoliu?
- vzťah k vlastníkom, resp. akcionárom
- vzťah k dodávateľom, miestnym orgánom, záujmovým skupinám a ostatným subjektom okolia
- užšie vymedzenie poslania (výhody)
- pri špecializácii je jasná podnikateľská orientácia, efektívna alokácia zdrojov, špecializácia technológií, pracovníkov
- ide o podrobnú prezentáciu o zameraní firmy, informácie aj o trhoch, na ktorých pôsobí (chce pôsobiť), technológiách
- nevýhodou je obmedzenie pri prípadnom objavení a využívaní príležitostí v meniacom sa prostredí podniku
- širšie vymedzenie poslania (výhody)
- diverzifikácia znižuje riziko podnikania, umožňuje formovať portfólio aktivít...
- ide o globálnejšiu predstavu o zameraní firmy
- výhodou je priestor na pružné reagovanie a prispôsobenie sa zmenám
- nevýhodu môže byť dezorientácia zákazníkov a prípadné pochybnosti o oblasti a zámere podnikania
- znaky dobrého poslania:
- obmedzený počet cieľov
- zdôraznenie hlavnej politiky a hodnôt organizácie (prístup k stakeholderom)
- vymedzenie pola pôsobnosti
- na určení poslania by sa mali podieľať aj zamestnanci, zákazníci
- ak je firma úspešná, môže svoje poslanie zmeniť a prehodnotiť (znak rastu firmy)
- nezisková organizácia naplnením svojho poslania zaniká (stráca zmysel svojej existencie)
- prvky vplývajúce na poslanie:
- história organizácie
- aktuálne preferencie
- trhové hospodárstvo
- zdroje organizácie
- kompetencie
STRATEGICKÉ CIELE
- súčasný stav [t(T)], str. cieľ [t(T+5)], etapy, vision [t(T+N)]- cieľ – žiadúci stav, vyhlásenie, ktorý sa má v budúcnosti dosiahnuť a je merateľný príslušnými kvantitatívnymi / kvalitatívnymi ukazovateľmi, doložený termínovanosťou plnenia
- strategické ciele – vyjadrujú zámer podniku v danej etape na ceste k naplneniu vízie (kam sa chceme dostať; odvíjajú sa od poslania)
- konfliktné ciele – znižuje sa výsledný efekt z dôvodu protichodnosti cieľov zamestnancov, manažérov, akcionárov a ostatných
- synergické ciele – oveľa väčší efekt, keďže ciele zamestnancov, manažérov, akcionárov a ostatných smerujú približne rovnakým smerom
- tri základné charakteristiky strategických cieľov
- stanovenie preferencií a prioritných oblastí
- kvantifikácia a merateľnosť cieľov
- časová orientácia
- ciele záujmových skupín
- manažéri – tržby
- vlastníci – zisk
- pracovníci – mzdy
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#podnikatelska vizia #investična a inovačna politika #výzie v&medzenie poslania #alokacia zdrojov podniku #individualne a spolocne podnikanie #organizácia podnikania #bata #vízia, poslanie a ciele podniku #inovacny manazment #nezisková organizácia #Strategicke smerovanieManažment – spoločný základ, FM UK
Diskusia: 25. Strategické smerovanie organizácie
Pridať nový komentárVygenerované za 0.049 s.