Marketing v hotelierstve

MARKETING V HOTELIERSTVE 

Hotelierstvo a cestovný ruch sa paralelne rozvíjajú a navzájom sa ovplyvňujú nasledovne:

cestovný ruch vo vzťahu k hotelierstvu vystupuje ako nositeľ dopytu po ubytovacích, stravovacích a s tým súvisiacich doplnkových službách

Ubytovanie - každé zariadenie, ktoré pravidelne alebo príležitostne poskytuje turistom prenocovanie a s ním spojené služby za úhradu

Hotel - ubytovacie zariadenie slúžiace na prechodné ubytovanie hostí, ktoré má viac ako 10 izieb

- návštevníkom okrem ubytovania, stravovania a služieb spravidla poskytuje aj priestory a zariadenia potrebné na služobný pobyt a rekreačno-športové služby na aktívne trávenie voľného času

→ Garni hotel - predovšetkým na krátkodobé prechodné pobyty, poskytuje rozsah služieb stanovený pre príslušnú triedu hotela, ale s obmedzeným rozsahom stravovania, zredukovaným spravidla na podávanie raňajok

→ Horský hotel - určený na náročné športovo-rekreačné pobyty, umiestnený v ťažko prístupnom teréne, nezriedka bez priameho napojenia na cestnú sieť

→ Motel - ubytovacie zariadenie, ktoré sa spravidla buduje pri hlavných cestných trasách a diaľniciach. Návštevníkom zabezpečuje parkovanie motorového vozidla v areáli motela

→ Kongresový hotel – realizovanie kongresových podujatí, vybavený rokovacími priestormi.

→ Wellness hotel – na špecifické prechodné pobyty s odbornou starostlivosťou a rehabilitáciou, vybavený športovými a rekreačnými zariadeniami a ponúka racionálnu stravu.

→ Kúpeľný hotel – nachádza sa v miestach, ktoré majú štatút kúpeľného miesta, poskytuje rozsah služieb s ponukou liečebnej starostlivosti.

→ Boutique hotel – má nižší počet izieb, ktoré sa spravidla nachádzajú v historických budovách a v domoch s architektonickým alebo umeleckým riešením, zariadenie interiérov je luxusné až exkluzívne.

→ Apartmánový hotel – pozostáva najmenej z ôsmich apartmánov

Botel - ubytovacie zariadenie hotelového typu umiestnené na trvalo zakotvenej lodi, ktoré má viac ako 10 kajút. Kajuty môžu mať len stále lôžka.

Penzión - jednoduché ubytovacie zariadenie hotelového typu minimálne s 5 izbami a maximálne so 4 stálymi lôžkami v izbe. Návštevníkom zabezpečuje podávanie raňajok, prípadne aj celodennú stravu, a základné služby.

Turistická ubytovňa - jednoduché ubytovacie zariadenie s väčším počtom lôžok v izbách. Hostia majú k dispozícii spoločné hygienické zariadenia.

Chatová osada - ubytovacie zariadenie na prechodné ubytovanie návštevníkov výhradne v ubytovacích objektoch prevádzkovateľa v dvojlôžkových až štvorlôžkových izbách.

Kemping - ubytovacie zariadenie, ktoré umožňuje návštevníkom ubytovať sa vo vlastnom ubytovacom zariadení, prípadne v ubytovacom objekte prevádzkovateľa

Návštevníkom poskytuje okrem základnej hygienickej vybavenosti aj možnosť stravovania, základné služby, rekreačno-športovú, kultúrno-spoločenskú a obchodnú vybavenosť v rozsahu príslušnej triedy

Ubytovanie v súkromí - návštevníkom poskytuje okrem základnej hygienickej vybavenosti aj možnosť stravovania, základné služby, rekreačno-športovú, kultúrno-spoločenskú a obchodnú vybavenosť v rozsahu príslušnej triedy

Trendy na trhu hotelierstva

technologické : zavádzanie výpočtovej techniky a internetu i do hotelov a reštaurácií, výpočtová technika sa v hoteloch využíva aj na spracovanie administratívnej agendy, v oblasti marketingu, zapojenie hotela do globálneho distribučného systému, elektronická distribúcia

demografické a správanie cieľových trhov : pokles počtu ľudí vo veku 15 až 24 rokov a narastajúci počet seniorov → rozlišovať čo je dobré pre staršiu generáciu (relax, kúpele, wellness), mladšiu generáciu (cestovanie, priatelia..), obchodní cestujúci

- gastronomické : národná a zážitková gastronómia, ktorá zatraktívňuje ponuku gastronomických služieb hotelov, od hotela vyžaduje náležité prispôsobenie priestorov reštaurácie potrebným nábytkom, dekoráciou, hudbou a pod., ponuka etnických jedál, bioreštaurácie...

zdravý životný štýl : rozšíriť svoje produktové portfólio o ponuku služieb zameraných na relaxáciu, starostlivosť o telo, krásu, životnú vitalitu

dizajn hotelov - architektonický návrh, charakter interiérového vybavenia, hotelový dizajn a hotelové okolie sú významnými faktormi, ktoré ovplyvňujú a zanechávajú celkový dojem z návštevy hotela u hosťa, nábytok...

exkluzivita a jedinečnosť – eventy a atrakcie

nové formáty hotelov – butik, dizajn, arthotely, ekohotely, bezhviezdičkové mestské hostely, 2-3 hviezdičkové hotely

význam značky – nárast počtu značkových hotelov

potreba partnerstva medzi podnikmi CR 

kongresový turizmus – Bratislave chýba veľké kongresové centrum

Marketing služieb hotela - orientácia na uspokojovanie potrieb a požiadaviek hostí za účelom dosiahnutia primeraného zisku

PRODUKT HOTELA

- komplex služieb spojených s poskytovaním služby prechodného ubytovania

- služby hotela využívajú však aj nehoteloví hostia, potom je produkt potrebné rozdeliť na ubytovacie služby, stravovacie služby, spoločensko-zábavné služby a doplnkové služby

má tieto úrovne :

- požiadavky : atraktívnosť, prístupnosť, uspokojenie potreby, cena reálna pre hosťa, pozitívny image

CENOVÁ POLITIKA

- tvorbu ceny produktu ovplyvňuje predovšetkým: charakter a imidž produktu, ceny jednotlivých zložiek produktu, substituovateľnosť produktu, typ sprostredkovateľa predaja, marketingová stratégia a pozícia na trhu, časové obdobie medzi tvorbou ceny a predajom produktu, nemožnosť produkt skladovať, vysoká pravdepodobnosť krátkodobého vplyvu vonkajších faktorov ovplyvňujúcich náklady (napríklad zmena kurzu meny, vysoká pravdepodobnosť cenovej konkurencie predovšetkým prostredníctvom taktických cien a pod.), pravdepodobnosť cenovej vojny v mimosezóne, extenzívne cenové regulácie napríklad cestovného, surovín...

- cenové stratégie :

DISTRIBUČNÁ POLITIKA HOTELA

- môže byť :

  1. a) Priama distribúcia znamená, že hotel nevyužíva k predaju produktu sprostredkovateľov a jednotlivé zložky produktu sa často predávajú priamo, príklad na recepcii hotela, v reštaurácii a pod
  2. b) Určitou kombináciou priameho a nepriameho predaja je predaj produktu prostredníctvom katalógov, direct mailu, na základe ponuky v televízii alebo v rozhlase, telemarketingu alebo internetu či automatizovanými systémami rezervácie

- kanály k využívaniu distribúcie :

KOMUNIKAČNÁ POLITIKA HOTELA

Na komunikáciu so svojimi existujúcimi, ako i potenciálnymi zákazníkmi hotel využíva kombináciu nasledovných komunikačných metód:

ĽUDIA

Úspech marketingu služieb závisí v rozhodujúcej miere od výberu, školenia, motivácie a riadenia ľudí.

Služby hotelovým hosťom poskytujú ľudia – zamestnanci hotela.

Sú to ľudia, ktorí zdvíhajú telefóny, upratujú izby, ubytovávajú hostí, varia a podávajú pokrmy, opravujú klimatizáciu a pod.

Všeobecne platí, že pokiaľ je manažment hotela schopný zlepšiť vzťahy zamestnancov k hosťom, zlepší tým i spokojnosť hosťov, čo následne zvýši zisk hotela.

Zamestnanci hotela musia byť nielen motivovaní, ale i trénovaní.

PROCESY

- systém, ktorým je služba dodávaná klientovi a z pohľadu samotného klienta je vnímaná ako súčasť produktu

- možnosť a spôsob výberu osoby, ktorá poskytne službu; spôsob objednania, rezervácie, prijatia a odovzdania služby; rýchlosť jej dodania; výber materiálov, flexibilita poskytnutia služby v špičke a mimo nej, či spôsob spoluúčasti zákazníka na procese poskytnutia služby

KOMPLEXNOSŤ

flexibilne zostavená ponuka, ako package typu všetko v jednom,

prehľadná a jasná cenová štruktúra – základná cena za ubytovanie a stravovanie a k tomu kompletný cenník jednotlivých doplnkových služieb,

preferencia menej obsiahleho, jednoduchšieho a jasne štruktúrovaného package pred gigantickými,

jednoznačné a presné údaje o tom, ktoré služby sú v cene obsiahnuté a ktoré nie, údaje o príplatkoch, zľavách a rabatoch,

zaradenie špeciálnych, atraktívnych doplnkových služieb zodpovedajúcich potrebám a požiadavkám daného segmentu trhu,

rozdiely v package určené pre priamy predaj a pre predaj prostredníctvom sprostredkovateľov

PARTNERSHIP (SPOLUPRÁCA)

existuje vzájomná závislosť medzi hotelom a cestovným ruchom, z čoho vyplýva nutnosť hotela spolupracovať s ostatnými podnikmi patriacimi do sektora cestovného ruchu v záujme budovania spoločného výhodného podnikateľského prostredia

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/14835-marketing-v-hotelierstve/