Peer-to-peer (P2P) a klient/server
Z hľadiska spracovania (informácií) sa dnes v podstate používajú dve sieťové konfigurácie peer-to-peer a klient/server. Popíšte
ich vlastnosti a uveďte možné aplikácie, ktoré sú najvhodnejšie pre daný typ siete.
Model
klient-server
Model klient-server rozlišuje systémy klienta od systémov servera, ktoré komunikujú cez
počítačovú sieť. Pri klient-server architektúre je používaný systém, ktorý sa skladá zo softvéru klienta a zo softvéru servera. Softvér
alebo proces klienta môže iniciovať komunikačné spojenie, zatiaľ čo server čaká na požiadavku od klienta.
Klient/server opisuje
vzťah medzi dvoma počítačovými programami, z ktorých jeden, klient, odošle požiadavku na službu z druhého programu, servera, ktorá
požiadavku splní. Aj keď tento model môže byť použitý programami na jednom PC, väčšie uplatnenie nachádza v sieti. V sieti je tento model
vyhovujúcim spôsobom na efektívne prepojenie programov, ktoré sú distribuované po rôznych miestach v sieti/PC. Väčšina internetových
aplikácií, ako email, prístup na web a k databázam, sú založené na tomto modeli. Napríklad, webový prehliadač je klientský program na
užívateľovom počítači, ktorý môže pristupovať ku informáciám na akomkoľvek webovom serveri vo svete.
Príkladom môže byť
prezeranie bankového účtu z počítača: klientský webový prehliadač vo vašom počítači posúva vašu požiadavku na webový serverový
program v banke. Tento program môže potom posunúť požiadavku do svojho vlastného databázového klientského programu, ktorý zašle požiadavku
ďalej do databázového servera v inom bankovom počítači, kde zistí informácie o účte. Tieto informácie sú vrátené spať do databázy
bankového klienta, a odtiaľ už putujú späť do klientského webového prehliadača na PC, ktorý zobrazí informáciu.
Tento model
sa stal centrálnou ideou sieťovania. Väčšina biznis aplikácií dnes používa tento model. Takisto ho používajú hlavné internetové
protokoly, ako HTTP, SMTP, Telnet, DNS, atď. Dnes sú klientmi najmä webové prehliadače, aj keď nie vždy je tomu tak. Pod servermi zvyčajne
rozumieme webové servery, databázové servery a mailové servery. Online hry sú zvyčajne tiež postavené na klient-server modeli. Pri MMORPG
zabezpečuje server spoločnosť vyrábajúca hru, inak robí server jeden z hráčov (hostuje hru ďalším hráčom).
Charekteristika Klienta
- odosielateľ požiadaviek je považovaný za klienta
- iniciuje požiadavky
- čaká a prijíma odpovede
- zvyčajne sa pripája na malé množstvo serverov v jeden čas
- typicky sa ovplyvňuje s
koncovými užívateľmi, ktorý používajú grafické užívateľské rozhranie
Charakteristika Servera
-
prijímateľ požiadavky, ktorá je zaslaná klientom, je považovaný za server
- pasívny (slave)
- čaká
na požiadavky od klienta
- prijíma požiadavky, spracúva ich a následne odpovedá
- zvyčajne akceptuje pripojenia od
väčšieho množstva klientov
- typicky sa priamo neovplyvňuje s koncovými užívateľmi
Architektúra
klient-server v databázových technológiách
V základnom modeli klient-server systém riadenia bázy dát (ďalej len SRBD) beží na
serveri a čaká na požiadavky prichádzajúce od jednotlivých klientov. V prípade príchodu nejakej požiadavky od klienta sa požiadavka začne
spracovávať v SRBD a výsledok spracovania je odoslaný klientovi. Každá požiadavka od klienta vytvorí nový proces servera, ktorý s ostatnými
procesmi zdieľajú procesor počítača a jeho disky. V niektorých prípadoch sa stretávame s variantom, keď klientská aj serverová aplikácia
bežia na tom istom počítači. V súčasných databázových systémoch sa komunikácia medzi klientom a serverom uskutočňuje pomocou jazyka SQL,
keď požiadavka v aplikácii je formulovaná v jazyku SQL alebo transformovaná do jazyka SQL a následne vyslaná na server. Server kontroluje
syntaktickú správnosť požiadavky, prístupové práva, použité typy dát, integritné obmedzenia, optimalizuje vyhodnotenie požiadavky a pod.
Výsledok spracovania je odoslaný do klientskej aplikácii, ktorý ho môže spracovať prezentačným spôsobom.
Peer-to-peer (alebo P2P)
Peer-to-peer (alebo P2P) je počítačová
sieť, ktorá sa viac spolieha na výpočtovú silu koncových zariadení (počítačov) ako na sieť samotnú.
Čistý peer-to-peer prenos
súborov neobsahuje ani klientov, ani servery, ale iba rovnocenné sieťové uzly, ktoré súčasne plnia voči iným uzlom v sieti úlohu servera aj
klienta. Týmto sa tento sieťový model odlišuje od modelu klient-server, kde komunikácia zvyčajne prebieha cez centrálny server. Typickým
príkladom client-server prenosu súborov je prenos z FTP servera a na FTP server. Jeden používateľ nahrá súbor na FTP server a potom mnoho
používateľov ten súbor sťahuje, pričom nie je nutné, aby nahrávajúci a sťahujúci používateľ boli pripojení v rovnakom čase.
Pri komunikácii typu Peer-to-Peer vystupujú aplikácie ako rovnocenné, teda nie je tu prítomný server. Komunikácia prebieha priamo medzi
klientami a každý peer si uchováva informácie o ostatných uzloch u seba. Tento typ komunikácie však vyžaduje väčšie množstvo prenesných
dát ako je tomu v prípade klient – server, ale má výhodu, že server nie je potrebný.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta