Podstata manažérskej práce
Podstata manažérskej práce. Ktoré sú základné manažérske zručnosti a ako môžu ovplyvniť efetívnosť manažérskej práce.
Manažér je pracovník organizácie, ktorý koordinuje činnosť jedného alebo viacerých pracovníkov určitého organizačného útvaru a zodpovedá za výsledky ich činnosti. Každý manažér by mal klásť dôraz na dva rozhodujúce aspekty činnosti útvaru, ktorého je vedúcim. Prvým aspektom je výkonnosť pracovníkov útvaru. Myslí sa tým kvantita a kvalita práce, ktorú odvádzajú pracovníci tohto útvaru. Druhým aspektom je udržiavanie kvality pracovnej sily.
Pre manažérsku prácu sú typické tieto charakteristiky:
- nie je to, respektíve by to nemala byť rutinná činnosť;
- väčšina činností je neopakovateľná;
- pracovná činnosť spravidla nekončí ukončením pracovnej smeny;
- jej výsledky sa obyčajne neprejavujú okamžite, ale v dlhšom časovom horizonte;
- prelínajú sa v nej prvky duševnej a fyzickej práce;
- je, respektíve by to mala byť tvorivá činnosť;
- je to predovšetkým práca s ľuďmi;
- väčšina manažérskej práce sa realizuje prostredníctvom komunikácie, prípadne aj ďalšie.
Manažérske zručnosti
- zručnosť – je schopnosť premeniť vedomosti na akciu – želaný výsledok
- sú nevyhnutné, dajú sa naučiť, nacvičiť, nemusia byť vrodené
- manažér nemá vyrábať problémy, má ich riešiť
Technické zručnosti – schopnosť na vykonanie špecializovaných úloh
Medziľudské schopnosti – schopnosť pracovať s ostatnými ľuďmi. Zahŕňajú aj komunikačné schopnosti
Koncepčné schopnosti – schopnosť analyzovať a riešiť problémy komplexne.
Emocionálna inteligencia – schopnosť manažovať a efektívne ovládať vzťahy s ostatnými ľuďmi