Nový pohľad na spoločensko-ekonomickú podstatu marketingu v meniacom sa konkurenčnom prostredí

NOVÝ POHĽAD NA SPOLOČENSKO-EKONOMICKÚ PODSTATU MARKETINGU V MENIACOM SA KONKURENČNOM PROSTREDÍ

Spoločensko-ekonomická podstata marketingu ako vednej disciplíny

Podstatu tvorí orientácia na zákazníka a jeho potreby. Zákazník má v marketingovej koncepcii dominantné postavenie → rozhoduje či bude akceptovať ponúkané produkty. Identifikovanie hodnotového vzťahu je najdôležitejším prvkom celej koncepcie. Znamená to:

Cieľom marketingu je poznať a rozumieť zákazníkovi tak dobre, že mu ponúkané produkty budú vyhovovať a tak, že ich bude akceptovať.

Marketing je komplexný spôsob uskutočňovania činností, ktoré vedú k uspokojovaniu potrieb zákazníkov. Je to umenie objaviť, vytvoriť a dodať hodnotu, ktorá uspokojí potreby cieľového trhu.

Súbor marketingových činností tvorí :

Základné evolučné determinanty rozvoja marketingu

Marketing ako ucelená disciplína sa začal rozvíjať v USA a potom aj v ostatných priemyselne rozvinutých krajinách na prelome 19. a 20. storočia. Jeho vznik bol spojený s nutnosťou riešiť problémy s odbytom a predajom vyrobeného tovaru. K nám sa dostal okolo roku 1964, najprv sa uplatňoval v oblasti zahraničného obchodu, výroby, vnútorného obchodu, potom v oblasti služieb a dnes aj v neziskových organizáciách a mimo hospodárskej oblasti (marketing osôb, politických strán). Začal sa teda uplatňovať najmä v povojnovom období, kde sa začali chrliť množstvá výrobkov a spotrebiteľ nebol na to pripravený. Bolo treba nájsť spôsob, ako dosiahnuť, aby spotrebiteľ požadoval (kupoval) viac tovarov a častejšie. Musel sa zmeniť dopyt individualizovaný na masový. Prvá marketingová činnosť bola reklama ako prostriedok propagácie a informovania o vlastnostiach výrobkov a služieb.

Marketingové prístupy môžu existovať iba za predpokladu, že existuje možnosť predávať, ponúkať a kupovať bez obmedzenia (slobodný trh, trhová ekonomika a fungujúci trhový mechanizmus) a na trhu je dostatok produktov (ponuka mierne prevyšuje dopyt).

Charakteristické črty súčasného trhového prostredia:

Trendy v rozvoji marketingového manažmentu firiem v novom trhovom prostredí

- trendy, ktoré uplatňujú producenti vo svojej činnosti :

- najnovšie trendy za posledné desaťročie :

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15235-novy-pohlad-na-spolocensko-ekonomicku-podstatu-marketingu-v-meniacom-sa-konkurencnom-prostredi/