Hotelierstvo a cestovný ruch sa paralelne rozvíjajú a navzájom sa ovplyvňujú nasledovne:
- cestovný ruch vo vzťahu k hotelierstvu vystupuje ako nositeľ dopytu po ubytovacích, stravovacích a s tým súvisiacich doplnkových službách
Ubytovanie - každé zariadenie, ktoré pravidelne alebo príležitostne poskytuje turistom prenocovanie a s ním spojené služby za úhradu
Hotel - ubytovacie zariadenie slúžiace na prechodné ubytovanie hostí, ktoré má viac ako 10 izieb
- návštevníkom okrem ubytovania, stravovania a služieb spravidla poskytuje aj priestory a zariadenia potrebné na služobný pobyt a rekreačno-športové služby na aktívne trávenie voľného času
→ Garni hotel - predovšetkým na krátkodobé prechodné pobyty, poskytuje rozsah služieb stanovený pre príslušnú triedu hotela, ale s obmedzeným rozsahom stravovania, zredukovaným spravidla na podávanie raňajok
→ Horský hotel - určený na náročné športovo-rekreačné pobyty, umiestnený v ťažko prístupnom teréne, nezriedka bez priameho napojenia na cestnú sieť
→ Motel - ubytovacie zariadenie, ktoré sa spravidla buduje pri hlavných cestných trasách a diaľniciach. Návštevníkom zabezpečuje parkovanie motorového vozidla v areáli motela
→ Kongresový hotel – realizovanie kongresových podujatí, vybavený rokovacími priestormi.
→ Wellness hotel – na špecifické prechodné pobyty s odbornou starostlivosťou a rehabilitáciou, vybavený športovými a rekreačnými zariadeniami a ponúka racionálnu stravu.
→ Kúpeľný hotel – nachádza sa v miestach, ktoré majú štatút kúpeľného miesta, poskytuje rozsah služieb s ponukou liečebnej starostlivosti.
→ Boutique hotel – má nižší počet izieb, ktoré sa spravidla nachádzajú v historických budovách a v domoch s architektonickým alebo umeleckým riešením, zariadenie interiérov je luxusné až exkluzívne.
→ Apartmánový hotel – pozostáva najmenej z ôsmich apartmánov
Botel - ubytovacie zariadenie hotelového typu umiestnené na trvalo zakotvenej lodi, ktoré má viac ako 10 kajút. Kajuty môžu mať len stále lôžka.
Penzión - jednoduché ubytovacie zariadenie hotelového typu minimálne s 5 izbami a maximálne so 4 stálymi lôžkami v izbe. Návštevníkom zabezpečuje podávanie raňajok, prípadne aj celodennú stravu, a základné služby.
Turistická ubytovňa - jednoduché ubytovacie zariadenie s väčším počtom lôžok v izbách. Hostia majú k dispozícii spoločné hygienické zariadenia.
Chatová osada - ubytovacie zariadenie na prechodné ubytovanie návštevníkov výhradne v ubytovacích objektoch prevádzkovateľa v dvojlôžkových až štvorlôžkových izbách.
Kemping - ubytovacie zariadenie, ktoré umožňuje návštevníkom ubytovať sa vo vlastnom ubytovacom zariadení, prípadne v ubytovacom objekte prevádzkovateľa
Návštevníkom poskytuje okrem základnej hygienickej vybavenosti aj možnosť stravovania, základné služby, rekreačno-športovú, kultúrno-spoločenskú a obchodnú vybavenosť v rozsahu príslušnej triedy
Ubytovanie v súkromí - návštevníkom poskytuje okrem základnej hygienickej vybavenosti aj možnosť stravovania, základné služby, rekreačno-športovú, kultúrno-spoločenskú a obchodnú vybavenosť v rozsahu príslušnej triedy
Trendy na trhu hotelierstva
- technologické : zavádzanie výpočtovej techniky a internetu i do hotelov a reštaurácií, výpočtová technika sa v hoteloch využíva aj na spracovanie administratívnej agendy, v oblasti marketingu, zapojenie hotela do globálneho distribučného systému, elektronická distribúcia
- demografické a správanie cieľových trhov : pokles počtu ľudí vo veku 15 až 24 rokov a narastajúci počet seniorov → rozlišovať čo je dobré pre staršiu generáciu (relax, kúpele, wellness), mladšiu generáciu (cestovanie, priatelia..), obchodní cestujúci
- gastronomické : národná a zážitková gastronómia, ktorá zatraktívňuje ponuku gastronomických služieb hotelov, od hotela vyžaduje náležité prispôsobenie priestorov reštaurácie potrebným nábytkom, dekoráciou, hudbou a pod., ponuka etnických jedál, bioreštaurácie...
- zdravý životný štýl : rozšíriť svoje produktové portfólio o ponuku služieb zameraných na relaxáciu, starostlivosť o telo, krásu, životnú vitalitu
- dizajn hotelov - architektonický návrh, charakter interiérového vybavenia, hotelový dizajn a hotelové okolie sú významnými faktormi, ktoré ovplyvňujú a zanechávajú celkový dojem z návštevy hotela u hosťa, nábytok...
- exkluzivita a jedinečnosť – eventy a atrakcie
- nové formáty hotelov – butik, dizajn, arthotely, ekohotely, bezhviezdičkové mestské hostely, 2-3 hviezdičkové hotely
- význam značky – nárast počtu značkových hotelov
- potreba partnerstva medzi podnikmi CR
- kongresový turizmus – Bratislave chýba veľké kongresové centrum
Marketing služieb hotela - orientácia na uspokojovanie potrieb a požiadaviek hostí za účelom dosiahnutia primeraného zisku
- komplex služieb spojených s poskytovaním služby prechodného ubytovania
- služby hotela využívajú však aj nehoteloví hostia, potom je produkt potrebné rozdeliť na ubytovacie služby, stravovacie služby, spoločensko-zábavné služby a doplnkové služby
- má tieto úrovne :
- požiadavky : atraktívnosť, prístupnosť, uspokojenie potreby, cena reálna pre hosťa, pozitívny image
- tvorbu ceny produktu ovplyvňuje predovšetkým: charakter a imidž produktu, ceny jednotlivých zložiek produktu, substituovateľnosť produktu, typ sprostredkovateľa predaja, marketingová stratégia a pozícia na trhu, časové obdobie medzi tvorbou ceny a predajom produktu, nemožnosť produkt skladovať, vysoká pravdepodobnosť krátkodobého vplyvu vonkajších faktorov ovplyvňujúcich náklady (napríklad zmena kurzu meny, vysoká pravdepodobnosť cenovej konkurencie predovšetkým prostredníctvom taktických cien a pod.), pravdepodobnosť cenovej vojny v mimosezóne, extenzívne cenové regulácie napríklad cestovného, surovín...
- cenové stratégie :
- môže byť :
- kanály k využívaniu distribúcie :
Na komunikáciu so svojimi existujúcimi, ako i potenciálnymi zákazníkmi hotel využíva kombináciu nasledovných komunikačných metód:
- Úspech marketingu služieb závisí v rozhodujúcej miere od výberu, školenia, motivácie a riadenia ľudí.
- Služby hotelovým hosťom poskytujú ľudia – zamestnanci hotela.
- Sú to ľudia, ktorí zdvíhajú telefóny, upratujú izby, ubytovávajú hostí, varia a podávajú pokrmy, opravujú klimatizáciu a pod.
- Všeobecne platí, že pokiaľ je manažment hotela schopný zlepšiť vzťahy zamestnancov k hosťom, zlepší tým i spokojnosť hosťov, čo následne zvýši zisk hotela.
- Zamestnanci hotela musia byť nielen motivovaní, ale i trénovaní.
- systém, ktorým je služba dodávaná klientovi a z pohľadu samotného klienta je vnímaná ako súčasť produktu
- možnosť a spôsob výberu osoby, ktorá poskytne službu; spôsob objednania, rezervácie, prijatia a odovzdania služby; rýchlosť jej dodania; výber materiálov, flexibilita poskytnutia služby v špičke a mimo nej, či spôsob spoluúčasti zákazníka na procese poskytnutia služby
- flexibilne zostavená ponuka, ako package typu všetko v jednom,
- prehľadná a jasná cenová štruktúra – základná cena za ubytovanie a stravovanie a k tomu kompletný cenník jednotlivých doplnkových služieb,
- preferencia menej obsiahleho, jednoduchšieho a jasne štruktúrovaného package pred gigantickými,
- jednoznačné a presné údaje o tom, ktoré služby sú v cene obsiahnuté a ktoré nie, údaje o príplatkoch, zľavách a rabatoch,
- zaradenie špeciálnych, atraktívnych doplnkových služieb zodpovedajúcich potrebám a požiadavkám daného segmentu trhu,
- rozdiely v package určené pre priamy predaj a pre predaj prostredníctvom sprostredkovateľov
- existuje vzájomná závislosť medzi hotelom a cestovným ruchom, z čoho vyplýva nutnosť hotela spolupracovať s ostatnými podnikmi patriacimi do sektora cestovného ruchu v záujme budovania spoločného výhodného podnikateľského prostredia