51. Tvorba IS: Súčasné trendy

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Dátum: 09.11.2015
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 963 slov
Počet zobrazení: 2 604
Tlačení: 203
Uložení: 185

51. Tvorba IS: Súčasné trendy

Popíšte  a charakterizujte  problémy  a úlohy,  ktoré  musí  riešiť  organizácia,  ktorá  „všade“ využíva  výpočtovú  techniku.  Definujte  klient/server  architektúru  počítačovej  siete v organizácii.  Definujte  Internet  (z  hľadiska  technológií  a služieb)  a popíšte  aj  výhody  aj problémy,  ktoré  prináša  pre  organizáciu.  Vysvetlite  ako  sa  dá  použiť  na  elektronické obchodovanie.  Popíšte  dôležité  štandardy  používané  na  internete  a v intranetoch.  Určite problémy  súvisiace  s podnikovými  sieťami a Internetom. Vysvetlite, prečo  je  implementácia nového  IS  chápaná  ako  organizačná  zmena?  Definujte  kľúčové  činnosti  v procese  vývoja systému.
 
Popíšte a charakterizujte problémy a úlohy, ktoré musí riešiť organizácia, ktorá „všade“ využíva výpočtovú techniku.
 
Problémy
·  strata údajov (externý faktor, ľudský faktor)
·  možnosť úniku informácií
 
Úlohy
·  pravidelné zálohovanie
·  bezpečnosť IT
 
Definujte klient/server architektúru počítačovej siete v organizácii
Architektúra siete, v ktorej centrálnu úlohu plní server, výkonný počítač, ktorého softvér je špeciálne navrhnutý tak, aby zvládal plniť požiadavky viacerých clientov naraz. Úroveň, na ktorej je táto architektúra postavená sa nazýva Two-Tier, rozčlenením úloh na viaceré servere sa pridáva Middle-Tier, ktorý môže riadiť len úschovné kapacity (alebo iné: e-mail), a tak urýchli proces vybavovania klientov.
 
Siete typu klient/server teda pozostávajú z dvoch rôznych typov počítačov, z počítačov client a počítačov server, navzájom prepojených pomocou počítačovej siete. Klienti sú počítače, na ktorých jednotlivý užívatelia vykonávajú svoju prácu. Servre zase kontrolujú dáta (informácie, súbory, alebo aj počítačové programy), ktoré sú potrebné pre vykonanie práce užívateľa. Klienti používajú „klient software“, aby si vyžiadali dáta, ktoré potrebujú zo servera. „Server software“ prijíma tieto požiadavky na dáta a odpovedá na ne. Tak môže klient žiadať server o vyhľadanie určitých údajov, kým server odpovie užívateľovi vyhľadaním daných údajov alebo súborov a ich prenosom na klientov počítač cez sieť.
 

Výhody siete typu klient/server

· Dáta sú usporiadané na jednom mieste, prístup k nim môže mať každý klient
· Jednoduché získavanie údajov z databázy a zistenie aktuálneho stavu dát
· Jednoduché monitorovanie pohybu a používania dát.
· Jednoduché zálohovanie dát a ich ochrana.
· Koncentrácia procesorovo náročných operácií na silný server, uvoľnenie procesora menej výkonných počítačov klient.
· Sieť, na ktorej je aplikovaný systém typu klient/server nemusí byť štandardný LAN (local area network); je možné využiť aj pripojenie pomocou modemu k serveru z počítača klient na druhý koniec planéty.
· Z hľadiska rýchlo rastúcej organizácie: jednoduché pripojenie nových klientov „scalability“
 
Definujte Internet (z hľadiska technológií a služieb) a popíšte aj výhody aj problémy, ktoré prináša pre organizáciu.
 
Internet - celosvetová otvorená decentralizovaná sieť používajúca protokol TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol)
 
-história internetu sa začala v priebehu 60-tych rokov
-  v roku 1969 sprevádzkovaná experimentálna sieť ARPAnet - rýchlo sa rozrastala (1973 – prvýkrát za hranicami USA)
-  pôvodne spojenie rôznych výskumných sietí a sietí vo vojenskom priemysle
-  pôvodným protokolom na komunikáciu v ARPA-nete bol NCP (Network Control Protocol), neskôr bol nahradený protokolom TCP/IP (Transmission Control Protocol/ Internet Protocol) – TCP prevádza správy do sekvencií paketov na zdrojovom uzle a späť do pôvodných správ na cieľovom uzle, IP slúži na adresovanie
-  ARPAnet sa stal postupne známy ako Internet (od 1990)
-  Internet je dnes najväčšou počítačovou sieťou na svete – viac než milión registrovaných uzlov (servery alebo menšie siete) – „informačná superdiaľnica", ,,sieť sietí“
 
služby internetu: - celý komplex samostatných a rôzne previazaných služieb
WWW (World Wide Web) – hypertextové stránky, jazyk HTML
elektronická pošta – najrozšírenejšia internetová služba, umožňuje posielať textové, grafické a zvukové správy, každý má pridelenú e-mailovú v tvare meno@domena.xxx
FTP (file transfer protocol) – slúži na prenos súborov
gopher – služba poskytujúca prístup k hierarchicky príbuzným informáciám (napr. databázy, katalógy knižníc)
IRC (Internet Relay Chat) – známy pod názvom Chat – komunikácia v reálnom čase, viacpoužívateľská = komunikácia viacerých účastníkov
news (elektronické konferencie), readers (napr. Adobe Acrobat), telnet a iné
 
Výhody – možnosť komunikácie so zvyškom sveta...
Nevýhody – nebezpečenstvo prieniku do firemnej siete, možnosť úniku unformácií
 
Vysvetlite ako sa dá použiť na elektronické obchodovanie.
Elektronický obchod – akýkoľvek obchod uskutočnený s využitím elektronických nástrojov.
 
Ako sa dá použiť na elektronické obchodovanie:
- v B2C sfére – vytvorenie internetovej predajne
- v B2B sfére – rovnako až po integráciu IS dodávateľa s IS objednávateľa.
 
Vysvetlite prečo je implementácia nového IS chápaná ako organizačná zmena?
Tvorba nového IS je forma plánovanej org. zmeny, ktorá sa dotýka mnohých ľudí na rôznych úrovniach v org. Pretože org. sú sociotechnické jednotky, zmena v IS zahŕňa zmenu práce, managementu, procesov, štruktúry. Dôsledkom zavedenia nového IS by mala byť automatizácia práce, racionalizácia procedúr,  business process redesign – reengineering. Reengineering má potenciu dramaticky zvýšiť produktivitu upravením toku práce (work flow) a odstránením nadbytočných procesov.
 
Definujte kľúčové činnosti v procese vývoja systému.
 
BIS – Development – SLC
initial strategy → feasibility study → requirements analysis → systems analysis → specification → design → development → testing → implementation → maintenance → review → initial strategy
 
initial strategy
·  účelnosť systému, čo sa tým sleduje
·  základné predpoklady, zadanie
·  definícia IS (predprojektové štádium)
feasibility study (1+2 – preparatory) – uskutočniteľnosť, realizovateľnosť
·  náklady, prínosy IS, časové relácie
·  kapacity (HR etc.)
·  zabezpečenia zdroja dát
·  technické otázky – equipment
·  užívatelia
·  vývoj systému

requirements analysis – požiadavky systému (detailne)
systems analysis (analysis) – typy výstupov očakávané – idem spätne, aby som zistil, čo treba spaviť pre dosiahnutie známeho outputu
specification (logical) – diagnostics analysis (ako u lekára); zhrnutie výsledkov analýzy + čo s tým; treba zlepšiť design
design (design) – návrh nového systému (na základe všetkých doterajších fáz - synthesis)
development – programming; začíname vyvíjať systém na základe design podľa dokumentácie
testing (development) – toho, čo vyviniem; malé prvky aj dokopy
implementation – posledná vývojová fáza; naraz/po moduloch; uvádzanie systému do praxe
maintenance – napr. zvýši sa údržba → change it (update)
review (implementation) – z času na čas overenie systému; komplexné zhodnotenie → funguje/čiastočne/nefunguje → ďalej prevádzkovať/innovate /nahradiť novým

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Manažment – spoločný základ, FM UK



Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.047 s.
Zavrieť reklamu