26. Hierarchia stratégií v organizácii
26. Hierarchia stratégií v organizácii
Generálna stratégia organizácie. Konkurenčné stratégie strategických podnikateľských jednotiek. Funkčné stratégie (marketingová, finančná, výrobná, ľudských zdrojov a pod.)LEVELS OF STRATEGY
1) Stratégia podniku (corporate strategy)- v kompetencii vrcholového manažmentu
- rozvoj podniku ako celku
- hľadanie štruktúry portfólia podnikateľských aktivít
2) Konkurenčná stratégia (competitive strategy) - SBU
- zameranie na súťaž v danom odbore trhu
- zodpovedá manažment SBU za spoluúčasti vrcholového manažmentu
3) Funkčné stratégie (functional strategies)
- rozvíjané podľa jednotlivých funkčných oblastí
- podpora stratégií vyšších úrovní
- zodpovedný je manažment strednej línie
- ide napr. o stratégie marketingu, výskumu a vývoja, výroby, ľudských zdrojov a pod.
- hierarchické vzťahy medzi stratégiami diverzifikovanej firmy
- stratégia spoločnosti ® konkurenčná str. SBU ® funkčné stratégie
SBU (Strategická Podnikateľská Jednotka)
- odbor výroby alebo služieb (vyprofilovanú skupinu výrobkov alebo služieb) ktorá si vyžaduje osobitné strategické riadenie- hlavné znaky:
- orientácia na určitú skupinu zákazníkov
- osobitná konkurencia (osobitné informačné kanály a analýzy externého prostredia)
- orientácia na určitú špecifickú skupinu dodávateľov
- využitie osobitných druhov technológie
- využitie pracovníkov s určitou odbornosťou / kvalifikáciou; špecifické riadenie HR
- tri typy vzťahov SBU k organizačnej štruktúre podniku
1) organizačná jednotka (a.s., s.r.o., závod, divízia) sa člení na niekoľko SBU (za org. jednotku tvoríme „podnikateľskú stratégiu; za SBU tvoríme „konkurenčnú stratégiu)2) organizačná jednotka je súčasne SBU (za org. jednotku tvoríme podnikateľskú i konkurenčnú stratégiu)
3) SBU je organizačne začlenená do niekoľkých organizačných jednotiek (a.s., závodov) (za SPJ vytvárame spoločnú „konkurenčnú“ stratégiu pre viac organizačných jednotiek; za každú org. jednotku vytvárame „podnikateľskú“ stratégiu)
- tri spôsoby stratégií v súvislosti s ich hierarchickou štruktúrou
1) postup zhora nadol (top/down)- zostavujú sa najprv strategické zoskupenia a postupne sa zostavujú stratégie nižších hierarchických úrovní
- najprv stratégia spoločnosti, potom SBUs, potom funkčné stratégie etc.
- rýchlejší spôsob
2) postup zdola nahor (bottom/up)
- zostavujú sa najprv stratégie na najnižších úrovniach hierarchických stupňov a stratégia zoskupenia sa zostavuje až následne ako zastrešujúca stratégia
- horizontal communication necessary pre dosiahnutie dohody pre zastrešujúcu stratégiu (najmä na lower levels)
3) kombinovaný postup
- vzájomný dialóg medzi hierarchickými úrovňami (vedenie dá základné smery [vision, poslanie, str. ciele, základné črty str.] a vertikálne sa to komunikuje)
- ide o aplikáciu MBO (Peter Drucker)
- holdingová forma organizácie
- základné druhy holdingových spoločnostía) tradičný holding (rozloženie rizika na SBUs)
- založená postupom „zhora nadol“
- materská spoločnosť vkladá kapitál do dcérskych spoločností
- materská spoločnosť uskutočňuje svoje vlastné podnikateľské aktivity a súčasne podniká prostredníctvom svojich dcérskych spoločností
b) čistý holding
- založená postupom „zdola nahor“
- materská spoločnosť vytvorená zložením akcií svojich dcérskych spoločností
- materská spoločnosť neuskutočňuje svoje vlastné podnikateľské aktivity, ale podniká iba prostredníctvom svojich dcérskych spoločností
- štruktúra – pyramidálny, radiálny, kruhový typ (najmladší)
- materská ® dcérska ® vnukovská ® pravnukovská
- 50+50 = spoločný podnik
- <20-50) = pridružený podnik
- (0-20) = finančná investícia
- rozhodujúci nie je podiel na ZI, ale podiel hlasovacích práv
Zones.sk – Najväčší študentský portál